Wisselen tanden

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
acapolypse
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2011 16:09

Wisselen tanden

Bericht door acapolypse »

Hoi mensen, wij had een vraagje wat betreft wisselen van de tanden bij katten. Ik weet dat dit wel gebeurt, maar toch voor de zekerheid wilden we t nog ff hier op de tafel leggen.

onze poes van 21 weken (zo'n 4,5 maand) had vandaag een hoektandje verloren. deze zagen we gewoon op de bank liggen waar ze lag. Het lijkt niet afgebroken, maar er zit ook niet echt meteen al een flinke tand onder. Wel meenden we nog iets van wittig tandmateriaal te zien. zou er meteen al een redelijk tandje onder de melktand moeten zitten? of komt een gat in het gebit van een uitgevallen tand wel vaker voor? waarschijnlijk moeten we voor de beste conclusie maar gewoon afwachten of er iets nieuws groeit of niet, maar toch, moeten we ons zorgen maken of niet?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wisselen tanden.

Bericht door Adriana »

afgelopen week opende iemand anders ook een topic over kittens die tanden kwijt raken..
kijk even op het Forumoverzicht bij de topics over gebit en zo

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... enuit.html
en als je naar beneden scrollt, dan vind je info over wisselen en melkgebit en blijvend gebit..
en welkom op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wisselen tanden.

Bericht door pearlsofpassion »

Lijkt mij een gewoon geval van wisselen.
Ik zie geen probleem.

Er kan moeilijk al een volledige hoektand staan tegen dat de melkhoektand uitvalt. Die moet nog doorkomen. Heel normaal.
Ik zou me meer zorgen maken als de hoektand al doorkomt naast de melkhoektand zonder dat deze uitvalt. Dan moet er soms ingegrepen worden, maar meestal komt hij ook wel weer vanzelf los.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MiddenWild
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2011 09:47

Re: Wisselen tanden

Bericht door MiddenWild »

Wat leuk dat je zo'n tandje toch terug vindt dan. (Tenminste als het inderdaad niets ernstigs is, maar gewoon wisselen)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wisselen tanden

Bericht door nellebel »

heb hier ook nog nooit een tandje gevonden. en ze zijn zo schattig klein. zou er ook wel 1 willen vinden voor het plakboek.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: Wisselen tanden

Bericht door Caatjebenjeboven »

Ja, wij hadden er ook een gevonden, doosje gezocht om hem in te doen...waarschijnlijk tóch tussen de broodkruimels verloren gegaan:-( Nu maar hopen op een volgens tandje.
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5219
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wisselen tanden

Bericht door Synemios »

Ik heb nog niets gevonden maar volgens mij heeft Lizzy last van haar tandjes.
Ze bijt in alles wat hard is zeg maar, zelfs in fotolijstjes, kan ik haar niet iets geven om lekker op te bijten? of helpt dat niet?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wisselen tanden

Bericht door Adriana »

ja, je hebt kauwstaafjes voor kleine hondjes van lam van carnibest of vergelijkbaar.
heel herkenbaar, hier doen de bengels nog steeds of ze aan het wisselen zijn en zetten zo ongeveer overal hun tanden in. geen tie-rib, karton, leer, plastic is veilig.
heb berketakken van de tuin gehaald en daar een krans van gemaakt, foto's volgen. zag Bolle vanmorgen met een wat dikkere tak dwars in zijn bek maar was niet wakker genoeg om te fotograferen.
je kunt ook een hele grote tie-rib geven, die zijn zachtgenoeg en groot genoeg om niet doorgeknauwd te kunnen worden, dat wil zeggen 'in het begin alleen onder toezicht'.. want je weet maar nooit..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5219
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wisselen tanden

Bericht door Synemios »

Die kauwstaafjes zal ik morgen even halen.
Die grote tie-ripjes heb ik wel in huis, dat soort dingen en dingen met touwtjes haal ik altijd weg als ik er niet ben, vind dat toch een beetje eng.
Ben wel benieuwd naar de foto's :D
Bedankt weer Adriana ;)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Wisselen tanden

Bericht door AnneLore »

die takken zijn een goed idee, merci! hier ook een wisselende kitten. ik vond ineens een heel klein tandje op mn toetsenbord. (meneer had ook meteen maar even het internet uitgezet. en ik maar druk om de zaak weer opgestart te krijgen, tot ik ontdekte dat er een lampje niet brandde... :D)
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Anne87

Re: Wisselen tanden

Bericht door Anne87 »

Ik heb het gevoel dat Noodle aan het wisselen is. Hij zet overal zijn tandjes in, zelfs in de hoeken van mijn laptop. Niet prettig dus. Maar goed, daar vallen knaagdingen voor te halen.
Waar ik me meer zorgen om maak, is dat ik het gevoel heb dat ik het gevoel heb dat zijn tandjes niet goed doorkomen.
Als ik naar dit plaatje kijk, zie ik dat er in de onderkaak 6 snijtanden zitten, en daarnaast 2 haaktanden. Noodle heeft momenteel 6 snijtandjes en 4 haaktanden. Ik heb dus het idee dat de nieuwe haaktanden doorgekomen zijn zonder dat de oude eruit gevallen zijn. In hoeverre gaan die er nog uitvallen? Of moet ik even naar de DA om ze eruit te laten wippen oid?
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Wisselen tanden

Bericht door Ilovesiamesecats »

Pride had ook dubbele tanden dat zag er gek uit. Maar uiteindelijk viel het melktandje er gewoon uit. Ook ik heb een heleboel tandjes kunnen verzamelen, dacht altijd dat katten die doorslikten maar nee.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Anne87

Re: Wisselen tanden

Bericht door Anne87 »

Ik heb er een foto van weten te maken. Het is aan beide kanten zoals het er hier uit ziet, maar enkel bij de onderkaak.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Wisselen tanden

Bericht door Ms Maaike »

Kun je de hoektanden een beetje bewegen of zitten ze nog klem? Als ze echt nog vast zitten zou ik naar de dierenarts gaan. Misschien dat iemand anders meer ervaring heeft wat dit betreft; bij Pippi heb ik nooit dubbele hoektanden gezien dus heb hier zelf geen ervaring mee.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87

Re: Wisselen tanden

Bericht door Anne87 »

Ze zitten alle vier vast, dus zowel de oude tanden als de nieuwe tanden.
Ik heb de dierenarts gebeld en de foto gemaild, ze zouden er naar kijken, en daarna contact met me opnemen.
Plaats reactie