Kat verliest stoelgang

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Peeuw
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2012 21:51

Kat verliest stoelgang

Bericht door Peeuw »

Hallo iedereen,

Ik ben zowat teneinde raad. Mijn kat is nu al 2weken aan de antibiotica omdat hij diarree heeft en stoelgang in huis verliest. Ook is zijn 3de ooglid erg zichtbaar.
Nu dacht de dierenarts de laatste keer (gisteren) dat hij misschien allergische zou zijn aan "iets" en heeft hem een kortwerkende cortisone spuit gegeven tegen allergie.
Hij is reeds 2x ontwormd en neemt dus sinds 2weken antibiotica. Hij is ook 2dagen ter observatie gebleven bij de DA. Maar tot op heden geen verbetering. (er is stoelgang onderzocht en een bloedonderzoek geweest, enige wat dat er kon zijn is allergie of parasieten hierbij was een lichte stijging)
Ik heb nog een kat en ben ook met haar in die 2weken bij de DA geweest omdat zij net als mijn andere kat een erg zichtbare 3de ooglid had/heeft. Ook zij heeft dezelfde antibiotica gekregen voor 6dagen(vandaag laatste dag AB). En wat merk ik nu! Zij is net als mijn andere kat aan diarree en verliest stoelgang.

Dus een allergie is al uitgesloten denk ik zo.

Heeft er nog iemand dit al meegemaakt? Ik ben echt ten einde raad, ik heb hier nog een klein kindje rond lopen en ben zwanger en heb geen antistoffen tegen toxoplasmose.

Alvast bedankt!
paasnini

Re: Kat verliest stoelgang

Bericht door paasnini »

Tjeeee lastig. Ik zou zeggen dat het misschien verstandig is een andere dierenarts te raadplegen.
Cerna

Re: Kat verliest stoelgang

Bericht door Cerna »

Een van mijn katten krijgt juist diarree (en spugen) van antibiotica en vaak lees je ook op de bijsluiter dat dit een bijwerking kan zijn.
Dus misschien, na overleg met de dierenarts, stoppen met de antibiotica en kijken wat er gebeurt?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat verliest stoelgang

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
ik denk dat het middel hier erger is dan de kwaal en dat de kwalen worden veroorzaakt door die batterij aan zware chemische 'bestrijdingsmiddelen'..
wat geef je ze precies te eten? vaak is radicale verandering van voer de oplossing en katten (en ook mensen) krijgen heel vaak diarree van ab....
jij denkt dat een allergie is uitgesloten.. ik denk dat je katten allergisch zijn voor iets, waarsch in het voer, dat ze binnenkrijgen en waarop ze allergisch reageren..

lees hier eens door de topics over voedselallergie, het komt vrij vaak voor!
rechtsboven zit een zoekfuntie en als je daar allergie of voedselallergie intypt krijg je alle berichten daarover..

is de ontlasting ooit onderzocht door de dierenarts?
je zou een second opinion kunnen vragen bij een andere dierenarts, die ongetwijfeld een andere kijk op het probleem heeft.. vind het nogal een heftige aanpak van dierenarts/1 met redelijk zware middelen, terwijl er geen goeie diagnose ligt..
en missch nog een tip... niet zo snel wanhopig zijn hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Peeuw
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2012 21:51

Re: Kat verliest stoelgang

Bericht door Peeuw »

Bedankt voor jullie reacties,

Ik ga bij een dierenartsenpraktijk met verschillende dierenartsen, dus ik denk wel dat er genoeg overleg en meningen zijn binnen de praktijk. Ik geef het nog een kans en vinden ze niets zal ik toch op zoek moeten naar een andere DA.
Ik kom net van bij de DA en ze hebben nu beide katten een cortisone spuit gegeven en andere AB (vroeg hun ook als het niet kon komen van de AB, ze vertelde dat die AB net gegeven werd tegen klachten van diarree), eerst kregen ze beide Stomorgyl en nu moet ik ze Antirobe geven en maandag bellen voor ze beide eventueel op te laten nemen voor enkele dagen observatie.

Van eten kregen mijn katten al jaren Kidney support van Specific (brokken) en vershoudzakjes van Royal Canin de Renal. De DA heeft mij (in de loop van die 2 weken) laten overstappen op enkel brokken van Royal Canin hypoallergenic om te zien wat dat zou geven (want de nierwaardes waren toch beter, dacht dat dat niet kon verbeteren maar bon)
Nu mijn katten mogen sinds een 1,5jaar buiten dus wat ze buiten eten weet ik natuurlijk niet. Binnen houden is geen optie meer aangezien mijn katten nu vanalles doen om buiten te geraken indien ze niet mogen (sproeien/plassen, deuren krabben,...)
De stoelgang is onderzocht door een labo denk ik, maar niet door de DA zelf.
Ik ga in de loop van de dag zeker de topics over allergie en voedselallergie eens doornemen! Bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat verliest stoelgang

Bericht door Adriana »

antibiotica tegen diarreeklachten??
en hups, weer een cortisone spuit..

ik denk dat je daarmee een gezond dier ook plat en ziek krijgt.... :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Kat verliest stoelgang

Bericht door paasnini »

Precies wat Adriana schrijft, helemaal mee eens en dat is ook al wat ik bedoelde met een andere dierenarts. Een dierenarts die bij deze duur antibiotica voorschrijft en als het niet helpt er ook nog eens cortisone tegen aan gooit zou ik direkt verlaten.

Wees svp alert dat je over 2/3 weken niet met een kat zit die veel drinkt en veel plast aangezien suikerziekte 1 van de vele nare bijwerkingen zijn van cortisonen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat verliest stoelgang

Bericht door castratenkoor »

Je bedoelt dat de kat ontlasting verliest. Stoelgang is de bezigheid zeg maar. Stoelgang verliezen zou dus betekenen dat hij niet meer kan poepen.

Ik sluit me bij de vorige adviezen aan.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat verliest stoelgang

Bericht door Ilone »

Ik snap dat je je aansluit bij de adviezen van de DA maar ook ik denk dat je beter kunt stoppen met de AB. Leuk dat ze die AB geven tegen de klachten van de diarree, maar als de kat er niet tegen kan heeft dat weinig nut. De diaree lijk mij ook te komen van een allergie.
Waarom eten ze kidney support? Zijn het nierklantjes?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat verliest stoelgang

Bericht door Adriana »

Ik kom net van bij de DA en ze hebben nu beide katten een cortisone spuit gegeven en andere AB (vroeg hun ook als het niet kon komen van de AB, ze vertelde dat die AB net gegeven werd tegen klachten van diarree), eerst kregen ze beide Stomorgyl en nu moet ik ze Antirobe geven en maandag bellen voor ze beide eventueel op te laten nemen voor enkele dagen observatie.


Van eten kregen mijn katten al jaren Kidney support van Specific (brokken) en vershoudzakjes van Royal Canin de Renal. De DA heeft mij (in de loop van die 2 weken) laten overstappen op enkel brokken van Royal Canin hypoallergenic om te zien wat dat zou geven (want de nierwaardes waren toch beter, dacht dat dat niet kon verbeteren maar bon)
ja, als het een geval van acuut nierfalen is geweest, dan kan dat in de loop van de maanden/jaren redelijk bijtrekken, maar er blijft altijd maar een zeer beperkte nierfunctie over, dus het geneest nooit..


https://animalhealth.pfizer.com/sites/p ... ROBE®.aspx
lees hier de bijsluiter en er zijn een paar bijwerkingen: overgeven en diarree
wordt met name toegepast bij (vrij vertaald) kaakklachten ..

ik blijf het een merkwaardige aanpak vinden met vooral veel verschillende redelijke zware medicijnen. zoiets als we proberen welk middel werkt, dan komen we vanzelf achter de oorzaak.... (t zou mijn dierenarts niet zijn..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat verliest stoelgang

Bericht door castratenkoor »

De mijne ook zeker niet!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat verliest stoelgang

Bericht door nellebel »

onze flippie was al maanden aan de anti biotica vanwege de niesziekte. totdat we de AB stopte en toen pas stopte de diarree. volgens onze DA kwam het van de AB hoor, die maakt veel kapot in de darmen. en dan ook nog eens ontwormd en ander voer. ik denk dat de darmen van je katten een flinke opdonder hebben gehad, en dat is niet binnen 1 dag over, maar die AB doet echt geen goed dan hoor.
Ab werkt niet tegen niesziekte, maar wel tegen de mogelijke gevolgen of bijkomende klachten (flippie kreeg ontstoken ogen en longontsteking, ook vanwege de FELV)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie