vermagerende kater

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
rathmiron
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2012 15:30

vermagerende kater

Bericht door rathmiron »

wij hebben een kater van 8,5 jaar oud. Hij is altijd een beetje aan de dikke kant geweest.
de laatste paar weken zien we dat hij dunner aan het worden is, maar wanneer we zijn gewicht controleren (door met en en dan zonder hem op de weegschaal te staan) is er geen verschil in gewicht. Dus hij wordt dunner, maar zijn gewicht blijft gelijk. Heeft iemand enig idee hoe dit komt?

als dit blijft aanhouden, zullen we zeker naar de dierenarts gaan, ik wil gewoon een eerste idee krijgen wat het kan zijn.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: vermagerende kater

Bericht door mittenslief »

hoe ouder katten worden verdwijnt de spiermassa zodat ze dunner lijken maar als zijn gewicht niet afneemt is er volgens mij geen reden tot ongerustheid. en nu krijgen ze ook hun zomervachtje wat ook nog kan schelen. hou gewoon in de gaten of hij goed eet
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Tarah8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:38

Re: vermagerende kater

Bericht door Tarah8 »

Eet en drinkt je kat voldoende elke dag?
Een kat mag absoluut NIET stoppen met eten en drinken. Anders krijgt hij last van leververvetting.
Mocht hij wel goed eten en drinken, dan kan het zijn schildklier zijn.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: vermagerende kater

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
het kan heel erg veel oorzaken hebben, waaronder ook kwijtraken van het 'wintervet'. hier zie ik dat heel duidelijk bij twee van de drie katers en ook poes Mies, die wekelijks wordt gewogen, was lichter geworden.
maar met 8,5 jaar is een soort van seniorencheck bij de dierenarts niet verkeerd.
bij een schildklieraandoening hoort bepaald bijna hyper actief gedrag, veel mauwen, schrokken en toch afvallen. dat lees ik allemaal niet in je bericht.
het kan ook nog zijn dat hij weer een ontwikkelingsfase doormaakt. je ziet bij katers dat ze pas op latere leeftijd echt katerig worden en dat kan bij jullie kater ook.. dan verandert de gezichtsuitdrukking ook een beetje met katerwangetjes..

zoals je weet zijn wij geen dierenarts en zien jouw kater ook niet. als ie verder goed eet en drinkt en poept en plast en volle, glanzende vacht en stralende ogen heeft en verder ook redelijk levendig is, dan lijkt me niks acuuts aan de hand.
missch voorlopig even in de gaten blijven houden en een keer een apk bij de dierenarts kan ook geen kwaad hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
rathmiron
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2012 15:30

Re: vermagerende kater

Bericht door rathmiron »

het wintervet of vachtje is het denk ik niet, dit is het eerste jaar dat hij zo dun er uit ziet. Ik had inderdaad al over de schildklier gelezen, maar zijn gedrag is niet verandert. ik zal eens op zijn kopje letten, hij heeft er altijd niet echt katerig uitgezien.

maar we gaan waarschijnlijk zowieso een afspraak maken, gister heeft hij vlak na het eten over gegeven, je kon de brokjes nog gewoon zien. En van mijn broers hoorde ik dat hij de laatste maanden al vaker heeft overgegeven, wat mij niet was opgevallen.
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Re: vermagerende kater

Bericht door Foul Smelling Pig »

Snel naar de dierenarts! Dit kon ook wel eens op nierproblemen duiden.
Succes!
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Plaats reactie