Slechte start met katten uit asiel

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
annachristina
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2012 15:57

Slechte start met katten uit asiel

Bericht door annachristina »

Ik heb pas deze mooie site ontdekt en bij het onderwerp ''NA anschaf van een kat/kitten", een verhaal gezet over onze aanschaf van 2 oudere asielkatten en het verloop ervan. Ik plaats het laatste bericht ook maar even hier. Vond dat beter hier thuis horen.

We hebben ze nog geen week in huis en nu al zijn ze ziek.
Toen ik ze afgelopen maandag uit het asiel haalde, kreeg ik de mededeling dat ze wat spuugden omdat er een virus heerste, het weekend voor die maandag. Die zaterdag zijn we nog gaan kijken en was er niks aan de hand. Wel zat er een kat boven het hok van die van ons te kokhalzen. dus dat kon maar zo.
Als het na 2-3 dagen niet over was moesten we aan de bel trekken en contact met het asiel opnemen. Bij 1 was het spugen na 2 dagen over, maar zat wel te niezen en kreeg een loopneus. De andere begon ineens woensdag flink te hoesten en leek zowat te stikken. Ik vertrouwde het boeltje niet en inmiddels zijn we naar de dierenarts geweest(afgelopen zaterdag) en blijken ze alle twee bronchitis te hebben. Ieder hebben ze 2 injecties gehad en nu moeten we ze neusdruppels gaan geven.
Het asiel heeft ons toen ook laten weten dat ze overgewicht hadden en we kregen seniorvoer mee. Er was schijnbaar geen dieetplan nodig(heb ik nog naar gevraagd) .
Wat een domper zo zeg :???: Gelijk al een fikse rekening(130 euro).
In het contract van het asiel hoeven we binnen 14 dagen de dierenartskosten niet te betalen; 60 euro per kat voor het asiel en al wat daar boven komt is voor onze rekening.
Nu werd verteld(DA) dat de katten tabletten moesten hebben, maar daar het hele slechte eters zijn hebben we gekozen (hadden we wel keuze dan?) voor injecties(ze kregen er ieder 2) en deze moesten wij dus wel gedeeltelijk betalen :shock:
Ook kregen we het dringende verzoek om de katten op dieetvoer te zetten en ze moeten dus onder controle blijven vanwege verhoogd risico.
Tja, wat doe je dan? Grote zak dieetvoer dus mee, zacht voer voor als het droge voer niet wil, o ja en ook nog neusdruppels voor beide katten die we 5x per dag 10 dagen lang moeten geven.
De ene kat eet gelukkig wat, maar de andere sinds gisteren niet(drinkt gelukkig wel) en trekt zich terug.
Willen jullie wel geloven dat ik hier flink pijn van in de buik heb.
We hebben bewust voor oudere katten gekozen, maar wel altijd tegen elkaar gezegd dat we niet gelijk met kwakkelaars willen beginnen en hebben dan ook heel zorgvuldig voor deze katten gekozen. We hebben hier ook geruime tijd voor uitgetrokken. En nu dit!!!!
we hadden het ons wel even anders voor gesteld.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het even kwijt.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Slechte start

Bericht door kansarmedieren »

Ik weet niet uit welk asiel je deze katten hebt gehaald maar het is geen goed asiel. Een goed asiel geeft nooit ziek dieren mee. En dat doen ze niet om dit soort ellende te voorkomen. Normaal is als het toch onverhoopt gebeurd als een dier ziek wordt binnen die 2 weken dan moet je meestal naar de dierenarts van het dierenasiel en hoef je niets te betalen. Als het een dierenbescherming asiel is dan zal ik bij de landelijke dierenbescherming aan de bel trekken want dit kan zo echt niet.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5468
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Slechte start

Bericht door nellebel »

leuk asiel zeg, heb helaas ook zulke ervaring met een asiel. je kunt ze terugbrengen, maar ws ben je al aan ze gehecht. ze mogen helemaal geen zieke dieren meegeven. mijn laatste asiel (weer lekker bij ons in de buurt) is heel anders, hadden we eigenlijk 2 katten uitgezocht, maar die waren ziek, wachten tot ze beter zijn, dus toen werden het guusje en gijs)
ik heb ook geprobeerd kosten terug te krijgen maar lukte niet. uiteindelijk €12,50 voor een injectie, maar de rest van de kosten niet. mijn kat bleek zelfs een dodelijke ziekte te hebben en heeft mijn andere kat besmet die ook is overleden. gelukkig klinkt je eigen Da veel beter, en kun je hem wel vertrouwen.
zorg wel dat je andere kat eet, want 2 dagen niet eten zorgt voor nog meer problemen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Slechte start

Bericht door achtpuntzes »

wat een slecht asiel zeg!

die zou je hier best wel even bij de naam mogen noemen.

bij ons gaan nieuwe dieren eerst minimaal 2 weken in de quarantaine totdat zeker is dat ze niets onder de leden hebben. dan pas worden ze in de plaatsingsruimte gezet.

zieke dieren worden onmiddelijk apart gezet in de ziekenboeg, en zieke dieren worden nooit of te nimmer geplaatst.

dat zouden ze overal moeten doen.

in geval dat het asiel in kwestie gelieerd is aan de dierenbescherming is het zaak dit te melden zodat er iets aan gedaan kan worden, en wordt het asiel gedwongen zijn schandelijke werkwijze te wijzigen.

veel succes met de poezen! ik hoop dat ze snel beter worden
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
paasnini

Re: Slechte start

Bericht door paasnini »

Bah wat een slecht asiel.
Overigens kan bijvoorbeeld een luchtweginfectie als onderdeel van nies de kop opsteken na verhuizing omdat dat weer op kan komen door verminderde weerstand maar dit is verschrikkelijk.

Jammer dat je al voer hebt. Onze poes uit de opvang bleek ook bronchitis te hebben. De injectie werkte bij haar al goed (had ook overgewicht) wij hebben haar vervolgens op Ecostylebrokjes gezet (o.a. te koop bij tuincentra en Jumper) en hebben nu een kerngezonde poes met een prachtige vacht en gezonde tanden.
Voordeel aan Ecostyle is dat het langzaam door het lichaam word opgenomen (verbrand) en katten er mooi op gewicht van komen ondanks dat ze wat meer eten. Extra pluspunt is dat er verschillende kruiden inzitten waaronder kruiden die de luchtwegen ondersteunen. Na die keer na het ophalen heeft Moekie nooit meer last gehad.
manon3

Re: Slechte start

Bericht door manon3 »

Wat ontzettend rot dat julie zo'n pech hebben met de asielkatten.Kan me heel goed voorstellen dat je hier pijn van in je buik krijgt.
Zelf hebben we helaas ook geen goede ervaringen met asielkatten, of beter gezegd met het asiel zelf.De arme diertjes kunnen er tenslotte niks aan doen.
Onze allereerste kat was een asielkat die we al binnen 3 dagen moesten terugbrengen omdat ze hartstikke ziek werd. Bleek dat ze kattenziekte had en moesten ze haar laten inslapen.
Met onze tweede asielkat hebben we destijds ook geen goede ervaringen opgedaan.

Kan me voorstellen dat dit een vreselijke domper is.Je verheugt je op je nieuwe huisgenootjes en nu hebben jullie zo'n ellende.
Heel veel sterkte voor jullie en voor je katten,hopelijk worden ze vlug weer beter.
Plaats reactie