ik ben nieuw en heb een vraag over een tweede kat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
masyl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mar 2012 17:44
Locatie: Deventer

ik ben nieuw en heb een vraag over een tweede kat

Bericht door masyl »

Hallo allemaal,

Wij hebben een katertje gecastreerd van 8 maanden.
We wilden er graag een kat bij, omdat ik vanaf april ander werk heb, waar ik later thuis kom van mijn werk.
Wij hebben een kat uit het asiel gehaald van 2 jaar, een kater ook gecastreerd.
Toen ik thuis kwam heb ik ze gewoon gelijk bij elkaar gelaten.
De jonge kat tijger, loopt met de staart omhoog achter de nieuwe kat Sylvster aan.
Ze grommen en blazen niet naar elkaar.
Wat me wel opvalt is dat de nieuwe kat Sylvester gromt als hij eet en tijger in de buurt komt.
Hij gromde ook naar mij , toen ik het water bijvulde.
Moet of kan ik hier iets mee doen?
We hebben 2 weken de tijd om te beslissen of we de nieuwe kat houden, en als het zo gaat als nu mag hij natuurlijk blijven.
Het is alleen niet de bedoeling dat onze kitten van 8 maanden nu niets kan eten, zonder dat de nieuwe het snel opslokt en begint te grommen.
Ik heb nog nooit eerder 2 katten gehad.
Ik wilde geen kitten erbij, omdat ik graag een kat uit het asiel een kans wilde geven.
En deze die we nu hebben zat er al een hele tijd.
Ook tijger kwam des tijds uit het asiel, en die hebben we opgehaald met 12 weken.
Ik wilde er toen geen 2 omdat ik het eerst met 1 kat wilde proberen.
Normaal zou ik denken ik geef ze om de beurten eten, maar straks is er niemand in huis van 8:00 uur tot 17:00 uur.
Dan komt mijn man thuis, ik ongeveer een uurtje later, dan moeten ze ook samen leren eten.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: ik ben nieuw en heb een vraag over een tweede kat

Bericht door Sifra »

Is het de bedoeling dat ze samen uit één bak eten? Ik zou ze in ieder geval een eigen voerbak geven, een eindje uit elkaar. Desnoods voer je ze 's morgens en 's avonds elk in een aparte ruimte. Als je overdag ook nog een bakje brokjes ter beschikking stelt, kunnen ze beide eten wanneer ze trek hebben. Ik verwacht dat dat gegrom van Sylvester stopt als hij zich bij jullie op z'n gemak gaat voelen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
masyl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mar 2012 17:44
Locatie: Deventer

Re: ik ben nieuw en heb een vraag over een tweede kat

Bericht door masyl »

Bedankt voor je reactie,
Tijger krijgt het eten op zijn eigen plek, en sylvester een stuk er van af.
Maar als hij zijn eten op heeft, dan pakt hij het eten van tijger ook in.
Ik heb het eten van sylvester op de gang gezet, en ze eten nu alle 2.
Voor de rest gaat het goed, dat sylvester nog niet zo speels is kan ik wel begrijpen, hij moet aan ons, aan het huis en aan Tijger wennen, en Tijger alleen aan Sylvester.
Ik ben blij dat het voor de rest zo goed gaat.
Sylvester is ook helemaal blij dat hij nu meer ruimte heeft.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: ik ben nieuw en heb een vraag over een tweede kat

Bericht door pinguin »

De nieuwe kat heeft even de tijd nodig om te wennen. Niet iedere kat gaat gelijk spelen.

Over het appart eten geven ik geef ze hier ook apprt te eten. De een in de keuken de ander op een tafel. Ik blijf er ook bij en gebruik soms mijn handen om sproet uit de etens bak van snabbel te houden. Ik hou mijn hand tussen de etensbak en sproet in. En zorg dat die niet aan de brokken kan komen. Zonder sproet aan te raken. Als ik lang weg ga wil ik hier ook nog wel eens een voederbal neer leggen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
masyl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mar 2012 17:44
Locatie: Deventer

Re: ik ben nieuw en heb een vraag over een tweede kat

Bericht door masyl »

Bedankt voor je reactie.

Ik dacht ook wel al dat sylvester eerst aan alles moet wennen.
Ze liggen nu alle 2 op een eetkamerstoel.
Niet samen op één stoel maar wel gelijk naast elkaar.
Sylvester is ook een zwart/ wit kat.
En tijger...een tijgerkatje :grin: ;-)

Ik wacht nog even tot na het weekend, en dan ga ik Sylvester ook aanmelden bij petplan.
Ik kan hem pas laten verzekeren als ik echt weet dat ik hem hou.
Maar dat weet ik nu wel al.
Het gaat prima zo.
En ach, als je ziet hoe heerlijk sylvester op de stoel ligt , ik ben echt blij voor alle 2 mijn katten.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: ik ben nieuw en heb een vraag over een tweede kat

Bericht door pinguin »

:grin: :grin: Hier ook een zwart/witte en cyper.
Als ik dat zo lees komt dat helemaal goed. En ze zullen vanzelf wel samen gaan spelen.
Ik denk dat het ook even uitzoeken is welk speelgoed leuk is en welk niet. Niet iedere kat speelt met alles. Hier is alles met cat knip een grote hit. Maar er zijn ook zat katten die dat niks vinden.

Over dat voeren je zal wel even streng moeten blijven en plan door zetten. Wil je ze appart eten gaan geven. Katten hebben dat snel door maar zullen en nog wel blijven proberen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
masyl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mar 2012 17:44
Locatie: Deventer

Re: ik ben nieuw en heb een vraag over een tweede kat

Bericht door masyl »

oh wat toevallig :grin:
Nu zie ik dat tijger die kleine boef, Sylvester in de nek bijt.
Ik heb eens rond gelezen en dat is omdat tijger de baas wil zijn.
Daar is Sylvester het niet mee eens, want die blaast dan.
Ik vind het wel leuk om te kijken wat ze allemaal doen.
Ik bemoei me nergens mee, of het moet al uit de hand lopen natuurlijk.

Maar wat stinken de drollen van Sylvester :oops: onze tijger krijgt altijd de brokken van Royal Canin, ik hoop dat Sylvester op den duur ook niet meer zo stinkt.
En het natvoer krijgt tijger ook van Royal canin in die zakjes.
Hij stinkt echt nooit.

Tijger zit nu weer op zijn troon, boven op zijn krabpaal en sylvester ligt naast mijn man op de grond, hij mag rustig op de bank, maar vind dit nog een beetje eng.
Ach na een week zal het wel iets meer eigen zijn voor Sylvester.
Gebruikersavatar
Rosely
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2012 22:30
Locatie: Amsterdam

Re: ik ben nieuw en heb een vraag over een tweede kat

Bericht door Rosely »

Klinkt alsof het allemaal erg goed gaat!
Zelf heb ik twee katten gehad, maar heb ik na een jaar toch moeten besluiten om er 1 weg te doen, die heb ik gelukkig aan een goede vriendin kunnen geven waar hij het enorm naar zijn zin heeft.
Ik had Mika en Kameo allebei uit het asiel gehaald, en had 2 weken de tijd om te kijken of ze samen gingen.. In het begin ging het wel... ze gingen niet echt met elkaar om, maar hadden ook niet perse mot.
Maar gedurende het jaar steeds meer. Ze vochten ook om mijn aandacht, en Mika wilde eigenlijk de baas zijn maar Kameo was sterker... Ik merkte steeds duidelijker dat beide niet gelukkig met elkaar waren, en heb uiteindelijk besloten om de kater (die een allemans vriendje is) aan mijn goede vriendin te geven, en de poes (die veel eenkenniger en wat banger is) te houden.
Het was een heel moeilijke beslissing, maar beide poezen gaan er veel beter op.

Qua eten ging het op zich wel altijd goed. De ene periode at de een meer, de andere periode de ander. Het was vooral het vechten waar ik gek van werd... (Kameo die Mika voortdurend onder de kast joeg... krijsen, blazen, grommen... )
Gebruikersavatar
masyl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mar 2012 17:44
Locatie: Deventer

Re: ik ben nieuw en heb een vraag over een tweede kat

Bericht door masyl »

Ik heb heel veel verhalen gehoord van mensen die een tweede kat namen.
Ik was op het ergste voorbereid.
Maar dit had ik niet verwacht.
De mevrouw van het asiel zei tegen ons, jullie moeten er niet van uit gaan dat ze binnen een week dikke vrienden zijn, dat heeft tijd nodig.
Maar volgens mij liggen ze binnen een week wel bij elkaar.
Ze liggen nu heel kort bij elkaar en ze slapen alle 2.
Alleen is Sylvester heel bang voor de stofzuiger.
Tijger die loopt altijd naast de stofzuiger, en die is er nooit bang voor geweest.
Sylvester had een beetje hard in de kattenbak gegraven, en er was wat grit uitgevlogen.
Mijn man die eerst bang was dat ze elkaar zouden afmaken, kijkt verbaasd hoe goed het gaat.
Ik vind het wel stoer die 2 zo samen.
Ik hoop dat het zo blijft, maar ik heb er een goed gevoel over.
Een kennis van ons moest de kat uit het asiel na een week terug brengen, dat ging gelijk niet goed, ze vochten als gekken.
En blazen en grommen echt heel eng.
Maar dat doen deze 2 katers niet, alleen als tijger in de nek van Sylvester bijt dat wordt er gegromd,en als tijger iets kort langs het eten loopt.
Maar verder niet.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: ik ben nieuw en heb een vraag over een tweede kat

Bericht door pinguin »

De meeste katten zijn bang voor de stofzuiger. Ik zou gewoon zorgen dat die kan vluchten. Ik heb er hier ook 2 die bang voor de stofzuiger zijn.
Het is voor sylvester ook allemaal nieuw. Nieuwe omgeving, nieuwe mensen en nieuwe kat. Daar door kan die wat schrikachter zijn. Wie weet neemt die het gedrag van zijn maatje wel over reageert die steeds minder angstig op de stofzuiger.

De ene introductie loopt soepeler dan de andere. De ene kat is daar nu eenmaal makkenlijker in als de ander. Als ik dit zo lees worden dat dikke vriendjes. Wat ook helpt om de onderlinge band te versterken is samen spelen.
Hier heb ik gelukkig ook een makkenlijke introductie gehad.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: ik ben nieuw en heb een vraag over een tweede kat

Bericht door Chiquita98 »

Hier ook wat grote schijterds wat betreft de stofzuiger. Als ik het ding al pak vlucht Gizmo sowieso al naar buiten. Misty daarintegen gaat er helemaal voor liggen en moet ik met het kleine stofzuigerborsteltje over haar heen zuigen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
masyl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mar 2012 17:44
Locatie: Deventer

Re: ik ben nieuw en heb een vraag over een tweede kat

Bericht door masyl »

Vanacht is het heel goed gegaan.
tijger ligt zoals altijd bij mijn dochter op de kamer in zijn mandje, en Sylvester lag zelfs bij mijn dochter op bed.
Ik heb alleen het idee dat syl alleen maar eten wil.
Hij heeft in het asiel zijn eten moeten verdedigen en is niet bij de eetbak weg te krijgen.
tijger maakt de gekste sprongen voor syl, maar hij speelt nog niet mee.
Maar ik heb met een stokje over de grond gespeeld en toen kwam syl ook wel even kijken.
Ze zaten vanmorgen ook samen op de vensterbank naar buiten te kijken.
Onze tijger vind het allemaal wel leuk, maar begrijpt niet dat syl niet achter hem aan rent.
Toch ben ik blij dat wij syl hebben gekozen en niet een kitten.
We hebben besloten om hem te houden, en ik ga hem morgen opgeven aan de verzekering.
tijger is een puber en is best wel druk, en ik vind het fijn dat hij toch een vriendje heeft, en ik denk dat ze van elkaar wel dingen kunnen leren.
We hebben syl nu ook pas 2 dagen, en hij is nu al heel happy.
Hij spint als je hem aait, en hij komt steeds meer kopjes geven.
Gebruikersavatar
masyl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mar 2012 17:44
Locatie: Deventer

Re: ik ben nieuw en heb een vraag over een tweede kat

Bericht door masyl »

Ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsen, anders kon ik er een foto van de katten opzetten.
Ze gaan ook alle 2 op de zelfde kattenbak, terwijl er 2 naast elkaar staan.
Gebruikersavatar
masyl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mar 2012 17:44
Locatie: Deventer

Re: ik ben nieuw en heb een vraag over een tweede kat

Bericht door masyl »

Ik vraag me eigenlijk af waarom een tijger kat een M boven op zijn voorhoofdje heeft.
Ik vind dit wel heel bijzonder.
Een avatar is gelukt, dit is Sylvester. In het echt is hij groter.
Als de katten bij elkaar gaan liggen wil ik een avatar van hun samen.
Ze iggen nu weer elk op een eigen stoel, maar wel heel vlak naast elkaar.
De stoelen staan onder de tafel, als ik een foto wil maken moet ik een stoel naar achter trekken.
Dat doe ik liever niet , nu liggen ze zo fijn kort bij elkaar.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: ik ben nieuw en heb een vraag over een tweede kat

Bericht door Lovecat »

Welkom :smile:

De M is kenmerkend voor het klassieke cyperse patroon;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyperse_kat

Leuke mythes over de M;

http://cats.about.com/cs/tabbycats/a/tabby_cats_2.htm

Veel plezier met je twee huistijgers en hier op het forum! (Leuke tekening heeft Sylvester!)
Plaats reactie