Nieuwe kat jaagt oude op.

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door Adriana »

patiani-guusje schreef:En de opperkat heeft respect gewonnen :edance:
hoera voor de opperkat en wie weet is dit de sleutel naar wat meer rust en vrede in huis. Sarah een toontje lager en hopelijk beide wat rustiger.. en hoe klef het nog wordt zullen we in de toekomst aan de foto's zien, hihi! (toch samen in die mooie ronde rieten mand..?)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door patiani-guusje »

en hoe klef het nog wordt zullen we in de toekomst aan de foto's zien, hihi!

Ik hoop er snel een paar te kunnen laten zien haha! Maar voor nu ben ik hier al erg blij mee!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door patiani-guusje »

Te vroeg gejuicht :-( Omdat het zo goed leek te gaan als ik erbij was heb ik ze van de week bij elkaar gelaten toen ik werkte. De eerste 2 dagen waren ze alletwee ontspannen toen ik thuiskwam. 's Avonds soms wel een klein mepje of een blaasje maar di. avond zelfs 5 minuten allebei op bed, wel op flinke afstand en elkaar in de gaten houden maar verliep rustig, tot ze beiden weer van het bed sprongen. Denk dat het spanningsveld te groot was. Gister dus was Guusje duidelijk gespannen, dus er moet iets voorgevallen zijn terwijl ik weg was. De hele avond was er spanning tussen de twee, Guusje trok zich terug, en las ze elkaar tegen kwamen was er duidelijk angst. Vannacht apart gehouden, vanmorgen meteen weer spanning. Ze gaan niet meer naar elkaar toe om even te snuffelen, staren elkaar af en toe wel aan van afstand. Saar lijkt niet heel erg onder de indruk, Guusje is duidelijk gespannen. Saar heeft Guus vanmorgen ook besprongen toen ze in de tunnel zat, en volgens mij was dit geen spel.
Nu lijkt het alsof Sarah alleen de boosdoener is maar van de week lag Sarah rustig onder de bank doet ze wel vaker, niet uit angst, maar is een lekker plekje blijkbaar. toen daagde guusje haar steeds uit door onder de bank te kijken en er zelfs onder te kruipen. Tot Sarah het zat is er flink gebromd wordt, en ze onder de bank uit komen alletwee een andere kant op.
Soms als ik met een van de twee spelen wil de ander ook meedoen, en komt eraan rennen, dan gaat het dus ook mis. Ze schrikken van elkaar, en gaan alletwee weer een andere kant op. Heel erg vechten is het dus niet, het is meer af en toe een mep, blazen, staern en elkaar uit de weg gaan.
Heel uitgebreid ik weet het, maar dan hebben jullie een beeld en kunnen jullie hopelijk meedenken.

Nu heb ik net toch ook valeriaan gekocht, advies van Dinie. Heb ze alletwee in een aparte ruimte een muis besprenkeld met valeriaan gegeven, waar ze inderdaad helemaal gek van werden, rollen/likken enz. ze vinden het in ieder geval erg lekker. Na 10 min. heb ik ze bij elkaar gelaten met die muizen erbij, en ook met een nieuwe muis gevuld met kattenkruid. Guusje leek meer op haar gemak, bleef gewoon op de grond liggen rollen met de muis terwijl ze Sarah zag. Hopelijk heeft dit effect.

Dinie, hoeveel en hoe vaak geef jij valeriaan druppels? En waar doe jij het allemaal op? Doe jij het alleen bij nieuwkomers of standaard?

Ben benieuwd naar jullie reacties, ik zie het echt even niet meer zitten, en hoop echt dat dit aanslaat..
Oh, en wat ik op internet nog allemaal tegen kwam over het introduceren van een nieuwe kat, eerst een week apart in een kamer enz.. doen jullie dit ook op die manier? Want als dat de manier is met het meeste succes dan heb ik het vanaf het begin dus al verkeerd aangepakt :-(
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door Adriana »

ga je nou niet weer schuldig voelen!
ik denk dat het temperamentverschil tussen de dames vrij groot is en het zijn poezendames, die zijn toch (vind ik) minder easy going.. denk ook niet dat het met de introductie te maken heeft.. missch heb je het met deze tiepjes juist wel erg goed gedaan door ze vrij snel bij elkaar te zetten en af en toe te splitsen.
kan zijn dat het de komende weken nog een stuk slijt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door castratenkoor »

Ik doe valeriaandruppels op trappelzakjes en pluchen beesten. Ik doe het als er een reden voor is. Meestal is het Bob die van de leg is, b.v. als er een cv-ketel monteur is geweest.
Ik heb alleen katers en de poezen die ik in het verleden had, had ik ook veel meer problemen mee.
Ik heb een lapjespoes gehad, als ik eten stond klaar te maken voor ze, alle katten dus om me heen, groot spanningsveld - dan kon ze opeens als een furie om zich heen beginnen te meppen. En dan stoven de andere katten echt alle kanten op.

Ik denk dat jouw moeilijkheids-graad hoger ligt met twee volwassen poezen koppelen.
De afgelopen jaren hier alleen nog maar kitten-katers binnengehaald.
Alle poezen die ik gehad heb zijn volwassen gekomen.
De enige poes die het wel goed deed in de groep was een chinchilla pers poes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door patiani-guusje »

Dinie doe je het dan meerdere dagen achter elkaar? En doe je er veel op? Ik 3 druppels ong. op een speelmuis, en 5 op een kussentje.. Weet jij hoe lang ze dit blijven ruiken?

Ja poezen zijn volgens mij veel lastiger ;-) Heb met mijn gecastreerde katers ook nooit problemen gehad,
en als er iets bij kwam was meestal een kitten van het andere geslacht. Na 3 dagen vaak al goed! Vind dit erg moeilijk, hoop dat de valeriaan helpt, en kan er zelf ook wel wat van gebruiken ;-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door castratenkoor »

Nee eenmalig doe ik het en dan net zo iets als jij zegt, 3-4 drupjes per atribuut.
Die geur blijft best een poos hangen.
Zowel Sjaak als Bob grijpen regelmatig een trappelzakje ook als ik dagen/weken niet gesprenkeld heb.

Als er iets heel heftigs gebeurt vraag ik mijn vriendin een nieuw trappelzakje te maken.
Daar zit valeriaanwortel in en dat ruikt sterker en langer.
B.v. toen hier een leiding sprong en de hele tent blank stond.
Een aantal kattenspullen was toen ook doorweekt en moest naar buiten.
Zoals dat grote blauwe kattenkussen en Bob zijn favo-trappelzak.
Bob haalt veel troost uit die nieuwe zakken.

Dat is dus ook nog een optie - zien aan valeriaanwortel te komen - dat is nog lekkerder.
Als je dat wegbergt in gesloten plastic zak houdt het heel lang zijn geur/stank.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door pearlsofpassion »

Ik deed het met de introductieproblemen hier 2 maal per week.
Dat werkte prima.

Na een maand of 3 merkte ik dat Kleintje er een beetje afhankelijk van werd. Dat ze echt lastig werd als ik het wat langer niet deed, en dan heb ik eens doorgezet, het niet meer gegeven (laten afkicken als het ware) en dan weer af en toe.
Maar de eerste maanden dus 2 maal per week.

Ik had echt wel het gevoel dat het veel hielp.

Ik denk wel dat introducties belangrijk zijn voor het goede verloop, maar niet dat dat de oorzaak kan zijn dat ze nu weer gespannener zijn. Het had in eerste instantie waarschijnlijk eenvoudiger voor Guusje geweest, maar nu weet ze het onderhand wel al dat er een nieuwe kat en wie dat is.
Ik hoop dat je haar ook een veilig gevoel kan geven en haar met Saartje's aanwezigheid vertrouwd maken. En dat ze snel haar zelfvertrouwen wat terugvind!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door Adriana »

castratenkoor schreef: - zien aan valeriaanwortel te komen - dat is nog lekkerder.
Als je dat wegbergt in gesloten plastic zak houdt het heel lang zijn geur/stank.
eko-winkels die het merk 'piramide" (theëen en kruiden - groen merkje) verkopen hebben zakjes met valeriaanwortel, of kunnen ze bestellen.
en ouderwetsche drogisten, maar daarvan zijn er steeds minder. via internet zal het ook wel te koop zijn..
heb nu drie katers op mijn polsen en toetsenbord, want het zakje ligt naast me en jammie jammie.. Bolle gaat er mee aan de haal, zakje+katzels nu op de grond...

ik doe het in de navulmuizen van kong en zelfmaakfrutsels, maar je moet die af en toe even flink kneden/kneuzen, zodat de lucht weer vrijkomt..
heb ook nog wel gedacht aan matatabi-staafje, daar worden ze vrij rustig van en ook dat is maar tijdelijk.
en dan kom je uit bij destress/telizen (voor Guusje) en wild idee: lieve kater erbij......
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door pearlsofpassion »

Ow, das een goed idee Adriana! :smile:
Ga ik ook eens halen. :grin:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door patiani-guusje »

Adriana schreef:en wild idee: lieve kater erbij......
Dan lopen mijn katers op 2 benen hard gillend de deur uit ;-)

Ga zeker op zoek naar valeriaanwortel! Vandaag weer wat gesprenkeld, minder heftige reactie erop dan gister, dwz niet extreem rollen en gek doen.
Vandaag weer een paar akkefietjes tussen de dames, vooral van Sarah's kant, zij is toch wel de aanstichster van dit alles. Guusje eet ook minder goed nu, wslk door de stress, want 'snachts als ze in mijn slaapkamer is zonder Sarah eet ze wel. Overdag moet ik er de nodige moeite voor doen. wordt er niet heel erg blij van :-(

Had het me allemaal zo leuk en gezellig voorgesteld, weer 2 katten, en nu zit ik midden in een dominantiestrijd.. Wil dingen goed doen, maar lijkt wel of de pech achtervolgt hier :-(

Zouden jullie wel of niet ingrijpen als ze elkaar uitdagen? Dwz onder het hangmandje aan de verwarming gaan zitten waar de ander in ligt, opwachten bij kruiptunnel en een mep geven, dGuusje die een mep krijgt ls ze langs de bank loopt waar Sarah op zit.. Heb het beiden geprobeerd, negeren en ingrijpen, weet t nu even niet meer, vind het ook heel zielig voor Guus want zij is toch de bange van het stel, en heb dus sterk de neiging haar in bescherming te nemen.

Als ik dit allemaal van tevoren had geweten was ik er denk ik niet aan begonnen-een 2e kat. Maar nu is Sarah er en wil haar ook niet zo snel weer herplaatsen met de kans dat dit zich blijft herhalen en ze weer herplaatst wordt.. Een enkeltje Egypte is ook geen optie ;-)
Wil haar gewoon wel echt een kans geven, en niet zomaar opgeven. De plukken haar vliegen niet door de lucht, alle ogen zitten er nog in.. ik neem aan dat ze elkaar na verloop van tijd wel zullen gaan tollereren toch...?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door castratenkoor »

Dat idee van Adriana vind ik zo gek nog niet. Een kater erbij zetten - gecastreerde dan wel uiteraard.

Ik weet nog wel toen bij mij de dominante leider Guus stierf, de hele bende ziek werd en daarna met elkaar overhoop lag. Teun is 8 maanden na Guus zijn dood pas gekomen. Daarna ging het heel rap beter.
Ik heb na Fritz zijn dood niet weer gewacht, maar meteen Rik genomen.

Het is hier met 8 katten echt niet altijd rozegeur en maneschijn, maar gevochten wordt er nooit.
Als Joep een staarsessie naar Timo doet klik ik met mijn vingers en is het klaar.

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit een enorme desillusie voor je is.
Je wilde Sarah een fijn thuis bieden en hebt haar van ver laten komen.
Maar ik denk dat de moeilijkheidfactor extra groot is 1. het is een poes 2. ze heeft oosterse trekjes.
Dus dubbel pittig vrees ik. Heel moeilijk adviezen te geven, wat is wijsheid.
Teveel laten merken dat je voor Guusje opkomt is denk ik niet goed.
Maar aan de andere kant mag je Sarah best laten weten dat er grenzen zijn en dat jij de baas bent.
Soort van gulden middenweg in dat geheel zien te vinden.
En voorlopig niet bij elkaar laten als je er niet bij bent.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door patiani-guusje »

Dank je voor het meedenken allemaal! De gulden middenweg probeer ik wel te bewandelen, de ene keer grijp ik in, als ik zie dat Sarah naar de keuken wil waar Guusje op de kattenbak zit bijv. Kleinere incidenten zoals een mepje, tja dat laat ik maar gaan. en ik kan er ook niet de hele dag bovenop zitten. Als ik langere tijd weg ga doe ik ze wel apart, voor even de honden uitlaten niet. Zullen toch moeten wennen uiteindelijk, en de spanning zal in zo'n korte tijd ook niet zo erg oplopen.

Een andere kat erbij, ik zou het zo doen hoor, als ik zeker zou weten dat het zou helpen, maar heb hier ook met anderen te maken en die vinden 2 honden en 2 katten echt genoeg. Ze zullen het dus met elkaar moeten rooien, en als ik zo op internet lees kan het soms maanden duren voordat er een soort van rangorde bepaald is.. Dus stel ik me daar maar op in dan kan het alleen maar meevallen.

Ik hoop dat als ze over een tijdje naar buiten kunnen (als het balkon is afgeschermd, en tuinhuis seizoen begint -kattenren!) het ook beter zal gaan, vanwege de afleiding. Nu is ons balkon niet helemaal katproof maar met sarah is dit wel echt nodig want zij is erg ondernemend. Tja en de kattenren, ik hoop dat ze daar samen in kunnen van de zomer, anders zal er een ren bij moeten komen. Hoe gaat dat bij jou Dinie, in de ren met katten die elkaar niet zo liggen? Vliegen ze niet tegen het gaas op dan?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door castratenkoor »

Nee hoor, zoals ik aangaf ze meppen elkaar de tent niet uit. Nooit ruzie in de ren.
Timo is een kruidje-roer-me-niet. Die gaat b.v. voor het luik zitten om dan te blazen als er een langs wil.
Terwijl de desbetreffende kat gewoon naar binnen wil.
Door zijn korte lontje is hij wel de pispaal als iemand een slecht humeur heeft.
Maar dat houdt echt op bij treiteren en staren.
Ze hebben de ruimte om elkaar te ontlopen, drie verdiepingen, eigen kamer op zolder met een eigen bed en twee-persoons deken. En een ren waar ze 7X24 in kunnen en mogen.

En 10 kattenbakken - ook niet onbelangrijk, op elke verdieping en in elke ruimte.

Met mot en onenigheid bedoel ik b.v. Teun ligt op het aquarium en Timo springt er ook op.
Timo wil niet delen, dus gaat blazen. dat is ook meer de schrik, want vanaf de grond kan hij niet zien dat er al een kat ligt. Timo gaat dan staren naar Teun in de hoop dat hij op zal rotten.
Als dat niet lukt gaat Timo weg en gaat ergens anders liggen.
ze hebben in de huiskamer zo'n 20 lekkere plekjes dus alternatieven genoeg.
Ouwe Sjaak vindt het ook wel eens leuk Timo te pesten. En andere momenten liggen Sjaak en Timo weer ineengestrengels. En laat Timo zijn gezicht wassen door Sjaak.
Het zijn momentopnames.
Als hier constant spanning zou hangen zou dat voor de katten niet goed zijn maar voor mij ook niet.

Het liep hier alleen uit de hand na Guus zijn dood. Echt chaos doordat de leider weg viel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door Adriana »

heb hier in huis 10 jaar lang een schurende relatie gehad tussen een karthuizer-poes Muze en een aziaat-rus MoMo. Muze was aanstichter maar Mo was sneller en slimmer, dus moest constant ontwijken en ermee dealen.
pas nu met de bengels en Zo zie ik hoe het ook kan en dat scheelt zo veel stress en opletten en oh jee, t zal toch wel niet, ga eens weg daar, kurken gooien, mandjes bijplaatsen.
stress is op den duur erg slecht voor een katzel en ik heb mijn les geleerd. bovendien ben ik nu overdag doorgaans thuis en wil harmonie, vrolijkheid en ontspannen sfeer.
ik kan me voorstellen dat de optie Sarah nog een keer te herplaatsen je niet vrolijk in de oren klinkt (voor Sarah ligt dat heel anders, denk ik..) maar mijn ervaring is dat die aziatentiepjes en ook ook poes erg halsstarrig kunnen zijn. ze willen huis en baas voor zich alleen en geen concurrentie.
en ik lees dus ook al getreiter en gepest. denk je dat Sarah daarmee zal ophouden? neuh....dacht het niet..!
dat is voor Guus niet zo jofel en ik kom ongetwijfeld hard over maar ik kan uit je tekst niks anders lezen dan 'matcht niet lekker'. heb je jezelf een tijdslimiet gegeven?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie