Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

joepie, allemaal redelijk goeie berichten en het is rustig en vrolijk in Pluizenland!
en wat genieten we van ze omdat ze er nog zijn...! dank zij de topverzorging, hihi!

Annet heb ook erg moeten lachen om je britje, met haar af en toe chinese trekjes..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Nog meer goed nieuws na alle zorgen: meneer eet sinds gisterochtend weer bijna alles zelf op :-DD
En zijn oude gedrag komt weer meer terug. nog niet superactief, maar merk duidelijk vooruitgang!!

En haha ja Annet, jij had schrijfster moeten worden!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door margali »

Wat heerlijk joh. knuffel voor Patiani
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

En haha ja Annet, jij had schrijfster moeten worden!!
Goh, dat heb ik al vaker gehoord. Had ook altijd goede cijfers voor mijn opstel op de lagere school. Wie weet schrijf ik nog wel eens een boekje over Noa; als opsteker voor alle personeel van nierfaalpatiëntjes.
Beperk me nu nog tot bijdragen in het Neocatmagazine over Brits Kortharen :smile:
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

hallo mijn naam is Dia de Jonge,

Mijn poes Liesje is verhoogde nier waardes vastgesteld gelukkig ben ik er vroeg bij. Vorig jaar toen ze geopereerd moest worden aan haar gebit zijn de waardes getest toen had ze nog niet echt verhoogde waardes maar het was op het randje. Nu is het in een jaar tijd een beetje achteruit gegaan en heb ik samen met de dierenarts besloten om toch op nier dieet over te gaan.

Liesje is hartpatiënt heeft een behoorlijke hartruis en na echo bleek een veel te dikke hart wand daar krijgt ze medicijnen voor atenolol/benakor en furosemide. Dus de benakor ook voor de niertjes heeft ze al. Het gaat verder goed met haar ze eet goed drinkt voldoende dus geen klagen.

Waarschijnlijk komen het nierfalen ook door haar hartproblemen tenminste dat heb ik begrepen van de dierenarts want Liesje is nog niet oud tenminste geschatte leeftijd nu 9 jaar.
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Wat goed dat Patiaan beter gaat, zet em op Patiani :eclap:
Dikke Knuf voor hem
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Dag Dia en welkom in Pluisje! Toch niet met de kat die ook al jaren Metacam heeft gehad?

Metacam moet je in ieder geval na het eten geven net als bij mensen nooit op een lege maag. Ik heb nog nooit problemen met metacam gehad, een kat van mij krijgt het al jaren. Maar ja het is net als bij mensen sommige krijgen maagbloedingen en allerlei bijwerkingen en anderen hebben nergens last van.

Ik vind dat je het nierfalen bij je kat nogal bagateliseert. Wanneer ik naar je andere bericht kijk: ureum 38,4 en creatinine 588; dat noem ik niet "een beetje achteruitgaan". Dat is toch werkelijk iets om je erg ongerust om te maken! Het is fijn dat ze nog goed eet en drinkt, maar die waardes moeten omlaag en ik zou toch mijn dierenarts eens vragen of ze gespoeld kan worden. Maar misschien is dat gevaarlijk omdat ze ook al hartproblemen heeft.

Ureum kan omlaag gaan met MacSamuel niertonicum of Urémyl. MacSam heb ik niet zulke goede ervaringen mee, maar met Urémyl wel bij Cochi. Hij kreeg er ook een beduidend grotere eetlust door, al was die niet slecht.
En dan inderdaad consequent op nierdieet.
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Sterkte met Liesje Dia.

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Cerna schreef:Dag Dia en welkom in Pluisje! Toch niet met de kat die ook al jaren Metacam heeft gehad?

Metacam moet je in ieder geval na het eten geven net als bij mensen nooit op een lege maag. Ik heb nog nooit problemen met metacam gehad, een kat van mij krijgt het al jaren. Maar ja het is net als bij mensen sommige krijgen maagbloedingen en allerlei bijwerkingen en anderen hebben nergens last van.

Ik vind dat je het nierfalen bij je kat nogal bagateliseert. Wanneer ik naar je andere bericht kijk: ureum 38,4 en creatinine 588; dat noem ik niet "een beetje achteruitgaan". Dat is toch werkelijk iets om je erg ongerust om te maken! Het is fijn dat ze nog goed eet en drinkt, maar die waardes moeten omlaag en ik zou toch mijn dierenarts eens vragen of ze gespoeld kan worden. Maar misschien is dat gevaarlijk omdat ze ook al hartproblemen heeft.

Ureum kan omlaag gaan met MacSamuel niertonicum of Urémyl. MacSam heb ik niet zulke goede ervaringen mee, maar met Urémyl wel bij Cochi. Hij kreeg er ook een beduidend grotere eetlust door, al was die niet slecht.
En dan inderdaad consequent op nierdieet.
nee, metacam krijgt Lucky ook een kat van mij. Zal ik ook nog iets van plaatsen.

De waardes van liesje zijn veel minder staat erboven, de andere waardes zijn van Vedder een andere kat , daar zal ik gauw een verhaaltje over plaatsen.

Sorry voor de verwarring ik heb Vedder zijn waardes ook maar even alvast erop gezet toen ik liesje haar waardes erop zette. :oops:

Zal gelijk Vedder zijn verhaal plaatsen.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Vedder is een kat die bij onze in de opvang gekomen omdat zijn baasje ernstig ziek werd de kat was erg eenkennig en al 16 jaar. Dus geen kat die je naar het dierenasiel doet, hoewel ons plaatselijke dierenasiel Tiel de kat wel opneemt maar of het dan lang goed gaat? Een kat op die leeftijd plaats je niet gemakkelijk en als ze nog een beetje schuw zijn. Vedders heel verhaal en foto's kan je vinden op zone website: www.kansarmedieren.nl

Vedder leeft nu heel gelukkig en tevreden in een gastgezin in Arnhem, het ging helemaal goed tot ongeveer een maand geleden opeens niet meer eten. Hij heeft een zeer slecht gebit dat was al eerder geconstateerd maar en kat van 16 jaar nog opereren als het niet nodig is liever niet.
Hij heeft toen een antibiotica kuur gekregen en het bloed is nagekeken de nieren waren nog goed. Dus hij is geopereerd na de operatie is hij niet opgeknapt eerder afgeknapt. Hij wou niet meer drinken en eten. Hij is toen opgenomen bij de dierenarts, die zijn gelijk gaan spoelen na 1 dag wou hij gelukkig zelf weer eten. Hij is in totaal 4 dagen gespoeld bij de dierenarts, sinds hij weer thuis is eet hij goed, drinkt voldoende dus eigenlijk geen klagen. maar vedder heeft dus nierfalen gekregen waarschijnlijk door de narcose, ze hebben jammer genoeg geen infuus gegeven tijden en na de operatie. Tenminste ik zie het niet op de rekening staan. Jammer, jammer ik ga hier over nog wel even contact opnemen met de dierenarts waarom niet want dat had het nierfalen waarschijnlijk voorkomen kunnen worden.
Mijn eigen kat van 15 jaar moest de dag daarna ook geopereerd worden, gelukkig doet mijn dierenarts Atjo Westerhuis uit Dodewaard wel standaard infuus geven en helemaal bij oudere dieren.

Maar gelukkig lijkt het goed te gaan met vedder afwachten maar hoe het verder gaat.
:grin:
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

OK, nu is het duidelijk.
Ik had ook niet verder gelezen omdat jouw ene berichtje op de ene pagina stond en de andere op de volgende pagina. :oops:
Tjaa, Vedder krijgt dus de zorg die hij moet hebben en misschien kun je Atjo nog om Mercurius Corrosivus D30 vragen? Bij mijn beide nierfaalkatten doet het wonderen!
Ik geloof niet dat wij jou hier nog verdere tips kunnen geven, maar dat jouw aandeel op deze site wel een hele waardevolle kan zijn.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

dag Dia en ook welkom hier bij Pluis! 8 katzels waarvan twee nierfalers, en ervaren kattenverzorgster..
k zag bij de nierfaalkatten dat je eigenlijk niks geeft om ureum makkelijker af te voeren, dus geen ipakitine/urémyl/MacSamuel.. best wel belangrijk en scheelt behoorlijk, en omdat minder misselijk ook betere kwaliteit van leven.
vraagje (missch voor Annet): kan Mercurius Corr die hele ipa-etc vervangen? of geef jij het voor 'erbij'? renalzin is geweldig spul en werkt vrij snel is onze ervaring.
geven jullie da nierdieetvoer of ander nierdieetvoer?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

bedankt voor het welkom, ik ben hier omdat ik veel ervaring heb met zieke katten, chronische ontsteking bek, niesziekte kittens, hartpatient, auto immuunziekte, kattenaids enz. Maar ik heb tot nu toe nog geen ervaring met nierfalen, wel veel over gelezen volg al een poos dit forum. Ik heb in het verleden wel voor het asiel nierkatjes opgevangen maar die waren al zover heen( door verwaarlozing op straat zwerven) dat ze allemaal geeuthaniseerd moesten worden omdat ze niet meer wouden eten en echt ziek waren.

Mercurius Corrosivus D30 heb ik nog staan dat heb ik voor een andere kat ooit gebruikt, hoe geef je dat. Bij de niet nierpatiënt geef ik homeopathie in een beetje koffiemelk met water maar dat mogen nierpatiënt niet hebben volgens mij. Hoeveel geef je en hoe? Ik zal het ook aan Atjo vragen.

En Adriana we geven dieet voer van de dierenarts K/D en RC natvoer en brokjes. Ik zal eens overleggen met de dierenarts van vedder of ipakitine/ uremyl of macSamuel een optie is voor Vedder. Hij moet in december weer voor controle om de nierwaardes te controleren ik verwacht dat het een heel stuk gezakt is omdat hij goed eet en weer in zijn oude doen is.

Dat is ook nog een vraag hoe vaak gaan jullie voor controle naar de dierenarts om de waardes na te laten kijken? Bijvoorbeeld bij liesje die niet zulke hoge waardes heeft?

Ik hoor het graag weer, groetjes Dia
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

@ Adriana: Ik geef MC D30 erbij. Noa krijgt sowieso geen ipa maar omdat Cochi bijna alleen Gourmet eet, vind ik het wel noodzakelijk om daar ipa overheen te strooien.

@ Dia: Atjo vindt het geen probleem om de MC D30 met wat vla te vermengen. Ikzelf doe het bij Noa in een spuitje. Omdat ik spuitjevoer is dat heel eenvoudig: ik vul twee keer een kwart spuitje met wat nierdieet en leg daar een pilletje bovenop. Dan krijgt ze eerst haar nierdieet en als laatste de twee kwart spuitjes zodat het pilletje iets opgelost is.

Bij Cochi doe ik het ook in een spuitje, maar dan in een dichte (dus met de punt er nog aan): ik doe de 2 pilletjes in het spuitje, zuig 1 ml. warm water op en laat het spuitje dan ongeveer een kwartiertje staan zodat de pilletjes kunnen oplossen en daarna spuit ik het in zijn bekkie. Maar Cochi is een hele gemakkelijke met pilletjes, poedertjes, spuitjes.

Bij Noa liet ik het na een maand weer controleren en daarna om de 2 maanden; nu wacht ik denk ik een half jaar tenzij er opeens iets verandert in haar (eet)gedrag. Het hangt ook een beetje van de kat af of hij/zij erg gestressed is of niet.
Cochi is 16,5 en was de laatste keer zo gestressed. Die neem ik niet meer mee tenzij er iets drastisch verandert. Vraag me ook af of ik hem nog moet laten inenten of dat ik hem die stress moet besparen; hij is jaarlijks ingeënt, dus misschien kan ik het wel een keertje overslaan?

Ik zou het bij Vedder ook goed blijven monitoren, bijvoorbeeld ook om de twee maanden.
Atjo heeft MacSamuel ontwikkeld, dus hij zal het zeker adviseren. Bij Noa deed het niets en Cochi kreeg er rode ogen van, maar er zijn veel baasjes die wel goede ervaringen hebben.
Ik zou echter niet alles door elkaar gaan geven.
Urémyl en MacSam kunnen zorgen dat het ureum zakt, Ipakitine geef je alleen wanneer de kat geen nierdieet wil, anders is het dubbelop en Mercurius heb ik van Atjo "gekregen" omdat MacSam niets deed bij Noa, dus dat is ook weer ipv.

Zag in het voorsteltopic dat je man voor de Partij voor de Dieren in de gemeenteraad zit. Goed zo! Is ook mijn partij; al jaren!
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

hallo dames,

nieuwe update van vedder het gaat goed met vedder zijn waardes zijn goed gedaald.

De Rinalzin over zijn eten gaat niet lukken daar gaat hij van overgeven. is er nog wat anders?

Het Fosfaat gehalte moet ik morgen even navragen. dat volgt nog.

maar er is helaas een nieuwe complicatie op getreden, hij heeft toch suikerziekte had al een paar keer een iets verhoogde suiker waardes.Kan van stress komen, maar nu was het 38 mmol/L veel te hoog dus. Hij is gelijk op de insuline gezet.
Dat is de tweede suikerkat bij onze stichting ik ben al bij het forum suikerkatten met stoffel.

maar ondanks dit alles doet hij het erg goed, is zich zelf.

Dat was het weer groetjes Dia
Plaats reactie