Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Ilone »

Zitten er geen ontstekingen in het bekkie?
Als ze geen pijn heeft, zou je rauw kunnen voeren, zoals rauwe kip, of eendagskuikens (als ze dat lust dan). Daarmee knaagt ze haar gebit ook een stuk schoner.
Maar als ze pijn heeft lijkt me dat weer geen succes...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Anne »

Ik zat ook aan kuikens te denken, dat is lekker knagen, goed voor het gebit.
Wat sneu zeg dat zij er ook last van heeft.
Hier krijgt Hummel sinds een paar weken de gingvittabletjes, ik zie wel iets van een verbetering maar helemaal over is het nog niet.
Sterkte met alles
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Is gewoon volledig vers voeren een optie?
Dat werkt het beste om het te voorkomen. Echt wegkrijgen gaat daar misschien niet mee lukken...
Ik weet niet of je echt weet welke aandoening het is, maar sommigen kan je proberen te vertragen maar lukt het toch niet om echt tegen te gaan en moeten de tanden er hoe dan ook op een keer uit...
Ik hoop dat je wat meer duidelijkheid kan krijgen over hun toestand zodat je kan uitmaken wat ermee te doen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Corrina »

Ik dacht ook aan het geven van kuikens. Dus heb ik me maar over mijn bezwaren (ik eet zelf geen vlees omdat ik fel tegen de bio-industrie ben) heen gezet en dit weekend voor het eerst kuikens gegeven. Indy knaagt er lekker op los, dus die ga ik in ieder geval 1 x in de week een kuiken geven.
Om Puck moest ik wel lachen; een btje snuffelen maar de tandjes werden niet in het kuiken gezet. Mevrouw de huiskat sprong maar weer op het aanrecht (dat krijg ik moeilijk afgeleerd) om te kijken of er nou echt niets anders lekkers te vinden was.
Misschien een kans dat Puck wel haar tanden in ander rauw vlees wil zetten?
Volledig vers voeren is voor mij geen optie. Je moet je er flink in verdiepen en afwisselen zodat ze geen stoffen tekort komen. Ook heb ik maar een klein vriezertje en vind ik het idee van de kuikens in m'n vriezer eigenlijk al heavy genoeg. ;)
@ Valerie: De DA had het bij Puck over veel tandplak en enkele rode randen om de tanden (tandvleesontsteking).
Ik vond de tanden van Indy al wat gelig van kleur en zij heeft ook plekken met rood tandvlees. Niet sprake van een bepaalde aandoening. De dames zijn nog jong en dat kan met de jaren natuurlijk wel heel vervelend ontwikkelen.
Ze hebben geen pijn en eten als bouwvakkers, en dat wil ik natuurlijk graag zo houden!
Ik ga de ginvittabletten in ieder geval bestellen. Ik wacht nog steeds op een tandenborstel voor puck maar de DA gaf aan dat dit lang kan duren omdat ze niet voorradig zijn bij de fabrikant. Ga maar eens op internet snuffelen...
Fijn dat er in ieder geval iets van verbetering is te zien bij Hummel!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door castratenkoor »

Sinds ik Sjaak van bijna 14 om en om carnibest en kipfilet geef, 1 x per week kuiken en 1 x per week rund geef, beetje naast zijn blikvoer hapje, gaat het echt stukken beter met hem.
Hij had eigenlijk een gebitsbeurt nodig maar dat durfde ik niet aan ivm narcose en zijn totale staat.
Gebit is nu weer goed genoeg en hij knaagt zelf een kuiken weg.

10 jaar geleden na 2 x in coma geweest te zijn omdat zijn nieren plat lagen door heftige blaasgruis, werd rauw voeren afgeraden. Ik ben anderhalf jaar geleden, eigenwijs als ik ben, een niewu voerschema gaan doen, zoals boven beschreven.
En het bevalt enorm goed.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat het advies fout is, in zijn geval geen rauw vlees.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Anne »

Ik geef ze nu ook 1 maal per week een kuiken en ik herken je gevoel
Hier ook lachen om het begin met de kuikens. Joep heeft de eerste paar keer er geen belangstelling voor gehad maar nu speelt hij ermee, dat heeft hij van de anderen geleerd :-P
Ik hoop dat de gingvit tabletjes jou gaan helpen, hier komt Hummel er steeds enthousiast aangerend want ze krijgt er een bulk leverpastei om heen ;-)

@Dinie wat fijn dat je het zo goed opgelost hebt met Sjaak. Wat voor rundvlees geef jij en hoeveel gram zijn de porties kipfilet? Ik zit er over te denken omdat ook te gaan geven omdat Hummel wel herstellende is nu, maar ik bang ben dat het daarna weer terug komt.
Carnibest is hier geen optie, al eens geprobeerd maar ze moeten het niet :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
zoetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2011 15:38
Locatie: brugge

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door zoetje »

hallo,
Zazou had ook eerst last van haar tandvlees, en daarna pas kwam er een soort koortsblaas op haar lippen zodat we wisten dat het het herpesvirus was. Mijn DA bestelde een antibiotica die alleen op de universiteit in Gent te verkrijgen is in buisjesvorm (20euro heb ik betaald ervoor). Heb dit 1 week moeten geven, dan 1week stoppen en dan terug 1 week! Het is nu ongeveer 1 maand of zo geleden en tot nu toe is zazou genezen! Hoe het product noemt weet ik niet er staat geen naam op! Maar mijn DA zei dat dat het beste helpt tegen het herpes virus!
groetjes
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Corrina »

Ik heb wel eens eerder carnibest geprobeerd en dat werd zonder problemen gegeten door de dames. Puck had ook geen last van diarree, wat ze wel krijgt wanneer ik van RC naar een ander merk brokjes probeer te switchen. Almo nature blikjes kan ze trouwens ook goed verdragen, Alle smaken worden hier onder luid gesmak naar binnen gewerkt. Helaas doet het niets voor de tanden. De dierenarts adviseerde me zelfs om de blikjes te laten staan ivnm de tandjes. Al denk ik dat de DA überhaupt geen idee heeft wat almo blikvoer inhoud. Ik heb een goede dierenarts maar ik vind het jammer dat dierenartsen zo prat gaan op de hills en royal canin en doorgaans standaard het voeren van brokjes adviseren terwijl ik toch vooral hoor dat rauw voer voor de tanden en algemene gezondheid een hoop goeds doet.

Is het niet zo dat een hoop nier, blaas, en gebitsproblemen vooral door het ingeburgerde voeren van brokjes wordt veroorzaakt?
@ dine: ik stuitte op site van een universiteit waar inderdaad werd gezegd dat ernstige gebitsproblemen ook ernstige nier en blaasproblemen veroorzaken, dus het lijkt me inderdaad juist goed om meer rauw te voeren!

Ik denk dat ik maar voor de middenweg ga, en dus meer rauw voor in het dieet van de dames ga invoeren. Wel de brokjes maar dan toch afwisselen en combineren met kipfilet enz.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Adriana »

Corrina schreef: Ik wacht nog steeds op een tandenborstel voor puck maar de DA gaf aan dat dit lang kan duren omdat ze niet voorradig zijn bij de fabrikant. Ga maar eens op internet snuffelen...
wat hier goed bevalt is een klein borsteltje van een electrische tandenborstel voor mensen.
die hebben een klein rond hoofdje en als je niet de allerzachtste kiest, dan borstelt dat (met de hand) vrij goed op een kattengebitje. er zit ook niet zo'n onhandig lange steel aan als bij de officiële honden/kattenborstels.

en ja, er is een relatie tussen tandvlees en tandsteen en verergering van nierfalen.
dat zou kunnen omdat het immuunsysteem ernstig wordt belast door de ontstekingen in de mond en eigenlijk nodig is voor andere karweitjes in het kattenlijf.

dierenartsen hebben door de bank genomen weinig kennis van voedingsleer en de meesten bevelen vooral aan wat ze zelf verkopen. maar we hebben tig voedingstopics met info op het Forum! en het verschilt enorm per kat wat juist wel/niet goed wordt verteert en waarop wel/niet wordt afgevallen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door castratenkoor »

Anne schreef: @Dinie wat fijn dat je het zo goed opgelost hebt met Sjaak. Wat voor rundvlees geef jij en hoeveel gram zijn de porties kipfilet? Ik zit er over te denken omdat ook te gaan geven omdat Hummel wel herstellende is nu, maar ik bang ben dat het daarna weer terug komt.
Carnibest is hier geen optie, al eens geprobeerd maar ze moeten het niet :???:
Carnibest puur vreet hier alleen Timo, ik meng 100 gram door 200 gram smulpotje van Grau.
wat overblijft maak ik soep van. Op die manier krijgt Sjaak lekker veel vocht binnen.
Ik koop een pond rundvleesreepjes en vries dat in in porites van 100 gram.
ze krijgen 1 x per week met zijn allen 100 gram naast het blik leg ik in iedere bak wat sliertjes.
Rood vlees is niet goed voor nierkatten, vandaar dat ik het eens per week doe. ze vinden het lekker en er moet goed op gekauwd worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Anne »

Bedankt Dinie. Ik ga dat ook proberen, ben benieuwd of ze het lusten!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Corrina, als je vers voeren te ingewikkeld vind om zelf samen te stellen kan je voor een KVV zoals Carnibest kiezen. Dat is compleet, net als brok en kan je dus weinig verkeerd mee doen.
Daarbij kan je dan ook wat grotere stukken vlees, hart of kuikens of kippennekken geven voor de tanden.
Kvv zet niet af op de tanden en zal het dus zeker niet verergeren (wat brokken wel doen), maar echt verhelpen ook niet. Daar heb je knagen voor nodig.
Vandaar...

Ik ga zelf samenstellen omdat je dan precies weet wat je kat krijgt en kan aanpassen. Bovendien is het een stuk goedkoper dan kvv. ;-)
Als je de bio-industrie wil vermijden en toch gezond voer aan je katten geven, kan je niet anders dan vers voeren (of denk je dat het vlees in brokken doorgaans niet uit de bio-industrie komt?). Er zijn op barfplaats een paar mensen die volledig biologisch barfen en er zijn eco-uitvoeringen van kvv's.
Darf is bv volledig biologisch en ook carnibest heeft een eco-versie als ik me niet vergis.
alleszins, kan je daar wel de info over vinden (vb op barfplaats), als je zou willen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Anne »

De gingvittabletten hebben voor Hummel helaas niet bijgedragen tot een herstel. Laatst zijn we met haar naar de da geweest en heeft ze een ab kuur gehad. De ab kuur heeft niet geholpen,
Hummel heeft nog steeds tandvleesonsteking en waarschijnlijk wordt dat veroorzaakt door hetzelfde virus die ook haar chronische niesziekte heeft veroorzaakt. De da heeft geadviseerd om al haar tandjes te trekken mocht ze echt klachten krijgen. Die heeft ze nu nog niet, ze stinkt iets uit haar bekje maar ze kan nog goed eten. Voorlopig laten we het zo, ik wil geen ab kuren voor haar om de haverklap, kennelijk helpen die toch niet. Ik hoop dat het nog een hele tijd mag duren eer haar tanden er uit moeten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door lidewij020 »

Liseng is een chinees kruidenmengsel dat het niesziektevirus onderdrukt. Het is niet homeopathisch, maar wel op natuurlijke basis.

Voor het tandenpoetsen vind ik een wattenstaafje ook goed werken.
Wat ook een mogelijkheid is: harige speeltjes (vb Beessies van AH) aan een hengel. Als de katten daar lekker mee spelen flossen ze intussen hun tanden. Sommige katten poetsen hun eigen tanden. Als je lekker smakende tandpasta op een tandenborstel doet en het lekker tussen de haren duwt, zullen sommige katten op de tandenborstel gaan kauwen.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Anne »

Bedankt voor de tips!! Kan ik die lekker smakende tandpasta gewoon bij de dierenwinkel kopen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie