Filiform papillae

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
lagger
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:03

Filiform papillae

Bericht door lagger »

Hallo dames, mijn kat heeft van die weerhaken, die op de tong zitten (filiform pappila), ook aan de binnenvoorkant van de bovenlip. Ziet er heel steriel en voorbestemd uit. Nu vraag ik me af of andere katten dit ook hebben of dat het een mutatie of afwijking is. Vreten doet ie als de beste.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Filiform papillae

Bericht door Adriana »

welkom op het forum.

die ruwe oppervlakte kun je ook voelen als je kat je likt/raspt en alle katten hebben dat ..
http://www.cat-health-detective.com/cattongue.html
Many taste buds lie on the surface of tiny mounds of tissue called papillae. The cat tongue has three main types of papillae. The fungi-form papillae are dark, mushroom-shaped knobs located on the sides and tip of the tongue. They hold some of the largest taste buds. Four to six cup-shaped vallate papillae at the back of the tongue also carry taste buds. The stiff filiform papillae, located in the center of the tongue, do not have taste buds. Instead, these spine-like papillae contain large amounts of keratin (the same material as human fingernails) and are used for grooming.

http://www.vetmed.vt.edu/education/curr ... /Lab17.htm
onder het gelijknamige hoofdstukje zie je de drie vormen weerhaakjes op de tong van een kat vergroot met de nodige uitleg en informatie

even zoeken/goegelen op 'filiform papillaie cat' en je krijgt alle informatie daarover op je beeldschermpje
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
lagger
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:03

Re: Filiform papillae

Bericht door lagger »

Dat zijn uiteenzettingen van de verschillende soorten papillen op de TONG. Ik zou graag willen of het normaal is op de binnenkant van BOVENLIP
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Filiform papillae

Bericht door achtpuntzes »

hoi, een beetje vriendelijk, aub, iemand neemt de moeite om te reageren...

dan heb ik nog de moeite genomen om het bij mijn katten te checken, twee hebben er donkere binnenlippen dus niet te zien en degene met blanke binnenlippen heeft inderdaad uitsteeksels in haar binnenlippen in dezelfde kleur als de binnenlippen. dus het zal wel geen mutatie zijn.

hetzal wel de een of andere functie hebben maar ik denk zeker niet dat het dezelfde weerhaken zijn als op de tong.

en graag gedaan hoor ;)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
lagger
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:03

Re: Filiform papillae

Bericht door lagger »

Ik heb gewoon duidelijker geschreven zodat het wordt begrepen. Niet persoonlijk bedoeld hoor
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Filiform papillae

Bericht door Adriana »

lagger schreef:Dat zijn uiteenzettingen van de verschillende soorten papillen op de TONG. Ik zou graag willen of het normaal is op de binnenkant van BOVENLIP
als je nu eerst zelf eens een foto daarvan maakt, dan weten we wat je precies bedoelt. ook qua formaat.
en verder lijkt het me nou ook weer geen halszaak. geef even aan wat het belang is..
trouwens als je de uiteenzettingen goed leest, dan zie je waar de diverse weerhaken zich doorgaans bevinden en welke functie ze ongeveer vermoedelijk hebben.
en je had zelf ook even kunnen zoeken en je had je, als je wat op het forum had rondgeneusd, kunnen realiseren dat wij niet echt wakker liggen van het formaat van de 'f.p.' in het kattenbekje..
(en thnx 8.6. ;-)!)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie