Castratie... en dan?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Castratie... en dan?

Bericht door silfje »

herstellen? het lijkt alsof buri een spuit vloeibare ondeugendheid heeft gehad :) Goed teken.

ze is steeds aan het spelen, rennen etc (planten slopen :o)

de snee in haar buik is toch wel iets groter dan dat ik eerst dacht, namelijk ong 7 centimeter, ik ben niet zo goed in schatten.

volgens de dierenarts was ze een beetje te dik en moet ze nu wel aan het sterrilisatie-voer.
volgens de dierenarts kan het geen kwaad als een dunne kat (florence) hetzelfde voer krijgt.

wanneer de zak royal canin indoor op dreigt te raken koop ik speciaalvoer voor gesterriliseerde/gecastreede katten.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Castratie... en dan?

Bericht door Mirjam86 »

Hmm.. ik ben heel benieuwd. De afspraak staat eigenlijk voor komende week gepland, maar ik ga voor die tijd eens even langs om te vragen hoe alles nu in zijn werk gaat en in ieder geval te 'eisen' dat er gasnarcose wordt gebruikt en géén metacam! Als het niet vertrouwd voelt ga ik op zoek naar een DA die wel alles up to date uitvoert. Mijn DA is wel wat ouder, maar voor zover ik hem tot nu toe gezien heb is hij wel met zijn tijd mee gegaan. Hij raadt wel degelijk aan om poesjes met 6 maanden te laten helpen en wilde ook nog niet enten toen Tsuki niet helemaal kiplekker was. Ik heb er wel een goed gevoel bij, maar wil deze dingen gewoon even van tevoren doorspreken.
De assistente adviseerde namelijk om nog even te wachten omdat Tsuki nog geen twee kilo weegt.
Dit wel in reactie op mijn zorgen van: gaat dat wel goed met zo'n klein hummeltje en na te hebben gevraagd of ze niet buiten komen en wij geen katers hebben. Maar ik wil wel heel zeker weten dat het niet gaat om onkundigheid bij zo'n klein beestje.. Getsie wat spannend!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Castratie... en dan?

Bericht door Adriana »

als je je hier goed hebt ingelezen dan heb je veel meer aan een gesprek met je da. maar als deze van de oude stempel is dan missch toch voet bij stuk houden ivm novacam/metacam.
en ja .. mèt gasnarcose en anders niet! en als hij je probeert om te praten dan weet je zeker.. deze waarsch niet.....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Castratie... en dan?

Bericht door Mirjam86 »

Ik heb zojuist even gebeld met de kliniek in Hoogkerk die laparoscopische sterilisatie doet.
Zij raden dit echter niet aan bij een kat, omdat de operatie langer duurt (dus langer onder narcose) en de wondjes nog groter zijn dan bij een gewone sterilisatie.

Daarover heb ik na gevraagd hoe dat dan in zijn werk gaat. Ten eerste maakt het gewicht niets uit, want ze passen de narcose aan aan het gewicht. Dus wel kundig met kleine katjes in ieder geval.

Verder werken ze wél met vloeistofnarcose (de katten krijgen een injectie en vervolgens zuurstof toegediend, dat is toch vloeistofnarcose?). Ook waren ze niet op de hoogte van de vervelende verhalen omtrent Metacam/Novacam.

Nou goed, hiervoor ga ik dus niet de dames een half uur in de auto zetten, want ik wilde minimaal gasnarcose en echt liever geen Metacam. Ik dacht dat DA's toch wel een beetje op de hoogte moesten zijn van de problemen daarmee...
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Cerna

Re: Castratie... en dan?

Bericht door Cerna »

......liever geen Metacam. Ik dacht dat DA's toch wel een beetje op de hoogte moesten zijn van de problemen daarmee...
Natuurlijk weten ze dat wel, maar "het is zo'n goed middel" en dus steken we de kop in het zand want het gebeurt maar zoooo zelden dat een kat nierfalen krijgt en dan "kunnen we niets meer geven want ieder medicijn heeft bijwerkingen en een dier kan ook sterven tijdens een operatie. Dus dan ook maar niet opereren?" Dat is de redenatie en dus blijven ze Metacam geven. :cry:
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Castratie... en dan?

Bericht door Mirjam86 »

Nou we zijn vanavond bij onze eigen DA langsgeweest en daar laten we de castratie uitvoeren.
Ik had in eerste instantie geïnformeerd in Hoogkerk, omdat ze daar adverteren met laprascopisch (oid) steriliseren, maar dat raadden ze uiteindelijk toch af en mijn wensen over narcose en pijnbestrijding werden afgedaan als onzin.

Nou dan doe ik wel navraag bij mijn eigen DA. Ik had me dus al voorbereid op een flinke discussie en was daarom samen met Wouter gegaan (die is wat assertiever), maar dat was helemaal niet nodig.

Ze castreren altijd met gasnarcose, en geven in principe wel metacam, maar als wij dat niet vertrouwen kunnen ze ook andere pijnstilling krijgen. Dit kunnen we dan bespreken bij de opname. Ze noemde Tolfedine en Bupricare en van de laatste las ik dat Adriana erg lovend was.
Er wordt onderhuids gehecht, en eventueel brengen ze een steunhechting aan. De hechtingen zijn oplosbaar, dus je hoeft niet terug om ze eruit te laten halen. (Je mag wel terugkomen voor controle).
Ze namen echt even de tijd voor ons, ook om uit te leggen wat ze nu precies doen en hoe zo'n dag verloopt.

Ik heb afgesproken dat ik volgende week bel voor een afspraak, ze kunnen dan de volgende dag terecht. We hebben dit zo geregeld omdat Tsuki vandaag krols lijkt te zijn geworden (ZUCHT, WAT EEN TIMING) en we dan even kunnen afwachten of dat inderdaad zo is en tot het voorbij is.

Ze is vandaag op de kop af zeven maanden. Vanmiddag met borstelen ging ze er ineens wel erg gewillig voor staan... borst naar beneden, kont omhoog. Koppel dat aan het verhaal van Wouter dat ze uren heeft lopen piepen vannacht en dan kom ik uit op een krolse poes. De klassieke irritante miauw van een krolse kat heeft ze nog niet laten horen, maar ik heb haar sowieso nog niet normaal horen miauwen.

We hebben al afgesproken alleen nog door de voordeur naar binnen en buiten te gaan, want daar zit een tussendeur bij zodat we altijd een sluis hebben. Ik moet er niet aan denken dat mijn kleintje kleintjes moet krijgen!

Weet iemand hoe lang dit eigenlijk ongeveer duurt zo'n eerste keer? Merk ik duidelijk dat het weer voorbij is?

Dit wilde ik dus eigenlijk voor zijn, maar goed het is ook belangrijk dat ze goed gezond zijn voor we eraan beginnen en dat ik volledig vertrouwen heb in de DA, en dat is nu het geval...
(En wij maar bang zijn dat Taiyo voor die tijd krols zou worden)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Castratie... en dan?

Bericht door silfje »

update, ik vind buri wel iets rustiger geworden, maar in het geval van buri: hyperactievestuiterspringstilzittenisvoorwatjes-kat is het wel een verbetering :)
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: Castratie... en dan?

Bericht door Caatjebenjeboven »

Gisteren is mijn Tommie 'geholpen'. Ik had beter eerst even hierlangs kunnen komen want ik ging volkomen onbeslagen ten ijs.
Ik belde 's morgens en kon diezelfde middag al terecht.
Ook geen tijd om me zorgen te maken.
Hij heeft pijnstilling gekregen (weet niet wat) en een spuit met antibiotica (Is dat normaal?) en hij was erg wiebelig de rest van de dag.
Ik mocht hem geen eten geven maar hij stikte van de honger dus ik heb hem toch wat brokjes gegeven en die bleven er gelukkig in.
Zijn zusje is helemaal van de leg. Blazen, uithalen, grommen, de hele mikmak.
Hoe lang gaat dat duren want het is niet leuk, voor allebei niet. Ik heb ze vannacht uit elkaar laten slapen, voor het eerst van hun leven. Tommie snapt er niks van dat Muis zo lelijk doet en Muis snapt er niks van dat haar broertje zo raar anders is en ruikt.

Tommie is weer helemaal opgeknapt, loopt alleen een beetje met de ziel onder zijn arm, hij mist zijn zusje...:-(
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Castratie... en dan?

Bericht door nellebel »

dat van die lucht dat gaat wel over en dan zijn ze weer lief naar elkaar. hier kreeg alleen het poesje antibiotica en de kater niet (wondje is veel kleiner). mijn kagtertej werd geplakt zo klein was het wondje. en eten is beter van niet omdatze kunnen gaan braken, maar bij mij kregen ze ook omdat ze honger hadden en bleef het ook gewoon binnen.
je kunt trouwens bijv iets met hun geur (mandje,shirt van jou) over hem wrijven om hem een andere lucht te geven. ik heb gijsje en guusje een beetje gewassen met een nat washandje voor de lucht.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Castratie... en dan?

Bericht door Mirjam86 »

Hier kregen de poezen geen antibiotica mee, en met de geur viel het mee omdat ze beiden tegelijk geholpen zijn.
Om beurten borstelen kan helpen om de katten weer naar elkaar te laten ruiken, en hopelijk vinden ze elkaar dan snel weer lief!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: Castratie... en dan?

Bericht door Caatjebenjeboven »

Dat ga ik morgen meteen proberen. Bedankt.
Overigens zag ik dat Muis haar broertje vanavond 3 voorzichtige likjes gaf... Ze hebben het allebei even moeilijk geloof ik. Ik knuffel ze maar flink.
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Plaats reactie