Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S/O?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Dikkie Dik »

Nou, Dikkie dik zijn urine was ietsjes te zuur.. Volgens de dierenarts niet verontrustend zolang hij het verder goed doet. Mocht hij nou meer klachten krijgen dan moeten er kweekjes genomen worden van zijn urine en eventueel een echo gemaakt worden.
Zijn voer hoef ik mij niet druk over te maken zij de dierenarts, zijn voer is licht gruisoplossend en meer voorkomend. En volgens haar moet ik dit ook gewoon blijven geven. Ze zegt dat dit voer niet schadelijk is voor zijn nieren.
Verder moet ik hem goed in de gaten blijven houden, zodra het weer fout gaat met plassen of als ik iets anders aan hem merk moet ik contact opnemen.
Nou, hopen dat het goed blijft gaan...
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Cleo en Bartels
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2011 22:01

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Cleo en Bartels »

Onze dierenarts zegt dat we voer tegen blaasgruis moeten geven terwijl onze kater dat niet heeft..
Wat vinden jullie daarvan?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
het is een beetje moeilijk om te zeggen wat ik ervan vindt omdat ik heel erg weinig informatie heb. weet je waarom je da jullie kater dat voer heeft geadviseerd en over welk voer hebben we het dan.. Royal Canin s/o of blaasgruisoplossend? of Hills en welke soort?
en is jullie kater verder helemaal gezond of mankeert hij toch iets en moest daarom langs de da?
drinkt/plast hij voldoende?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cleo en Bartels
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2011 22:01

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Cleo en Bartels »

Dank je Adriana!
We zijn inderdaad met hem naar de dierenarts geweest omdat hij veel nieste. Daarvoor heeft hij een kuurtje gehad en het probleem is nu over.
Zij heeft ons echter helemaal geen merk voeding geadviseerd. Dat vind ik het vreemde ervan.
Ze heeft verschillende merken genoemd maar niets specifieks. Het liefst had ze dat we hun speciaal voeding zouden kopen. Omdat het mogelijk was dat een kater blaasgruis krijgt. Ik vind het een lastig verhaal omdat ze niet echt iets concreets heeft aangeraden.
Bart plast verder goed en hij drinkt ook genoeg.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Adriana »

Het liefst had ze dat we hun speciaal voeding zouden kopen.
Omdat het mogelijk was dat een kater blaasgruis krijgt.
Ik vind het een lastig verhaal omdat ze niet echt iets concreets heeft aangeraden.
hihihi en ik kan het vanuit het standpunt van je dierenarts helemaal volgen.
de meeste dierenartsen hebben het liefst dat je voer via hen koopt, want dat betekent inkomsten.
los natuurlijk van heel specifiek dieetvoer maar ik zie steeds meer normaal voer bij dierenartsen, dat dan niet via andere wegen te koop is. zowel Royal Canin als Hills heeft zo'n honden- en kattenvoerlijn.
maar het is niet gezegd dat je blaasgruis dus voorkomt met dit soort voer, je kunt als ie eenmaal gruisvrij is en geen last heeft van blaasontsteking ook blaasgruispreventie voer kopen en veel merken (zie Zpls) doen daar tegenwoordig aan. op het Forum bevalt Sanabelle Urinary erg goed, brede samenstelling en goeie prijs/walverhouding. samen met meer drinken, wat rauw vlees en natvoer natuurlijk, zeker in het begin.
(en ik zie in een eerder bericht een -t- achter ik vindt en sorry sorry, had zeker haast....)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
spookie145
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2012 01:24

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door spookie145 »

Ik heb een kat gehad die heel erg last had van blaasgruis. Zo erg dat hij uiteindelijk een penisamputatie moest ondergaan omdat blaasgruisvoer niet voldoende hielp. Na de penisamputatie is hij 2 grote zakken lang op royal Canin SD voer geweest. Daarna heeft hij altijd het CD voer van Royal Canin gehad. Soms ging het toch weer mis en kreeg hij weer last van blaasontsteking en blaasgruis. Dan kreeg hij een antibiotica-kuur en weer een zak SD voer om daarna weer over te stappen op het CD voer (allebei de voeren van de dierenarts). Hij kreeg ook blikjes uit de dierenwinkel die ook speciaal tegen het blaasgruis waren, dat scheen iets minder goed te zijn, maar soms wilde hij het SD en het CD eventjes niet meer eten en dan was dit een goed alternatief. Bij de dierenwinkel verkochten ze ook snoepjes die je (met mate) bij mocht voeren aan katten met een blaasgruis dieet. Maar hij heeft echt zijn hele leven dieetvoer gehad. het ging gewoon niet goed met de andere voeren. Hij is al enige tijd overleden, dus ik weet niet wat voor voeren er nu nog verkrijgbaar zijn. Maar als je je dierenarts niet vertrouwd, zou ik een second opinion vragen bij een andere dierenarts en niet een fabrikant van een bepaald voer (hoe goed bedoeld ook) raadplegen. Je dierenarts kent je kat het beste en die heeft de uitslagen van de urinetesten. De prijs van het voer van Royal Canin via de dierenarts was trouwens niet duurder dan de voeren van Royal Canin in de winkel, alleen in de winkel verkochten ze dat speciale dieetvoer niet.
Plaats reactie