tips voor benauwde kat

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

tips voor benauwde kat

Bericht door Layla »

Door stress is het niezen van Sammie weer wat erger geworden. Hij zit erg vol en lijkt hierdoor erg benauwd. Hij heeft wel eens neusdruppels gekregen van de Da en die hielpen maar heel eventjes. Het niezen ging ook niet volledig weg. Ook krijgt hij versvoer en krill olie voor zijn weerstand. Morgen wil ik sowieso even langs de dierenarts, maar hebben jullie voor nu misschien wat huis tuin en keuken tips om hem iets te verlichten, iets van stomen?
Groetjes, Layla en Sam
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: tips voor benauwde kat

Bericht door castratenkoor »

Als je bij zoeken "benauwdheid" intypt krijg je reacties en tips in beeld.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: tips voor benauwde kat

Bericht door kansarmedieren »

Stomen kan opluchting geven als het aan een verstopte neus ligt. Het kan gemakkelijk, kat in reismandje bak met kokend water ervoor ( wel ver genoeg zetten dat ze niet kan hengelen ) dik kleed of deken erover min 10 minuten laten zitten. Wel erbij blijven zodat je kan ingrijpen als er iets gebeurt paniek of zo iets. het is vreemd voor een kat het wordt warm, nat en ze zitten opgesloten.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: tips voor benauwde kat

Bericht door Anne »

Wat voor advies geeft je da over stomen? Er bestaan wel medicatie voor het stomen met katten, dat gebruikte ik vroeger toen ik nog ratten had ( op advies van de da uiteraard)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: tips voor benauwde kat

Bericht door catsini »

rescue spray, als je het in huis hebt, tegen stress.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: tips voor benauwde kat

Bericht door kansarmedieren »

Stomen met alleen water tenminste dat deed ik altijd. Anders inderdaad overleggen met de dierenarts voorzichtig zijn met menthol enz dat kan reacties geven en irritaties van het slijmvlies.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: tips voor benauwde kat

Bericht door lidewij020 »

Je kunt je kat meenemen naar de badkamer als je gaat douchen, zo krijgt hij vanzelf wat stoom binnen. De stoom helpt niet tegen de ziekte, maar kan wel verlichtend werken op de verschijnselen. Het maakt het snot en slijm wat dunner.

Je kunt Liseng gebruiken, dit is een chinees kruidenmengsel dat helpt tegen het niesziektevirus. Het is niet homeopathisch, maar wel een natuurgeneesmiddel. Daarnaast is het handig om de weerstand te versterken. Ik zag dat je daar ook al wat voor gebruikte. Ook het eiwit L-carnitine kan hierbij helpen. Er zijn kattenvoeders waar dit al aan is toegevoegd. Je kunt het ook als preparaat verkrijgen om zelf over het voer te strooien. Zelf geloof ik niet zo in homeopathische middelen, maar vaak wordt dan Echinacea aangeraden voor de weerstand.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: tips voor benauwde kat

Bericht door Layla »

thanks voor de tips :) Ik ga wel even met hem douchen (niet letterlijk natuurlijk ;) )
Echt stomen lijkt me niet heel fijn voor hem, hij houdt er echt niet van opgesloten te worden. Ik zal kijken voor andere middelen voor zijn weerstand, want de krill pillen werken helaas niet zo.
Door miscommunicatie met mijn vriend heb ik zijn neusdruppels nog niet kunnen halen, morgen maar snel achteraan. Ik zal morgen ook even advies vragen wat de Da zegt over stomen.
Groetjes, Layla en Sam
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: tips voor benauwde kat

Bericht door lidewij020 »

Ik heb bij mijn vorige kat, die regelmatig een verstopte neus had vanwege zijn allergie, weleens kinderneusdruppels geprobeerd. dit op aanraden van de dierenarts. Mijn kat vond het heel vies en ging er heel erg van kwijlen. Bij hem was het dus geen goed idee, maar bij jouw kat werkt het misschien wel.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: tips voor benauwde kat

Bericht door nellebel »

flippie ging altijd mee naar de douche om te stomen. badkamerdeur dicht, douchedeur open en afzuiging uit. zo kwam de hele badkamer vol stoom.
Verder kreeg ze bisolvondruppels voor baby's en kinderen (op advies van de DA), dit lost de slijm in de neus en longen wat op. die druppels doe je op het voer.
druppels rechtstreeks in de neus heb ik ook geprobeerd, maar door die spanning en stress verergerde de situatie alleen maar.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ikbenanous
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2012 19:27

Re: tips voor benauwde kat

Bericht door ikbenanous »

Onze Coen (britse korthaar) was de laatste tijd erg aan het niezen en vaak ook benauwd.
het viel mij op dat dit na de komst van Gijs (kitten) was.
Ineens kreeg ik een helder moment! Ik ben gewisseld van kattenbakgrind omdat de kitten kittyfriend heel fijn grit gewend was in de cattery. Zelf had ik voor de andere altijd perfect klontvormend in van die dozen. Nu weer daar op over en Coen is niet meer benauwd!
Dus wieweet een tip voor anderen die fijn grit gebruiken wat vaak erg stuift.
groetjes Anouschka
Plaats reactie