Poes is bang voor de trap

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fjiantra
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 dec 2011 10:28

Poes is bang voor de trap

Bericht door fjiantra »

Ik heb poespoes nu 2 jaar en het is altijd een erg eigenzinnig schuchter poesje geweest met een toegewijde liefde voor enkele mensen waaronder ik zelf. Nu ben ik onlangs verhuist en woon nu samen met een vriendin in een eengezinswoning. Poespoes heeft haar eigen plekje in mijn slaapkamer en voelt zich thuis op de boven verdieping waar de kattenbak en het eten op de gang staan. Alleen poespoes durft niet van de trap af naar beneden toe.

Zelf denk ik dat ze bang is voor de geluiden die van buiten door de brievenbus komen. In het vorige huis was de trap breder en afgewerkt met vloerbedekking. Ook was de voordeur een stuk verwijderd van de trap naar beneden. En in dit huis is de trap smal, kraken de bovenste treden en is afgelakt.

Ik heb poespoes eerst laten wennen en gehoopt dat ze zelf naar beneden zou komen. Ik heb haar proberen te lokken met speeltjes en eten en haar zelfs tot twee keer toe mee naar beneden genomen. Eenmaal beneden was ze wel aan het rondlopen in de woonkamer en is ze zelfs in de vensterbank gesprongen. Maar zodra ik de deur naar de woonkamer open deed rende ze weer snel naar boven toe.

Ik wil haar graag meer ruimte geven en lekker in de tuin laten lopen en ook aan mijn nieuwe huisgenoot laten wennen. Maar poespoes komt maar niet beneden. Hoe kan ik dit aanpakken?
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Poes is bang voor de trap

Bericht door Robijn »

Ik zou haar eerst wat tijd (2 weken ofzo) geven en kijken of ze zelf naar beneden komt. Zo niet, dan heeft ze, naar mijn mening een duwtje in haar rug nodig, en zou ik haar gewoon mee naar beneden nemen, en de deur beneden dicht houden, zodat ze niet naar boven kan vluchten, en leert om te wennen beneden.
Jullie kunnen haar dan ook meer aandacht geven, waardoor ze sneller op haar gemak is in het nieuwe huis, dan wanneer ze de hele tijd "onely the lonely" boven zit (ik neem aan dat jullie meer beneden dan boven zijn (?))
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
fjiantra
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 dec 2011 10:28

Re: Poes is bang voor de trap

Bericht door fjiantra »

Dank je wel voor je reactie. Het is nu al wel langer dan 2 weken, dus ik ga wel proberen om poes wat vaker naar beneden te nemen. Wat raad je aan wat betreft het wennen aan mijn huisgenoot? Zal ik poes eerst laten wennen zonder mijn huisgenoot erbij? Door poes eerst alleen met mij in de woonkamer te zetten?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes is bang voor de trap

Bericht door pearlsofpassion »

Hoelang heb je haar zelf de kans gegeven om naar beneden te komen zonder haar mee te lokken of mee te nemen of iets dergelijks?
Een poes voelt die 'dwang' en zal zich daartegen verzetten als ze er nog niet klaar voor is.
Ik zou haar net meer tijd geven. Ik denk niet dat naar beneden halen iets uit zal halen. Het is pas als ze zelf die stap zet, dat het ook echt goed is.
Zeker met een angstig aangelegde kat zou ik niets forceren.

En ik zou haar ook binnen houden. Buiten is veeeel te eng!
Ik weet niet of dat gebeurd is, maar ik zou ook de tuin afzetten zodat haar niets kan overkomen buiten. Maar dus ook zowiezo nog een paar maanden mee wachten om haar uberhaupt naar buiten te laten.
Zeker ook niet mee naar buiten nemen dan, als ze zelf niet gaat, dat is erom vragen dat ze nooit meer durft. Ze moet zelf dat soort stappen nemen.

Ik zou je huisgenoot naar boven laten gaan om met haar kennis te maken, niet omgekeerd. Gewoon regelmatig daar eens gaan kijken en eventueel wat lekkers meebrengen, eens met haar spelen. Wederom niets forceren.
Maar zowel huisgenoot als nieuwe omgeving kan wel eens te veel zijn als ze bang is aangelegd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
fjiantra
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 dec 2011 10:28

Re: Poes is bang voor de trap

Bericht door fjiantra »

Vanochtend stonden mijn huisgenoot en ik te praten in de woonkamer toen we opeens gemauw hoorde vanuit de gang. Poes stond gewoon halverwege de trap! Ze gaf me een paar kopjes en deed nog een paar stapjes naar beneden, maar helemaal naar beneden ging ze nog niet. Wat een vooruitgang en dat zo maar uit het niets! Ik had haar nog niet mee naar beneden genomen sinds dit bericht.

Het is alleen dat poes laatst in het bed van mijn huisgenoot heeft geplast en ook al een keer in dat van mij. Mijn huisgenoot maakt zich zorgen en is bang dat poes op de bank en/of het kleed in de woonkamer gaat plassen. Ik denk zelf dat dit 'wild plassen' een uiting is van onvrede en dat als poes naar beneden komt uit haar zelf en meer bij ons is het beter zal gaan. Alleen mijn huisgenoot twijfeld hieraan. Weet iemand misschien een instantie waar ik 'legitiem'advies kan krijgen of een tip zodat ik mijn huisgenoot wat gerust kan stellen? Want zij ziet poes weg doen al als optie wat ik zelf heel naar zou vinden. Ik wil wel het beste voor poes natuurlijk, maar wil wel proberen om het een kans te geven.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes is bang voor de trap

Bericht door pearlsofpassion »

Om wildplassen te vermijden kan je best wat extra bakken plaatsen. Zo vermijd je de meeste van die problemen.
En later zowiezo op elke verdieping een laten staan.
Dat hoeven geen dure bakken te zijn, gewoon opbergbakken of dweilemmers kunnen ook dienen.
En dan minstens een keer per dag uitscheppen.


En wat goed dat ze zelf naar beneden komt. Zie je wel dat zelf laten komen beter werkt dan proberen forceren. ;-)
Niets forceren is ook nodig voor het wildplassen te vermijden. Laat haar gewoon zelf kiezen zodat ze ook weet dat ze controle heeft over de situatie (stress treed pas op wanneer er controleverlies is). Zelf mag kiezen waar ze klaar voor is en waar niet.
En vermijd te veel vreemde invloeden, laat haar zoveel mogelijk rustig zijn. Maar wel voldoende aandacht geven natuurlijk, zeker als ze er zelf naar komt vragen.

Met je huisgenoot kan ik je niet helpen, maar probeer eruit te komen. Als jij je over iets zorgen maakt, zet je dat ook over op je poes.

Als ze het echt nog blijft doen kan het ook geen kwaad haar even te laten onderzoeken. Op bed plassen durft al eens op een blaasontsteking wijzen en dan hoef je verder niets aan haar te merken maar ze heeft er dus wel last van. Even een AB-kuurtje en dan is dat ook weeral over.
Het is altijd aan te raden dat te laten onderzoeken zodat je lichamelijke zaken kan uitsluiten.

Veel succes met je huisgenoot. Je poes komt er wel. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
fjiantra
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 dec 2011 10:28

Re: Poes is bang voor de trap

Bericht door fjiantra »

Dank je wel voor de goede reacties! Ik had ook een heel goed gevoel toen poes zo op de trap stond. Ik probeer ook zo veel mogelijk goede energie door te geven aan poes en ik merk dat ze daar heel goed op reageert.

Zelf denk ik dat poes in mijn bed heeft geplast omdat mijn nieuwe vriend was blijven slapen. Ze was wel achtjes aan het draaien om zijn benen, maar het was duidelijk dat ze het niet fijn vond dat hij in 'haar' bed lag. Is het misschien slim om dan ook even geen slapers meer uit te nodigen? Ik wil dat poes gelukkig is, maar ik zelf natuurlijk ook...

Ik zal de dierenarts wel bellen wat betreft de blaasontsteking. Ik houd jullie op de hoogte van mogelijke ontwikkelingen ;)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes is bang voor de trap

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet of dat van het slapenblijven van je vriend zou zijn. Daar heb ik geen ervaring mee in die zin dat mijn katten nooit om die reden op bed hebben geplast.
Je ziet dat idee hier wel eens voorbijkomen in sommige gevallen, van de eigenaar, maar ik kan me geen geval herinneren waarin dat echt duidelijk daarvan kwam.

Ik sluit het ook niet echt uit, maar ik kan dus ook niet zeggen dat het zeker dat kan zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Poes is bang voor de trap

Bericht door Robijn »

Fjiantra, als katers/poezen in huis gaan plassen, ondanks dat er voldoende bakken staan, en er geen lichamelijk probleem is, is dat vaak omdat ze niet lekker in hun vel zitten, en ze dit graag willen duidelijk maken aan hun baas.
Vaak is dit bij veranderingen (baby, nieuwe kat), zoals in jouw geval; nieuw huis, nieuwe vriend die blijft slapen, of nieuwe kat.. Dan kan ze een gedragsprobleem gaan ontwikkelen, zoals plassen in bed. (ze is onzeker over haar territorium en wil haar geur vermengen met dat van baasjes geur).
Ik denk niet dat ze blaasontsteking heeft, maar voor de zekerheid kun je wel naar de dierenarts gaan om dit uit te sluiten..
Sterkte!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
fjiantra
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 dec 2011 10:28

Re: Poes is bang voor de trap

Bericht door fjiantra »

Als dit inderdaad onzekerheid is hoe kan ik haar daar bij helpen dan? Hoe kan ik duidelijk maken dat dit niet nodig is?
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Poes is bang voor de trap

Bericht door Robijn »

Ik zou in ieder geval meerdere kattenbakken plaatsen die je goed schoonhoudt, en héel snel contact opnemen met een professional, een kattengedragstherapeut dus.
Zie ook: www.kattengedragstherapie.nl.
Er is ook een: Katten Advies Lijn die op deze site genoemd wordt.
Het volgende heb ik van die site gekopieerd:

U kunt gratis bellen voor korte vragen over katten en hun gedrag. Behalve op dinsdag met nummer 020-330 87 80 (vanuit het buitenland +31-20-3308780) is. Spreek als we er niet zijn vooral een berichtje in, dan bellen we terug.
Elke dinsdag telefonisch spreekuur van 17.00-18.00 uur op telefoonnummer 020-416 0883.
Wanneer u met de Kattenadvieslijn belt is een kort gesprek gratis. Als blijkt dat er een uitgebreid telefoongesprek nodig is wordt u verzocht een belafspraak te maken. Daaraan zijn kosten verbonden.
De tarieven voor een informatief telefoongesprek bedragen:
voor gesprekken tot 15 minuten € 15,-
voor langere gesprekken € 25,-.

Misschien moet er wel een therapeut langskomen, die kan dan heel goed jouw kat (karakte'r) en haar gedrag observeren en advies op maat geven, waar je echt iets aan hebt..

Mijn vriend heeft in het verleden ook een heel angstige poes gehad, die niet kon wennen in zijn nieuwe appartement, en zij zonderde zich ook af.... Vroeger kon ze naar buiten, via het balkon, de schutting op, maar in het nieuwe appartement ging dit helaas niet meer, daar kon ze alleen op het balkon..
We dachten dat ze gewoon meer tijd nodig had om te wennen, maar haar angst sloeg om in een depressie en ze werd steeds angstiger/depressiever en bewoog amper..
Na bijna een jaar proberen, hebben we haar meegenomen naar mijn huis en vrijgelaten in de tuin.
En toen ze weer buiten kon, is ze weer he-le-maal opgeknapt!!! (wat denk je; buiten zijn nl. veel meer indrukken; wind, vogels, geluidjes, en kwam haar oerinstinct weer boven - binnen zat ze helemaal te verpieteren).
Helaas heeft ze nooit binnen bij mij kunnen wennen. We hebben het wel geprobeerd, maar ze vertikte het gewoon (ook 's winters niet). Als we haar dan onder dwang meenamen naar binnen, verkrampte ze weer helemaal..
Ze plaste niet, maar poepte wel (ze was gewoon te bang om te bewegen), als ze binnenzat..
We hebben dus voor haar in de schuur een slaapplekje gemaakt, en het was een hele vrolijke kat buiten, itt het zielig hoopje wat ze binnen was.. Ze was dus echt een buitenkat!
Misschien mist jouw kat het buitenzijn ook wel??
Maar ja, iedere kat is weer anders, dus ik zou zeker advies aan de kattengedragstherapeut vragen.
Een kat die plast is niet gelukkig, en kattenpies is verschrikkelijk, dus er moet snel en goed actie worden ondernomen.
Hou je ons op de hoogte?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes is bang voor de trap

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou gewoon nog wat tijd geven voor overhaaste conclusies te trekken.
Laat haar zoveel mogelijk de ruimte, steun haar, zoek haar eens op, maar laat haar haar eigen zin doen.
Het lijkt me uit je verhaal echt niet het soort kat dat zomaar buiten wilt, zeker niet op dit moment.

En ik geloof niet zo in dat hele verhaal dat ze dat doet om jouw geur te vermengen en zo. Dat klinkt me allemaal net iets te beredeneerd en zoals je wel zal weten kunnen katten niet redeneren.
Ze doen iets instinctief.
Daarom moet je ze ook rustig laten wennen, conditioneren als het ware ipv iets te proberen leren of opdringen.

Ik vind niet dat jouw kat nu al zo problematisch is dat je er dure gedragstherapeuten op los moet laten, waarvan je niet eens altijd weet dat ze wel juist werken. Er zitten heel wat kwakzalvers bij (waarmee ik geen uitspraak wil doen over deze link, want die ken ik niet, maar in het algemeen) en die er kunnen soms dan adviezen komen die het allemaal nog veel erger maken.

Jij kent je kat, stel je gewoon open voor haar, probeer alles uit haar standpunt te bekijken, en dan kom je al een heel eind.
Een keertje wildplassen kan al eens gebeuren. Het kan zijn dat ze wat teveel stress heeft en te weinig ruimte (omdat ze niet verder durft). Probeer de stress weg te halen door haar zoveel mogelijk zelf te laten kiezen, plaats een kattenbak extra om wat op te vangen, eventueel wacht je nog even met je vriend nog eens te laten slapen tot ze ook in de rest van het huis gewend is. enz...
Mijn eerste kat heeft er ook een maand over gedaan om aan het gehele huis te wennen. Daar is niets mis mee. En je bent op goede weg want je ziet dat ze al naar beneden komt als je het loslaat.
Het zal wel op en neer gaan, bepaalde dagen stappen vooruit en dan weer eentje achteruit, maar met geduld kom je er wel.
Als het echt een aanhoudend probleem zou vormen en er is niets lichamelijks, dan kan je verder gaan kijken. Maar vooralsnog zou ik me niet zoveel zorgen gaan maken en zeker niet zo'n grof geschut inzetten. Das ook niet zo bevorderlijk voor haar stressniveau en rustige gewenning...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Poes is bang voor de trap

Bericht door Chiquita98 »

Jemig meteen al een therapeut?? Nee hoor daar zou ik ook niet voor kiezen. Als ik alles zo lees is dat jij je gewoon minder zorgen moet maken en je kat haar eigen tempo aan laten geven. Meer bakken zou ik ook voor kiezen en als het langer duurt de dierenarts inschakelen. Katten hebben gewoon enorm veel tijd nodig en aangezien ze in het begin toch dingen een beetje onder dwang moest doen kan het heel goed zijn dat ze daardoor van slag is. Zoals je zelf al zegt is ze een eigenzinnig schuchter poesje. Mijn ervaring is dat juist met dit soort katten heel veel tijd en geduld de sleutelwoorden zijn.

Jammer dat je huisgenootje meteen al praat over wegdoen. Heeft ze zich van tevoren wel gerealiseerd hoe het is om met huisdieren te leven?

Voor je poesje hoop ik dat ze zich snel thuis gaat voelen en mijn tip is: Zorg op dit moment voor zo min mogelijke veranderingen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie