Wel of niet naar buiten??

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Wel of niet naar buiten??

Bericht door anita_r »

Beste kattenliefhebbers,

Ik heb twee super lieve katers, twee broertjes uit hetzelfde nest, van ongeveer 7 maanden oud. Zie foto!!

Ze zijn gechipt en gecastreerd, mede omdat ik ze eigenlijk naar buiten wilde doen.
Nu lees ik veel verschillende reacties op internet over om een kat wel of niet naar buiten te doen. Op dit forum lees ik voornamelijk reacties om het niet te doen vanwege de gevaren buiten. Dit heeft me aan het twijfelen gebracht.....

Mijn katten zijn al een paar keer naar buiten geweest, maar dan alleen in onze tuin als wij erbij zijn. Alhoewel, ze zijn ook al een keer over de schutting gekropen en één van die katten bleef gelijk 1,5 uur weg. STRESS!! Haha!
Ze vinden het geweldig buiten en daarom twijfel ik ook heel erg om ze wel of niet naar buiten te doen.

Misschien een rare vraag, maar hoe denken jullie erover?
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door achtpuntzes »

hoi en welkom :)

of je je kat(ten) niet of wel naar buiten gaat laten is natuurlijk een persoonlijke beslissing en natuurlijk ook afhankelijk van een aantal factoren (drukke weg in de buurt, maak je je snel zorgen als de kat een paar uur (of dagen) weg is, enzovoort.)

de meeste mensen hier laten hun kat niet buiten, en hebben een kattenren of een afgezetten tuin. dus ik denk dat de meeste reacties dan ook zullen zijn: laat ze in je tuin en sluit die af, wat ik overigens best een goed advies vind.

als je je kat binnen laat doe je volgens sommigen aan vrijheidsberoving, en ontneem je ze de leuke kanten van het buiten zijn, als je ze wel buiten laat stel je ze volgens sommigen bloot aan de "gevaren" van buiten. overal zit dus een mindere kant aan...

oh, ja... wat je uiteindelijk ook beslist, 7 maanden is toch wel aan de jonge kant voor naar buiten. ze zijn dan vaak nog erg onbesuisd...
Laatst gewijzigd door achtpuntzes op 10 apr 2012 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Adriana »

lees even de in memoriams van een paar (vermiste/ingeslapen) buitenkatten...
lees dan bovendien ook even de topics van de vrij jonge katten (> 1 jaar), die buiten ook niet hebben overleefd omdat ze door hun onbesuisdheid een veel groter risico lopen. afgelopen week nog eentje van 7 maanden: bekken op drie plaatsen gebroken, paar etmalen bij de dierenarts geweest en ingeslapen..
het kan ook goed gaan en dat is dan deels geluk hebben en deels rustige omgeving. maar daar kunnen ook boze buurmannen zijn met gif of luchtbuks en steile slootwanden en noem maar op..
zoek op buitenkat via de zoekfunctie en je komt alle berichten in de diverse topics tegen.

eerlijk gezegd vind ik je laatste opmerking een beetje .. , net alsof je een deel van je verantwoordelijkheid wilt delen en dat kan dus niet. jij neemt de beslissing, jij kunt een deel van de risico's overzien en bij jou komt ook het verdriet terecht als het mis gaat..

we geven hier zo langzamerhand eindeloos het advies van tuin afzetten en/of grote ren bouwen.. lees je maar eens goed in en neem dan een verstandige beslissing.. en die kun je niet aan je katzels en ook niet aan ons overlaten... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door anita_r »

Beste Adriana,

Het is nooit mijn bedoeling geweest om mijn verantwoordelijkheid met jullie te delen.
Volgens mij staat er "hoe denken jullie erover" en daar bedoel ik dus mee dat ik graag jullie mening wil horen. Dat ik misschien te vlug dit onderwerp heb geplaatst zonder ff op de zoekknop te drukken .... okay. Zoals hierboven ook staat, twijfel ik gewoon heel erg. En aangezien dit mijn twee eerste katten zijn wilde ik graag jullie mening daarover "horen" meer niet.

Misschien begrijpen we elkaar verkeerd.......
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Adriana »

als ik voor mezelf spreek: ik kan helemaal geen mening hebben over jouw situatie, jouw relatie tot jouw kittens en jouw emoties... en ik hoor ook geen mening daarover te hebben, omdat ik dat helemaal niet kan inschatten.
ik kan je alleen maar wijzen op de gevaren en met nadruk onder je aandacht brengen dat het loslaten van 7 maanden oude kittens een extra groot risico met zich meebrengt.
mijn mening over het verkeerd aflopen van dat andere 7 maandse naar buiten gelaten kitten staat in een andere topic met het woord 'verdomme' ervoor..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door achtpuntzes »

ik begrijp adriana wel;

wij kennen jou omstandigheden niet. woon je in de stad? op het platteland? andere omstandigheden?

eigenlijk hoef ik die niet eens te weten, dalijk woon je midden in het bos, adviseren wij: ja laat je katten maar buiten, en word er een overreden op je oprijlaan...

dus, zet voor jezelf de omstandigheden en jouw eigen wensen op een rijtje en neem dan een verstandige beslissing. dat moet je inderdaad zelf doen.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door anita_r »

Adriana,

Ik begrijp en snap dat je je mening daarover niet wilt hebben/geven. Het is ieder voor zich hoe zij met hun katten omgaan, maar ik wilde alleen maar jullie mening/advies. Dit zijn m'n eerste katten, dus behalve mijn gezonde verstand heb ik verder niet veel ervaring met katten en het naar buiten laten gaan.

Dat het een extra groot risico met zich mee brengt als ze 7 maanden oud zijn, wist ik niet. Dus dat is voor mij een extra reden om ze sowieso nog een tijdje binnen te houden of alleen in onze tuin.

De meeste hier hebben veel meer ervaring dan ik en het is voor mij ook al erg lang geleden dat ik een huisdier heb moeten laten inslapen. Ik was toen 8 ofzo.
Flex ligt nu helemaal uitgestrekt op zijn rug op mijn schoot, dus ik zou ze echt voor geen goud willen missen!

Achtpuntzes,

Ik begrijp Adriana ook zeker wel!!
Maar ik wil echt ff duidelijk laten weten dat ik jullie NOOIT iets zou verwijten als ik jullie om advies vraag. Het is nog altijd mijn eigen keus, maar wat advies/meningen voor een "beginner" zoals ik kan geen kwaad ;-)

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door achtpuntzes »

:)

ik woon zelf op een flat en mocht ik ooit naar een benedenwoning verhuizen (of een vrijstaand huis :) ) ga ik zeker overwegen mijn 3 poezen naar buiten te laten.

dingen die ik ga laten meewegen zijn onder andere:

- drukke weg in de buurt?
- wat zijn de ervaringen van andere kattenbezitters in de buurt die hun kat buiten hebben gelaten? zie ik wel eens overreden katten rond mijn huis?
- zijn er katten vergiftigd in de buurt in het verleden?
- lopen er dominante (ongeholpen?) katers in de buurt die mijn lieve kleine poesjes in elkaar meppen of zelfs verkrachten? (natuurlijk zijn ze allemaal geholpen, hoor)
- blijven de katten in de buurt of blijven ze langer weg? (ik zal ze gauw missen en me zorgen maken)
- blijven ze "het" op de bak doen of gaan ze in (andermans) tuin hun behoefte doen?
- vinden de buren het niet erg al mijn katten eens in hun tuin lopen? (het gemiddelde territorium van een poes is gemiddeld zo'n 5 tuinen en dat van een kater zo'n 7 tuinen.)
- en natuurlijk: zal ik het mezelf wel vergeven, mocht er ze buiten iets overkomen?

er zullen wel meer van dat soort vragen zijn die je jezelf zal moeten stellen, maar ik kom er ff niet meer op :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door puksji »

Na 3 katten in mijn leven verloren te hebben doordat ze onder een auto kwamen, heb ik besloten geen katten meer vrij naar buiten te laten. En dan ook nog eens de vele katten die je dood langs de weg ziet liggen en ik heb er zelfs wel eens zelf een onder mijn auto gehad (waar ik niets aan kon doen). Recent weer mijn Rooie Rover die ik zijn vrijheid niet af kon nemen. Dit was weer een bevestiging voor mij dat je een kat niet buiten moet laten lopen.
Er zijn mensen die zeggen dat het ze niet zou lukken om hun kat binnen te houden, maar mij lukt het al meer dan 20 jaar.
Simba heeft vanaf dat ze 2 was altijd aan een lijntje gelopen. Daarvoor heb op een flat een afgeschermd balkon gehad en ik heb tijdelijk in een vakantiehuisje gewoond en daar had ik een ren gemaakt.
Alleen Sjimmie heeft hier los buiten gelopen, omdat hij echt de tuin niet uit ging. Of hij nou te dom was om over een hek te klimmen of een gaatje te zoeken, of tevreden was met wat hij had, hij heeft het nooit gedaan. Maar dat is een unicum denk ik.
Er gaat hier nu ook een ren komen.

Dus hoe ik erover denk is, als je van je katten houdt, houd je ze van de straat!
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Adriana »

anita_r schreef: Bedankt voor jullie reacties in ieder geval
;-) Anita: dit is één van de onderwerpen waarop in het verleden tal van topics behoorlijk zijn ontspoord, vandaar dat ik/we wat voorzichtig zijn, in dit geval met een nieuw forumlid.
hoop dat je meegekregen hebt dat we plaatsvervangend altijd heel erg bezorgd zijn over kittens, die naar buiten gelaten worden. ook al omdat we vrij veel ongelukken/verdwijningen met buitenkatten binnenkrijgen.. en we geneigd zijn om op te komen voor het welzijn van de katzels..
op het forum kun je heel erg veel informatie vinden waar je als kattenstarter denk ik heel veel aan hebt en over zo ongeveer alle onderwerpen. rechtsboven zit een zoekfunctie en daarmee krijg je alle berichten over dat onderwerp. en je kunt ook een paar topics doorlezen over iets waar je vragen over hebt.
wens je heel veel plezier met je bengels, ik heb er zelf hier twee rondlopen van bijna twee en de wilde kittentijd net zo ongeveer achter de rug ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door pearlsofpassion »

Voor mij is het antwoord op die vraag heel simpel.

Als je ze los buiten laat, hou er dan rekening mee dat de kans groot is dat je ze veel te jong verliest. En dan spreek ik van binnen een aantal jaren.
Als je heel erg afgelegen woont, is er minder kans, maar de kans is nog steeds aanwezig en ik acht persoonlijk de kans dat ze aan ouderdom kunnen sterven zowat overal in Belgie en Nederland erg klein.
Dus dan kan je er vanuit gaan dat ze onder een auto eindigen.
De andere gevaren waarvan sprake is, moet je ook nog mee in rekening brengen. Katten doen niet altijd braaf wat je buren willen en sommige mensen houden zelfs gewoon niet van katten.
Je weet nooit waar ze terechtkomen en welke mensen ze tegenkomen.
Ook andere katten kunnen een serieus gevaar vormen, heb ik zelf mogen ondervinden.

Als je daar dan tegenover stelt dat er mogelijkheden zijn om je katten veilig buiten te laten, dmv een ren of een afgezette tuin, dan is voor mij de keuze snel gemaakt.
Maar niet iedereen denkt er zo over natuurlijk.
Ik wil jou niet vertellen wat je moet doen, je moet dat echt zelf weten. Ik kan alleen vertellen waarom ik ervoor kies mijn katten niet meer vrij los te laten.

Ik heb 2 katten verloren. Eentje voor mijn ogen overreden (en die kwam eigenlijk al nooit buiten, maar 1 keertje is gewoon voldoende), eentje verdwenen, niemand weet wat er gebeurd is.
En een andere kat van mij is dus aangevallen geweest en is gaan lopen. Durfde niet naar huis en we hebben veel geluk gehad dat we hem nog gevonden hebben en kunnen vasthouden hebben, want hij was totaal in paniek en probeerde te vluchten.

Deze ervaringen en het feit dat als je heel eerlijk bent, iedereen wel moet bekennen dat hier katten veel te veel gevaar lopen in het verkeer, hebben ervoor gezorgd dat ik voor mijn katten deze keuze gemaakt heb.
Ik wil hen niet verliezen en zeker niet zo jong, en vandaar dat ik hen niet meer aan dit gevaar blootstel. Simpel...

Ik heb vroeger Cuzco wel buiten gelaten terwijl ik er in mijn achterhoofd rekening mee hield dat hij misschien wel jong zou sterven op straat. Waar ben je dan mee bezig?
Ik ben zeer gelukkig dat mn mij duidelijk gemaakt heeft dat het ook anders kan, en nu ben ik gerust dat mijn katten bij mij oud kunnen worden. Los van ziekte natuurlijk, maar alleszins zijn ze veilig.
En dat is dat leuke buitenspelen niet waard.
Later wil ik hen een afgezette tuin geven, omdat ook zij er enorm van genieten om buiten te gaan. Vooral Luis vind buiten prachtig. Maar die loopt gewoon in 7 sloten tegelijk. Hij is nooit los buiten geweest.
Hij is vandaag 2 geworden, en ik weet heel zeker dat hij er al niet meer was geweest als ik hem los buiten gelaten had. Daarvoor kent hij te weinig angst.
En dan ben ik heel blij dat we vandaag nog gewoon zijn verjaardag kunnen vieren. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
manon3

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door manon3 »

Anita,allereerst welkom op dit forum.

Mijn mening hierover: Hou alsjeblieft je katten binnen!
Tenzij jullie een overdekte tuin kunnen maken of een ren voor je katten.
Ik zit hier nu 1,5 jaar op dit forum en als je 'ns wist hoe vaak dat ik heb zitten huilen achter mijn pc om al die vreselijke verhalen die hier voorbijkwamen.

Katten die overhoop worden gereden op straat,een dove raskat die buiten ergens dood werd teruggevonden,een kat die op de eigen oprit werd doodgereden door z'n eigen baasje,
een kat wiens pootje werd geamputeerd door een soort maaimachine en toen strompelend op 3 poten nog naar huis is gekomen en helaas toch nog is overleden, katten die verdrinken in grachten.
En zo kan ik nog wel een uur doorgaan.Stuk voor stuk vreselijke verhalen.
En dit zijn alleen nog maar de ongevallen, dan heb je nog gevaren zoals gif,gekken in jouw buurt die een hekel hebben aan katten,kattenbendes,katten die gewoon weglopen enz.

Ik heb altijd mijn leven lang al onze katten binnengehouden en van vrijheidsberoving hoeft echt geen sprake te zijn.Zolang als je ze binnen genoeg mogelijkheden geeft om zich uit te leven.Meer dan 1 krabpaal,veel speelgoed en heel veel samen met ze spelen.
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door anita_r »

Allen heel erg bedankt voor jullie reacties!
;-) Anita: dit is één van de onderwerpen waarop in het verleden tal van topics behoorlijk zijn ontspoord, vandaar dat ik/we wat voorzichtig zijn, in dit geval met een nieuw forumlid
. Dat kan ik me helemaal voorstellen! Maar echt, wat voor advies of mening ik ook zou krijgen, ik zal het jullie nooit kwalijk nemen. Anders moet ik jullie niet vragen om jullie mening of advies, toch?

Nu ik dit allemaal zo lees hebben mijn vriend en ik besloten om de katten lekker binnen te houden :smile: Ze zullen alleen onder toezicht in de achtertuin komen. Onze tuin helemaal afzetten gaat niet lukken, maar we kunnen wel wat gaten en kieren dicht maken ;-)
Om heel eerlijk te zijn ben ik eigenlijk wel een beetje gerust gesteld, omdat ik het eigenlijk maar niks vond toen Flex 1,5 uur buiten de tuin was. Ik werd op een gegeven moment echt ongerust en het janken stond me nader dan het lachen hihi :oops:

Omdat ik nog niet veel ervaring heb met katten, heb ik me daarom ook aangemeld op deze site. Hoop in de toekomst nog meer adviezen en meningen van jullie te krijgen. Thanks!!
Ook namens onze twee (s)katten :grin:
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door achtpuntzes »

goeie beslissing :)

en ik hoop dat je nog veel aan dit forum zal hebben (ik zit hier al een jaar of 2 en leer nog steeds bij !)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door castratenkoor »

Mijn mening is niet loslaten. Zelf heb ik 8 katten in een rijtjeshuis met een 10 meterlange ren voor ze.

Ik kan hier nauwelijk een stuk gaan rijden of ik kom wel een triest gesneuveld kattenlijk tegen.
Dat zijn dan de verkeersslachtoffers. Persoonlijk word ik er beroerd van.
Het is zo onnodig.

Ook als je vrij rustig en landelijk woont, dan nog kan de kat op je eigen oprijlaan sneuvelen, op een rustig landweggetje (is mijn tante overkomen, die woont op een vrijstaande boerderij in Friesland).
Verder landbouwgif, ploegmachines, verdrinken in kanaal met stenen/stijle wand, kattenmeppers enz.

Vaak raken katten zoek en kom je nooit te weten wat er met ze gebeurd is.

Ik woon nu aan een drukke weg, dus de keuze is hier eenvoudig, al lopen er veel katten los.
Tot 8 jaar geleden woonde ik in een dorp op een woonerf. Er mocht maar 15 km gereden worden.
Ook ik was infantiel genoeg te denken dat ze daar los konden. Tot er ook daar een doodgereden werd.
Hoeft niet eens door te hard rijden, ze werd gevonden op een parkeerplek, misschien zat ze wel onder een stilstaande auto die wegreed.......
Er zijn ook trieste verhalen over mensen die hun eigen kat per ongeluk doodrijden.
Zo ook mijn nicht op eigen oprijlaan.
En er is op het forum ook een keer een verslag geweest van iemand die in haar auto reed - een bonk hoorde en in de achteruitkijkspiegel haar eigen kat zag stuiteren. Die bleek van onderen in de auto gekropen te zijn. Hij heeft het jammerlijk niet overleefd.

Dus nee - persoonlijk zou ik het risico nooit meer nemen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie