Inenten of niet?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Biba en Badu
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2012 08:54
Locatie: Den Haag

Inenten of niet?

Bericht door Biba en Badu »

Hoi allemaal,

Ik heb mij vanmorgen aangemeld op dit forum omdat ik wat vraagjes heb.

Ik ben voornemens een kitten te adopteren.

Ik heb 2 zusjes poezen van 10 jaar. Ik verwacht hiermee geen problemen te krijgen omdat zij honden, kippen en een kater gewend waren voor mijn scheiding.

Nu is mijn vraag, mijn poezen zijn al jaren niet meer ingeent en zijn supergezond dus dat is oke, maar met de komst van de kitten vraag ik mij af of het nodig is dat zij nu wel worden ingeent?

Ter bescherming voor hun en of de kitten. Ik kan het nergens terug dus ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

Graag hoor ik ook ervaringen of ik er goed aan doe een poes of een katertje te adopteren, tot nu toe lees ik nergens of dit iets uitmaakt en ben ik voornemens een katertje te nemen. Maar mischien zit ik er naast...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Inenten of niet?

Bericht door castratenkoor »

Een poes of een kater is een kwestie van smaak. Garantie of iets gaat klikken heb je nooit, de ene poes is de andere niet.
Maar ik zou met 10 jaar leeftijdsverschil eerder 2 kittens adopteren. Dan kunnen die twee kleintjes samen optrekken zonder de oudere dames teveel lastig te vallen. Die dames hebben dan meer zelf de keuze of ze wel of niet mee willen doen met spelen en klieren.

De vraag over het enten is niet zo een twee drie een advies voor te geven. Vraag je het een dierenarts zou die zeggen ook de grote dames te enten.
Vraag je het mij zou ik zeggen alleen het kitten (liever de kittens).
Maar daarover lopen de meningen enorm uiteen.
Lees je in en maak een eigen keuze zou ik zeggen.

Als je katten los buiten lopen zou ik ze wel om de 2-3 jaar laten enten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Inenten of niet?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum met biba en badu!
als je wat rondleest op het forum dan vind je erg veel informatie over heel erg veel onderwerpen.
we hebben diverse topics over inenten/vaccineren en rechtsboven zit een zoekfunctie. type het woord vaccineren in en je bent een paar uur zoek met het lezen van meningen, informatie, afwegingen etc.
kittens doorlopen standaard een ontwormings- en vaccinatieprogramma en je dierenarts weet daar alles van. wordt aangetekend in het dierenpaspoort en je krijgt herinneringen voor de volgende prik.
en voor de jaren die daarop volgen zul je zelf afwegingen moeten maken, lees de topics daarover.. want iedere situatie is verschillend, zo ook insteek van de baasjes..

dat geldt ook voor de match-vooruitzichten voor het model 'katertje bij 2x poes' of 'poes bij 2x poes'.
persoonlijk zou ik voor een kater gaan en dan op zijn minst voor een jong volwassen kater van rond 2 jaar en geen kitten.
zeer grote kans dat een kitten geen aansluiting heeft bij je oudere dames en in het ergste geval zal zijn onbesuisdheid bij hen slecht vallen.. dat geeft bonje..

en als je toch een kitten wilt, neem er dan twee die bewezen hebben goed met elkaar overweg te kunnen. een solo kitten kan zich te pletter gaan vervelen met alle (gedrags)problemen van dien. hebben we ook veel boeiende topics over..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Biba en Badu
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2012 08:54
Locatie: Den Haag

Re: Inenten of niet?

Bericht door Biba en Badu »

Bedankt voor jullie reacties! Voel me nu al welkom.

Ik heb inderdaad nog niet het hele forum doorgespit maar ga ik zeker doen.

Voor de duidelijkheid, mijn 2 poezen komen nu sinds 2 jaar niet (meer) buiten, we wonen nu in een ruime 4 kamerflat dus ze hebben wel lekker de ruimte.

De kitten laat ik natuurlijk zowieso inenten, het ging mij er alleen om of ik Biba en Badu nu ook moest laten inenten.

Had ik nu nog helemaal niet aan gedacht om 2 kittens te nemen...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Inenten of niet?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou de grote poezen wel tegelijk met kitten(s) een keer ontwormen.
Inenten als ze niet buiten komen is in mijn optiek voor de grote poezen niet nodig, uiteraard
wel kitten(s) standaard-entingen laten geven.
En mochten kitten(s) een onverwachte vlo meenemen, dan ook allemaal een anti vlo-pipetje van de dierenarts.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Inenten of niet?

Bericht door Anne »

Ik zou ook twee kittens erbij nemen, inplaats van 1. Jouw oudere poezen hebben niet meer de energie om een kitten de hele dag bezig te houden en dat zorgt vroeg of laat voor irritaties.
Kijk eens in het asiel, genoeg kittens en vaak voordeliger dan dat je via marktplaats neemt, dan moet je zelf de kosten van entingen en castratie betalen end an ben je duurder uit.
Zelf laat ik de volwassen katten hier niet enten maar de kittens krijgen al hun entingen wel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie