Ervaringen met het merk Nutram

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Ervaringen met het merk Nutram

Bericht door Admin »

Bij de dierenspeciaalzaak kregen we twee verschillende probeerzakjes van het merk Nutram. Onze katten krijgen voornamelijk Royal Canin en als het gewoon prima voer is, wil ik het best tussendoor geven (al is het maar bij wijze van snoepje). Nutram is een Canadees merk met een kipgehalte van tenminste 30%.

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit voer of er iets over kunnen vertellen?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaringen met het merk Nutram

Bericht door Adriana »

geen ingrediënten en geen analyse-gegevens op de Nederlandse website, dus dan maar naar http://www.nutram.com

samenstelling en analyse van senior voer
Chicken meal, ground rice, whole ground corn, corn gluten meal, chicken fat (preserved with mixed tocopherols, a source of vitamin E, and citric acid), dehulled barley, beet pulp, Canadian salmon meal, natural chicken flavours, pea hulls, seafood blend (lobster meal & crab meal), fish protein concentrate, Canadian
salmon oil (preserved with mixed tocopherols, a source of vitamin E, and citric acid), whole dried egg, calcium carbonate, alfalfa, oat fibre, brewers yeast, potassium chloride, choline chloride, fenugreek, sodium tripolyphosphate, salt, DL methionine, taurine, chicory root extract, dried seaweed meal, citric acid, vitamin E, vitamin C, niacin, inositol, vitamin A, thiamine mononitrate, d-calcium pantothenate, pyridoxine hydrochloride, riboflavin, beta-carotene, vitamin D3, folic acid, biotin, vitamin B12, zinc proteinate, ferrous sulfate, zinc oxide, iron proteinate, copper sulfate, copper proteinate, manganese proteinate, manganous oxide, calcium iodate, sodium selenite, L-carnitine, lutein, calcium propionate, dehydrated spinach, glucosamine hydrochloride, psyllium fibre, yucca schidigera extract, green lipped mussel, green tea leaves, peppermint leaves, parsley leaves, ginkgo, echinacea, chamomile, rosemary extract.

Crude Protein min. 28.0% 28.3%
Crude Fat min. 16.0% 16.2%
Crude Fibre max. 4.5% 4.0%
Moisture max. 10.0% 8.0%
Crude Ash max. 6.5% 6.3%
Magnesium min. 0.1% 0.09%
Vitamin A min 20000 IU/kg 20200 IU/kg
Vitamin D3 min 2000 IU/kg 2015 IU/kg
Vitamin E min. 205 IU/kg 215 IU/kg
Taurine min. 1800 mg/kg 1815 mg/kg
Linolenic Acid (Omega-3)* min. 0.2% 0.3%
Linolenic Acid (Omega-6)* min. 2.6% 2.7%
Metabolizable Energy 3750 kcal/kg
450 kcal/cup 3850 kcal/kg 460 kcal/cup

je kunt het zo gek niet bedenken of het ingrediënt zit erin.. hoog vezelgehalte, matig eiwitgehalte en zetmeel/kh-opgave ontbreekt.
wat ik vreemd vind is dat met deze zeer brede samenstelling er toch ook nog de nodige gecheleerde vitamines aan zijn toegevoegd en daar bovenop methionine. je zou verwachten dat alle vits/mins uit de ingrediënten komen en dat er niks extra aan toegevoegd hoeft te worden.
methionine wordt bij mijn weten gebruikt om urine voldoende aan te zuren tegen blaasgruis. maar je zou verwachten dat met deze samenstelling urine voldoende zuur zou moeten zijn... tenzij het zetmeel/kh-gehalte erg hoog is..
eigenlijk bestaat de samenstelling voornamelijk uit kippemeel, rijst, mais en van dat voer hebben we heel veel soorten.
omdat het uit Canada moet komen zal het vrij duur zijn (transport/invoerrechten) en of het echt lekker is met al die uiteenlopende smaken (kip, zalm, krab/kreeft en de nodige kruiden) vraag ik me af (er is niet voor niks kippenaroma aan toegevoegd).

binnen de EU heb je bijvoorbeeld de Sanabelle/Happy cat club (maar er zijn er inmiddels veel meer), die vergelijkend voer produceert.
ook vrij brede maar iets overzichtelijker samenstelling, hoge kwaliteit ingrediënten en dat zal stukken goedkoper zijn.

hoe bevalt het bij jouw huistijgers?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ervaringen met het merk Nutram

Bericht door Admin »

Ik heb het net voor het eerst gegeven en zelfs bij Indy gaat het erin als ketellapper. Na hoelang hij er weer genoeg van heeft is de vraag.

Hij heeft net 11 gram Nutram Sensitive Stomach gekregen en volgens de ljst zit daar 47% vlees in (kip, zalm, kreeft en krab). Dat het vlees omgezet moet worden in meel, dat snap ik wel, anders krijg je het nooit in brokjesvorm. Hoeveel voedingswaarde daarbij verloren gaat, heb ik niet kunnen vinden.

Ik vond ook nog een complete lijst van alle voeren en de ingredienten op 1 pagina.

Bij het voeradvies vind ik wel dat je veel moet geven. Voor een kat van 4,5 - 6,8 kg een hoeveelheid van 90 - 140 gr. terwijl het zeer goed verteerbaar zou zijn. Dan zou je verwachten dat je juist minder hoeft te geven. Nu is het voeradvies meestal te hoog op de verpakking, maar zelfs als ik het vergelijk met RC, dan heeft het maximum zo'n 25 gr. verschil.

Of Nutram duurder is, maakt me niet zoveel uit, aangezien ik normaal gesproken met Indy ook duur uit ben, omdat ik veel verschillende voeren paraat moet hebben en hij dus niet alles op krijgt. Dan liever een duurder voer dat hij wel eet ;-)

In het volgende filmpje de eigenaar van een dierenspeciaalzaak in Weert over het merk Nutram. In hoeverre hij het verhaal van de vertegenwoordiger herhaalt of daadwerkelijk verstand van zaken heeft, kan ik niet beoordelen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Nba_v6G5hWg[/youtube]
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
paasnini

Re: Ervaringen met het merk Nutram

Bericht door paasnini »

Zo even snel berekend heeft de adult 29,5% kh
Plaats reactie