Hulp nodig met zieke kat

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Renate333
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2011 21:53

Hulp nodig met zieke kat

Bericht door Renate333 »

hallo beste mensen.

Eind Oktober hebben wij een kitten van 6 maand uit het asiel gehaald.
Gelijk de eerste dag merkten we dat ze aan de diarree was.
Niet echt bezorgd om gemaakt aangezien we dachten dat het door de verandering en stress kwam. Een week later werd ze er lusteloos en kreeg ze hoge koorts ( 41.8 )
Gelijk richting dierenarts en kregen novacam (pijnstiller en antibiotica ) een anti middel tegen guardia. Dit bleek na 2 dagen niet te helpen en hebben we nogmaals een antibiotica gekregen.
Deze werkte wel en ze kwam er goed bovenop. De koorts was weg, speelde weer alleen diarree bleef.
2 weken later precies hetzelfde verhaal.
Weer antibiotica en bloed laten prikken.
Helaas is hier niets uitgekomen, klein beetje last van bloedarmoede maar dat was het.
de nare dingen als leukemie en aids zijn uitgesloten door de onderzoeken maar wat blijft er over.
De dierenarts heeft fip en de kattenziekte laten vallen.
morgen laten we haar ontlasting opsturen maar hoop dat jullie nog ideeen hebben want wij zitten met de handen in het haar. Alles is welkom.

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Hulp nodig met zieke kat

Bericht door Catfish »

Ik kan zo niet zeggen wat het is, maar ik neem aan dat je dierenarts alles inzet om tot een goede diagnose te komen.
Heb je het asiel al benaderd? Zijn er meer katten met deze verschijnselen? Zo ja, weet je wat er aan de hand is.
Sterkte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hulp nodig met zieke kat

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
kittens zijn enorm in de groei en het kan zijn dat de stofwisseling het voer dat je kitten krijgt en kreeg niet meer aan kan. soms ligt dat aan de soort en hoeveelheid eiwitten, soms ook zitten er melkbestanddelen in..
dat kan lijden tot darmklachten/-infectie en bv diarree.

je zou kunnen proberen zo snel mogelijk van voer te veranderen om te zien of ze daar beter op reageert en doorgaans is dat voer van het type sensitive/sensible. RC kitten 36 droge brokjes bijvoorbeeld.

wat krijgt en kreeg ze precies (merk en soort) te eten?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renate333
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2011 21:53

Re: Hulp nodig met zieke kat

Bericht door Renate333 »

we hebben het asiel al gebeld. 1 kitten had guardia maar dat is bij die van ons al uitgesloten.
Het voer wat ze kreeg was van royal canin.
Van de dierenarts hebben we inderdaad het voer gekregen wat jij aangeeft.
Dit moesten we een week proberen om te kijken of het aansloeg.
We zijn nu 2 weken verder maar nog geen verbetering. Vandaag is de ontlasting opgestuurd en krijgen daar als het goed is donderdag bericht van. Maar als het de kattenziekte niet is hebben we eigenlijk alles geprobeerd en blijven er niet zoveel onderzoeken meer over.....
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Hulp nodig met zieke kat

Bericht door inky »

Krijgt ze (katten)melk? Dan zou je het eens zonder kunnen proberen, dus gewoon water.
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Hulp nodig met zieke kat

Bericht door kansarmedieren »

Is er al iets gedaan om de darmflora te herstellen want ik lees o.a. kuren antibiotica en medicijnen tegen giardia enz dat maakt de darmflora kapot daar krijg je ook diarree van. Ik gebruik daarvoor Darmclear van de groene os of je kan probiotica gebruiken bv Protexin . Vraag het eens aan de dierenarts.
Renate333
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2011 21:53

Re: Hulp nodig met zieke kat

Bericht door Renate333 »

nee ze krijgt geen kattenmelk... alleen water..
Er is ook niets gedaan om de darmflora te herstellen... buiten de medicijnen en het dieetvoer mocht ik haar niets geven omdat ze uit willen sluiten of ze misschien ergens een allergische reactie op heeft dus durf haar niet zo goed iets anders te geven.
paasnini

Re: Hulp nodig met zieke kat

Bericht door paasnini »

Ik sluit mij helemaal aan bij kansarmedieren. Fijn al die antibiotica. De eerste keer kan ik mij voorstellen maar dan daarna weer ab omdat er nog diarree is is niet echt praktisch zonder dat de ontlasting is onderzocht. Volgens mij reageren katten met een allergie niet negatief op probiotica.Maar leg het even voor aan jouw dierenarts. Daarnaast zou ik jouw da vragen om de ontlasting te onderzoeken op Trichomonas, dit geeft nl. dezelfde klachten als chiardia.
Stinkt de ontlasting ook erg?
Renate333
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2011 21:53

Re: Hulp nodig met zieke kat

Bericht door Renate333 »

Bedankt voor de tip..... !!! ontlasting stinkt vreselijk.
maar chiardia zou niet voor koorts zorgen zeiden ze dus dat was al snel uitgesloten, nu ook nogmaals door het ontlasting onderzoek.
Maar hoop dat het wat onschuldigs is wat makkelijk op te lossen is...
ze lijkt nu nergens last van te hebben maar het kan zo ineens weer opkomen

ow trouwens ze had natuurlijk al diaree voor ze al die antbiotica kreeg... maar je moet toch iets. 42 graden koorts wordt na mijn idee niet opgelost met homeopatische middelen..alhoewel ik nu alles wil proberen
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Hulp nodig met zieke kat

Bericht door kansarmedieren »

probiotica is geen homeopathisch middel maar een soort Yakult voor dieren, het hersteld de darmflora. Het is inderdaad zo dat het kitten al diarree had voor de antibiotica maar antibiotica maakt de goede bacterien in de darmen kapot en daar kan je ook weer diarree van krijgen. Zoals ik al eerder zei vraag het gewoon eens aan je dierenarts.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Hulp nodig met zieke kat

Bericht door mittenslief »

hoe is het inmiddels met je katje al wat opgeknapt en iets te weten gekomen?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Renate333
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2011 21:53

Re: Hulp nodig met zieke kat

Bericht door Renate333 »

hey

bedankt voor je reactie...
Ik mocht nog niet stoppen met de koorts/pijn medicatie en zolang ze die neemt gaat het perfect gelukkig...
Wanneer ik er mee stop is ze binnen de 2 weken weer ziek.
Heb nog geen uitslag, ging iets langer duren en hoor het hopelijk donderdag. Ben de dagen aan het aftellen. Hoop dat er iets uitkomt zodat we iets kunnen doen.
Elke ochtend is het weer eng hoe je je beestje aantreft:S
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Hulp nodig met zieke kat

Bericht door inky »

Ik zit net m'n mailbox door te spitten en er zit weer FIP nieuws tussen.
Misschien heb je er iets aan.

Advies dr. Addie:
- geef géén l-lysine! (hierdoor verlaagt het arginine en dat wil je bij FIP juist niet)
- in commercieel voer kan te weinig arginine zitten, geef daarom 2-3 x per week een soeplepel rauw rood vlees, zoals tartaar. (hier moet nog meer studie naar gedaan worden maar er zijn aanwijzingen dat dit een positieve invloed heeft). De rood vlees smaken van Applaws lijken ook voldoende arginine te bevatten
- geef ook omega 3 vetten, zoals wilde zalmolie, maar blijf het niet te lang gebruiken omdat er een stapeling van vitamine A kan ontstaan (ze geeft helaas geen doseringsadviezen, maar verwijst ook hier weer naar Applaws varianten)
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hulp nodig met zieke kat

Bericht door Adriana »

stinkende ontlasting geeft aan dat er iets in de stofwisseling niet goed gaat. met name eiwitten verteren niet maar gaan liggen rotten in de darmen.
ik denk dat naast onderzoek van de ontlasting er zeker ook gekeken moet worden naar eiwitsoorten en eiwitgehaltes in haar voer. en dan bedoel ik fors lager dan normale voer, iom je da: zou nierdieet missch een idee zijn? daar zit lagere dosis goed verteerbare eiwitten in..

- de best opneembare bron voor arginine is RC diabetics droge brokjes, vraag een proefzakje en geef niet meer dan een paar brokjes per etmaal, als je het zou willen proberen... maar zou ik niet doen want maakt situatie nog onoverzichtelijker..
- aan RC kitten 36 is/was extra l-lysine toegevoegd..
- geen rood vlees, dat is erg zwaar verteerbaar, zeker in deze situatie maar rauwe kip/kalkoen, daarop zijn katten gebouwd, katten eten geen koe.
- Applaws is recordhouder eiwitgehaltes in kattenvoer, lijkt me voor nu niet zo handig..
- altijd handig ;-) om een link toe te voegen als er zo'n advies van een dokter Addie wordt geciteerd, dan kan iedereen het voor zich even rustig nalezen..
- http://www.vetmedlabor.de/pdf_dateien/p ... 398432.pdf
lees deze even door voordat ook in deze topic wordt geschreven dat FIP niet via bloedonderzoek aantoonbaar is.. maar laten we niet alle spoken tegelijk loslaten.. dat lijkt me heel erg vervelend voor het baasje, dat al problemen genoeg heeft..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Hulp nodig met zieke kat

Bericht door inky »

Het is niet mijn bedoeling 'spoken' los te laten en TS meer kopzorgen te bezorgen, terwijl mijn goede bedoeling toch duidelijk zouden moeten zijn. Ik heb enkel gereageerd op de 'spoken' die de DA heeft aangegeven, nl. dat hij o.a. FIP als differentiaal diagnose in z'n hoofd heeft. Mocht dit het geval zijn, dan heeft TS mss wat aan de info die ik doorgegeven heb. Niet meer, niet minder.
Er zal ongetwijfeld 'iets niet goed gaan in de stofwisseling', de vraag blijft echter wat daaraan ten grondslag ligt.

Een link kan ik je niet geven omdat ik het, zoals ik al schreef, uit m'n mail heb en ik m'n wachtwoord liever voor mezelf houdt. Ik kan de mail wel citeren, al valt niet te bewijzen dat de mail wérkelijk van dr. Addie komt. (maarja, waarom zou iemand de moeite nemen om zich voor haar uit te geven)
Om kort te gaan: In de mail brainstormen 2 personen over arginine, L-lysine en FIP. Ze hebben vervolgens dr. Addie benaderd en die schrijft het volgende:
Dear Marleen,

Many thanks to Kathleen for that thought,

Since your query, I've done a lot of reading about arginine and L-lysine in the cat and come to the conclusion that we should NOT give L-lysine to cats with FIP or to cats infected with feline coronavirus who may be at risk of developing FIP. We use L-lysine in herpesvirus control because it competes with arginine (it doesn't bind to it) in the construction of the herpesvirus capsid protein. Cats fed only on a dry diet based on cereal (such as the Purina diets) are likely to have low levels of arginine and arginine is absolutely essential for the cat's immune function. Therefore I recommend giving cats a little raw minced red meat - just a soup spoonful - every couple of days, to keep their arginine levels up. Although L-lysine seems to help humans with herpesvirus, for cats we should concentrate on stress reduction if herpesvirus is a problem, it should not be a big problem in normal, healthy, cats.
Wie denkt dat ie hier wat aan heeft, prima.
Wie denkt dat ie er niets aan heeft, ook prima.

Ik heb je link opnieuw doorgelezen en heb er in het andere topic op gereageerd.
Mocht je gewoon iets anders willen blijven roepen, dan kun je beter een andere bron zoeken, want de bron die je nu gebruikt spreekt je vierkant tegen.
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Plaats reactie