Poes eet bijna niets meer

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snefru
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2012 06:48

Poes eet bijna niets meer

Bericht door Snefru »

Mijn bijna 15 jaar oude poes eet bijna niets meer. Voordat ze een jaar oud was was ze al opgegeven, maar ze is er nog steeds.
Twee weken geleden ging ze steeds minder eten en op een gegeven moment at ze niets meer, dus ik met haar naar de dierenarts. Haar nierwaarden bleken verhoogd, wat erg vreemd was omdat ik haar anderhalve maand daarvoor nog helemaal had laten checken van boven tot onder en toen waren haar bloed en urine in orde. Maar goed, mevrouw heeft twee dagen aan het infuus gelegen, nierwaarden weer ok, maar wel bloed en cellen in haar urine (ze vermoeden mierbekkenonsteking, het is zeker geen blaasprobleem want ze plast hele grote plassen netjes op de bak). Daarvoor krijgt ze nu antibiotica. Ze mocht na twee dagen weer mee naar huis en at als een razende. Ik opgelucht natuurlijk. Maar helaas van korte duur, ik zag haar weer steeds minder eten tot ze afgelopen week weer bijna niets at, dus weer bloed en urine late checken. Bloed was prima (waarden zelf niet bij een kat van 15 passend maar bij een jongere kat). In haar urine nog steeds bloed (maar dat was normaal volgens de dierenarts als het inderdaad een nierbekkenontsteking zou zijn, want dat is pas na 6 weken antibiotica te zien of dat weg is of niet) Enfin mevrouw eet nu bijna niets. Ze kreeg altijd biologisch natvoer zonder kunstmatige troep, waar ze razend op was. Nu haalt ze er haar neus voor op en wilt het niet. Ook andere merken zacht voer hoeft ze niet. Ik heb dus maar biologische brokjes voor haar gehaald en die eet ze wel, maar mondjesmaat, in ieder geval te weinig. De gelei uit het natvoer likt ze overigens wel op. Gisteren heb ik haar geprobeerd te dwangvoeren, maar dat levert zo veel stress op, ze spuugt het gewoon weer uit.
Ik denk zelf dat het iets in har bekje is (maar dat hadden ze gecheckt zeiden ze) en ga morgen zeker terug naar de dierenarts.
Ik ben zo bang dat dit het begin van het einde is.
Haar broertje is vorig jaar overleden. At ook ineens niets meer, vier dagen later was hij overleden. Bleek vol met kanker te zitten. Ik ben toen echt een jaar van mijn stuk geweest en zie alles nu alweer gebeuren. Aan de andere kant als het zo is dat het nu haar tijd is wil ik haar niet laten lijden.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes eet bijna niets meer

Bericht door castratenkoor »

Ik zou haar grondig laten onderzoeken, een echo of röntgenfoto's van alle ingewanden laten maken. "het zal wel een nierbekkenontsteking zijn" vind ik wel wat vaag.
Stel dat ze een gezwel in of bij haar blaas heeft, dan heeft het weinig zin aan te blijven modderen met antibiotica. Ik wil je uiteraard niet bang maken, maar het lijkt me zinnig om reëel te blijven.

Zoveel mogelijk stimuleren met eten en drinken. Als ze het gelei van blikvoer wel oplikt, misschien een idee water toe te voegen.
Heb je Hill's A/D geprobeerd? Vinden ze meestal erg lekker en is extra krachtvoer zeg maar. Bij de dierenarts te verkrijgen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Snefru
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2012 06:48

Re: Poes eet bijna niets meer

Bericht door Snefru »

Dat wilde ik ook al aan de dierenarts voorstellen om een echo te maken en het bloed te laten checken op alles, niet alleen op nierproblemen.
Zelf denk ik niet dat het een gezwel bij haar blaas is daarvan krijg je geen bloed in de urine (ja tenzij ie openknapt, maar dan was ze nu in een heel andere staat geweest). Bloed in urine duidt meestal op ontsteking, maar ik heb de hele tijd het gevoel dat ze iets over het hoofd zien. Het vreemde is dat ze nog heel actief is en zich nog wast, de krabpaal gebruikt, nog achter het laserlampje aangaat en een knuffel komt halen, dus er zit nog wel energie in. Maar dat is uiteraard geen graadmeter, mijn andere kat was ook nog tot 5 dagen voor hij overleed zeer actief, tot hij echt niet meer kon.
Vanochtend heeft ze weer aardig wat brokjes gegeten, ze is ook niet graatmager nu. Ik constateerde wel dat ze nu last van diarree heeft terwijl het normaliter een kat is die regelmatig te harde ontlasting heeft. Dat is dus een teken dat er iets niet goed zit. Ik ga morgen meteen terug naar de dierenarts.

Trouwens dat natvoer aanmaken met water (tot het pap is) heb ik al geprobeerd. Daar trapt mevrouw niet in. Zojuist kattenmelk gehaald. Dat sloeberde ze in een keer weg. Ze wil dus wel wat brokken en alles wat echt vloeibaar is, maar zodra er maar een stukje vlees doorheen zit hoeft ze het niet. Ga zeker ook Hills A/d proberen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes eet bijna niets meer

Bericht door castratenkoor »

Een blaasontsteking kan ontstaan door een gezwel. Ik heb dat van dichtbij meegemaakt bij een vriendin met een blauwe rus.
Doordat het gezweln de opening deels afsloot, bleef de urine te lang in de blaas.
Het is helaas niet zo dat je kunt stellen, bloed bij de urine duidt op geen enge dingen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
paasnini

Re: Poes eet bijna niets meer

Bericht door paasnini »

Is haar gebit gecontroleerd?
Gebruikersavatar
Snefru
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2012 06:48

Re: Poes eet bijna niets meer

Bericht door Snefru »

Ja anderhalve maand geleden toen zat er een klein beetje plak. Vorige week is het ook gecontroleerd toen zagen ze alleen dat de plak erger was geworden, maar verder niets schokkends.
Ik heb zelf de hele tijd het gevoel dat het binnenkort is afgelopen met haar, maar ik geef nog niet op. Ik ga morgen zeker terug naar de dierenarts en desnoods met haar naar het dierenziekenhuis hier in Amsterdam. Moeten ze daar maar een MRI maken, kost wel 800 euro maar kan me niks schelen. Ik wil weten wat er aan de hand is, want als ze nu wel ergens een gezwel heeft wil ik haar niet laten lijden.

UPDATE:

Nou ze hebben het gevonden, mevrouw heeft een chronische alvleesklierontsteking. Dit heeft ze al eens eerder gehad en toen is ze daar weer van opgeknapt, maar nu is het dus weer terug (chronsich dus nu). Het kan niet genezen worden, maar er zijn wel allerlei onderdrukkende middelen zodat ze nog even door kan. Ik ga ook sowieso even in het alterantive circuit kijken of er wat is (heb ik in het verleden goed ervaringen mee). Dit is dus de reden dat ze niet wilt eten.
Ze had ook een beetje ontstoken tandvlees
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes eet bijna niets meer

Bericht door pearlsofpassion »

Ale, toch iets waar je mee verder kan.
Goed nieuws dus.

Bij versvoerders wordt er bij alvleesklierontsteking aangeraden om rauwe pancreas bij te voeren (naast alle andere maatregelen), maar ik weet niet of dat voor brokkatten ook geldt of er misschien een brok is die dat bevat?
De enzymen in de pancreas zouden de functie van haar eigen pancreas ondersteunen.

Er is ook een topic: chronische pancreatitis op dit forum. Dat moet je wel eenvoudig terug kunnen vinden en kan je misschien ook wat mee.
Je zou daar zelfs kunnen aansluiten zodat mensen wat beter weten waarover het gaat voor ze het topic openen. En zo staat alle info bij elkaar. Das wel handig voor andere mensen met hetzelfde probleem later. ;-)

Veel sterkte ermee, ik hoop dat je haar kan behandelen en ze snel opknapt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
paasnini

Re: Poes eet bijna niets meer

Bericht door paasnini »

Oei dat is niet fijn, wij hebben ook een kat met chronische pancreatitis gehad en ook de kat van mijn schoonmams heeft het. Belangrijk is maagzuurremmers (de internist van de kliniek van de UvU raadde ons een kwartje Zantac aan per dag, gewoon van de drogist), anti-misselijkheid, indien de kat veel afvalt zijn de enzymen echt een aanrader neem dan wel de capsules en niet het poeder (poeder stuift, stinkt en smaakt niet lekker). Kat kan het fijn vinden als je de voeding op een verhoging neerzet want kan dus last hebben van maagzuur.
Ik kan je aanraden over te stappen op Greenfishbrokjes, deze hebben maar een vetpercentage van 13,5% (o.a. te krijgen bij kattig.eu).
Gebruikersavatar
Snefru
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2012 06:48

Re: Poes eet bijna niets meer

Bericht door Snefru »

En toch blijf ik met het idee zitten dat er ergens iets niet klopt of dat ze iets over het hoofd zien. Is het niet zo dat een kat met alvleesklieronsteking zich misselijk voelt en pijn heeft?
Ze vindt het namelijk nog steeds heerlijk dat ik over haar buikje kroel (ik mag dus aan haar buikje komen en als ik daar druk geeft ze geen krimp) ze is ook heel actief, wast zich gebruikt de krabpaal en loopt veel rond (ja ook achter het laserlampje aan). Een kat die zich beroerd voelt doet dit allemaal niet in mijn ogen, die blijft zo stil mogelijk liggen en beweegt zich zo min mogelijk. Het biologische voer dat ik haar voorheen altijd gaf (blikvoer) was al nooit vet, had maar een vetpercentage van 4,5%, dus echt vet voer heeft ze nooit gehad. Brokken gaf ik haar nooit omdat ze daar echt vrstopping van kreeg. Nu heet ze echter diarree.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes eet bijna niets meer

Bericht door pearlsofpassion »

Blikvoer bevat 80% vocht. Dus maar 20% droge stof. Brokken bevatten 90% droge stof. Als je uitgaat van 80% droge stof in brok is dit dus 4 keer zoveel als in blik. Als je een percentage hebt in blik moet je dat dus met 4 vermenigvuldigen om dat met percentages in brok te vergelijken. Dat is een goede schatting.

Een vetgehalte van 4,5% in blik staat dus gelijk aan 18% in brok. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Snefru
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2012 06:48

Re: Poes eet bijna niets meer

Bericht door Snefru »

Nou mijn gevoel bleek te kloppen: ze heeft helemaal geen alvleesklierontsteking! Ik ben naar een andere dierenarts gegaan nogmaals bloed laten onderzoeken op een lab en niets mis met de pancreas! Godzij dank!. Wat het dan wel geweest is waarom ze niet wilde eten weet ik niet (bloed is ook op nieren, lever. schildklier etc. gecheckt en alles in orde), maar in ieder geval eet mijn meisje weer en begint langzaam weer zichzelf te worden. Ik ben meteen gstopt net al die chemische pillentroep, want het diertje werd alleen maar zieker van. Sommige dierenartsen raden maar wat en stoppen er dan allemaal chemische troep in (en de enige die daar beter van word is de farmaceutisce industrie). Dus mensen gebruik altijd je verstand en intuitie. Laat je niet alles maar wijsmaken door dierenartsen, maar verdiep je zelf in de materie.
Als ik dat niet had gedaan gedurende het leven van deze kat was ze al twee keer ingeslapen geweest.
manon3

Re: Poes eet bijna niets meer

Bericht door manon3 »

Nou Snefru, ik heb je hele verhaal met verbazing zitten lezen.
Wat een vreselijk foute diagnose van de dierenarts.Ben blij om te lezen dat het nu weer wat beter gaat met je poes.
Wat goed van je dat je jezelf zo erin verdiept hebt en dat je zo op je eigen gevoel bent afgegaan.Dankzij jou inzet mag je nu hopelijk nog een hele tijd van je meisje genieten.
Plaats reactie