Lopen na breuk

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
marank
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:05

Lopen na breuk

Bericht door marank »

Onze kat heeft zes weken geleden haar achterpoot gebroken. Twee van de middenvoetbeentjes waren gebroken. Ze heeft er zes weken een spalk om gehad. Die is nu verwijderd.

Nu had ik niet verwacht dat ze meteen weer perfect zou kunnen lopen/rennen. Ik heb zelf ooit mijn arm gebroken, en zelfs na een week drukverband kon ik de arm al nauwelijks meer normaal gebruiken. Maar ik had wel verwacht dat ze de poot normaal zou gebruiken nu de spalk er af is. En dat doet ze niet. Ze zet er wel af en toe gewicht op, maar de meeste tijd loopt ze op drie poten te hinken (terwijl ze de poot wel volledig gebruikte toen de spalk er nog om zat). Het lijkt of ze hem liefst niet wil gebruiken.

Er zijn foto's gemaakt voor de spalk er af ging, en daarop was te zien dat een botje keurig recht was geheeld en het andere een beetje verschoven was. Maar duidelijk met nieuw bot er om heen. Dus dat was allemaal in orde.

Is het gewoon een kwestie van tijd? Of moet ik toch weer de dierenarts gaan bellen...
Gebruikersavatar
kathy86
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2012 22:32
Locatie: eindhoven

Re: Lopen na breuk

Bericht door kathy86 »

ik weet niet hoelang het geleden is dat de spalk eraf ging maar het kan zijn dat ze er even aan moet wennen dat haar poot geheeld is en als je het echt niet vertrouwd zal ik gewoon even de dierenarts bellen voor een afspraak
groetjes kathy en pootjes van spooky en nirvana mijn 2 katten
groetjes kathy kopjes van spooky 15-06-10 en nirvana 25-05-11
marank
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:05

Re: Lopen na breuk

Bericht door marank »

De spalk is er nog maar net af (vanmorgen). Dus misschien maak ik me zorgen om niets ;-) . Veel te ongeduldig, zoals gewoonlijk. Maar ik heb dit allemaal nog nooit eerder meegemaakt, dus weet niet wat 'normaal' is.

Ik had gewoon niet verwacht dat ze de poot (bijna) niet zou gebruiken bij het lopen. De dierenarts had wel gezegd dat ze niet meteen alles weer zou kunnen (moet ook nog een weekje binnenblijven om te revalideren), maar daarbij dacht ik meer aan springen en rennen; niet aan gewoon lopen. Als ze staat zet ze hem wel neer en steunt er dan ook wel op volgens mij.

We waren allemaal zo blij dat de spalk er eindelijk af mocht, en hadden verwacht dat dat voor haar ook een feestje zou zijn; eindelijk dat rotding eraf. Maar voorlopig lijkt het daar nog niet echt op. Valt dus een beetje tegen.

Ik wacht nog maar even af...
Gebruikersavatar
kathy86
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2012 22:32
Locatie: eindhoven

Re: Lopen na breuk

Bericht door kathy86 »

ja ik denk dat je beter even af kan wachten want als wij een been of arm breken dan kan je hem ook niet gelijk bewegen dus ik denk dat ze gewoon nog even moet wennen geef het even de tijd en kijk en mocht het na een week of zo dan nog zo zijn dan zou ik eraan denken om toch de dierenarts te bellen maar als ik jou was zal ik gewoon even afwachten geef haar de tijd om te revalideren
groetjes kathy kopjes van spooky 15-06-10 en nirvana 25-05-11
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Lopen na breuk

Bericht door nellebel »

het zal voor haar misschien nu ook nog raar aanvoelen en durft ze hem daarom niet te gebruiken. misschien dat je haar wat kunt prikkelen om hem te gebruiken. bijv kriebelen onder het voetje en tussen teentjes als ze bij je ligt. kun je meteen testen of ze hem niet kan bewegen of niet durft te bewegen. volgens mij heeft Ariane ergens iets geschreven over een soort van fysio oefeningen die zij deed met haar kat die zijn staart gebroken had. zoiets kun je mogelijk ook verzinnen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Lopen na breuk

Bericht door Anne »

Ik zou de kat er zelf mee leren omgaan. Het is vast nog even wennen nu de spalk er af is en dat ze er een weg in moet vinden hoe nu te lopen en hoe te belasten..
Je kan natuurlijk altijd de da bellen voor overleg of als je je zorgen maakt..
Doet ze dit na een week dan zou ik er naar laten kijken
beterschap voor je poes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie