Weer een voervraag

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Weer een voervraag

Bericht door Peet »

Toch maar even een nieuw topic.
Even voor het beeld.

Chevy is te dik, 6 kilo. De da vond haar verder wel heel netjes. Ze eet niet veel, is bedrijvig en doet het eigenlijk verder prima.
Dodge daartegen is prima op gewicht, mooi figuurtje. (ben er jaloers op, haha)
Er staan hier standaard brokjes klaar, maar heb het idee dat er niet overdreven van gegeten wordt. s'Avonds krijgen ze een kwart blikje Almo Nature versvoer. (waar Dodge soms ook nog wel eens wat van laat staan, dat is gewoon een nette eter, genoeg is genoeg, slim ventje)
Nu was ik begonnen met een paar keer per dag eten, brokjes geven, maar ze nemen een paar hapjes en stoppen, ze hebben dan weer genoeg.
Dus dat heeft naar mijn idee ook geen nut hier.

Nu had ik net een vriend aan de telefoon. Die had het over energiebeperkt voer. Geen light voer, want ik begreep hier dat dat echt geen zin heeft.

Maar zou dat energiebeperkt voor dan voor beiden goed zijn? En zou Chevy er dan misschien wat van afvallen?
Ik heb nu een klein zakje brokjes in huis van Almo Nature. Ze vinden het erg lekker. Dat voer, zeker het nat voer bevalt mij prima.
Weet iemand of daar ook energieperkte brokjes van zijn? Of een ander merk wat ook goed is.
RC heeft het wel, maar dat vond ik voor de honden nooit zo'n fijne brok, veel te vet.
Maar misschien zijn ze voor katten weer heel anders, dat zou kunnen.

Ik geef nu trouwens Carocat, Chicken & Rice.
Wie oh wie kan me helpen om door de bomen het bos te zien??? ;-)

Oja, ze komen niet los buiten, wel in de kattenren.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Weer een voervraag

Bericht door Adriana »

de berichten over Almo holistic zijn dat katten er gestaag van afvallen.
die brokjes hebben geen giga hoog vetgehalte en door de samenstelling veel vezels. het verteert vrij langzaam en ze eten er ook minder van. keurige drollies zoals dafpoetser dat zegt.
Almo holistic kip is hier favo voor erbij.
en verder heeft iedere kat een eigen stofwisseling en zul je door proberen en geduld erachter moeten komen wat ze lusten/waar ze goeie ontlasting van hebben/waar ze energiek van worden-blijven/waar ze langzaamaan van afvallen.
je zult dan wel regelmatig moeten wegen.
de allernieuwste Almo sardines is hier heel slecht gevallen en krijgen ze nu (max 4 per etmaal) als snoepje. veel te veel eiwit voor hier..

ik kom de kreet energiebeperkt ook wel tegen en meestal zie ik dan een vrij laag vetgehalte en bepaalde langzaam verterende ingredienten. maar ik kan er niet zoveel mee, ik wil dagelijks kattenstorm zien en redelijk wakkere katzels, goeie drollies, glanzende kijkertjes en mooie dikke bontjasjes.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Weer een voervraag

Bericht door Peet »

Het is inderdaad zo dat iedere kat zijn eigen stofwisseling heeft. Daarom is het ook zo moeilijker als ze allebei hetzelfde eten.
Ik heb nu een zakje van Almo en dat is inderdaad holistic.
Ze lusten het graag. Misschien dat ik daar dan wel op overstap. Heb nu een zakje van 400 gram, zou ik eens wat meer kunnen bestellen.
Heb nog veel Carocat over, maar dat zou ik kunnen mengen.
Dodge had vanmorgen een wat dunnere drol, maar dat zou kunnen komen door de overstap.


Bedankt voor je antwoord!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Weer een voervraag

Bericht door Lovecat »

Jouw Chevy is nu net zo zwaar als Dex was. Hij is nu 5,5 kg, dus toch al een halve kilo kwijt.
Ik gaf al tijden Almo Holistic, maar hij viel er niet op af, pas nu ik echt heel weinig brokjes geef van de Almo en daarnaast vooral veel natvoer van Bozita (tip van Adriana) gaat het supergoed!

De energiebeperkte/light enz. voeders deden niks... Mosa eet ook Almo en doet het daar super op; hij krijgt gewoon veel meer dan Dex, dus misschien kun je dat ook zo bij Chevy en Dodge doen?
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Weer een voervraag

Bericht door Peet »

Dodge krijgt al wat meer natvoer s'avonds, Chevy maar een héél klein schepje. maar voor het idee en voor de smaak, hihi.

Ik ga eens kijken wat Bozita is, ik ken het niet.
Bedankt voor het meedenken!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Weer een voervraag

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... lik/bozita
bozita is een scandinavisch merk met goeie prijs/kwaliteitverhouding.
geen suikers, geen rare granen, kh-arm.
over de samenstelling van de brokjes ben ik (ik dus) niet zo enthousiast. geen analyse en van de opmerking dat er vanzelfsprekend geen dierproeven worden uitgevoerd krijg ik geen warme voeten. het zal toch wel op een paar Zweedse katzels zijn getest, neem ik aan.. en zijn dat dan dierproeven of dier proeverijen..?

onlangs de wat kleinere verpakking geprobeerd maar 3x njet en het dierenasiel om de hoek was er blij mee..
er zijn heel erg veel smaken bij bozita maar de verpakkingen/doosjes zijn vrij groot.
en je moet er gelijk 6 bestellen en dat begrijp ik wel maar het zou handig zijn als ze een probeerverpakking van 6 stuks hadden met 6 smaakjes..
als je 2/3 katzels hebt die er flink van eten en het ook graag lusten, dan lijkt het mij ideaal natvoer voor niet al te veel stuivers.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Weer een voervraag

Bericht door Ilovesiamesecats »

Minstens zo belangrijk als de eiwitten is het gehalte aan koolhydraten. Wat we vaak niet weten is dat die wel 40% is!! Zelfs de Renal brokjes van RC, daar ben ik enorm van geschrokken.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Weer een voervraag

Bericht door lidewij020 »

Ik kan je aanraden om het droogvoer in een voedselbal of andersoortige voedselpuzzel te doen. De katten moeten wat meer moeite doen om aan het voer te komen en zullen niet eten puur omdat het voor hun neus staat. Ze zullen alleen eten als ze echt trek hebben. Ook krijgen ze net wat meer beweging, doordat ze energoe stoppen in het verzamelen van het voedsel.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Weer een voervraag

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dat heb ik hier ook geprobeerd. Het gevolg was dat vooral mijn al niet zo dikke kat ervan afviel. Zij is niet zo bezig met voer en was dus niet gedreven om er haar best voor te doen. De anderen echter wel... Dus dat heb ik maar snel weer afgeschaft... :-(
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Weer een voervraag

Bericht door Adriana »

Ilovesiamesecats schreef:Minstens zo belangrijk als de eiwitten is het gehalte aan koolhydraten. Wat we vaak niet weten is dat die wel 40% is!! Zelfs de Renal brokjes van RC, daar ben ik enorm van geschrokken.
R renal is nierdieetvoer en nietdieetvoer is òf heel erg vet zoals bijv Hills of er zitten meer kh's in, zoals bijv RC renal. daar zit ook vrij veel goed opneembare arginine in dat er voor zorgt dat die kh's wat makkelijker worden verteerd en omgezet in energie. en net zoals vet gaan die niet via de nieren...
wij hebben hier vrij grote problemen gehad met bloedsuikerspiegels en RC renal want het werkte te goed...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Weer een voervraag

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik kreeg hem maar niet stabiel...... nu denk ik dat ik wel snap waarom. :edoh:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Weer een voervraag

Bericht door Adriana »

uh ja, we hebben het over een combi diabetes/nierfaalkatzel?
hier krijgt Enzo ze alleen nog als snoepje met max 4 stuks per etmaal.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Weer een voervraag

Bericht door Ilovesiamesecats »

diabetes (bijna 5 jaar), nierfalen, blaasgruis en op het laatst HCM....

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Weer een voervraag

Bericht door Peet »

Zover ik weet zijn ze gezond hier.

We hebben gisteren zitten verzinnen. En zijn tóch weer begonnen met een paar keer per dag te voeren. Ik hoop dat ze toch leren dat het dán eten is en het anders weer weg gaat.
Ik heb nu nog Carocat, maar zit toch wel te denken om hierna om Almo Holistic over te stappen, heb daar toch wel een goed gevoel bij eigenlijk.

Een voerbal, ik weet het niet, dan eet Dodge helemaal niet veel meer waarschijnlijk.
Ik hoop dat ze snel doorhebben dat ze moeten eten als het er staat....
Bedankt voor het meedenken, vind ik fijn!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Weer een voervraag

Bericht door pinguin »

Ik heb hier ook een dikke en opgroeiende kat. En die kan ik ook niet onbeperkt eten geven. Ze krijgen hier ook 3 keer per dag eten. Het duurde hier 1wk voordat snabbel het helemaal door had. En nu weten ze niet beter.
Heb hier ook geprobeerd met een voer bal te werken. Ze snappen hem wel. Maar het punt hier is snabbel die mept er vrolijk tegen aan en jaagt hem de hele kamer door. En sproet gaat er achter aan om de brokken op de eten. En als snabbel geen zin in die voerbal heeft dan doet sproet ook niks.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie