Katten maken planten stuk

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
berregen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 dec 2010 14:22

Katten maken planten stuk

Bericht door berregen »

Hoi,

Onze katjes van ongeveer 4 maanden zitten altijd in de planten en breken er stukjes vanaf om er dan mee te spelen of op te kauwen. Ook de aarde halen ze er soms uit. Waarom zouden ze dit kunnen doen? Wat kunnen we eraan doen?

Bedankt!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten doen planten stuk

Bericht door nellebel »

zelfde probleem hier. wat heb ik gedaan? ik had al geen gevaarlijke planten vanwege de katten. de hangplanten haal ik ze uit. zeg nee en zet ze op de grond. werkt natuurlijk niet maar ja, ik red nog een plantje. de rest hebben ze zo goed als vernield. heb midden op tafel een konijneplant staan (die staat bij intratuin bij het dierenvoer speciaal voor konijnen om te knagen) ,die vreten ze ook op, maar ja, dat kan geen kwaad.
denk niet dat je het je katten kunt afleren. misschien kattegras neerzetten, dan laten ze je andere planten misschien met rust. hier werkte het niet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten doen planten stuk

Bericht door castratenkoor »

Rust in de tent is me een stuk dierbaarder, dus hier gewoon geen planten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten doen planten stuk

Bericht door Adriana »

hier ook geen planten en geen bloemen/boeketten.
ik twijfel nog over een kleine kerstboom in zware pot en die wordt eerst een paar keer omgegooid, voordat ik er lichtjes in kan doen.
en ja, dat geeft wat aarde op de vloerbedekking en stoffer en blik en opgeruimd..
ik zou het risico met planten niet durven lopen - ze knagen er toch op en missch krijgen ze wat binnen- en dat er bijv een hard stukje in de darmen kan blijven zitten.. brrrrr....
en ach, jonge katten onderzoeken alles en spelen met alles. daar voor heb je jonge katten/kittens in huis gehaald toch! of denk je dat je ze kunt opvoeden, hihi..?
als ze veel ouder zijn en missch helemaal tot rust gekomen, dan zal je daar wat minder 'last' van hebben..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten doen planten stuk

Bericht door castratenkoor »

Mijn Sjaak wordt 14 deze maand en die is nog lang niet uitgeraasd.
Dus nee hier geen planten/bloemen/kerstboom.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Katten doen planten stuk

Bericht door Sunnetje »

Hier wel een kerstboom, het is in alle jaren dat ik katten had goed gegaan. Isis is er vorig jaar wel ingeklommen, maar dat was eenmalig. Ik denk dat we met kleine Ozzy nog wel wat te stellen gaan krijgen, maar dat weerhoudt mij er niet van om een kerstboom neer te zetten. Is toch onder toezicht, in de tijd dat de boom er staat, mogen ze wanneer wij slapen gewoon tijdelijk niet in de woonkamer.

Planten heb ik ook niet. Alleen buiten en in de keuken een paar plantjes staan, maar ik heb het al opgegeven om een plantje of bloemen in de woonkamer te zetten, want die gaan gewoon kapot :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Katten doen planten stuk

Bericht door achtpuntzes »

hier ook van hetzelfde;

alle planten in huis werden vakkundig gesloopt, dus ook bij mij geen groen meer in huis. jammer, maar het is niet anders.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Katten doen planten stuk

Bericht door Mirjam86 »

Ik doe het net als jij Sunnetje: wel een kerstboom, maar alleen onder toezicht.
Ze mogen nu 's nachts sowieso niet beneden vanwege de hamster.
De dames blijven erin klimmen! Ach ja, af en toe weer de ballen terug hangen en de losse takken er weer in klikken en hij kan er weer tegen aan! En ik heb hem aan de kast vastgezet zodat hij niet om kan vallen..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Katten doen planten stuk

Bericht door ayla »

Dit jaar geen boom vanwege verhuizing, anders altijd wel. Ze weten zelf wat stabiel is, klimmen wat maar als hij dreigt te vallen er snel uit. Heb grote lampjes voor in boom op batterij, dus zonder snoer waarin ze verstrikt kunnen raken. Plastic ballen die ze er naar hartelust uit mogen gooien en voetballen. Dit jaar niet ;) wel vazen met ballen neergezet en Felix geniet ervan ze eruit te tikken :)

Er staan hier 3 planten, niet giftig maar ze doen er niets mee, aan bloemen ( rozen vooral) begin ik liever niet. Staan er dan alleen als iemand in kamer is, anders op een hoge billy kast waar ze niet op kunnen. Rozen gaan naar moeder toe, te aantrekkelijke geur voor de katzels.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Katten doen planten stuk

Bericht door Robijn »

Mijn planten worden gelukkig met rust gelaten door mijn katten. Mijn katertje heb ik, vanaf het begin af aan, geleerd dat hij niet aan de planten mag zitten. Als hij er wel aan zat, sproeide ik met de plantenspuit, wel zo dat hij het niet aan zag komen. Of ik riep hard: Mag niet! Nu is hij helemaal niet meer geïnteresseerd in mijn planten, en ik heb er toch best wat staan.
Als je consequent ben, dan weten ze precies wat wel en niet mag; ten minste, mijn katten wel. Kwestie van opvoeden dus, en er een beetje energie in steken. Zo mogen mijn katten niet op de eettafel, niet op de vensterbank in de woonkamer, en niet op het aanrecht, en dit doen ze ook niet (misschien heel af en toe stiekem als ik er niet ben, dat weet ik niet, want dan ben ik er niet bij, maar ik kan echter nooit sporen vinden - haartjes, of afgebroken/afgeknauwde blaadjes, of poezenpootafdrukjes, o.i.d).
Misschien ligt het ook een beetje aan het karakter van de kat, maar consequent zijn is al het halve werk.. En zorgen dat je voldoende met je katten speelt, zodat ze niet uit verveling aan de planten gaan knauwen..

Kennissen van mij, hebben een kat die ook graag in de potgrond van grote plantenpotten groef. Om dit voorkomen, hebben zilverpapier op de potgrond, om de stam van de plant, gedaan, zodat hij er niet meer in kan graven, en dit helpt.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Katten doen planten stuk

Bericht door pinguin »

Heb hier een levende plant staan. Die is door dreumes 4keer vakkundig uit gegraven en toen was ik het zat, en heb hem weg gezet. Hij staat nu op een plek waar die niet bij kan komen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
berregen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 dec 2010 14:22

Re: Katten doen planten stuk

Bericht door berregen »

Bedankt allemaal, weinig aan te doen dus :grin:
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten doen planten stuk

Bericht door nellebel »

hier mogen ze ook bepaalde dingen niet, maar doen ze toch. dat is dan mijn probleem. wil mijn katjes vooral lekker laten leven. ze mogen hier bijna over op en aan. maar die kerstboom, hij mag van mij weg. guusje al 1x betrapt op bijten op het lampje. zij ligt er graag onder op het warme kleedje tussen de pakjes en ze luisterd ook vrij goed en weet dat ze niet aan de ballen mag komen. maar gijs. die bespringt guusje onder de bomm en springt er het liefst zelf volop in. en hij luisterd voor geen meter. vind het wel link en zit continue op te letten. (als ze alleen zijn maak ik de ensuite deuren dicht en komen ze niet bij de boom). alle pakjes zijn al een keer geopend. en jezus al uit zijn kribje gehaald.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Katten doen planten stuk

Bericht door Chiquita98 »

Ach ja planten. Ik heb ze wel maar ze zien er niet meer uit. De oudere katten zitten er niet meer aan en met ouder bedoel ik die van 2 en 3 jaar. Die van een jaar vind ze ook niet zo interessant meer en mijn katertje van een half jaar vind ze soms nog wel interessant. Maar echt eraan eten doen ze niet. Lekker potgrond graven wel. Nah ja op vegen en er weer wat potgrond bij.
Ik zet morgen mijn kleine nepboom weer. Laatste tijd bijna elk jaar er een jong katje bij gekregen dus ook de boom moet lijden. Nou ja de boom niet....de ballen hahaha.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Katten maken planten stuk

Bericht door silfje »

ik heb een aantal phalaenopsis orchideëen Afbeelding , hier blijven ze wel vanaf, en wil in de toekomst een aloe vera plantje . Onze katjes houden erg van wiebelende planten en deze plantjes wiebelen niet zo.

De oxalis/klavertje 4 Afbeeldinghebben ze helemaal gesloopt, want die zwiept zo leuk.

Ik geef ze ook kattengras , dat is in een leuke pot ook best een leuk plantje voor in de vensterbank.

misschien kun je ook eens wat groffere planten kopen zoals veilige vetplantjes, of als je het echt beu bent, een cactus :P
Plaats reactie