Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door castratenkoor »

Ook na een penisamputatie kun je beter graanvrij blijven voeren. De aanleg voor gruis is niet weg na die ingreep.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
chibikumiko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jun 2009 12:21

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door chibikumiko »

Bedankt voor de tips!

Als het beter is voor mijn kat wil ik hem ook liever op dieetvoer laten, maar ik heb gelezen dat je het voer wat hij nu krijgt maar maximaal een half jaar mag geven. Is er ander dieetvoer welke hij langer mag en graanvrij is?

Hmm, Chibi zat net op de wc maar er kwam niks. Hoop niet dat ik me zorgen hoef te maken, even in de gaten houden...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door castratenkoor »

Je kunt bv overstappen op Orijen of Sanabelle Urinary.
Dat is geen dieetvoer maar wel heel geschikt voor blaasgruiskatten. Zo zijn er wel meer merken met een speciale urinary variant. B.v. Technical, maar dat is haast nergens verkrijgbaar, is wel heel goed voer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
chibikumiko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jun 2009 12:21

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door chibikumiko »

Bedankt voor je tip castratenkoor, ik houd het in gedachten.

Net maar even gebeld naar de dierenarts om te zeggen dat Chibi op de bak was, maar niets deed. De da wilde toch dat we even langskwamen.. arme Chibi, alwéér naar de da...
vechtertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:09

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door vechtertje »

Hoe oud is Chibi ?
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door patiani-guusje »

Heeft Chibi nnoit blaasontspannende medicijnen gekregen? Of lees ik ergens overheen? Mijn Patiaan heeft dit ook 2 x gehad, en beide keren is hij mbv medicijnen weer zelf gaan plassen..
Wens je veel sterkte met Chibi!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
chibikumiko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jun 2009 12:21

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door chibikumiko »

@vechtertje: Chibi is 7,5 jaar.

@patiani-guusje: Bedankt voor je berichtje. Hij heeft blaasontspannende medicijnen gekregen toen hij bij de dierenarts zat, maar hij plaste blijkbaar alsnog niet genoeg. We wilden de kans op terugkerende verstopping vermijden dus hebben we toch voor een operatie gekozen.

We zijn dus weer naar de dierenarts geweest, hij had pijn (begrijpelijk), vandaar dat hij niet plaste. De dierenarts heeft zijn blaas weer leeggehaald en door de verdoving op het wondje heeft hij misschien al iets minder pijn. Ook moest ik hem meteen Novacam geven als we weer thuis waren, tegen de blaasontsteking en de pijn.
Laatst gewijzigd door chibikumiko op 07 apr 2012 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door castratenkoor »

Novacam zou ik afraden, dan heb je straks een kat met een nierprobleem.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
chibikumiko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jun 2009 12:21

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door chibikumiko »

Ik heb inderdaad een aantal verhalen over Novacam hier gelezen en toen was mijn vraag aan de da ook of Chibi geen andere pijnstillers kon krijgen i.v.m. de negatieve ervaringen wat ik gelezen had, maar de dierenarts zei dat Novacam alleen kwaad kon bij katten die al een nieraandoening van zichzelf hadden, wat bij Chibi dus niet het geval was.

Mijn andere 2 katten hebben ook eens Novacam gekregen en die hebben daar gewoon goed op gereageerd. Osiris kreeg het tegen een blaasontsteking en Chi chi nadat ze gesteriliseerd werd.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door patiani-guusje »

Oei, ik zou toch meteen stoppen met de Novocam.. Helaas zijn de meningen van dierenartsen over dit medicijn erg verdeeld, en helaas als je hier zoekt op "novocam/metacam"kom je dingen tegen die wil je niet meemaken..
Ik heb zelf een kat met nierproblemen gehad, en helaas is hij er niet meer, maar ik zou je echt willen adviseren om eens met een andere da te gaan praten over die novocam.. Is moeilijk in het weekend en ook nog met pasen, maar nierschade wil je echt niet meemaken bij je kat. Heel veel sterkte met het besluit en met je lieve poezebeest. Het is heel naar voor een kat blaasproblemen..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Plaats reactie