Wat is er aan de hand met Boeffie? Hij is erg suf

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RodeKaterBoeffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2011 14:47

Wat is er aan de hand met Boeffie? Hij is erg suf

Bericht door RodeKaterBoeffie »

Hallo allemaal,

Onze rode kater Boeffie is sinds gisteren erg suf. Het viel ons meteen op dat hij niet naar ons toe kwam gelopen toen we thuiskwamen van ons werk. Die ochtend leek alles eigenlijk normaal, wel viel me op dat hij een paar keer moest niezen.
Sinds gisteravond heeft hij nauwelijks gegeten, alleen wat maltpasta (daar kwam hij nog wel even voor uit z'n stoel). Ook drinken heeft hij volgens mij niet meer gedaan. Wij konden hem zelfs niet verleiden met kattenmelk.
Hij slaapt nu erg veel en reageert erg suf als je hem roept of aait. Gisteren voelde hij ook erg koud aan, dus toen heb ik een lauwe kruik (met handdoek) bij hem gelegd. Ook vond hij het fijn om onder z'n dekentje te liggen (vindt hij normaal helemaal niks).
Sinds gisteravond laat ademt hij ook met z'n bek open (hij zit dus de hele tijd met z'n bek open).

Ik dacht zelf eerst aan niesziekte of verkoudheid, in ieder geval iets met de luchtwegen aangezien hij met z'n bekje open zit de hele tijd.

Hij is ingeent tegen niesziekte, maar kan natuurlijk nog altijd milde symptomen vertonen.

Ik wil zelf eigenlijk zsm naar de dierenarts, vind het erg gek om mijn actieve rode kater zo te zien. Heb dit nog nooit eerder meegemaakt (hij is nu twee jaar en wij hebben hem een paar maanden nu), dus weet niet zo goed wat ik moet doen. Sowieso straks maar even bellen naar de DA.

Is jullie kat wel eens ' verkouden' geweest en erg suf? Of ruikt dit echt naar niesziekte?

Groetjes!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat is er aan de hand met Boeffie? Hij is erg suf.

Bericht door Adriana »

onmiddellijk naar de dierenarts! nee, verkouden katzels zijn volgens mij niet suf.
kan het zijn dat hij iets verkeerds/giftigs binnengekregen heeft?
heeft hij wel geplast/gepoept en drinkt hij wel? anders lauw water ingeven met een spuitje in afwachting van je da-bezoek. duimen dat het meevalt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
RodeKaterBoeffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2011 14:47

Re: Wat is er aan de hand met Boeffie? Hij is erg suf.

Bericht door RodeKaterBoeffie »

Bedankt voor je reactie! Heb vanochtend meteen al een afspraak gemaajt na het aanmaken van dit topic. het valt me nu ook op dat hij echt een snotneus heeft. Heb hem wat brokjes gevoerd met de hand maar kauwen doet hij nauwelijks. Maltpasta gaat er goed in. merk wel dat het vocht in zn bek erg slijmerig is en warm. Anders dan die harige ruwe kattentong van normaal :)! Verder nogsteeds suf en is volgens mij ook niet meer bij de kattenbak geweest (misschien heeft hij vannacht wel geplast maar dat kan ik niet zien aan het grind).
Spuitje met water is een goed idee!! Enig idee waar ik een spuitje vandaan kan halen?? Heb om half twaalf afspraak bij de DA... duimen dat het allemaal nog meevalt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat is er aan de hand met Boeffie? Hij is erg suf.

Bericht door Adriana »

je apotheker heeft dit soort spuitjes en denkt mee als je zegt waar het voor is..
en anders in de buurt iemand?
vocht is wel belangrijk want ik denk dat hij koorts heeft. kan een forse virusinfectie zijn..
laat ook even goed naar zijn gebit kijken!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Wat is er aan de hand met Boeffie? Hij is erg suf.

Bericht door Sunnetje »

Suf en niet willen eten/drinken en koud aanvoelen kan inderdaad heel goed koorts zijn! Zo'n spuitje (zonder naald dus!) kan je bij de apotheker halen, of bij je dierenarts als die in de buurt zit, kan je hem in elk geval al vocht toedienen voordat je bij de dierenarts terecht kan.

Als je geen spuitje hebt, zoú je het ook kunnen proberen met een kleine lepel, maar dit werkt vaak moeizaam.

Eet hij wel natvoer? anders dit even neerzetten met wat extra (lauwwarm) water eroverheen. (lauwwarm water zorgt dat de geur sterker wordt)

Beterschap voor je mannetje!
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
RodeKaterBoeffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2011 14:47

Re: Wat is er aan de hand met Boeffie? Hij is erg suf.

Bericht door RodeKaterBoeffie »

Bedankt voor jullie reacties! De buurvrouw had een spuitje, dus we hebben hem al even wat vocht kunnen geven. We zijn net terug van de DA... Boeffie heeft bronchitis! Hij had 39,8 graden koorts (flink dus!). Drie injecties gekregen en moeten vanavond beginnen met AB kuur. Arme kerel loopt waarschijnlijk al langer rond met 'klachten' en het komt er nu pas uit. Wat de oorzaak is, is lastig te zeggen.... (net zoals bij de mens kan het vanalles zijn).

Gelukkig zijn we er (dankzij de koorts) op tijd bij. Toen we thuiskwamen ging hij meteen eten... de pijn wordt dus al stukken minder. Gelukkig constateerde de DA ook nog geen uitdroging, dus dat gaat ook helemaal goedkomen. Blijf hem nog wat water geven met het spuitje de komende tijd. Het valt me op dat hij al stukken alerter is... een hele opluchting!

Ben zo blij dat ik op m'n instincten heb vertrouwd en meteen naar de DA ben gegaan.
Bedankt voor jullie goede zorgen!

Oh trouwens Adriana: z'n gebit zag er goed uit volgens de DA. Hij eet ook alleen maar brokjes (geen natvoer) dus dat scheelt al weer een beetje.

EDIT:
Boeffie knapt ontzettend snel op... Hij ziet er al stukken beter uit en is erg alert!

Dit was Boeffie vanochtend:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 3668_n.jpg

Enkele minuten geleden:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 2675_n.jpg
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat is er aan de hand met Boeffie? Hij is erg suf.

Bericht door Adriana »

wat een verschil en dan weet je weer waar je het voor gedaan hebt!
fijn dat je zo snel terecht kon bij je da.
wat een schatje van een boefje, kan me voorstellen dat jullie dol op hem zijn!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Wat is er aan de hand met Boeffie? Hij is erg suf.

Bericht door Mirjam86 »

Wat een wereld van verschil, goed dat je op je instinct vertrouwd hebt!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat is er aan de hand met Boeffie? Hij is erg suf.

Bericht door Anne »

Beterschap met Boeffie!! Op de laatste foto ziet hij er een stuk frisser uit!
Fijn dat je ondertussen weet wat er aan de hand is en er verbetering in het uitzicht is!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat is er aan de hand met Boeffie? Hij is erg suf.

Bericht door Adriana »

RodeKaterBoeffie schreef:Oh trouwens Adriana: z'n gebit zag er goed uit volgens de DA. Hij eet ook alleen maar brokjes (geen natvoer) dus dat scheelt al weer een beetje.
hihi.. hangt van de kwaliteit van de brokjes af, als er veel tarwe/granen inzit dan bevordert dat tandplak, dussss... :pdtbrsh: even op de ingredientenlijst kijken!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
RodeKaterBoeffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2011 14:47

Re: Wat is er aan de hand met Boeffie? Hij is erg suf.

Bericht door RodeKaterBoeffie »

Boeffie kreeg van zijn vorige eigenaar Whiskas, dus ben hem na een tijdje gaan overzetten op Hills. Dit vond hij absoluut niet lekker, aangezien de brokjes van hills wat zachter waren. Boeffie houdt van krokant ;)! Verder heeft hij een toen wegens (bijna) ondergewicht (3.7 kilo) een tijdje op kittenvoer van hills gestaan. Daardoor is hij nu niet alleen een grote kater, maar ook goed op gewicht (4.9 kilo vandaag bij de DA). Momenteel meng ik Whiskas nog met Hills, aangezien er nogal veel troep in Whiskas zit en slechts 4% vlees/vis/etc. Meneer laat nog vaak de Hills brokken liggen (zijn ook wat groter dus makkelijk eruit te halen) maar ik hou vol ;)!

De AB ging er net trouwens goed in, gemengd door maltpasta en meneer had niks door (waarschijnlijk ruikt hij ook minder door z'n bronchitis). Verder kwam hij me net al begroeten bij de deur toen ik thuis kwam... Nu zit hij lekker te eten en drinken. Hij wordt stilaan weer de oude!!!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat is er aan de hand met Boeffie? Hij is erg suf.

Bericht door nellebel »

goedzo boeffie het gaat beter met je. wat een verschil op de foto's. snap dat je meteen in actie kwam.wat een hoopje ellende op die 1e foto.
onze nellie was dol op hills, dus toen flippie kwam kreeg ze ook hills. haalde ze haar neus voor op. RC vond ze heerlijk. uiteindelijk voor haar de versie gehaald die voor gevoelige darmen is, die brokjes zijn een stuk kleiner.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Wat is er aan de hand met Boeffie? Hij is erg suf.

Bericht door margali »

Mooi katje is Boeffie ;-) en hij ziet er een stuk beter uit.
Misschien kun je als hij klaar is met z'n kuur gaan begionnen met L-Lysine te geven om z'n weerstand op te krikken. Even overleggen met je dierenarts. Te koop bij reformwinkels etc. of online. Ik geef dagelijks een capsule van 500 mg aan mijn nierkatje. Ze is erg gevoelig voor virussen en heeft een slechte weerstand. Gisteren zat ze nogal te niezen en dan verhoog ik tijdelijk de dosis naar 2 x 500 mg per dag. Beterschap voor Boeffie.
Gebruikersavatar
RodeKaterBoeffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2011 14:47

Re: Wat is er aan de hand met Boeffie? Hij is erg suf.

Bericht door RodeKaterBoeffie »

Hoi Margali, dankjewel voor de tip. Zat inderdaad al te denken: hoop niet dat dit het begin is van een lange reeks virussen en infecties bij Boeffie... Dus een boost voor z'n weerstand lijkt me nooit verkeerd. Zeker niet nu in de wintermaanden! Zal even overleggen met de DA.
Plaats reactie