Krabben en wondjes

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
tamma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:39

Krabben en wondjes

Bericht door tamma »

Ik heb een katertje van 9 maanden nu.
toen hij 5 maanden was begon hij zich heel erg te krabben en er ontstonden wondjes,met name in zijn gezicht en hals.
vervolgens kwamen er wel korstjes op en dat jeukte natuurlijk ook en was het weer krabben geblazen,en zo bleef hij bezig.
ben al bij de dierenarts geweest en die zei het was een allergie en kreeg Prednison mee en zalf.
tevens heb ik ander voer gekocht van Royal Canin en deze heeft hij nu al 3 weken,maar het krabben verminderd niet...
hij loopt ook al een tijdje met een kraagje om rond vanwege het krabben maar begin het nu toch wel zielig te vinden,alleen de wondjes hebben al is nog zieliger.....

heeft iemand tips voor me?
alvast bedankt....


Tamma
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: krabt en wondjes

Bericht door pearlsofpassion »

Ja voedselallergie. Typische wondjes en korstjes rond het gezicht en in de hals.

Hij is dus allergisch aan iets in het voer. Maar prednison? :shock: Oh nee, laat dat niet meer doen hoor. Das echt veel te heftig voor zo'n jong katje, en is toch maar symptoombestrijding. Je moet gewoon de oorzaak aanpakken.

Ik veronderstel dat je RC Hypoallergenic meegekregen hebt? En dat werkt niet?
Heeft hij nog nieuwe wondjes gekregen sinds je het geeft?
Dan werkt het inderdaad niet. Na 2 weken zou je al verbetering moeten zien.
Als het niet werkt, zit er dus iets in de brok waar hij op reageert. Hou dus de verpakking bij zodat je later kan opzoeken wat erin zat (dat helpt bij erachter te komen waar het aan ligt).

Je zou nog hypoallergeen brok van een ander merk kunnen proberen. Of eens kijken of hij op Orijen reageert, er zijn nogal wat katten die daar niet op reageren. Maar garanderen kan ik het niet.
Persoonlijk zou ik mijn heil zoeken in rauw voer (inlezen op http://www.barfplaats.nl). Heel wat honden en katten reageren daar niet allergisch op, en als het wel zo is, is het op een bepaalde diersoort. Vaak is dat vb kip. En dan voer je die gewoon niet meer, probleem opgelost.
Erachter komen welke diersoort het is, is iets moeilijker en vraagt wat tijd, maar het kan wel. Je kan trouwens ook bij de DA laten testen op het bloed waar hij allergisch voor is (of dat kunnen sommige DA'n toch...). Maar dat schijnt niet goedkoop te zijn en ook niet 100% betrouwbaar. Het kan wel een indicatie geven.
Maar granen zijn ook vaak de boosdoeners en dan is rauw of graanvrij voeren al voldoende. Orijen, Acana en Applaws zijn graanvrije brokken. En in blik kan je ook veel graanvrij vinden, en zelfs voor heel mooie prijzen.

Mijn Cuzco is allergisch aan de kunstmatige anti-oxidanten in bepaalde brokken (van blik ben ik niet zeker). Hij kan dus tegen bepaalde merken wel, en tegen andere niet.
Zoals je merkt kan het dus aan vanalles liggen. Maar met rauw of Orijen vermijd je het meeste wel. Als je iets gevonden hebt dat goed gaat, kan je hem eerst laten herstellen en dan van daaruit voorzichtig testen waar hij tegen kan om zo te achterhalen wat het dan geweest is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
tamma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:39

Re: krabt en wondjes

Bericht door tamma »

IK heb van Royal Canin voor huid en haar....maar kan allicht op jouw merk gaan overstappen.
In het begin at hij gewoon Whiskas brokjes en na 5 maanden was het een en al ellende.
Hij krabt zich telkens met zijn achterpoten,hele snoetje is dan wond en alles bloed.

Ja ik vond Prednison ook heftig,en hij zei dat hij dat zn hele leven wel moest blijven slikken ook.
fijn vooruitzicht :shock:
ik heb je adviezen opgeschreven en ga eens kijken wat het allemaal is

bedankt nog!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: krabt en wondjes

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, dat vind ik echt onzin! Zijn hele leven. Das wel een heel gemakkelijker oplossing! Das zoiets als: ik heb buikpijn, nou neem maar je hele leven pijnstillers, heb je er ook geen last meer van :roll:
Nee, ik zou het afbouwen. Nu zie je ook niet goed waar hij dan op reageert en waarop niet.

Orijen is niet MIJN merk hoor. ;)
Als je nu huid en haar hebt gehad, is het niet vreemd dat hij erop reageert natuurlijk.
Dan is hypoallergenic ook nog een mogelijkheid natuurlijk. Maar dat is niet zo'n gezond voer (erg veel granen), er is alleen iets mee gebeurd zodat de katten er normaal niet meer op reageren. Zo kan je hem laten herstellen en dan van daaruit verder testen welk gezond voer hij wel kan hebben.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
tamma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:39

Re: krabt en wondjes

Bericht door tamma »

Hoi

nog ff een vraagje
kan ik dan niet gelijk helemaal overstappen op Orijen?
of moet ik em eerst die tijd geven om op RC?

grtjs Tamma
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: krabt en wondjes

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou 2 dagen mengen. De eerste dag een kwart Orijen erbij, 2e dag half en dan volledig op Orijen. Dit om toch een beetje een overgang te geven, maar hem zo kort mogelijk op een voer te houden dat hij niet verdraagt.
Je kan hem ook gewoon overzetten, maar dan is er kans dat er een klein beetje diarree komt. Dan weet je wel van wat het is.


Veel succes ermee! Hou je ons op de hoogte?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
paasnini

Re: krabt en wondjes

Bericht door paasnini »

De meeste katten met allergie zijn meestal allergisch voor kip, daarnaast kunnen rund en eiwit ook de oorzaak zijn.

Je kunt overwegen om Greenfish te bestellen. Greenfish heeft als hoofdbestanddeel vis (70%) is hypoallergeen en bevat bovendien weinig vet. O.a. te vinden bij kattig.eu.
tamma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:39

Re: krabt en wondjes

Bericht door tamma »

ik heb orijen vis besteld...was wel wat duurder maar als het helpt heb ik het graag voor over

hopelijk helpt het dan ook

thanks voor de tip!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: krabt en wondjes

Bericht door pearlsofpassion »

paasnini schreef:De meeste katten met allergie zijn meestal allergisch voor kip, daarnaast kunnen rund en eiwit ook de oorzaak zijn.

Je kunt overwegen om Greenfish te bestellen. Greenfish heeft als hoofdbestanddeel vis (70%) is hypoallergeen en bevat bovendien weinig vet. O.a. te vinden bij kattig.eu.
Granen komt nog meer voor bij brokgevoerde katten.
Bij vers voeren is kip en rund het meeste voorkomend.

Eiwit in het algemeen is een intollerantie, das wat anders dan een allergie. Een allergie heb je voor een specifiek eiwit. Meestal kip of rund dus.
Intollerantie voor eiwitten wil zeggen dat alle eiwitten slecht verteerd worden en dat geeft braken en diarree. Spijsverteringsproblemen dus. Das anders dan allergieproblemen.

Heb even gegoogled op greenfish. Is dat enkel blik?
Er zijn nog wel blikken met enkel vis, zonder granen, suiker of melk. Ik weet niet wat er verder hypo-allergeen aan is?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: krabt en wondjes

Bericht door jennli »

Zou ook enkel voor hypoallergene voeding gaan en dan zeker drie weken met niets ander mixen. Als het helpt alleen maar hypoallergeen, verder niets. De wondjes kun je insmeren met Calendulanzalf, dat houdt het vat vettig en dan jeukt he t minder. Orijen vis heeft bij onze kater met voedselallergie niet geholpen. Die kreeg zelfs uiteindelijk een hele periode diarree.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5489
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: krabt en wondjes

Bericht door nellebel »

inderdaad wel overstappen op hypoallergeen voer, want RC voor huid en haar is niet hypoallergeen, dus niet zo gek dat hij daar niet op verbeterde.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
paasnini

Re: krabt en wondjes

Bericht door paasnini »

Nee Greenfish heeft ook brokjes. O.a. bij kattig.eu
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: krabt en wondjes

Bericht door pearlsofpassion »

Heb al geprobeerd, maar ik geraak op die site niet op. :-(
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
tamma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:39

Re: krabt en wondjes

Bericht door tamma »

oke maar heb nu Orijen vis brokjes besteld,als dat niet helpt dan moet ik weer verder kijken.
ik had van de dierenarts zalf gekregen,maar volgens mij helpt dat niet.
NU heb ik Elmo gisteren eens goed gewassen met een goeie shampoo voor huidallergie e.d.
Hij vond het natuurlijk niks,maar heb het idee dat hij wel nu minder jeuk heeft.
Kraagje heeft hij wel nog om,maar hoor minder krabgeluiden nu.
en daarbij hij ruikt ook lekker nu en voelt lekker zacht aan,ach et is zooooo'n lief dierrrrr
en me meiden zijn zo weg van hem.....et is gewoon een sgatje:-)
Plaats reactie