Suprelorin voor gesteriliseerde poes

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Suprelorin voor gesteriliseerde poes

Bericht door Sunnetje »

Isis is nu 2 jaar en is vorig jaar Januari gesteriliseerd.

Na haar sterilisatie bleef ze echter krols gedrag vertonen. Eerst wijtte ik het aan overgebleven hormonen, maar nu, een jaar later, heeft ze nog steeds periodes waarbij ze dus echt krols is. Luid, zeurend, zoekend miauwen. Veel ge"prrr", rollen over de grond, overal tegenaan schuren...en ik heb Mystic ook al een paar keer bovenop d'r gezien.

Ze kan niet zwanger raken, dat is mijn zorg ook niet. Maar de effecten van de krolsheid blijven zwaar, en de kans op ontstekingen en tumoren blijven aanwezig hierdoor!

Dus ik heb met de DA gebeld, of het mogelijk was dat er toch iets van de eileider is achtergebleven.

Hij gaf allereerst aan dat ik een zeer bijzondere kat heb. (hoe vaak me dát al niet gezegd is :roll: :lol: )

Hij gaf ook aan dat het vrijwel onmogelijk was dat er een stukje van de eileider was achtergebleven. (hij omschreef hoe zij steriliseren en zoals ik het hoorde is het inderdaad vrijwel onmogelijk)

Wél gaf hij aan dat het mogelijk was dat een paar cellen van de eileider zijn gaan 'dwalen' en zich ergens anders in het lichaam hebben genesteld. Dit bleek vaker voor te komen en moet dan ergens in de periode vóór de sterilisatie zijn gebeurd. Het schijnt ook vaak te gebeuren bij een trauma aan de buik (harde stoot of iets dergelijks).
Hierdoor raakt een heel klein deel van de eileider los (of slechts cellen) en nestelen zich dus ergens in het slijmvlies en blijven in sommige gevallen dus het hormoon afgeven.

Omdat dit overal in het lichaam kan zitten en het zó klein is, is het amper tot niet te vinden, een operatie zou dan ook vrijwel nutteloos zijn.

Hij gaf dus aan dat ze sowieso niet meer zwanger kan worden (ja oke, dat wist is en dat is ook mijn minste zorg) maar dat de kans op ontstekingen en tumoren (melkklier en baarmoeder) hierdoor wel aanwezig blijft, dus dat we er wel iets aan moeten doen.

dus hij raadde mij Suprelorin aan. Dit is een preparaat wat onder de huid wordt aangebracht, zoals een chip. Het geeft een lichaams eigen hormoon af wat de cyclus en de vorming van de hormonen onderbreekt.
Ik had er nog nooit van gehoord, hij heeft me veel informatie erover gegeven en ik heb het net even opgezocht op internet. Ik vind het vooral in gebruik bij mensen die een kater tijdelijk onvruchtbaar willen maken, of in gebruik tegen het sproeien. Ik lees er eigenlijk weinig over m.b.t. poezen, en al helemaal niet bij poezen die al gesteriliseerd zijn.

Maar ik lees wel veel positieve verhalen erover. Het middel is eigenlijk voor honden maar is al meerdere malen met succes toegepast op katten. De werking bij katten is zó'n anderhalf tot 2 jaar. Hierna is het uitgewerkt en kan het gedrag dus weer terugkomen. Indien dit het geval is, zal ze het opnieuw moeten krijgen.

Ik denk dat dit dan wel een oplossing zal zijn voor haar, maar ik ga me er toch nog even verder over inlezen. Mensen die hier ervaring mee hebben?
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Suprelorin voor gesteriliseerde poes

Bericht door Femmel »

Is het niet mogelijk om dmv een bloedonderzoek eerst te kijken of er inderdaad hormonen in het bloed zitten? Want als dat niet het geval is gaat de Suprelorin zeker niet werken en heb je er alleen nadelen van toch? Want er zullen zeker ook nadelen kleven aan het feit dat je een implantaat met hormonen aanbrengt in een lichaam.

En wat niet nodig is, is niet nodig natuurlijk.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Suprelorin voor gesteriliseerde poes

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, wat jammer voor Isis! :-(

Ik heb er absoluut geen verstand van, dus over het gebruik van het middel kan ik niets nuttigs zeggen. Maar ik wil wel even kwijt dat als ze er erge last van krijgt, ik er wel wat aan zou laten doen. Zelfs met beperkte nadelen.

De kat van de overburen is ook geholpen maar wordt nog krols. Die is ook gewoon een buitenkat en zit dus elke maand een week te roepen onder de auto. Zo zielig! Je hoort de ellende er gewoon afdruipen.
Nu weet ik wel dat jouw meisje binnen zal blijven, maar het kan goed zijn dat ze na een tijdje Mystic dan ook gaat afjagen (aanvallen dus), want dat doet het poesje van de overburen ook. Ze is het na een tijd gewoon zat!
Ik heb altijd zo'n medelijden met d'r. :cry: Dat wens je geen enkele kat toe.

Dus ik hoop echt dat je wat vind om Isis te helpen of dat haar krolse buien beperkt blijven.
Of gewoon niets doen meer risico's inhoudt dan een implantaat zetten, daar ben ik niet van overtuigd. Ik denk dat gewoon haar natuurlijke hormonen minder kwaad kunnen dan kunstmatige. Ik zou dan ook het wel afwachten hoe het verder evolueert en hoe ze reageert. Ik zou pas wat doen als ze laat merken er ook zelf echt last van te krijgen of chagerijnig reageert op de andere katten. Maar zoals gezegd weet ik er eigenlijk niet zoveel vanaf, dat is wat ik nu, met de huidige kennis zou denken.

Oh, ik vind het echt zo spijtig voor haar! :-(
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Suprelorin voor gesteriliseerde poes

Bericht door Sunnetje »

Ik heb me even verder ingelezen en ik kreeg van iemand van een ander kattenforum een tekstbestand vanuit het besloten gedeelte (voor mensen met een cattery) omdat het daar redelijk veel gebruikt werd. Ik las er merendeels positieve verhalen over, dus ik denk toch dat ik het wel ga laten doen bij Isis.

Isis en Dizzy hebben wel regelmatig mot, misschien dat dat er ook nog wel iets mee te maken heeft...

Ik zei het overigens verkeerd, ik dacht dat het staafje inderdaad hormonen af geeft, maar het blijkt zo te zijn dat het staafje de aanmaak van hormonen simpelweg 'onderbreekt'.

Isis is dus al een jaar geleden gesteriliseerd, en ik heb het al die tijd aangekeken in de hoop dat het gedrag over zou gaan, maar niet dus, ik heb echt de indruk dat het juist steeds sterker wordt qua gevoel. Zo'n staafje werkt ongeveer anderhalf jaar, dus misschien toch wel het proberen waard voor een keer , en daarna kijken of het gedrag erna weer terugkomt.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Suprelorin voor gesteriliseerde poes

Bericht door castratenkoor »

Ik ken alleen positieve verhalen uit het fokkerswereldje. Het schijnt zelfs een jaar te werken.
Maar het effect op de lange duur is weinig tot niet over bekend.
Dus of het schadelijke gevolgen heeft of de levensverwachting zou kunnen verkorten weet men te weinig over.
In Isis haar geval lijkt het me het proberen zeker waard.
Het is immers ook niet goed als ze steeds krols blijft worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suprelorin voor gesteriliseerde poes

Bericht door Adriana »

http://members.casema.nl/a.kuys/pdf/Suprelorin.pdf
eerst dacht ik dat het een soort spiraaltje was maar het zijn wel degelijk chemische stofjes die langzaam vrijkomen en ik vroeg me nog iets af..
het is niet geregistreerd voor toepassing bij katzels en er is nogal een formaatverschil.
als het al niet geregistreerd is, dan vermoed ik dat er ook geen aangepast, dus veel kleiner staafje voor katzelgebruik is

als je even zoekt dan vind je heel erg veel fokkersberichten over de toepassing en het blijkt de vruchtbaarheid vrij vaak volledig en voor altijd te blokkeren. dat zou dan waarsch te maken kunnen hebben met de hondendosis....
k zou vooral op dat punt je nog even heel heeel erg goed oriënteren, want missch daarom voor jouw zeer bescheiden toepassing toch een paardenmiddel.
en we weten allemaal wat een poezenpil voor risico's met zich meebrengt en het probleem is dat het nog maar zo kort bij katzels wordt toegepast dat effecten op wat langere termijn nog niet geregistreerd kunnen zijn..
kweet niet of je die staafjes kleiner kunt maken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Suprelorin voor gesteriliseerde poes

Bericht door Sunnetje »

Ik heb inmiddels op een ander forum heel veel positieve reactie gekregen van mensen die het al enkele jaren gebruiken voor hun poezen/katers. De poezen schijnen het er heel goed op te doen, de vacht en eetlust schijnen er beter op te worden (Voor Isis ook wel goed, de eetlust dan).

Het betreft wel allemaal mensen die fokplannen hebben met hun poezen en dus ongeholpen poezen op het staafje hebben staan, maar ik heb allemaal positiefs gehoord.


We kunnen inderdaad niet zeggen wat het effect zal zijn op de lange termijn, maar ik denk dat ik het toch wel ga proberen. Ik denk dat het voor Isis echt meer rust zal geven, ze heeft sinds gisteren geen krols gedrag meer vertoont gelukkig, dus het is nu even rustig.
Ik wil het staafje laten plaatsen wanneer ze weer een krolse periode heeft, want dan schijnt het sneller te werken.


Over het formaat: dat is wel een goede vraag. Dit zal ik eens navragen bij mijn DA! Je zou zeggen dat een kat inderdaad minder van die stof nodig heeft dan een hond. Ik heb op internet slechts 1 geval gevonden van een poes die na gebruik van het staafje niet meer zwanger kon worden, voor de rest allemaal positiefs. Omdat Isis toch niet meer zwanger kan worden, ben ik voor die eventuele gevolgen natuurlijk niet angstig, maar een overdosis aan zulke hormonen moet natuurlijk ook niet, dus wel een goed punt!

Het is in elk geval wel duidelijk dat er voor Isis verder weinig andere opties zijn, ik heb op internet nog niets anders kunnen vinden over mogelijke oplossingen voor zo'n situatie. Er is altijd óf een stukje eileider achtergebleven (maar mijn DA zweert erbij dat dit echt zo goed als onmogelijk is en dat ze haar wel kunnen openmaken maar dan toch niets zullen vinden) óf ze zetten de poes op de poezenpil of Suprelorin..
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Suprelorin voor gesteriliseerde poes

Bericht door pearlsofpassion »

Volgens een DA op BP, waar ik erg veel respect voor heb (heb haar nog nooit iets heel geks weten verkondigen), is suprelorin te verkiezen boven krols laten worden (en de pil, maar dat wist je al).
Ze zegt dat zowel de pil als gewoon krols laten worden verhoogde kans geeft op melkkliertumoren en baarmoederonstekingen en dat dit van Suprelorin alleszins nog niet gekend is.
Het zou ook anders werken dan de pil en zeker niet zo'n hoge dosis hormonen bevatten.
Wel vind ze ook dat je bij katten moet opletten omdat het eigenlijk voor honden ontwikkeld is en men dus niet helemaal zeker kan zijn over de toepassing bij katten. Maar alsnog vind ze het een veel betere optie dan krols laten worden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie