Zit er misschien iets van ras in mijn HTK*katten?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Pluchke12
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2012 14:07

Zit er misschien iets van ras in mijn HTK*katten?

Bericht door Pluchke12 »

Hallo,

Ik ben nieuw hier, heb al dikwijls op het forum gelezen maar heb dus nu een account aangemaakt. Ik ben de trotse bezitter van enkele prachtige HTK-katten.

Geen enkele van mijn katten heeft een stamboom, dus zijn zowiezo geen raskatten, en dat maakt voor mij ook totaal niets uit. Maar ik heb hier toch 2 exemplaren waarvan ik denk dat er misschien toch ergens in het verleden wat raskat heeft tussengezeten en ik had graag jullie mening hierover eens gehoord.

Onze Pluche
[img] http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=OCCSBYSV [img]

[img] http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=LIFM8EXL [img]


Ozzy

[img] http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=UIPVV6NR [img]

[img] http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=TEFHXUA6 [img]

Ik hoop dat het lukt met de foto's, en de foto's van Ozzy zijn niet zo heel helder want ze zijn met de gsm genomen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zit er misschien iets van ras in mijn HTK*katten?

Bericht door castratenkoor »

Ozzy lijkt me 100% europese korthaar. Pluche zit duidelijk lang haar in de familie. Welk ras is niet goed te achterhalen, ik zie er wel wat Turkse Angora in.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Pluchke12
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2012 14:07

Re: Zit er misschien iets van ras in mijn HTK*katten?

Bericht door Pluchke12 »

Onze Pluche kwam uit een nestje met enkel langharige kittens, maar wel in verschillende kleuren. Onze Pluche was volledig wit, er was nog een volledig ros, en een volledig grijs langharig kittentje. Ze heeft wel heel snel stress, kan niet tegen drukte, maar is een ontzettend lieve en aanhankelijke poes. Ze is een hele dag bezig met "wassen", zowel haarzelf als haar baasjes ;)

Nu deze foto's zijn wel al van een aantal jaren geleden, de pluimen uit haar oren heeft ze nog steeds, ook heel lange snorharen, alleen haar staart heeft wat van zijn pluimpjes verloren, maar ze is dan ook al 12 jaar ondertussen.

Ozzy is nog jong, 8 maanden om precies te zijn. Er zijn soms mensen die zeggen dat er wel wat Bengaals zou kunnen inzitten. Hij heeft een bijzonder zachte pels, lijkt wel satijn als je hem aait..
Nou ja, of er nu wel of niet ergens iets van raskat in hun voorgeschiedenis zit, maakt me eigenlijk niet uit hoor, ik zie ze even graag, was gewoon een beetje benieuwd :)
paasnini

Re: Zit er misschien iets van ras in mijn HTK*katten?

Bericht door paasnini »

Pluche zou ook zomaar Noorse boskat of Maine Coon kunnen hebben.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Zit er misschien iets van ras in mijn HTK*katten?

Bericht door lidewij020 »

Behalve naar het uiterlijk kun je ook eens naar het gedrag kijken. Bengalen hebben erg uitgesproken gedrag; zo houden ze bijvoorbeeld van water. Als jouw Ozzie graag bij je onder de douche komt staan, dan is het erg waarschijnlijk dat hij Bengaalbloed heeft.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Zit er misschien iets van ras in mijn HTK*katten?

Bericht door achtpuntzes »

ozzy lijkt me een gewoon HTK-tje...

classic tabby komt niet zo vaak voor in nederland, je ziet veel vaker mackarel, maar het komt wel degelijk voor.

verder is een Bengaal een relatief nieuw ras, dus acht ik de kans op bengaals bloed heel erg klein.

misschien zit er wel zo iets als brits korthaar doorheen, want daar komt classic tabby dan weer relatief veel voor.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Pluchke12
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2012 14:07

Re: Zit er misschien iets van ras in mijn HTK*katten?

Bericht door Pluchke12 »

Ozzy zelf komt niet echt mee in de douche, maar kijkt wel graag toe, en hij zit wel graag in de gootsteen :smile:

Maar zijn broertje (woont bij mij zus) is dan weer wel verzot op water, wanneer mijn zus in bad gaat, springt hij er gewoon mee in om met het badschuim te spelen :lol:
We vonden dat al vrij raar, maar dat eventuele Bengaalse bloed zou dus wel een verklaring kunnen zijn.

Voor de rest van zijn gedrag: hij is heel snel in zijn bewegingen en sprongen (hij kan echt heel hoog springen), dat zijn alle katten wel denk ik, maar bij hem viel het al op vanaf hij kitten was, dat hij toch wel veel sneller is dan mijn andere katten. Hij is ontzettend lief, maar wordt niet graag opgepakt. Hij wordt wel graag geknuffeld, maar komt eigenlijk bijna nooit op je schoot liggen, hij ligt dan liever naast je.
En hij durft al eens onstuimig te zijn in zijn spel, en vergeet dan regelmatig zijn klauwen in te trekken. Voor de rest zit hij ook heel erg graag boven op de kasten, om zowat op iedereen neer te kijken.

Onze Pluche daarentegen is helemaal geen goede springer, zelfs als ze jong was, schatte ze haar sprongen én haar eigen kunnen dikwijls verkeerd in. Het is een echte schootkat, maar kan absoluut niet tegen lawaai. De dampkap opzetten is voor haar al voldoende om per direct buiten te willen.

Ik ben niet echt op de hoogte van het gedrag van raskatten, heb er zelf (nog) nooit gehad, dus misschien wordt het hiermee een beetje duidelijker.
Pluchke12
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2012 14:07

Re: Zit er misschien iets van ras in mijn HTK*katten?

Bericht door Pluchke12 »

@ achtpuntzes: ik heb eens gezocht op classic tabby (zoalss ik al zei: ik ben zelf niet echt vertrouwd met vachtpatronen en dergelijke) en daar zie ik inderdaad serieuze gelijkenissen. Ozzy (en zijn broertje en zusje) hebben ook zo'n cirkelvorm (weet niet hoe je het noemt) op hun zij. Hun moeder heeft dit dan weer helemaal niet, de vader is onbekend.

Dit is het katje van mijn zus (broertje van Ozzy), die graag in bad gaat, maar hij heeft dan weer niet hetzelfde vachtpatroon als Ozzy...

[img] http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=A6ANNGH4 [img]

En dit is het nestje waarin Ozzy is geboren
[img] http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=CIGAI7FT [img]
[img] http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=63AQXMRA [img]
[img] http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=6FOSYOTX [img]
[img] http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=Z6AZWHAX [img]
[img] http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=7K3XZAFU [img]
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zit er misschien iets van ras in mijn HTK*katten?

Bericht door castratenkoor »

Dat patroon met zo'n cirkel noemen ze gemarmerd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: Zit er misschien iets van ras in mijn HTK*katten?

Bericht door Layla »

Wat een mooie katten heb je :) De mama van ozzy heeft wel een beetje een abbessijn kop op deze foto.
Groetjes, Layla en Sam
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Zit er misschien iets van ras in mijn HTK*katten?

Bericht door lidewij020 »

Het gedrag van Ozzie komt bestwel overeen met wat er op Wikipedia staat voor de Bengaal:
Karakter
De bengaal is een vriendelijke, nieuwsgierige en intelligente kat. De laatste twee eigenschappen heeft de bengaal geërfd van zijn wilde voorvader. De bengaal is in tegenstelling tot vele andere katten dol op water. Deze eigenschap is waarschijnlijk ook door de voorvader doorgegeven. Bengalen zijn gek op aandacht en zijn daarom ook erg speels. Ook kunnen ze zichzelf goed bezighouden. Toch zijn de meeste bengalen geen schootkatten. Kopjes geven en spelen is genoeg voor ze. Ze gaan liever achter een vliegje aan dan bij je op schoot te zitten. Deze katten zitten graag op hoge plekken en daar komen ze zo met hun behendige lichaam; ze kunnen heel erg ver springen. Ze vinden het leuk om alles vanuit een hoge plek alles in de gaten te houden. Dit kan ook je schouder betekenen.
Dit ras gaat ook goed samen met andere katten, maar dan het liefst ook actieve katten. Honden in huis is over het algemeen ook geen probleem. Ook past een bengaal zich snel aan, bijvoorbeeld aan nieuwe huisdieren of een andere omgeving. Veel bengalen worden, net als vele andere raskatten, binnengehouden. Dit kan mits er veel speelmogelijkheden zijn én een grote ren buiten is.
Aan de andere kant zijn europese kortharen (EKH) ook erg actief en behendig en niet altijd schootkatten. De moeder vind ik ook wel iets bengaalachtigs hebben. Met name dat lichte snoetje.
Ze heeft wel van die puntjes haar op haar oren, dat duidt weer meer op EKH, die hebben Bengalen niet.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Zit er misschien iets van ras in mijn HTK*katten?

Bericht door lidewij020 »

Ik dacht wat een vage foto van het broertje van Ozzie, maar nu zie ik dat hij in bad staat :lol: Wat een grappig beest en ja dat zijn toch echtwel bengaal-trekjes. De populariteit van de bengaal is de laatste jaren ontzettend toegenomen. Google maar eens kat+bengaal en je vindt twee keer zoveel hits als wanneer je op britse korthaar zoekt
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Pluchke12
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2012 14:07

Re: Zit er misschien iets van ras in mijn HTK*katten?

Bericht door Pluchke12 »

Bedankt hoor, ik vind ze trouwens zelf ook heel mooi, maar ja, ik heb nog nooit een lelijke kat gezien :)
Dus als ik het goed begrijp is Ozzy een gemarmerde tabby, of wat is de juiste benaming? Ik had het gewoon nog niet dikwijls gezien, zo een vachttekening. Wat ook heel leuk is zijn de bolletjes op zijn lichter gekleurde buik. Onze jongste aanwinst, Lolita, heeft trouwens ongeveer dezelfde tekeningen, enkel veel minder wit ertussen.

Als ik die tekst van Wikipedia lees, herken ik toch wel veel van die eigenschappen bij onze Ozzy..

Wat de mama van Ozzy betreft, daar heb ik totaal geen idee van... Zij is de dochter van een zwerfpoes, die zwanger kwam aanlopen bij mijn ouders, daar ook bevallen is, en als de kittens wat groter waren, is ze terug met de noorderzon verdwenen...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zit er misschien iets van ras in mijn HTK*katten?

Bericht door castratenkoor »

Brown Tabby Blotched and white

of

Black Golden Tabby Blotched and white.

Tint zit er een beetje tussenin - patroon trouwens ook iets afwijken - maar het komt in de buurt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie