Gedragsverandering en buiten de bak plassen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
naatasja
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2012 18:41

Gedragsverandering en buiten de bak plassen

Bericht door naatasja »

Ik heb 3 katten thuis, 2 poesjes en 1 kater. Kater is geholpen en erg aan ons beiden gehecht, altijd knuffelen ETC. Onze jongste poes is nog nooit echt een knuffel poesje geweest, dus het gaat bij deze om de 2 oudste. De kater heet Dikke en het poesje heet Gucci.

Nu het volgende, Gucci is op het moment niet krols en ook nooit een echte kroel poes geweest. Sinds een week miauwt zij naar mij en dan wil zij kroelen '' zij krijgt wel aandacht, haal haar elke dag aan!!'' En dikke word ook EXTREEM aanhankelijk. Komt de hele tijd bij me liggen en dan het liefst op me buik borsten of nek. En geeft me dan ook EXTREEM kopjes. Wat kan dit zijn, ze doen dit beide sinds een week! Snap er niks van, mijn vriend vind het ook wel raar.

En dan nog een vraagje. Gucci plast sinds een tijd ook in huis. (Kwam er achter dat zij het deed als de bak niet om de 2 dagen schoongemaakt werd) Nu ik dat wel doe, plast ze nog op de handdoek die onder de kattenbak ligt? Iemand daar ook tips voor? Ja steriliseren maar daar hebben wij op dit moment de financiën nog niet voor!!

Kan 1 van jullie mij helpen!!

Groetjes
Laatst gewijzigd door Admin op 23 apr 2012 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Help mij A.U.B

Bericht door lidewij020 »

Gedragsveranderingen worden vaak veroorzaakt doordat een kat zich niet lekker voelt. Heb je al contact met een dierenarts gehad? Het is het belangrijkste om eerst te kijken of er geen medische oorzaak is van de gedragsverandering.

Castratie is toch echt wel belangrijk, vooral bij plasproblemen. Ongecastreerde poezen kunnen ook juist voor nog meer kosten zorgen doordat ze weglopen, zoekraken, ongewenst zwanger worden, een baarmoederontsteking krijgen en/of geslachtsziekten oplopen.
Er zijn regelmatig kortingsacties op castratie bij verschillende dierenartsen. Heb je een verzekering? Dan krijg je ook vaak (extra) korting. Misschien kun je wat lenen van familie? En echt elk dubbeltje omdraaien.... Ook kun je eens informeren bij de dierenbescherming of het asiel in de buurt en kunnen zij wat voor je doen.

Hoe gaat het eigenlijk met jullie zelf? is er iets gebeurd / veranderd in de laatste dagen? Sommige katten zijn heel erg gevoelig en reageren op de emoties van hun eigenaar.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
naatasja
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2012 18:41

Re: Help mij A.U.B

Bericht door naatasja »

Ja wij hebben het er ook over gehad, dat ze volgende maand gesteriliseerd word. Nee er is in onze situatie niets verander, alleen dat het kan zijn dat ik zwanger ben. Misschien voelen ze dat wel aan? Anders weet ik het ook niet, word wel een beetje gek van dat aanhalige gedrag, hele tijd miauwen en kopjes geven!! Mijn gezicht word gewoon nat van al die kopjes ''haha''
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help mij A.U.B

Bericht door castratenkoor »

Klinkt toch als tegen krolsheid aan zitten. Je kater gaat gezellig mee doen. Ook het wild plassen kan aan de hormonen liggen.
Ik denk dat je alle problemen ineens aanpakt door de poezen te castreren.

Verder zou mijn advies zijn, 4 bakken totaal te nemen bij drie katten en een wild-plas-probleem.
En de bakken dagelijk schoon te houden, niet om de dag.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Help mij A.U.B

Bericht door Freya13 »

naatasja: ik heb hetzelfde gemerkt toen ik zwanger was, katten werden superaanhankelijk, kopjes geven, op de buik komen liggen
en de kat van een vriendin ging - toen zij zwanger was - ineens vervelend doen: plassen in huis, graven in planten, terwijl hij dat anders nooit deed
dus ik denk dat katten dat op de een of andere manier wel aanvoelen en dat het zeker een invloed heeft op hun gedrag
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Help mij A.U.B

Bericht door Rosalie123 »

En als je zwanger bent, lekker je vriend de bak laten schoonmaken! ;-)
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help mij A.U.B

Bericht door pearlsofpassion »

Neemt niet weg dat sterilisatie echt wel bij de basisbehoeften van een kat hoort!

Als je zwanger bent, en je hebt er nu de financiën niet voor, wanneer gaat dat dan wel zijn?
En wat dan als er iets anders voorvalt, wat nog duurder is? Wat als je poes ontsnapt (en dat doet kan heel goed als ze krols is) en zwanger wordt? Heb je enig idee wat een nestje je gaat kosten? :shock:
Het spijt me dat dit zo hard klinkt, maar ik vind het persoonlijk vreemd en erg dat je katten hebt, als je nog niet in de basisbehoeften kan voorzien. Katten horen toch echt voor hun eerste jaar gecastreerd te zijn, en dat is dus iets wat bij mij, in jouw situatie, bovenaan de lijst zou staan.
Hoe moet het anders verder als je baby er is? Die zijn nu ook niet bepaald gratis... :???: Hoe ga je dat dan allemaal regelen?

Ik vind dit naar voor je, maar ook voor je katten. Hier zou je toch echt zo snel mogelijk geld voor moeten zoeken. Hoe langer je wacht met castreren, hoe meer het je uiteindelijk kost en hoe slechter voor de kat in kwestie. :-(
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
naatasja
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2012 18:41

Re: Gedragsverandering en buiten de bak plassen

Bericht door naatasja »

Zijn wel vaker mensen die een maand krap zitten toch? Soms zijn andere prioriteiten belangrijker. Dikke de kater hebben wij met 5 maanden al laten helpen, Gucci word ook zo snel mogelijk geholpen. Onze katten komen verder niks te kort, + het zijn binnenkatten wij wonen 2 hoog en het balkon is helemaal afgezet zodat ze niet weg kunnen. Dus bang voor een ongepland nestje hoef ik niet te zijn. Maar inderdaad een extra bak erbij zou geen kwaad kunnen, wij hebben er op het moment 2 en als ik ze elke dag verschoon blijft ze er nog naast piesen. Heb vanmorgen even geld geleend van iemand om haar plas te laten onderzoeken en daar komt niet uit. Aankomende maand laat ik haar steriliseren en ik hoop dat het dan helpt!

Toch bedankt voor jullie antwoorden.
Groetjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gedragsverandering en buiten de bak plassen

Bericht door pearlsofpassion »

Nou, das fijn, dat ze volgende maand geholpen wordt.
Natuurlijk kan je al wat krap zitten, maar het leek uit je bericht alsof je het niet echt van plan was. En dat de poezen al wat ouder waren dan wat ik er nu uit begrijp?
Ik dacht dat ze ouder dan een jaar waren, vandaar dat ik het ook daarover had.
6 maanden is ideaal, maar als dat even niet kan, dan is het maar een paar maanden later. Dat begrijp ik heus wel, maar geen jaren natuurlijk. ;-)
Het spijt me als ik het verkeerd begrepen heb. Ik vind je berichten gewoon niet helemaal duidelijk. Je laat ook uitschijnen alsof de kat maar moest wachten en ik begreep omwille van de baby. Sorry.

Als je haar laat helpen is het prima. Ik hoop dat haar krolsheid dan over is. Het is het beste niet te laten helpen tijdens, maar net na de krolsheid. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
naatasja
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2012 18:41

Re: Gedragsverandering en buiten de bak plassen

Bericht door naatasja »

Ja ik lees nu net mijn bericht terug, en hij is inderdaad wat verwarrend. Excuus daarvoor. Maar ben ook niet zwanger! Dus die katten hebben gewoon een aanhankelijk weekje dan denk ik.. Maar ik laat er zo snel mogelijk wat aan doen.

Bedankt voor de berichtjes!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5468
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gedragsverandering en buiten de bak plassen

Bericht door nellebel »

nou geniet dan van het aanhankelijk weekje zou ik zeggen en hoop dat het gepies snel voorbij is. katten reageren ook sterk op spanning, misschien dat ze gemerkt hebben dat je gespannen was (zwanger of niet). onvoorstelbaar hoe fijn hun sensoren zijn. ik kan aan mijn katten merken hoe mijn man er aan toe is (hij heeft momenteel veel stress op het werk). mijn vorige katten reageerden daar sterk op door knuffelig te worden en hem op te zoeken/ troosten. jammer genoeg schrikken deze 2 er wat van af, en blijven ze bij hem weg, terwijl hij dan een knuffel wel kan gebruiken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie