Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

catsini, dat hangt van de referenties van het apparaat af waarmee het bloedonderzoek is gemeten!!
op de VetMed-uitdraai staat dat tot 60 voor oudere katten acceptabel is.
ooit een complete VetMeduitdraai gezien? die weten het denk ik toch ietsepietseltje beter... en hun gegevens zijn bijgewerkt tot april 2011 staat bij het overzicht.
(30 - 60 nmol/l grey zone in old or symptomatic cats. > 60 nmol/l consistent with hyperthyroidism)

en nog iets, we hebben hier - k weet even niet welke katzel- heel erg slechte ervaringen met dempen dmv altijd te veel felimazole van erg licht verhoogde waardes!!
ik heb langzamerhand de indruk dat je alles betrekt op alleen je eigen situatie en vandaar uit voor iedereen verder redeneert en waarschuwt. ...
en dat was ook al bij de ra jodiumbehandeling.. waar je absoluut niks van moet hebben.. en dat is je persoonlijke emotie, denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door catsini »

Berichttitel: Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?Geplaatst: 12 jun 2011 11:15


Tiger



Geregistreerd: 09 dec 2008 17:59
Berichten: 5127
Woonplaats: den haag k zou onmiddellijk, vandaag dus stoppen met felimazole, er gebeurt echt helemaal niks en ik heb met Enzo een heel schildkliertraject achter de rug en ben een aantal malen gestopt.

ze bedoelen ermee dat een dergelijke waarde voor een oudere kat acceptabel is.
dus niks felimazole!
VetMed is een Duits lab met Nederlandse vestiging in Hoofddorp. 3 à 4 dagen is normaal, bovendien zijn er maar heel erg weinig dierenartsen die zelf T3/T4-waardes kunnen bepalen en als ze dat zeggen, dan ben ik altijd een beetje huiverig.
dierenartsen hebben doorgaans zelf analyse-apparatuur en daarmee kunnen ze binnen een half uur een aantal waardes bepalen.
ik denk inderdaad dat het belang van de dierenarts hier ook meespeelt.

te hoge schildklierwaardes worden veroorzaakt door een goedaardige tumor, die kan in één van de twee schildklierlobben zitten maar er kan ook zwerfweefsel zijn.
zo gauw speelt dat niet op want dan waren de waardes al veel hoger, Enzo zat boven de 100! en bij de ene kat gaat het wat sneller terwijl de waarde bij een andere kat heel erg traag oploopt.
er zijn baasjes die goeie ervaring hebben met het middel van huisdierendokter en ik zou daar zeker even kijken/llezen.

ik zou die medicatie-da vaarwel zeggen, missch bij de andere bloedonderzoek laten doen (en neem dan ook de anorganische fosfor( ip) waarde en de crea/urea nierwaardes mee).
je kunt veilig stoppen met felimazole, er gebeurt echt niks, en als ooit, dan zou ik carbimazol vragen, dat kunnen ze voorschrijven als je er met felimazole niet uitkomt en dat is in jullie geval zo.
katten reageren veel beter op het oude middel en dat kun je desnoods vergruizen en dan heel erg weinig toedienen (wel spreiden) als het nog nodig zou zijn. of experimenteren met huisddokter..

en dan zou het wel eens kunnen zijn dat jullie poezenmeisje beter in haar bontvelletje gaat zitten, vrolijker wordt en veel minder miauwt.. (duim/duim)

we hebben de uitslag van: AML Antwerpen.
nu weet je ook waarom ik zo reageer, we zijn ook gestopt met de felimazole, op jou goed bedoelt advies, toen ook nog een prutser van een dierenarts, wat was het resultaat?
een schildklier die zo schommelde, dat hij bijna een half jaar heeft geduurd, dat ze ingesteld staat, en... we konden om de 4 weken terug om bloed te prikken, voila.

_________________
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Hey,

Ik denk niet echt van te stoppen met de felimazole, hoor! Ik ga gewoon luisteren wat de da zegt na het bloedonderzoek. Vorige keer was die waarde 6 (dat komt mss overeen met de 60 die hier al enkele keren vernoemd is - en 3-6 was goed, zei ze, dus mss 30-60?) en dat was dus te hoog. Drie weken later was de waarde normaal, dus we bleven aan de felimazole.

We gaan afwachten wat de bloeduitslag ons vertelt. Aangezien zijn nierwaarden vorige keer ook al wat verhoogd waren, ga ik sowieso naar niervoeding vragen. Kan geen kwaad, preventief ook niet, als ik het hier zo hoor.

Ik ga die cholodin ook vragen. Het kan maar goed doen voor z'n vacht, want die staat wat plukkerig en hij verliest nogal veel haar (is al enkele jaren zo).

Begon hij net over te geven: ik al in paniek, heb gelezen dat overgeven ook een symptoom van nierfalen is. 't Is wel de eerste keer sinds weet-ik-veel. Hij braakt niet erg vaak.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door catsini »

Katelijne, kan je het beste doen, als je een goede dierenarts hebt, luister wat hij zegt.
ik wilde je alleen waarschuwen, het is goed bedoeld advies op het forum, maar ben voorzichtig, zo zit je met een schildklier wat bijna niet meer is in te stellen,
we hebben nu eindelijk een goede dierenarts gevonden, nu gaat het ook goed met Winny, ze is rustig, eet normaal, heeft een mooie vacht.
haar vachtje kam ik met de, Perfect Care Furmaster,

de dierenarts zei tegens ons, je zou niet zeggen dat ze het aan de schildklier heeft.
wow, dat klinkt als muziek in mijn oren,

groetjes, Catsini
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5288
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Synemios »

Misschien is het handiger een uitdraai te vragen aan de DA, dan zie je meteen welk lab het geweest is.
Dan zie je zelf wat goed is en wat niet, staat erbij als het goed is.
Ik ben op aanraden van mijn DA gaan verlagen met de felimazole en niet op aanraden van iemand van hier, en vanaf toen ging het mis met Nero.
Ik vraag me nog steeds af of haar bloed niet is verwisseld met iemand anders ofzo.
Maar als ik eerder had geweten dat er andere middelen bestonden had ik dat eerst uitgeprobeerd, want ik weet nog goed dat ik de bijsluiter las en toen dacht van wow, je moet dus als mens je handen wassen na het vast pakken van de tabletjes en ze zijn giftig als je ze doorbreekt, kun je nagaan wat je kat dan eigenlijk binnen krijgt.
Daarbij zijn de bijwerkingen die katten ervan kunnen krijgen ook niet mis.
Bij Nero moesten ook de rode en witte bloedcellen steeds getest worden, ik hoop dat jullie dierenartsen dat ook doen en dat de bloeddruk en nieren in de gaten gehouden worden.
Worden bij jullie de waardes ook nagekeken, 4 tot 6 uur na inname van een tabletje?

Niets doen is ook geen optie want een schildklier die op hol geslagen is richt ook schade aan, het blijft moeilijk.

Als iemand besluit het advies op te volgen van mensen op het forum is dat je eigen verantwoording, niet de verantwoording van degene die het advies geeft.
Luister naar je eigen gevoel en kijk goed naar je kat, als je dan ook nog de uitslagen vraagt kun je met eigen ogen zien wat wel of niet klopt.
Als je zou afbouwen let dan ook goed op het gedrag/gewicht van je kat en als je op moet hogen ook goed opletten, want ik ken ook een hoop verhalen waarbij de katten die felimazole kregen stopten met eten en erg ziek werden ervan.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

het inregelen van schildklierkatzels is erg lastig en mijn ervaringen met carbimazol zijn nog altijd veel beter dan met felimazole. heel veel goedkoper ook en goed deelbaar (en ja handen wassen!)

catsini: er was destijds heel veel meer aan de hand rond jullie Winnie en als je een privé-vete via het forum wilt uitvechten dan heb je pech. met reageren dwing je me om een paar erg onaardige dingen te schrijven en dat ga ik dus niet doen.

en helemaal eens met synemios: bij dierenartsen en bloedonderzoek moet je altijd de uitdraai vragen en krijgen en als het onderzoek via VetMed loopt, dan is daar een grote uitdraai met plusjes en minnetjes en aandachtspunten.. heel handig. bij de WHG-bibliotheek staan bij bloedonderzoek drie overzichten met uitleg per onderdeel. zo kun je zelf rustig kijken waar de aandachtspunten zitten en als je het af en toe laat doen dan zie je ook het eventuele verloop bij de versch overzichten. en voor naslag is het ideaal, het is altijd handig goed bloedonderzoek van een katzel te hebben voor als er ooit later iets ontspoort.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door catsini »

ik laat me de uitdraai doorsturen van het lab. per mail.
we laten haar ook bloedprikken van lever nieren en glucose, is allemaal prima, godzijdank.
om 7 uur geef ik haar het pilletje, om 9 uur bloedprikken, daar mag maar 2 uur tussen zitten, niet langer, zo gaat het bij onze dierenarts.
we laten haar bloed prikken, 1 uur daarna word het opgehaald, gaat het naar het lab. in Antwerpen.
Winny reageert zo goed op de felimazole.
dat moet ze haar hele leven blijven gebruiken, de dierenarts heeft ons gezegd, dat mag je niet mee stoppen.
bij alle medicijnen kunnen bijwerkingen zijn, maar het hoeft niet.
inderdaad, als je gaat stoppen, of met de dosering gaat veranderen, slaat de schildklier op hol, dan is het heel moeilijk om het opnieuw ingesteld te krijgen, we hadden ook van alles geprobeerd, we waren ten einde raad, zo bang dat het mis zou gaan!
eindelijk is het goed gekomen.
wat een opluchting voor ons allemaal, dat kan je je wel voorstellen.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5288
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Synemios »

Ja dat kan ik me zeker voorstellen.
Ik was ook heel boos hoor toen bleek dat door het verminderen op advies van de dierenarts het met Nero steeds slechter ging.
Wij hadden een ander advies gekregen van 2 verschillende dierenartsen, die zeiden weer dat het pas na 4 uur na inname bepaald moest worden en binnen de 6 uur.
Maar misschien ligt dat ook aan het lab waar het heen gaat?
Ik heb het tijdens de 2nd opinion nagevraagd omdat ik natuurlijk wilde begrijpen wat er mis was eventueel.
En ze moest wel minimaal een week op dezelfde tijd haar medicijnen krijgen, nu hadden wij voor haar altijd vaste tijden, we gingen er zelfs voor naar huis als we ergens anders waren, dus was geen probleem.
Soms wordt ik ook wel een beetje moe van het feit dat er dus verschillende adviezen gegeven worden door dierenartsen zelf.
Ik ben blij dat het met Winny weer goed gaat en ook dat de DA je alle uitslagen geeft, en alles goed in de gaten gehouden wordt.
zo kun je zelf ook mee kijken
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door catsini »

dat je er een beetje moe van wordt, geloof ik direct.
we wisten op een gegeven moment ook geen raad meer, het was zo erg, dan luister je naar iedereen, je gaat naar de verkeerde dierenartsen, wat ook mee speelde, onze Miets is afgelopen maart gestorven aan een hartstilstand, moet je dat voorstellen, als we Winny ook zouden verliezen!
dan kan je ook geen goede beslissing nemen, dan ben je zo emotioneel, dan maak je de verkeerde keuzes.
We zijn eindelijk bij een hele goede dierenarts, ik heb afgesproken, alles per mail, goede afspraken maken, dat er niets fout kan gaan.
ze hebben zolang gezocht dat de felimazole goed aanslaat.
ik ben erg!!! voorzichtig geworden, maar als ik jou was! dat hebben we ook geprobeert, omdat de schildklier zo schommelde>>
dag 1 en dag 2..... 1tabletje
dag 3 ...... .... 2 tabletjes
en zo, om en om, op advies van de dierenarts, het gaat nu prima.
ik geef je alleen raad, vraag het aan de dierenarts, dat is het beste advies wat ik je kan geven, kijk hoe je poes reageert, bij Win, zie ik het binnen een paar dagen.
we hebben zo gezocht om de goede afstelling te vinden, dan zie je ook gelijk verandering.
blijf alert, dat is het beste.
groetjes, Catsini
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5288
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Synemios »

Catsini, wij waren heel alert.
Overigens vind ik alles zwart op wit via email wel een hele goede tip.
Helaas is Nero 3 weken geleden overleden, ze bleek kanker te hebben en ze was zo ziek dat we haar geen plezier meer hadden gedaan ook dat te laten behandelen.
Haar niertjes waren ook niet goed meer.
Ze is wel 16 en een half jaar geworden, en dat geeft ook wel wat troost.

Als je net al een kat verloren hebt dan moet je daar inderdaad niet aan denken, het is zonder al die emoties al moeilijk genoeg.
Door Nero ben ik weer nog wat wijzer geworden en ook die kennis neem ik weer mee, mocht het ooit nodig zijn.....
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door catsini »

verschrikkelijk, wat erg is dat, ook nog kanker, die arme poes.
wat kan ik daar op zeggen, dan kan je niet anders om haar veel pijn te besparen.
ik dacht dat de schildklier moeilijk was in te stellen, maar dat ze er nu niet meer is?
zelf zit je met veel verdriet, maar Nero heeft eindelijk rust.
ik wens je heel veel kracht en sterkte,
liefs, Catsini
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5288
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Synemios »

Ik mag eigenlijk niet klagen.
Toen ik aan haar merkte dat ze af ging vallen ben ik direct naar de dierenarts gegaan, we waren er heel vlug bij en eigenlijk ging het toen met de felimazole erg goed met haar.
Totdat een jaar geleden tijdens controle haar schildklier ineens te langzaam ging werken, toen was er nog geen sprake van kanker of andere nare dingen.
Maar vanaf die tijd toen we moesten gaan afbouwen, bleef ze schommelen en kregen we haar dus niet meer goed ingesteld.
Haar nieren hadden een verminderde nierfunctie maar ook dat was goed onder controle met nier dieet.
In de laatste 2 weken van haar leven begon ze te krijsen als ze naar de kattenbak ging, Nero kon niet meer poepen, ik zag het op zondagavond en op maandag heb ik daar meteen naar laten kijken.
Ze is toen ook geprikt en haar schildklier was voor de zoveelste keer op hol geslagen, ze is in dat laatste jaar vaak geprikt maar we kregen het echt niet meer rustig.`
Ze konden toen niks vinden, uiteindelijk ben ik een week later en vele klysma' s later naar een andere DA gegaan, ze is toen weer geprikt en toen bleek na uitgebreid lichamelijk onderzoek en bloedonderzoek dat ze kanker had.
Voor ik de uitslag van het bloedonderzoek had, zag ik smiddags al dat het genoeg geweest was en dat ik nog maar 1 ding voor haar kon doen, en toen ik de uitslag kreeg en later ook bekeken had was ik wel erg verdrietig maar ik had er ergens ook wel vrede mee.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door catsini »

Meer kon je niet meer voor Nero doen,
het is heel erg, het verdriet slijt, maar vegeten doe je ze nooit...
sterkte, Catsini
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Wat erg, Synemios. Heel veel sterkte met het verlies van je lieve Nero! 16,5 jaar is heel wat, en je kan inderdaad denken dat ze een heel mooi leven heeft gehad, maar het doet ook extra pijn als je ze na zo veel tijd moet afgeven, he. Ik weet dat dat ogenblik voor ons ook steeds dichter komt, hij is nu al 17,5... :-(

Ik kan morgen om 10u bij de da terecht. Denk dat ik dan woensdag de uitslag heb.

Ondertussen heb ik niets abnormaals meer gemerkt. Hij lijkt me rustig, eet goed, slaapt, enz. Mss toch gewoon dement aan het worden?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Vandaag dus bij de da geweest, morgen heb ik de bloeduitslag.

Ze heeft hem verder volledig nagekeken, nageltjes eens bijgeknipt en eens goed geborsteld. Hij heeft blijkbaar ook otitis, dus nu moeten we dagelijks een zalfje in zijn oortjes doen. Voor de rest was hij in orde; ze zei weer dat je het er niet aan ziet dat hij al 17 is. Hij is al enkele tandjes kwijt, maar degene die hij nog heeft, zijn nog heel goed. Hartje was ook goed. Gewicht ook. Hij heeft ook Aktivait, een soort verjongingskuur (voedingssupplement).

Ben hier wel nog even in paniek geraakt. De da had hem lichtjes verdoofd om alles te kunnen doen, en toen hij thuis was, liep hij nog een beetje wankel. Plots kreeg hij precies een aanval of zo, zakte door z'n poten, begon te beven en miauwde zeer luid en laag. Ik heb hem in de zetel gelegd met een dekentje erover, en hij is bekomen. Wilde daarna eten, hebben hem dat dus ook gegeven en toen ging alles plots weer goed. Eten, wassen, slapen, weer eten, ... En nu heeft hij precies nog honger!

Ik was wel even erg geschrokken. Weet nu dat het van de narcose was, maar het zag er erg raar uit!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie