Stoppen met prednoral?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Stoppen met prednoral?

Bericht door puksji »

Ik heb met Puk een lange ziekteperiode achter de rug. Het begon met virusachtige verschijnselen waarvoor ze anti-biotica kreeg, waar ze vervolgens ook weer ziek van werd, en toen is er bloedonderzoek gedaan, waar uit kwam dat ze eosinofiele enteritis had, waarschijnlijk veroorzaakt door een voedselallergie.
Ze heeft toen prednoral gekregen die ik in een redelijke korte tijd had moeten afbouwen van 1 tablet (5 mg) per dag tot een kwart om de andere dag.
Dit mislukte, en ik weet nu waarom het mislukte, omdat ze ondanks de prednoral gewoon last bleef houden van de allergische reactie op voeding.
Uiteindelijk ging het beter. Puk is een moeilijke eter en ik heb haar weer aan het eten gekregen, met steeds hetzelfde voer (simpele maaltijdzakjes van felix) en trovet nierdieetbrokjes.
Een keer 's nachts heeft ze plots iets anders gegeten, heel veel carocat kip brokjes. Daarna was ze de hele dag niet lekker. Ik keek op de zak en zag dat er tarwe in dat voer zit!
De volgende dag was ze weer normaal. Dus dit zette mij al aan het denken. Voor ze plots ziek werd in januari, had ze een tijdlang aldi natvoer gegeten. Ik ben op de doos bij de aldi gaan kijken, en in dat natvoer zitten dus granen!
De felix die zij krijgt bevat geen granen. Mijn vermoeden dat ze een allergie voor tarwe heeft werd hiermee versterkt.
Toen ze die carocat had gegeten was ik al bezig met het afbouwen van de prednoral, wat al die tijd goed ging. Het bleef zo goed gaan, met dus één keer die dip, dat ik verder ben gaan afbouwen, tot een kwart om de andere dag. Ook dat ging goed.
Totdat ik op het plan kwam om haar iedere avond een schaaltje convalescense support te geven als extra'tje. Na een paar dagen dit gedaan te hebben, had ik plots weer een Puk die zich duidelijk niet fijn voelde. En het ging juist zo goed al die tijd.
Omdat ik vermoedde dat die CS wel eens de oorzaak zou kunnen zijn, heb ik het meteen niet meer gegeven en ook de DA gebeld met de vraag of ik nu weer meer prednoral moest geven. Dit moest ik absoluut niet doen, als het goed was zou de allergische reactie ook weer weg gaan. Dit klopte want binnen een paar dagen was ze weer goed.

Ik ben er nu eigenlijk wel zeker van waar Puk last van heeft, tarwe en melkproducten. Puk heeft altijd koffiemelk gedronken, dat vond ze lekker en het hielp haar dat haar ontlasting niet zo hard was.
In het begin van haar ziekte heeft ze veel CS gehad om haar weer op gewicht te krijgen. toen ze weer normaal at ben ik daarmee gestopt, en daarna lukte het pas om de prednoral af te bouwen.

Ik heb met de DA overlegd om te stoppen, die staan daar ook achter, alleen is het wel zo dat als het weer mis gaat dat ik dan weer de aanvangsdosis moet geven, en die dan weer afbouwen.

Wat ik nu wil doen is nog even door gaan met een kwart om de andere dag, en daarna een kwart om de twee dagen, dus 2 dagen niets. En als dat een poosje goed gaat, dan stoppen.

Is dit een goed plan? Ik wil zo graag dat ze helemaal van die troep af komt.

Dit ziijn de topics die hier aan voorafgegaan zijn.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 57&t=25248
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 57&t=25304
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Stoppen met prednoral?

Bericht door Adriana »

als je er zeker van bent dat die allergie door die stofjes wordt veroorzaakt en pred ervoor zorgt dat de klachten minderen tot ophouden, dan zou je in principe zonder pred kunnen zolang ze niks aan allergenen binnenkrijgt.
dat wordt etiketten lezen en de situatie goed in de gaten houden en voorraadje pred achterhouden.

mijn ervaring met sommige fabrikanten/voeders is dat de samenstelling niet altijd constant is en dat geldt dus ook voor de smaak (maar dat is minder belangrijk). bovendien staat er bij de ingred niet altijd exact op wat er in zit.
mijn ervaring is ook dat het bij minder dure merken vaker varieert (heb met felix bv niet zulke goeie ervaringen) dan bij wat duurdere, maar het kan overal..

wij zien haar niet en het verloop waarin je afbouwt stem je natuurlijk af op haar reactie. en als ze intussen geen allergenen meer binnen krijgt dan zou je kunnen aannemen dat ze dan (als de gevolschade over en genezen is) geen pred meer nodig heeft.
en het is al grote winst dat je de allergenen te pakken hebt en kunt uitbannen.

en ik heb me er ook al een paar keer over verbaasd dat er, ook nog vrij veel, melk in convalescence support zit, je zou toch denken dat zieke/herstellende dieren extra gevoelig zijn voor allergische reacties en dat ze dat er ook nog niet ff bij moeten krijgen...
sommige haarbalpasta's (bv gimpet) zijn erg vet en ik geef hier Enzo dagelijks een klodder en dat is meer om energie aan te vullen en wat zwaarder te worden dan tegen haarballen. en de bengels zijn dol op beetje olijfolie dus ik mors nog wel eens wat...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Stoppen met prednoral?

Bericht door puksji »

Ik heb met felix gemaild en die hebben mij verzekerd dat er geen granen in dit voer zitten. Het zit wel in andere varianten, maar daar staat het ook op. Maar inderdaad is het verstandig om de verpakking toch steeds te blijven lezen, mochten ze op het plan komen. Liever zou ik ook willen dat Puk iets betrouwbaarders at, maar ben bang dat ik dat nooit voor elkaar ga krijgen :???:

Overigens is het met die pasta's ook weer oppassen, want ik had Calopet van mijn (andere) DA meegekregen, en ook daar zit tarwe in.
Puk krijgt nu 2 keer per week laxatract en heeft nooit meer haarballen gehad, en haar harde ontlasting probleem is ook over. Deze klachten heeft ze trouwens ook jaren gehad.

Ik vind het eigenlijk heel eng om te stoppen met die prednoral, want stel dat het wel iets voor haar doet, dus dat ze zonder toch weer een probleem krijgt. En ze staat nu op een hele lage dosis.

Wat betreft hoe ze is met het afbouwen, hoe minder ik ging geven, hoe beter ze eigenlijk werd. Ze speelt weer, is weer actief. haar eetlust is zelfs beter, terwijl ze juist door prednison meer zouden moeten gaan eten. Dit was bij haar dus absoluut niet het geval.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Stoppen met prednoral?

Bericht door Adriana »

wat is graan, bedoel je tarwe?
mbt het afbouwen.. dat kun je dan nog wat langer geven? en doorgeknipt in kabouter
hoeveelheid kun je nog veel verder minderen..
om de drie dagen en goed in de gaten houden hoe het gaat..

en je moet geluk hebben met voer want voor je het weet..
ik weet dat er van felix een soort is helemaal zonder die bij uitstek geschikt is voor suikerkatten die insuline gespoten krijgen en dat is best een behoorlijke markt, dus wie weet zijn ze er daar heel kritisch op..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie