Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door kansarmedieren »

Waardes Vedder

3 november 2011

UREUM 38,4 ( 5,7 - 12,9 )
CREA 588 ( 71 - 212 )
PHOS 2,9 ( 1.00 - 2,42 )

Medicijnen Renalzin en benakort 2,5mg, nierdieet.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door kansarmedieren »

waardes vedder

30 november 2011
UREUM 23
CREATINE 324
PHOS ?
Medicijnen benakort 2,5 mg
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door patiani-guusje »

Zie dat de waardes inderdaad hier staan: ze zijn inderdaad flink gezakt, gelukkig! Hopelijk blijft dit een tijd stabiel. Er zijn hier op t forum katten die het met deze crea prima doen. Het ureum zou ik zeker omlaag proberen te krijgen, ook hiervoor staan veel tips op dit forum.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door patiani-guusje »

Waardes Patiani

16-11-11
Crea: 185 (212)
Ureum: weet even niet uit hoofd maar prima binnen waardes

5-12-2011
Crea: 459 (212)
Ureum: 15.2 (5.7-12.9)
Kalium: 4.8 (3.5-5.8)
Fosfor: 1.89 (1.00-2.42)

Advies op 5-12 is meer infuusvloeistof gaan geven van 200 ml per dag naar 300. als dit niet aanslaat evt.opname dierenarts en intraveneus spoelen.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Femmel »

Waarden Mahra (woont sinds 2001 bij ons, komt uit asiel. Geboren rond 1997.) :

September 2010
Creat 170 (164)
Ureum onbekend maar binnen normaalwaarden

Geen aktie ondernomen. Wel het advies een half jaar later nogmaals te laten controleren.

April 2011
Creat 195 (max. 164)
Ureum 16.8 (max. 9,1)

Start nierdieet. Omdat bloed afnemen bij Mahra niet lukt zonder roesje over 3-4 maanden controle urine op eiwitverlies. Bij veel eiwitverlies start Fortekor.

Augustus 2011
Urine-onderzoek : spoortje eiwit en ontstekingscellen (wellicht door het lang ophouden van de urine).

Geen verdere aktie ondernomen. Bij klinische verschijnselen van nierfalen of blaasontsteking weer contact opnemen met dierenarts.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door maij »

De start van onze Binki, leeftijd 3jaar.
Bloed afgenomen gemeten met Spotgem:
3-11-11 - 01-12-11
Bun: 18.6 - 33.2
T-Pro: 77 - 78
Crea: 409 - 489
IP: 3.93 - 2.36
Ca: 1.4
Hematocriet 0.14 - 0.15
Startgewicht: 2.85 kg

Behandeling:
- 1/2 fortekor/benakor 5 en nierdieet om het fosfor omlaag te krijgen.
- 2*1/4 Primperid tegen de misselijkheid
- om de dag 50ml onderhuidsinfuus
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Adriana »

voor iedereen die vloeistofinfuus geeft, is dit een heel erg overzichtelijk verhaal met info en tips en aandachtspunten.
link staat in Pluis en ik denk dat het goed is - voor verwijzing en naslag - om hem ook in deze topic te zetten
patiani-guusje schreef:... dit vond ik op een Amerikaanse website over chronisch nierfalen.
Het gaat over het geven van oa onderhuidse infusen. mis heb je er iets aan:

http://www.felinecrf.org/subcutaneous_fluids.htm
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
chelsey76
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2011 18:55

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door chelsey76 »

Hoi,

Ik ben nieuw hier en wou meepraten als dat kan over mijn kat Happy van 13 jaar. Er is bij hem in juli van dit jaar nierfalen ontdekt. Zijn laatste waardes van 26 oktober zijn:

CRE 411
BUN 40
K+ 2.5

Hij is van ruim 7 kilo naar 4,5 gegaan. Heeft 3x vocht infuus gekregen tot nu toe.
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door maij »

Ik bedacht me ineens dat ik nooit de laatste waardes van Kaya heb gepost.
Tijdens het opruimen van de bonnetjes kwam ik die van 18.04.2011 tegen en hoewel ik wist dat haar waardes toen enorm waren gestegen zag ik nu pas bewust hoeveel wel niet. BUN en Fosfor zijn niet verdubbeld zoals ik dacht maar 3 keer zo hoog. De crea was in maart al behoorlijk gestegen merkte ik nu... Raar hoeveel je kunt missen tijdens zo'n proces... Nouja voor de volledigheid dus nog even haar waardes:
Afbeelding
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door kansarmedieren »

kansarmedieren schreef:waardes vedder

30 november 2011
UREUM 23
CREATINE 324
PHOS ?
Medicijnen benakort 2,5 mg

6 januari 2012

UREA 20.2
CREA 306

medicijnen benakor 2,5mg
nierdieet en 2IE caninsulin 2 x dgs.
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door DaVinci »

Hallo,

Graag wil ik de bloedwaardes van mijn kat Eusie met jullie delen:

19-01-2011 (ook T4 geprikt, was 55, start Felimazol en groot drama)
ureum 8.2 mmol/l (ref.waarde 4.9 - 11.9 mmol/l)
glucose 3.8 mmol/l (ref.waarde 3.4 - 5.7 mmol/l)
alkalisch fosfatase 50.0 U/l (ref.waarde < 123 U/l)
totaal eiwit 64.0 g/l (ref.waarde 52 - 77 g/l)
GPT/ALT 105.0 U/l (ref.waarde < 105 U/l)
creatinine 139.0 umol/l (ref.waarde 80 - 164 umol/l)

20-03-2012 (controle T4 na 5 weken carbimazol (was bij start 98) T4 was overigens nog niet bekend):
ureum 13.7 mmol/l (ref.waarde 4.9 - 11.9 mmol/l)
glucose 3.3 mmol/l (ref.waarde 3.4 - 5.7 mmol/l)
alkalisch fosfatase 50.0 U/l (ref.waarde < 123 U/l)
totaal eiwit 69.0 g/l (ref.waarde 52 - 77 g/l)
GPT/ALT 37.0 U/l (ref.waarde < 105 U/l)
creatinine 184.0 umol/l (ref.waarde 80 - 164 umol/l)

Ureum en creatinine zijn licht verhoogd, da adviseerde nierdieet te geven. Zij wist niet of de verhoogde waardes veroorzaakt worden door carbimazol of leeftijdsgerelateerd zijn.

Ben me aan het inlezen op gebied van nierdieet, wat knap lastig is. Ze krijgen hier Orijen brok, wat voor een nierklant erg slecht voer is i.v.m. hoge fosforgehalte. Zouden hier de licht verhoogde waardes misschien vandaan kunnen komen?

Wat mij verder opvalt is dat zijn glucose (iets te) laag is. Kan iemand een verband leggen tussen verhoogde nierwaardes en verlaagd glucose? De da heeft hier niets over gezegd.

Zijn er nog andere opvallende zaken?
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Adriana »

kijk mbt die lage bloedsuikerwaarde bij het voer even bij de ingredientenlijsten of er arginine in zit. in sommig Royal Canin voer (diabetics, renal en missch ook nog wel andere soorten) zit vrij veel arginine en dat kan zorgen voor lage bss-waardes. in rood vlees zit ook arginine geloof ik..
als de nierfunctie niet optimaal is, kan dat zorgen voor verhoogde fosforwaardes. veel rood vlees en bepaalde vissoorten bevatten hoge fosforgehaltes. de nieren kunnen dat niet meer goed eruit filteren. te hoge fosfor geeft nierschade en er is een prima middel via je da: renalzin van Bayer (niet te lang toepassen..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door DaVinci »

Ik kan uit deze bloedwaardes niet opmaken of Eusie ook een verhoogde fosforwaarde heeft?

Ontstaat er nierschade t.g.v. een hoge fosforwaarde of ontstaat een hoge fosforwaarde door niet optimaal functionerende nieren?

Het arginineverhaal had ik inderdaad gelezen in het Pluisje topic, zal er op letten. Wel vreemd dat hij nu vrij laag in zijn glucose zit. Liever te laag dan te hoog, maar toch... Is er een relatie tussen lage glucose en licht verhoogde nierwaardes?
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
amance1962
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2012 22:22
Locatie: nijmegen

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door amance1962 »

hoi ik vond dit forum toen ik informatie zocht over nier problemen bij katten mijn kat roodje had het eerst aan zijn schildklier hij was ineens heel veel afgevallen en heel actief ben naar de dierenarts gegaan en daar hebben ze bloed geprikt
alle waardes waren goed behalve zijn schildklier ik kreeg toen felimazole hij moest daar 2 pilletjes per dag van hij ging goed na de 2 de bloedtest 4 weken erna was zijn schildklier nog niet goed dus moest s morgens een pilletje meer dus s morgens 2x 2 en half mg en s avonds 2 en half mg hij werd wat rustiger en was iets meer dan een kilo aangekomen
daarna in dec 2011 nog geprikt op zijn schildklier en die was stabiel ik hoefde pas terug te komen als hij weer te actief werd afgelopen maand ging hij weer afvallen en ik merkte dat hij heel veel jeuk had op zijn kopje ik las in de bijsluiter dat dat bijwerkingen konden zijn hij wilde ook bijna niet eten ik ben toen naar de dierenarts terug gegaan dit was op 6 april die zei hij heeft een hartprobleem en ze voelde ook een wat opgezette buik vlak rechts onder zijn ribbetjes ze gaf hem een klysma want kon volgens haar ook te harde ontlasting zitten hij had ook koorts volgens haar ze heeft hem toen injectie s convenia en catosal en metacam gegeven hij had ook ontstoken tandvlees en met dit alles moest het opgelost worden maar hij bleef maar heel veel last van jeuk houden en eten ging ook niet ik heb toen contact met de leverancier van de felimazole gezocht en kreeg daar de dierenarts en die zei dat hij overleg had gehad met mijn arts volgens hem waren dat geen bijwerkingen en moest maar terug naar mijn eigen dierenarts gaan ik heb weer contact met haar gezocht en ze zei dat die dierearts had gezegd dat het van zijn nieren kon komen ze ging bloed prikken wat overigens 2 keer mis ging omdat de stagiere hem niet goed kon vast houden uit de bloedtest kwam dat hij het aan zijn niertjes heeft zijn ureum was 13.7 en zijn creatine was 179 af 71 alt 76 ik kreeg toen benakor mee en nierdieet wat ik er met geen mogelijkheid in kreeg bij hem heb verschillende bakjes en brokjes gekocht zonder succes ik ben daarna overgestapt naar een andere dierenarts die is ook dichterbij en hoef niet met de bus wat ik ook beter vind voor roodje daar kwam mijn vriend vroeger met zijn hond die heeft hem na gekeken en bloed test gedaan ze zegd hij heeft hele slechte nieren enveel waardes zijn niet goed maar kan ook door ondervoeding komen zijn urea(bun) is 26.6 creatinine 252 ,horganic phosphate 3.2 fructosamine 175 magnesium 1.9 ,leukocytes 46.1 ,segmend neutrophils 90 , lymphocytes 4 , band neutrophills (absolute) 922 ,segmend neutrophills(abs) 41472,
monocytes (absolute) 1382 deze staan allemaal in het rood ik heb dit laten uitprinten door de dierenarts omdat ik het zelf wilde op zoeken op internet ik zag op het papier staan dat ze wel felimazole had gemeld bij de bloedtest maar niet de benacor ik ben de bijsluiter gaan opzoeken op internet en daar staat op dat de creatine verhoogd word door dit medicijn en ook de waardes van de rode bloedlichaampjes een verlaging bij de felimazole zag ik dat er een bijwerking is als bloedarmoede ik heb ook de metacam op gezocht en daar staat op dat dit niet gebruikt mag worden bij katten die een hart probleem hebben daar kunnen ze dus nierfalen door krijgen dus nu is mijn vraag klopt de boedtest dan eigenlijk wel die deze dierenarts heeft laten doen zonder vermelden van benakor eigenlijk is roodje veel rustiger geworden nadat hij is gestart met benakor hij heeft nu 3 infusen gehad eerste keer 100 ml tweede keer 150 en afgelopen vrijdag 150 ml hij zword wel alerter maar is toch anders als toen voor de benakor de dierenarts tweifelt ze heeft al 3 keer gezegd dat ik moet beslissen wat ik ga doe roodje valt ook af ik geeft hem zelf eten want dat nierdieet vind hij echt niks ik had vrijdag een blikje senior voer gehaald met kip en dat ging hij zelf eten ik voer hem kd van de dierenarts hij moet ook paktine een half lepeltje dan krijgt hij nog vyo om aan te sterken en dan ook nog emeprid 0.3 dat moet hij 4 keer per dag voor de misselijkheid vrijdag was hij weer afgevallen hij woog toen 2 kilo 15 gr de dierenarts zegd dat hij zo afvalt omdat zijn nieren geen vocht vasthouden ik ben hem nu zelf aan het voeren doordeweeks doe ik huishoudelijk werk dus kan hem alleen eten geven als ik terug kom vandaag viel mij op dat hij soms heel snel ademt dat had hij eerder nog niet hij gaat meestal trimmen in het vest van mijn vriend (trappelen ) en toen zag ik dat ook lijkt net of hij dan buiten adem is ik dacht mischien van die emeprid dat schijnt ook niet zo goed te zijn heb een weekend dierenarts gebeld en die zei ja je moet of het een of het ander en moet het morgen melden aan mijn eigen arts daar moet ik morgen ook contact mee opnemen om te zeggen hoe het met roodje gaat en mischien ook nog een infuus of ?
ik dacht ik zal mijn verhaal eens op dit forum zetten omdat ik hier heel veel verhalen en tips zie staan mijn verhaal is een beetje lang geworden maar dan weet je wat er is gebeurd ik hoop iets te horen want ik weet nu zo even niet meet wat te doen groetjes Astrd
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door castratenkoor »

Amance1962 dit is een heel moeilijk leesbaar verhaal geworden zo. Beter zulke info in zinnen en alinea's indelen. Ik schat zo in dat de meesten na 2-3 regels afhaken.
Is niet bedoeld als afkraken, maar als opbouwende kritiek!

Ik hoop dat ervaringsdeskundigen bruikbare tips voor je hebben.
Voor nu, sterkte en beterschap.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie