Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
sanneyvonne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2011 16:09
Locatie: Amsterdam

Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door sanneyvonne »

Hallo allemaal,
Ik heb besloten om mijn twee katten (1 jaar en 5 jaar) over te zetten op (zoveel mogelijk) biologisch kattenvoer. Ik ben nog een beetje de merken aan het uitproberen, maar ben erg tevreden over Almo Nature en Yarrah (de poezen maakt het overigens niets uit, die eten alles).
Nu zijn ze allebei altijd wel erg op eten gefocust - ze plunderen regelmatig de keukenkastjes of de vuilnisbak als het ze lukt - dus vraag ik me af of ik ze misschien te weinig geef? De oudere kat is aan de zware kant, dus ik wil ze niet overvoeren.
's Ochtends krijgen ze droogvoer, ik schat zo'n 25 gram. 's Avonds een half blikje/kuipje nat voer, en laat op de avond nog een klein beetje droogvoer. Is dit te weinig?
Ik heb het wel eens bij de dierenarts gevraagd, maar die had er niet echt een duidelijk antwoord op. Soms staat er op zo'n zak brokjes een tabel, maar die hoeveelheden lijken me altijd aan de hoge kant.
Ik zou ze graag wat meer geven, zeker im verband met het geplunder en geschooi, en ik vind het een rotidee dat ze honger hebben... maar ik wil ook geen dikke katten!
Graag jullie advies, en excuses als dit al eens behandeld is - ik kon het zo gauw niet vinden in het forum.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door castratenkoor »

Is hiervandaan niet te beoordelen of je genoeg geeft - een "beetje" brokken is een ruim begrip.
Hangt sowieso van het soort voer af hoeveel ze nodig hebben.
Ik zou meer voer momenten op een dag doen, dan heb je meer kans ze tevreden te houden.
Je zou ook rauw kunnen proberen - Darf is ook biologisch.
Dat gaat per klonten van 150 gram, bevroren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door Adriana »

wat is biologisch kattenvoer? uitsluitend grondstoffen uit de biologisch-dynamische ekohoek en geen gmo? (genetisch gemodificeerd/transgeen)?

en je stelt een paar vragen tegelijk, voorzover ik het goed lees..

voor een overzichtje van het (bv) via Zooplus beschikbare eko-voer kun je het beste een avondje achter je pc kruipen en alle voermerken ff nalopen.
en zet dat lijstje dan gelijk even in dit topic, dan hebben we dat ook weer op een rijtje.
voorzover ik weet is alleen Yarrah bij sommige eko winkels verkrijgbaar en bestellen via Zpls scheelt erg veel geld (link bovenaan de pagina)
en je kunt af en toe wat rauwe eko scharrelkip voeren, k weet niet of het zo makkelijk is om aan eko kalkoenvlees te komen. en anders prefab, zoals Dinie hierboven schrijft. je kunt zelf ook googelen op ekologisch kattenvoer en kijken welke merken er dan opduiken..
het zal een heleboel uitzoekwerk worden maar dat is het voor ons ook!

als je Almo holistic harde brokjes voert, dan krijg je geen dikke katten! de meeste katten vallen daarop af, ze eten er veel minder van en komen beter in hun vel te zitten.
Laatst gewijzigd door Adriana op 05 okt 2011 07:25, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door nellebel »

gisteren bij de winkel het gehad over de hoeveelheid voer. daar werd me verteld dat je enerzijds naar je kat moet kijken wat hij nodig heeft (afh van activiteit, bouw van de kat e.d) maar dat fabrikanten ook vaak aan de hoge kant zitten met de tabellen op de zak (commercieel oogpunt natuurlijk)
ik meet het wel precies af voor ze.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
sanneyvonne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2011 16:09
Locatie: Amsterdam

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door sanneyvonne »

Bedankt voor jullie reacties!
Over de merken: ik heb al even gekeken op Zooplus, ze hebben daar inderdaad erg veel - ik lees hier goede verhalen over Orijen? Ik heb een paar natuurwinkels en dierenwinkels in de buurt die biologisch kattenvoer verkopen, (Almo, Yarrah, Applaws) dat vind ik op zich wel zo makkelijk. Ik wil liever geen grote hoeveelheden inkopen als ik nog aan het uitproberen ben wat het beste bevalt. Qua eten gaat het mij er vooral om dat er alleen natuurlijke ingrediënten in het voer zitten, en geen smaakversterkers en conserveermiddelen. Ik eet zelf ook zoveel mogelijk biologisch, en ik realiseerde me dat het toch wel raar is om mijn beesten dan slachtafval te laten eten ;-)
Rauw voeren is niet echt een optie, ik heb namelijk geen vriezer. Dat van die rauwe kip is een goede tip, ik was altijd bang voor salmonella maar ik begrijp dat katten daar sowieso niet gevoelig voor zijn!

Ik gaf Bas en Billie vroeger meestal Gourmet/Sheba en AH Excellent, maar ook wel eens whiskas. Lees nu hier voor het eerst over die granen in kattenbrokjes, nooit geweten en zeker iets om op te letten!
Over de hoeveelheden: misschien moet ik Bas (de oudste) toch iets meer geven, ze is namelijk ook wel een heel groot en stevig beest. Billie is een half-oosters minipoesje, dus ik moet er niet vanuit gaan dat ze dezelfde hoeveelheden moeten hebben (wordt wel gedonder met elkaars bakje leeg willen eten enzo...).

Bedankt voor alle adviezen, en als ik iets interessants tegenkom wbt het voer zal ik dat zeker even posten!
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door som1980 »

Ik vraag me ook af of versvoer (vleesworsten via de dierenwinkel ipv verwerkt voer) voor de toekomst beter is voor mijn Britje. Dat ligt toch het dichtst bij wat een kat van nature zou eten.
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door Adriana »

rauw vlees voor erbij is altijd veel beter voor katzels dan 100% doodgekookt voer. dan missen ze bepaalde stofjes en enzymen..
en t is vrij makkelijk in de supermarkt te koop. gevogelte (kip/kalkoen) verteert het best en de evtl salmonella gaat onmidd ten onder in het maagzuur...
de ene kat doet het beter op de ene samenstelling en de andere heeft meer van een andere samenstelling nodig. hier hebben ze alle drie een iets andere voorkeur.
ik houd de geur en vorm van de ontlasting in de gaten en stinkt het heel erg, dan verander ik van voer, want dan verteert het niet goed.

met Almo holistic heb je er geen last van dat ze te veel eten, dat verzadigt erg goed, breed van samenstelling en bijv als snoepje voor erbij erg geschikt.
je kunt ook kijken bij Happy Cat en John Burns heeft ook een redelijk geprijsde brok van behoorlijk goeie kwaliteit en brede samenstelling.
en (Orijen/Acana) dat hoeft niet uit Canada te komen en dat scheelt weer in de transportkosten en invoerrechten...

en bij het natvoer - maar dan moet je meerdere katten hebben - is Bozita kwalitatief erg goed en niet duur, maar de hoeveelheid is vrij groot.
hier is Miamor een topper voor erbij: foliezakjes van 100 grs ipv 85 en zeer redelijk geprijsd.
en als je goeie kwal brokjes voert, dan voer je compleetvoer, dus hoef je bij het natvoer zeker niet in de allerduurste categorie te gaan zitten.
maar ze eten bij mij ook Gourmet kip foliezakjes hoor, ook via Zooplus.
en als ik uit moet wijken naar supermarkt-natvoer dan koop ik doorgaans tinnetjes Sheba.
in de ragout zit een beetje suiker en de paté's zijn suiker- en graanvrij en vooral kip en zalm doen het hier goed. ik snijd dat in kleine blokjes, want geprakt krijgt bv Enzo het niet weg.
en een klein beetje suiker is nou ook weer niet zo dramatisch slecht, zo lang je geen suikerkat hebt en insuline moet spuiten, ...
Laatst gewijzigd door Adriana op 05 okt 2011 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door pearlsofpassion »

Vers is in mijn opinie het beste wat je kan geven.

Als je brokken wil voeren zonder kunstmatige stoffen zal je goed mogen zoeken. als je dan ook nog eens graanvrij wil voeren al helemaal. Misschien Acana en Orijen? Ik weet het niet.
Maar brok is zoiets onnatuurlijks dat dat erg lastig is. Vitaminen worden zowiezo kunstmatig toegevoegd. Natuurlijke vitaminen vind je enkel in vers voer. En barf is ook het enige waarbij je echt zeker bent van de kwaliteit van het vlees dat je voert.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door Kattenbella »

Voordat ik vers ging voeren heb ik ook Yarrah geprobeerd. Ik moest toen Jerry hals over kop met ernstige blaasgruis naar de dierenarts brengen. De ingredienten zijn wel eko, maar de samenstelling is kenneijk niet voor iedere kat geschikt.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door pearlsofpassion »

Samenstelling van Yarrah volgens zooplus:
Graan* (tarwe*, mais*), 30% vlees en dierlijke bijproducten* (kip*), olie en vetten*, plantaardige bijproducten* (zonnebloempitten*), mineralen, gist.
* = van gecontroleerde biologische teelt, Skal 1301.

Inderdaad niet erg veelbelovende samenstelling voor kattenvoer :-(


Bij Zooplus staan alle biologische voeren tegenwoordig bij elkaar onder 'bio-winkel'. ;-)
http://www.zooplus.nl/shop/producten_vo ... winkel/kat
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door Kattenbella »

Dat bleek dus! Wel handig diat overzicht. Best duur trouwens. dan kan je net zo goed eko vers gaan voeren. Zeker als je groete hoeveelheden bestelt of samen met anderen bestelt (carnibest)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door Adriana »

helemaal eens Bella!
bovendien is het verre van compleet want bv Orijen en Terra Felis zie ik er niet bij staan. Acana heeft scharrelkippenvlees en verder allemaal schone ingredienten, maar dat kan kennelijk niet door de beugel.. k zie ook niet welke maatstaven ze aanhouden

het mag dan EKO zijn, de samenstellingen zijn voor katten soms niet erg jofel...
inderdaad Yarrah nat en vooral ook droog.. bij Yarrah denken ze dat katten hamsters zijn met al die tarwe..
ooit hier 6 blikken Terra felis gehad en ik heb nog Yarrah kuipjes kip paté, maar driestemmig: 'n j e t ' en pruimen wij niet.

en die prijzen! koop dan bio kip of zelfs al scharrel kip bij de super, portioneren en invriezen.. of de eko worsten van carnibest e.d.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk ook dat als je eco wil voeren, je beter op vers over gaat (altijd al, maar als je er zoveel geld aan wil uitgeven al helemaal!).
Er zijn heel wat biologische kvv's. Darf blijkt ook een erg goede te zijn.

Ik weet ook niet welke maatstaven ze aanhouden, want de Porta 21 holistic (toch ook niet 100% biologisch, is me niet helemaal duidelijk wat dan wel) komt erin, maar de Almo Nature dan weer niet :eeh: Orijen en Acana inderdaad ook vrij diervriendelijke en vooral inlandse producten (ook ecologisch van belang).
Maar goed, als je het beste voor het milieu en voor je kat wil, denk ik dat je beter van de brokken kan afstappen, maar dat is mijn mening, dat weet ik. ;-)

Je kan trouwens ook biologische vleesproducten bij versleveranciers vinden. vb Lupa, kiezebrink, Richards enz... Er komen steeds meer leveranciers bij want ze krijgen ook door dat er bij barfers ook met wat er van dieren overblijft geld te rapen valt. alleszins is het daar stukken goedkoper dan in de super ookal is het vaak niet van mindere kwaliteit. Vb de kleiner stukjes vlees worden vaak niet voor menselijke consumptie verkocht maar dan als snippers aan de barfers verkocht voor de helft van de prijs,al moet je voor bio-vlees wel wat zoeken en zijn grote hoeveelheden altijd een stuk voordeliger. Maar als je toevallig zo'n verkooppunt in de buurt hebt, kan je zo wel gemakkelijk en goedkoop aan vlees geraken voor je dieren. Ik weet niet precies welke biologisch vlees aanbieden, maar daar kan je steeds per kg bestellen en het kost nog steeds een stuk minder dan in de winkel.
Als je mee kan bestellen met een ander zoals Bella aangeeft en zoals op barfplaats continu gedaan wordt, kan je echt goedkoop aan goed vlees geraken.Zelfs biologisch vlees wordt daar vaak voor spotprijzen aangeboden, maar dan wel meestal in dozen van 5-10kg en dan moet je al iemand zoeken in je buurt die een doos met je wil delen... Als het gewoon als extra'tje voor een paar katten is, is dat niet steeds eenvoudig...
Enfin, het is wat zoeken, maar als je wil kan het dus een stuk goedkoper dan in de supermarkt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Snefru
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2012 06:48

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door Snefru »

Let bij het kopen van biologisch voer vooral op de hoeveelheid vlees die erin zit (moet zo hoog mogelijk zijn) en liefst moeten er geen granen en of rijst in zitten. Dit laatste is onnatuurlijk voor een kat. Zijn spijsvertering is niet op granen, rijst en groente ingsteld. Het kan op termijn problemen met lever en nieren veroorzaken. Brokjes helemaal niet geven. Deze hebben een veel te laag vochtgehalte en een kat is van nature al niet in grote drinker. Dit is eigenlijk verhit vlees dat samengeperst wordt tot brokje. Resultaat: kans op blaasproblemen. Beste is toch de kat vers vlees te geven conform zijn natuurlijke behoefte.
Fleurtje_Elburg
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2012 09:53

Re: Biologisch kattenvoer: favoriete merken en hoeveelheden

Bericht door Fleurtje_Elburg »

Normaal krijgt onze kat gewone brokjes en af en toe een beetje nat voer. Nu zit ik er aan te denken om biologisch voer te geven (combi van brokken en nat voer). Nu lees ik in dit topic meerdere dingen over Yarrah, zowel positief als negatief. Wat zijn jullie ervaringen met andere biologische merken? En in welke verhouding combineren jullie droog voer met nat voer?
Plaats reactie