Blaasontsteking

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ohmystelena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2012 20:21

Blaasontsteking

Bericht door ohmystelena »

Hallo.

In december had mijn poes last van haar blaas. Ze moest plassen maar kon dit niet en ging de hele tijd de kattenbak in en uit. Bij de dierenarts had ze daarvoor een prikje gekregen. De volgende dag gingen ze haar urine testen en daar zaten nog kristallen in. Ze moest op speciaal voor hiervoor. Dit heeft ze 2 weken gegeten en daarna had ik haar weer op whiskas gezet. Nu (2 weken later) heeft ze weer last van haar blaas en gaat weer de hele tijd de kattenbak in en uit. Ik moet dus weer dat speciaal voer gaan halen zodat ze er geen last meer van heeft. Het probleem is alleen dat het nu half 9 is en de winkels dicht zijn. Kan het kwaad als ik het voer pas morgenochtend kan halen?

Groetjes, Cathy
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Blaasontsteking.

Bericht door ayla »

Speciaal voer tegen blaasproblemen kun je naar mijn weten enkel bij dierenarts halen. Wat voor blaasproblematiek gaat het om? 2 weken speciaalvoer is te weinig en ik zou gaan nadenken om je kat beter voer te geven. Kijk eens op zooplus.nl naar sanabelle, Orijen etc.

Mijn Kat heeft ook gruis, minstens 2 maanden op gruisoplosssend voer en hierna nog een periode gruisvermijdend voer via de dierenarts.

Kijk eens via de zoekfunctie rechtsboven voor tips.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasontsteking.

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou me eens inlezen op blaasgruis. ;-)
Dat wordt veroorzaakt door koolhydraten en dus is Whiskas echt geen geschikt voer (zowiezo al niet), maar net de veroorzaker van haar probleem.
Ik zou haar eerst een paar maanden op gruisoplossend voer (van bij de DA zetten) en erna (als ze vrij getest is) gruisvoorkomend voer. Dus weinig koolhydraten. Dat houdt in, graanvrij voeren, vers voeren of Sanabelle Urinary.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Welpie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 apr 2011 18:42
Locatie: Almere

Re: Blaasontsteking.

Bericht door Welpie »

Sanabelle heb ik geen goede ervaring mee, ik ben over gegaan op dit voer omdat het redelijk "goedkoop" was.. 10 kilo voor 45 euro.. Onze oudste kat heeft er een week van gegeten en meteen blaasgruis.. Nu weer over op zijn oude vertrouwde voer..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking.

Bericht door Adriana »

bedoel je dat hij van Sanabelle Urinary na een week blaasgruis heeft?
heb je voldoende bakken staan en plast en drinkt hij genoeg? sommige katten houden hun urine op als de bak hun niet bevalt en je zou als je één kat hebt twee bakken op verschillende plaatsen kunnen neerzetten. dat kunnen ook dweilemmers van Blokker zijn, die zijn wat hoger en smaller.
paar keer per week wat rauwe kip/kalkoen wil ook nog wel eens helpen om blaasgruis tegen te gaan.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Welpie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 apr 2011 18:42
Locatie: Almere

Re: Blaasontsteking.

Bericht door Welpie »

Ja met dat voer had hij na een week, laat het anderhalve week zijn, blaasgruis, zijn drink en plas rituelen waren hetzelfde als op het oude voer, de bak maak ik meerdere malen per week leeg/schoon. heb 2 bakken staan..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking.

Bericht door Adriana »

het komt voor dat katzels veel aanleg hebben voor het ontwikkelen van blaasgruis en welk voer geef je dan nu?
en nu heb je dus heel veel urinary over? ik weet wel iemand met een heleboel katten redelijk bij jou in de buurt die het ook voert en die missch....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Welpie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 apr 2011 18:42
Locatie: Almere

Re: Blaasontsteking.

Bericht door Welpie »

Lief dat je mee denkt, ivm voer overnemen.. Dit speelde zich af in juli 2011 en heb het voer inmiddels al verkocht via marktplaats..

Welpie eet nu weer zijn blaasgruis voorkomende voer,
http://webshop.ranzijn.nl/produkt_detai ... h%205%20kg


Daarnaast krijgt hij als natvoer,
http://webshop.ranzijn.nl/produkt_detai ... h%205%20kg

Dit voer doet hij het erg goed op, hij is actief, speels, gaat graag naar buiten en zit lekker in zijn vel
ohmystelena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2012 20:21

Re: Blaasontsteking.

Bericht door ohmystelena »

Hallo! bedankt voor de reacties! ben vanochtend naar de DA geweest en heb een zak Royal Canin gekocht speciaal voor het oplossen van gruis. Later op de middag had ik nog de urine laten testen en er zat veel bloed bij, en gruvieten? Ze heeft nu een antibiotica kuur en pijnstillers en ik laat haar nu voor de rest van haar leven Royal Canin eten. Vind het zo zielig als last van haar blaas heeft. Hopen dat ze morgen weer lekker kan plassen!

Groetjes.
ohmystelena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2012 20:21

Re: Blaasontsteking.

Bericht door ohmystelena »

Ik heb haar 2 uur geleden een pijnstiller en antibiotica gegeven. Nog steeds gaat mijn kat 3 keer achter elkaar in en uit de kattenbak om te plassen (de eerste keer hoorde ik haar plassen en de andere 2 keren kwam er maar een klein beetje uit). Duurt het even voordat de antibiotica werkt? ze zit wel heel frustrerend in de kattenbak te graven ;p
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasontsteking.

Bericht door pearlsofpassion »

Blaasgruisoplossend dieet mag je niet de rest van haar leven geven.
Het is o.a. weer belastend voor de nieren en het zorgt voor het uitscheiden van mineralen en dat kan soms te veel worden.
Als ze weer vrij is, kan je best op gruisvoorkomend dieet, zoals hierboven beschreven. Graanvrij, rauw vlees (KVV) of een Urinary variant.
Pas als ze dan nog problemen zou krijgen (vrij uitzonderlijk), zal ze haar hele leven op oplossend voer moeten. Maar dat is niet zou gezond, dus pas bij katten die echt op elk ander voer gruis krijgen, wordt dat gedaan.

Veel beterschap voor de poes.
Binnen een aantal maanden dus nog eens een plasje laten testen om te zien of ze er vanaf is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
paasnini

Re: Blaasontsteking.

Bericht door paasnini »

@pearsofpassion daarmee heeft ze niet echt een antwoord op haar vraag. Ik heb geen ervaring met blaasontstekingen maar ik kan mij voorstellen dat het even duurt voordat het beter gaat.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasontsteking.

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, het was een reactie op haar bericht over haar hele leven blaasgruisdieet geven.
Dat mag toch?
Hoelang dat duurt heb ik geen ervaring mee en dus niets over te zeggen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Blaasontsteking.

Bericht door ayla »

Meestal 2 tot 6 maanden gruisvoorkomend voer, daarna 6 tot 12 maanden gruisvermijdend voer of het hele leven vermijdend voer.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie