Dikke buik

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Deviltje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2010 16:42

Dikke buik

Bericht door Deviltje »

Hoi mede kattenliefhebbers,

Ik zal me eerst even netjes voorstellen,
daar ik nieuw ben op dit forum.
Mijn naam is Ruud en woon in Rotterdam.

Ik zoek een klein beetje feedback via deze weg.
Eerst heb ik netjes gekeken of ik niet een gelijke topic kon vinden op dit forum,
maar ondanks de vele bagage (overigens erg kundig geschreven) van dit forum vind ik mijn probleem niet terug.

Het verhaal in een notendop:
Mijn poes (12 jaar) heeft sinds gisteravond een opgezete buik, lees 2x zo groot als normaal.
Ik de kattenbak kon ik geen enkele vorm van ontlasting vinden, die was niet gebruikt gister.
Mijn poes had erg veel moeite met lopen, vooral haar achterpoten.

Met spoed ben ik naar een niet nader te noemen DA geweest in R.dam.
Maar kon niets vinden en vind dat ik tot dinsdag moet afwachten.
De poes licht nu in een erg stil hoekje, het warschijnlijk welbesproken rustige overgangs plekje.

De Da heeft gevoeld aan de achterhand, maagpunctie gedaan (2x), geluisterd naar de maag en darmen, geluisterd naar hart en longen en de temp. opgenomen.
Verder zijn er vragen aan mij gesteld als: heeft het dier overgegeven, heeft het dier verminderd zicht.

Persoonlijk vind ik dat ik vriendelijk geholpen ben en waarschijnlijk ook kundig daar ik zelf niet medisch ben onderlegd, althans niet voldoende op dit gebied.
Toch wil ik wel erg graag weten wat er met mijn kat aan de hand kan zijn, ik vind een afwachtende houding niet erg prettig namelijk.
Ik wil dus vandaag naar een andere DA gaan voor een sec. opin.
Maar in de tussentijd ook via deze weg proberen iets aan feedback mee te krijgen.
Ik heb zefs nog gedacht dat het een maagkanteling kon zijn maar volgens mijn DA hebben katten dit probleem niet, althans hij had het nog nimmer meegemaakt. Bovendien zou het dier volgens hem dan ook moeten overgeven.

Nogmaals, ik ben erg nieuwsgierig naar de mening vaan een ander en mischien zelfs een idee.

Mvg. Ruud,
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dikke buik,

Bericht door Cari »

Hallo Ruud,
Nare binnenkomer, maar evengoed welkom :grin: !
Ik heb geen idee wat ze mankeert, maar als ik jou zo hoor, lijkt me een zeer snelle second opinion wel op zijn plaats. Een maagkanteling kan overigens wel bij een kat voorkomen: http://www.retrieverforum.nl/forum/template.php?page=45 (onder 'voorkomen'), maar als dat het was en ze het gisteren al had, zou ze denk ik nu niet meer leven.
Ik zat oon nog te denken aan een ernstige verstopping, maar dat had de da onmiddelijk moeten voelen. Ik hoop dat een andere da de oplossing heeft, sterkte en hou ons op de hoogte!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Dikke buik

Bericht door Kattenbella »

Hallo Ruud,

Wat een nare toestand! Zijn er ook foto's gemaakt. Met de punctie mag ik aannemen dat FIP uitgesloten is? Hebben ze vocht getrokken? Ik moest daar het eerste aan denken.

Hoe gaat het nu en kan je eventueel naar een andere dierenarts voor een second opinion?

Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Boheme

Re: Dikke buik

Bericht door Boheme »

Jeetje wat vervelend, wat zal je jezelf een zorgen maken.
Ik denk dat ik ook graag een foto zou willen laten maken, dan kunnen ze toch even meer zien. Ik zou in geen geval wachten tot dinsdag, dat lijkt me veel te lang.
Heb je al een afspraak gemaakt bij een andere Da?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dikke buik

Bericht door Adriana »

hoi Ruud en welkom op het Forum,
net als Cari denk ik aan een ernstige verstopping ergens in de darmen.
plast poes (hoe heet ze) wel? eet ze nog?
een goeie dierenarts moet een verstopping voelen, die voelen bij wijze van spreken wat ze het laatst gegeten heeft en hebben daar geen foto's voor nodig..
poes en jij hebben de vreselijke pech dat er vrije dagen aan komen en ik ben bang dat ze dringend goeie en waarschijnlijk chirurgische hulp nodig heeft. Walenburg in Rotterdam heeft een goeie naam, dierenziekenhuis dacht ik ook, maar je hebt de komende dagen met een weekeinde-da te maken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dikke buik

Bericht door Anne82 »

Wat een nare binnenkomer maar toch welkom op het forum!! Ik heb hier niet zo veel verstand van maar wens je veel sterkte en denk ook dat ik niet zou afwachten tot na het weekend!! Hou je ons op de hoogte?!
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Dikke buik

Bericht door Nyncke »

Welkom Ruud!
Heb je inmiddels al verder laten kijken door een andere dierenarts?
dutchwing
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2012 20:10

Re: Dikke buik

Bericht door dutchwing »

mensen,

ik zit ook met hetzelfde probleem.

ik heb 2 jaar terug een 11 jaar oude kater geadopteerd van een vriendin.
het ging de afgelopen 2 jaar fantastisch.

maar afgelopen week ging het bergafwaarts met mijn Binki.

het begon een week terug.
Ik had gemerkt dat de kat opeens niks meer eet en dat hij vermargerd is.
afgelopen maandag snel met de kat naar de DA geweest en het blijkt dat de kat heeft last van uitdrogingen en zijn temperatuur was laag(ik geloof 36,8c)
de DA had geadviseerd de kat een nachtje in de kliniek opnemen en aan de infuus hangen.
De volgende dag(dinsdag) kreeg ik het telefoontje dat het beter ging met Binki, maar dat hij nog een nachtje moet blijven om het zak infuus opmaken.

Gistermiddag kreeg ik op eens een telefoontje met de medeling dat het toch niet zo goed gaat met de kat.
In de namiddagben ik dus naar de DA geweest om het te bespreken en de kat ophalen.
De DA zei dat de Kat veel vocht heeft in zijn buik, en dat is nooit een goed teken.
maar hij kan niet precies zeggen wat voor ziekte de kat heeftopgelopen.
Hij denk aan FIP of kanker, maar kon het niet uitwijzen om dat de waarde van de bloedproef geen bepaalde hoge waarde geeft die het kunt onderbouwen en met de echo is ook niks ernstig te zien.

hij heeft de kat een spuitje ontstekingremmer gegeven en zei dat ik moet kijken of zijn situatie gaat verslechteren.
nu een dag verder de kat is qua gedrag vrij stabiel. alleen de grooste zorg die ik heb is dat hij niks wilt eten.
Ik heb geprobeerd hem te voeren maar alleen bij de eerst paar lepels neemt hij een paar likken daarna hoeft hij het niet meer.

zijn buik is nu behoorlijk dik en naar mijn mening was er niks met zijn buik aan de hand toen hij naar de dierarts ging. maar ik probeer goed opleten of zijn buik nog diokker wordt

hij heeft wel klein beetje geplast in de kattenbak.
hij zit niet echt uit dat hij echt pijn heeft om dat hij loopt nog steeds naar me toe als ik naar hem riep. hij loopt wel een beetje lomp vanwege zijn dikke buit.

verder is hij, denk ik, heel moe, omdat hij ligt constant te slapen, maar dat is ook begrijpelijk. meestal lligt hij op of onder de bank in de logeer kamer.
maar als ik naar bed gaat dan loopt hij wel weer achter me aan.

en nu mijn ham vraag.

Ik zit aan te denk hem naar een andere dierenarts te nemen voor een second opinion.
maar heeft het wel zin?

Ik neem aan dat mijn DA alles al heeft geprobeerd om diagnose te stellen.
Het waren 2 artsen in een kliniek en zij hebben echo en bloedproef genomen en konden geen uitsluitsel geven.

ik ben echt ten einde raad en weet niet meer wat ik het best kan doen...
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Dikke buik

Bericht door Chiquita98 »

Lijkt mij totaal geen slecht idee om voor een second opinion te gaan. Katten laten vaak niet echt blijken dat ze pijn hebben en ach ja als baasje roept dan komen ze vaak nog wel. Het niet willen eten is ook zorgelijk en aangezien hij al eerder vermagerd is lijkt er toch iets aan de hand te zijn.
Hebben de dierenartsen dan geen andere opties meer? Is toch raar dat ze je zo naar huis laten gaan met een nog zieke kat?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Dikke buik

Bericht door Sifra »

dutchwing schreef:
zijn buik is nu behoorlijk dik en naar mijn mening was er niks met zijn buik aan de hand toen hij naar de dierarts ging. maar ik probeer goed op te letten of zijn buik nog dikker wordt
Dat vind ik erg raar. Ik heb zelf ook een kat met kanker gehad, die een dikke buik vol vocht kreeg, maar dat ging heel geleidelijk, niet van de ene op de andere dag. Mocht je verder willen googlen: dit verschijnsel heet ascites.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Dikke buik

Bericht door mittenslief »

lijkt mij inderdaad FIP misschien dat je hem kan temperaturen bij FIP hebben ze vaak wisselend van laag naar hoog, ik hoop het niet voor je maar misschien een punctie van het vocht in zijn buikje als het geeldradig is weet je gelijk dat het foute boel ik, ik heb het zelf ook meegemaakt met mijn kitten van 16 weken.VEEL STERKTE
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dikke buik

Bericht door castratenkoor »

Bij FIP kunnen ze inderdaad heel snel een dikke buik krijgen. Ik zou een second opinion doen en dan buikvocht laten afnemen. Daar kunnen ze benodigde info uithalen.

Sterkte!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
paasnini

Re: Dikke buik

Bericht door paasnini »

Voor in omgeving Rotterdam raad ik heel erg Walenburg aan. Het is een uitgebreide kliniek met uitstekende apparatuur en veel kennis. En anders bij je huidige da direkt een verwijzing voor Utrecht vragen daar zitten twee zeer deskundige artsen op dit gebied kan ik uit persoonlijke ervaring zeggen.

Bij wisselende temperatuur kun je inderdaad aan FIP denken maar verder ook aan leveraandoeningen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Dikke buik

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ook buikvocht laten trekken.
Als het vocht is, gaat het dus om de natte vorm, en die kan je wel gewoon vaststellen door het vocht te bekijken.

Sterkte ermee, het klinkt wel niet goed.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Dikke buik

Bericht door Catfish »

FIP is ook het eerste waar ik aan denk, maar dat kan ook komen door de twee ervaringen die ik ermee gehad heb. Ik hoop het niet voor jou en je kat, daar is niks aan te doen.
Dus wat de dames voor mij al zeiden, laat een buuikpunctie doen. Maar ik neem toch aan dat je DA daar zelf al aan gedacht heeft?
En even ter correctie, bij FIP hebben ze geen wisselende temperatuur maar echt koorts.
Heel veel sterkte!!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie