Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door lidewij020 »

Ik doe een onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten. Wat is de voorkeurspoot van jouw kat?
Ga naar de volgende enquete. Doe de test en vul hem in!
Enquete
Het kost rond de 5 minuten...afhankelijk van je kat...

Veel plezier!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door Anne »

Hoe kom je er achter dan of je kat linkerpoot achtig of rechterpootachtig is dan? Misschien met observatie tijden jagen of spelen?? Het eerste pootje wat gebruikt wordtgeeft dan de rechter achtig aan of de linkerachtig? :lol:

Er was van de week ook een onderzoekuitslag naar de verschillen tussen rode katers en zwarte katten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door Lovecat »

Anne; als je op de enquete klikt, staat er dat je wat brokjes in een hoog glas kan doen (waar de kat niet met zijn snuit in kan), met de poot waar de kat als eerste mee gaat 'hengelen' zou zijn/haar voorkeurspoot zijn.

Ik heb de 'test' net gedaan; Mosa is rechtspotig. Dexter is linkspotig, alhoewel hij met rechts het glas omslaat om alle brokjes in 1 keer te bemachtigen ;-)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door jennli »

Je zou bijna denken dat het een grapje is ;)
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door lidewij020 »

Bedankt voor het meedoen! tot nu toe heb ik 4 ingevulde Enquetes. Het is geen grap hoor. De katten gaan meestal eerst met hun voorkeurspoot aan de slag. In het originele onderzoek zijn 42 katten gebruikt en hebben ze alle katten 12 keer op verschillende momenten laten hengelen. Het hengelen bleek van de verschillende methodes de beste manier om achter de voorkeurspoot te komen. In bijna alle gevallen werd de voorkeurspoot als eerste gebruikt. Er zijn ook katten die tweepotig zijn...in het artikel is één van de katers tweepotig. Ik hoop dat als er genoeg mensen meedoen dat ik met behulp van wat statistiek betrouwbare resultaten kan verkrijgen.

Ik ben dit onderzoekje begonnen met een rede. Ik heb namelijk zelf een poes en een kater, beide zijn geholpen, maar mijn kater is rechtspotig en mijn poes linkspotig... Dat is dus net andersom dan de resultaten vanhet bovengenoemde onderzoek.

Misschien zitten Engelse katten wel anders in elkaar dan Nederlandse...Die Engelsen rijden ten slotte ook aan de verkeerde kant van de weg... :icon_shifty:
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door Mirjam86 »

Haha prachtige voorlopige conclusie ;) Ik zal het binnenkort eens voor je testen..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door BillyJean »

Dus de Brits korthaar kan niet meedoen??? Wat ik me afvraag is wat het nut hiervan is, onderzoeken prima, maar dan moet er wel een doel zijn, waarmee je resultaten in de toekomst kunt boeken. Voor nu lijkt het mij geen toegevoegde waarde te hebben en zijn er wel nuttiger dingen te onderzoeken.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door lidewij020 »

Mijn onderzoek heeft een heel duidelijk doel. Het doel van mijn onderzoek is om meer te weten te komen over links en rechtspotigheid bij katten en of leeftijd, ras, geslacht of castratie (hormonen) invloed hebben op welke poot de voorkeurspoot is.

Of het een nuttig doel is, dat kan met zich afvragen. Ik vind zelf van wel...doordat ik een online enquete heb gemaakt is het gemakkelijk om veel mensen te bereiken en veel katten te testen. Hoe groter het aantal katten dat meedoet; deste betrouwbaarder worden mijn conclusies. Het is een heel klein stapje, maar een klein onderdeeltje in een groter geheel. Welke voorkeurspoot een kat gebruikt heeft namelijk te maken met hoe zijn hersenen werken en hoe deze beïnvloed worden door hormonen of genetische aanleg. Ik hoop met mijn onderzoekje een beetje meer inzicht te geven. Vaak zet zo'n onderzoekje aan tot het doen van andere onderzoeken of kan het aangevuld worden met gegevens van bestaande onderzoeken, zodat een breder beeld ontstaat. Ik doe dit onderzoek puur omdat ik het zelf interessant vind. Ik ben wetenschapper (Bioloog), maar doe dit in mijn vrije tijd. Het kost geen gemeenschapsgeld...alleen wat hulp van vrijwillige katteneigenaren, die ik heel dankbaar ben, en wat tijd van mezelf. Zodra ik resultaten heb zal ik ze delen op het forum.
BillyJean schreef:Dus de Brits korthaar kan niet meedoen??? Wat ik me afvraag is wat het nut hiervan is, onderzoeken prima, maar dan moet er wel een doel zijn, waarmee je resultaten in de toekomst kunt boeken. Voor nu lijkt het mij geen toegevoegde waarde te hebben en zijn er wel nuttiger dingen te onderzoeken.
De Britse korthaar mag juist wel meedoen...hoe meer rassen er meedoen deste beter! Dat van die Engelsen was een grapje, maar het zou natuurlijk wel frappant zijn als mijn onderzoek hele andere uitkomsten heeft dan hun onderzoek.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb het ingevuld.

Kleintje is heel duidelijk rechts. Die werkt echt enkel met rechts voor brokjes, in haar rail gebruikt ze ook wel eens links. Cuzco links, maar durft ook wel eens met de andere poot proberen erna.
Luis weet ik niet. Die wisselt denk ik, maar dat kan ik niet aanduidelijk in de enquete, dus heb ik hem niet ingevuld.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door Anne »

lidewij020 schreef: Vaak zet zo'n onderzoekje aan tot het doen van andere onderzoeken of kan het aangevuld worden met gegevens van bestaande onderzoeken, zodat een breder beeld ontstaat. Ik doe dit onderzoek puur omdat ik het zelf interessant vind. Ik ben wetenschapper (Bioloog), maar doe dit in mijn vrije tijd.

En kun je dan garanderen dat jouw onderzoek, wat een aanzet kan zijn tot ander neurologisch onderzoek, geheel vrij zal zijn van dierproeven op welk dier dan ook? Inclusief de aanzet en andere vervolgonderzoeken?
Anders doe ik er bij voorbaat er niet aan mee, niet dat dat zal uitmaken, maar het gaat mij om het principe en ik wil never nooit niet onbewust of bewust mee werken aan iets wat op vervolg tot eventueel proefdiergebruik kan en zal leiden

En voordat je verbaasd reageert en zegt, nee natuurlijk worden hier geen proefdieren voor gebruikt!!! zou je raar opkijken op wat voor soort onzinnig onderzoek wel dierproeven gedaan worden, ik kan je zo een paar voorbeelden geven,
je hoeft mijn reactie dan ook niet als paranoie weer te geven :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door lidewij020 »

Je hebt er goed over nagedacht...zo ver had ik zelf nog niet doorgedacht.

Ik ben zelf ook tegen het gebruik van proefdieren, helemaal voor onzinnig onderzoek. Ik denk ook dat het gebruik voor proefdieren voor gedragsonderzoek niet erg zinvol is.

Ik ben niet van plan om de resultaten van dit onderzoek te publiceren in een wetenschappelijk tijdschrift. Ik zal de resultaten wel hier op het forum plaatsen. Het zou kunnen dat ik of iemand anders een leuk vervolgonderzoekje bedenkt. Ik zal daar in ieder geval geen proefdieren voor gebruiken. Ik wil anderen daar ook niet toe aanzetten. Het lijkt me sterk als anderen dat wel doen, maar ik kan geen garanties geven over wat andere mensen wel of niet doen.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door pearlsofpassion »

Voor gedragsstudies worden wel vaak proefdieren gebruikt. Altijd als het experimenteel is (anders lukt dat niet).
Sorry!!! :-(

Een vriend van me heeft zijn bachelorproef op het paargedrag van de naakte molratten gedaan... Tja, dat doe je dus door die dieren te bestuderen buiten hun natuurlijk habitat (ze leven onder grond en heel ver hier vandaan). Beestjes wilden trouwens niet paren, dus het onderzoek bracht niets op, maar goed...

Of valt dat niet onder proefdieren? Want ze worden tenslotte bijna niet anders gehouden dan als er geen onderzoek mee gemoeid zou zijn (bij een experiment is er natuurlijk wel altijd iets anders dan normaal natuurlijk). Er worden verder geen vreemde of gevaarlijke zaken op uitgetest, hun gedrag wordt gewoon bestudeerd in een bepaalde situatie. Daar zijn het wel gedragsstudies voor.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door lidewij020 »

Voordeel bij katten is dat je ze ook goed kunt bestuderen in hun huis of op en rond de boerderij. Er is bv erg veel onderzoek gedaan naar jaaggedrag en territoriaal gedrag bij boerderijkatten.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door Adriana »

Dus de Brits korthaar kan niet meedoen??? Wat ik me afvraag is wat het nut hiervan is, onderzoeken prima, maar dan moet er wel een doel zijn, waarmee je resultaten in de toekomst kunt boeken. Voor nu lijkt het mij geen toegevoegde waarde te hebben en zijn er wel nuttiger dingen te onderzoeken.
De Britse korthaar mag juist wel meedoen...hoe meer rassen er meedoen deste beter! Dat van die Engelsen was een grapje, maar het zou natuurlijk wel frappant zijn als mijn onderzoek hele andere uitkomsten heeft dan hun onderzoek.
natuurlijk zijn britjes linkspotig, net zoals alle Engelsen, hihi!

heb hier even bij de rusjes gekeken en de uitkomst is overzichtelijk:
Bolle: als me broer in de weg zit (die zit altijd rechts naast me) dan ben ik linkspotig en als ik haast heb, dan ben ik natuurlijk rechtspotig.
Maks: als me broer in de weg zit (die zit altijd links naast me) dan ben ik rechtspotig en ik heb nooit haast..
Enzo: een mep wordt met de rechterpoot uitgedeeld en verder gebruik ik beide poten en gooi de handel meteen om of ik duik er op met beide voorpoten.
bengels moeten dat nog even leren, maar worden binnenkort ook dubbelpotig.. :lol:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door nellebel »

mijn bolletjes zijn beide linkspotig, net als het vrouwtje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie