kan een gevaccineerde kat niesziekte krijgen?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

kan een gevaccineerde kat niesziekte krijgen?

Bericht door Freya13 »

onze kattin van bijna 12 jaar loopt sinds enkele dagen nogal te niezen.
bij niezen denkt een mens natuurlijk onmiddellijk aan niesziekte, maar onze katten zijn gevaccineerd.
kan een gevaccineerde kat niesziekte krijgen? of kan een kat verkouden zijn, zoals een mens?
voor alle duidelijkheid: voor de rest lijkt ze perfect gezond: ze eet goed, is goed gehumeurd, heeft geen last van tranende ogen of snotneus ...
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kan een gevaccineerde kat niesziekte krijgen?

Bericht door mittenslief »

het kan best dat ze niesziekte kan krijgen ook als ze gevaccineerd zijn, het is dan alleen in lichte mate en de klachten kunnen wisselend zijn. Angel van mij heeft het pas ook gehad, waarschijnlijk van de zwervertjes uit de buurt, ze nieste een beetje en kuchte, ik ben er ook wel mee naar de DA geweest maar ze wilde ze eerst metacam geven voor haar zere keel, maar dat heb ik toen natuurlijk geweigerd en ik heb haar gewoon extra verwend en nu is het over, maar hou haar wel in de gaten
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Cerna

Re: kan een gevaccineerde kat niesziekte krijgen?

Bericht door Cerna »

Jaa, onze Amber niest sinds twee jaar ook iedere winter. Verder prima te pas. Ook zij wordt ieder jaar ingeënt.
Ik noem het geen niesziekte want dat is toch heel wat ernstiger. Dit is een verkoudheid die, in het geval van Amber, overgaat zodra het mooier weer wordt.

Wanneer het te lang duurt, zou je een 6-daagse kuur neusdruppels kunnen overwegen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kan een gevaccineerde kat niesziekte krijgen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, niesziekte-vaccin is niet 100% dekkend. Net als een griepvaccin bij mensen.
Je hebt niesziekte in alle gradaties van ernstigheid en het kan chronisch zijn (dat is als de kat het meedraagt en het steeds kan opspelen zonder nieuwe besmetting). Niesziekte is gewoon de verzamelnaam voor een heleboel algemene luchtweginfecties bij katten. Je kan dat verkoudheid noemen, maar bij katten noemt men dat nies (kwestie van afspraak).

Enkel bij jonge kittens is het echt gevaarlijk, al kan een oudere kat het ook wel vrij ernstig hebben. Meestal blijft het echter bij wat niezen en loopoogjes. En een verder gezonde kat zal er nooit aan sterven (bij jonge kittens kan dat wel, als het heel ernstig is).

Ik zou het zoveel mogelijk zelf laten overwinnen. Als het echt blijft aanslepen kan je er even een AB-kuurtje tegenaan gooien, maar enkel als ze ook snot heeft en gaat hoesten. De nies zelf is een virus en daar helpt AB dus niet tegen. Snot komt van bacterien die met nies samengaan en daar kan AB wel helpen om dat deel te bestrijden. Het virus moet het lichaam dan nog steeds zelf uitschakelen, maar dat zou dan gemakkelijker gaan door het snot weg te nemen..
Ook wanneer je geen AB geeft, kan je dan wel inderdaad ondersteunende medicatie geven zoals weerstandverhogers en neusdruppels.
Van de loopoogjes kunnen ze een oogonsteking krijgen waarbij je zalf of druppels moet gebruiken, dus dat wel even in het oog houden als haar ogen erg lopen.

Bij een chronische kat zou ik zeker proberen het zoveel mogelijk zelf te laten oplossen. Hoe meer je medicatie op loslaat, hoe minder die medicatie gaat werken en dus kan je ze beter bewaren voor wanneer het echt heel ernstig zou worden en je de medicatie echt nodig hebt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie