Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
je vragen zijn eigenlijk niet eenduidig te beantwoorden. de ervaringen zijn redelijk uiteenlopend en iedere kat verschilt van stofwisseling, dus wat bij de ene katzel goed bevalt, werkt niet bij een andere katzel,
er is niet zoiets als het beste voer.
verhouding droogvoer/natvoer.. ook dat verschilt per forumlid. doorgaans is wel de aanbeveling om dagelijks wat natvoer te geven om zeker te zijn dat er genoeg vocht binnenkomt, naast wat rauw gevogeltevlees en mogelijkheid om (katten)gras te eten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door castratenkoor »

ik laat eens per 2 maanden een kilo biologische kip malen. Het kost me 3 x zo veel als de kiloknaller maar ze zijn er dol op en ik ben overtuigd ze echt iets goeds voor te zetten. 1/2 door blikvoer gemengd. (100 gram gemalen kip op 200 gram blik).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door pearlsofpassion »

Er zijn ook volledig biologische Kvv's.
Darf is een biologisch merk, maar ook andere merken hebben eko-versies.

Yarrah bevat erg veel granen, en ik zou het niet aanraden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door Adriana »

"Yarrah bevat erg veel granen, en ik zou het niet aanraden."

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 4#analysis
het natvoer bevat geen graan, rijst, mais.

Valerie bedoelt de Yarrah droge brokjes waar berichten over zijn van acute blaasgruis (Bella)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door pearlsofpassion »

He???? :eeh:
Is dat veranderd? Zal wel niet zeker? :eshifty:

Wel, dan trek ik mijn woorden inderdaad terug. Ik meende dat ik het ooit zelf opgezocht had, maar dan zal ik dat wel verkeerd onthouden hebben... :oops:

De brokjes zijn inderdaad niet zo best, maar dat natvoer kan dus wel.
Sorry.

Edit: in de blikken blijkt wel graan te zitten: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... rrah/25414, de kuipjes niet. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door castratenkoor »

pearlsofpassion schreef:Er zijn ook volledig biologische Kvv's.
Darf is een biologisch merk, maar ook andere merken hebben eko-versies.

Yarrah bevat erg veel granen, en ik zou het niet aanraden.
Ik heb Darf geprobeerd, dat vreten ze hier niet. Is ook erg droog en dor, leek ontdooid wel op korrels karton?!?
Die gemalen kip bevalt heel goed, ze vreten de bakjes bij wijze van spreken mee op.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door Adriana »

even naar de gegevens gekeken en zo dramatisch (zit graan in!!..) is dat nou ook weer niet, want

80% water en van die 20% is meer dan de helft kip+dierlijke bijproducten en dan komt tarwe/mais en de rest..

mijn ervaring en informatie is dat katzels niet zonder koolhydraten kunnen, de behoefte varieert, maar daar zijn Valerie en ik het niet over eens.
eiwitgehalte van dit blikvoer is 10% dus erg netjes.

:roll: neem aan dat het water ook eko/biologisch verantwoord is, hihi!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Fleurtje_Elburg
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2012 09:53

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door Fleurtje_Elburg »

Oke, dus samenvattend: Biologisch nat voer van Yarrah is prima en de brokken bevatten veel graan wat voor sommige katten slecht kan uitpakken?
Zijn er biologische alternatieven voor brokken?

Ik begrijp dat vers voer nog beter is maar daar wil ik voorlopig nog niet aan beginnen. Bedankt voor jullie tips! :grin:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door Adriana »

Biologisch nat voer van Yarrah is prima en de brokken bevatten veel graan wat voor sommige katten slecht kan uitpakken?

Zijn er biologische alternatieven voor brokken?
;-) wat bedoel je met een biologisch alternatief voor brokken.. de vorm 'brokken' is niet biologisch, waar denk je dan aan?

of bedoel je andere merken biologische brokken?
in het website-overzicht van de Duitse Zooplus staat een rijtje eko/biologisch verantwoorde merken, maar afhankelijk van je uitgangspunt/criteria is dat niet compleet.
en anders zelf de site doorscannen en lijstje maken en graag ook ff hier neerzetten.. ;-), zo moeten wij het namelijk ook doen .. ;-)

als voer en met name droge brokken met name veel tarwe bevat, dan zuurt dat de urine onvoldoende aan en dan loop je, afhankelijk van vatbaarheid en eventueel slecht drinken, vette kans op blaasgruis en/of andere urineweg-problemen. en op overwicht en gevolgklachten zoals diabetes.
tarwe is voor volkorenboterhammetjes voor mensjes en geen kattenvoer en zie onze topics over blaasgruis en het voorkómen daarvan..
en er zit een best wel handige zoekfunctie rechtsboven.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Fleurtje_Elburg
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2012 09:53

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door Fleurtje_Elburg »

Ik bedoel inderdaad brokken van andere biologische merken en dan het liefst met een laag graanpercentage. Zoals je aangeeft zal ik zelf even op onderzoek gaan en mijn bevindingen hier posten! bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door Adriana »

hier is net een wonder geschied...
bij de ds kwam ik nieuwe paarse verpakking Yarrah kip/kalkoen tegen en nog een ander smaakje: rund. vis wordt hier niet gepuimd.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... rah2/59741

er staat paté op het blikje maar het is stevig en heel goed in kleine blokjes te snijden.
had twee schoteltjes gemaakt en de heren konden niet wachten en hebben smakkend staan schransen..
ik ben zo dol op dat geluid.....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door castratenkoor »

Fijn Adriana dat je wat gevonden hebt wat goed in de smaak valt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door Sifra »

Hebben jullie ook ervaring met kattenvoer van het merk Renske?

Yarrah is overigens niet alleen te koop bij natuurvoedingswinkels, maar kun je ook via internet bestellen als er een afleverpunt van Odin bij je in de buurt zit, bijvoorbeeld een groentenwinkel.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door Adriana »

rechtsboven zit een best wel handige zoekfunctie en als je daarRenske intypt, dan krijg je alle berichten/ervaringen met dat merk. en ik neem aan dat je dbarfplaats.nl kent, dat is een site en forum over versvoeren.

Yarrah is schrikbarend duur in de meeste natuurvoedingswinkels en nu ik weet dat ze het lusten kan ik ze per 6 stuks via Zooplus bestellen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door pearlsofpassion »

Is Renske biologisch?? :eeh:
Ik heb er geen ervaringen mee, maar heb er wel al wat van gehoord. Ze laten het uitschijnen alsof ze versvoeding zijn, maar dat zijn ze niet. Alles is gestoomd ipv gekookt en dat komt te bewaring van voedingstoffen wel ten goede. Ik weet niet precies wat de samenstelling is, daar zou je eens moeten naar kijken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie