Kat adopteren

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Kat adopteren

Bericht door fabieke »

Ja, dat klopt ! Ik gebruik nu Hill's. Smokey eet goed, het plassen is terug normaal, nu het vertrouwen nog maar ik heb heeeeeel veel geduld :)
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat adopteren

Bericht door pinguin »

:grin: :grin: kijk das een geduldig baasje. en als smoki je helemaal vertrouwd dan heb je een band voor het leven.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Kat adopteren

Bericht door fabieke »

Het gaat beter nu. Ze loopt regelmatig rond en heeft vanavond voor de eerste keer met een speelgoedmuisje gespeeld. Wel is het zo dat Smokey graag geknuffeld wordt, dat vraagt ze zelf door te rollen op mijn schoot en met kopjes geven vraagt om geknuffeld te worden en dan opeens is ze dat knuffelen beu en dan geeft ze me een tik met nagels of tanden. Ik schrik daarvan want ik heb vroeger altijd een huisdier gehad en geen een heeft dit ooit gedaan (gekrabt of gebeten). Smokey heeft wel een lijdensweg achter de rug, je merkt dat het een zeer aanhankelijke, knuffelpoes is geweest maar na het overlijden van het baasje is ze op straat gezet bij zwerfkatten. Dan opgepakt door de stad om gesterilisseerd te worden, terug op straat gezet en dan later bij de vzw terecht gekomen. Dus het leven na die gelukkige thuis heeft zijn sporen nagelaten, ik hoop dat die aanval af en toe ooit zal verdwijnen ... en als het niet verdwijnt dan is het maar zo want Smokey blijft en gaat niet terug naar de miserie - dan maar een kortere knuffel.
Wat ik wel spijtig vind is dat ze bij de vzw de nageltjes niet hebben laten knippen door de DA. Ze blijft overal inhangen als ze knuffelt en dabt op mijn schoot en dat maakt haar zenuwachtig. Dat ze overal inhaakt is voor mij geen probleem maar ik kan nu geen DA laten komen want dan is haar vertrouwen helemaal weg net nu het wat beter begint te gaan dus ik wacht daar nog wat mee.
Ik ben in ieder geval blij met Smokey en zij is hier gelukkig !
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5468
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat adopteren

Bericht door nellebel »

ik denk dat je goed naar je katje moet kijken. meestal geven ze echt wel signalen af wanneer genoeg genoeg is met kroelen bijv. dat komt wel, dan weet je zelf wanneer je moet ophouden met kroelen. het feit dat ze op haar rug voor je ligt is een erg goed teken. ze vertrouwd je. gijs doet dat nu ook heel veel. in het begin soms, maar dan leek het alsof hij ineens schrok van het feit dat hij zich volledig overgaf en ontspande, dat hij daarvan schrok en dan ineens wegrende. doordat ik goed naar hem bleef kijken zag ik het moment aankomen (staartje ging dan heftiger zwiepen, oogjes open ipv lekker dicht) en dan stopte ik. uiteindelijk ligt meneer liefst de hele dag op zijn rug tegen je aan en is het een grote kroelkont. smokey heeft natuurlijk een verleden en moet vertrouwen gaan krijgen,. maar het klinkt echt al supergoed hoor. blijf geduldig en alles komt goed met smokey en haar gouden mandje.
trouwens bij onze flippie hetzelfde verhaal hoor. dat krijg je met traumakatje, maar de beloning erna is veel groter, als ze helemaal ontspannen een huisje hebben gevonden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Kat adopteren

Bericht door fabieke »

bedankt, Wendy ! Ja, er is al een grote vriendschap tussen mij en Smokey, het is een rustige, brave poes die heel aanhankelijk is. Ja, stoppen met knuffelen moet ik op tijd doen. Maar ze laat zich ook goed borstelen. Het vertrouwen groeit met de dag.
Jij hebt veel dieren zo te zien dat is fijn.
Vele groetjes, Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat adopteren

Bericht door castratenkoor »

Ik heb ook een kat die tijdens knuffelsessie een soort van overprikkeld raakt en je dan grijpt. Dan is het belangrijk niet au te gillens anders komt hij een hele tijd niet meer.
Gewoon even negeren en als hij aangeeft meer te willen, verder knuffelen.

Ik denk dat het met Smoey net zoiets is. Ze weet van geluk zich met zichzelf even geen raad. probeer haar dan niet te laten schrikken.
Fijn dat je haar de kans geeft los te komen en dat ze bij jou zichzelf mag zijn!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Kat adopteren

Bericht door Cerna »

Cochi doet hetzelfde: heerlijk kroelen en dan opeens.....zonder aanleiding of aanwijzing van zijn kant: hap, terwijl hij blijft spinnen. We zijn er nu op verdacht en knuffelen wat vaker maar niet zo lang.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kat adopteren

Bericht door Mirjam86 »

Ik was van het weekend erg druk, maar herinnerde me ineens je topic Fabienne.
Wat leuk dat het toch Smoki is geworden.. het klinkt allemaal veelbelovend dat ze je al na een paar dagen zo vertrouwt! Wat moet dat goed voelen! Ze ziet er ook prachtig uit!

Heel veel plezier met haar..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Kat adopteren

Bericht door fabieke »

Hello Mirjam, ja het is heel fijn. Het is wel een lui trien, ze slaapt 99% van de tijd maar toen ik ze ging halen dan zei de vzw dat ze een blaasontsteking had en nu krijgt ze 10 dagen antibiotica. Ik moet het nu nog twee dagen geven, misschien wordt ze daar zo slaperig en lui van ... Voor de rest alles ok, ze eet goed, drinkt goed, plast goed, drollekes zijn ok. Als ze rondloopt dan is het richting keuken om eten te vragen, ze eet alles op en dan gaat ze weer slapen ...
Groetjes ! Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kat adopteren

Bericht door Catfish »

Wat fijn dat je Smokey in huis hebt genomen, en wat super dat het al zo goed gaat!
Jullie hebben het maar getroffen met elkaar. ;-)
De dames hierboven hebben je al goede tips gegeven over hoe om te gaan met haar bijten, je leert vanzelf haar lichaamstaal kennen.
Veel plezier!!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat adopteren

Bericht door Chiquita98 »

Fabieke de wintertijd is ingegaan en die 4 van mij snurken er ook ineens weer flink wat af!! Geef ze groot gelijk. Liefst slaap ik de winter ook door.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Kat adopteren

Bericht door fabieke »

Ja, het zal de wintertijd zijn :)
Ik heb een vraagje. Ik had dus vroeger Pussycat die 21,5 jaar werd en die waste zich regelmatig zoals elke kat. Smokey is hier sinds zaterdag en ik heb haar tot hiertoe zichzelf nog geen enkele wasbeurt zien geven ... Daarstraks wreef ze zich tegen mijn donkere lange broek en die zag nadien helemaal wit, wit van het opstuivend kattezand, veronderstel ik. Het zou kunnen dat Smokey zich 's nachts wast of zou het kunnen dat er katten zijn die zich nooit wassen ???
Bedankt op voorhand en groetjes, Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat adopteren

Bericht door pinguin »

als een kat zich echt niet wast moet je dat denk ik wel aan de vacht voelen. is die plakkerig?
een kat wast zich dacht ik ook om de bloed door stroming in de huid te bevorden. (als dit niet klopt hoor ik het wel)
de ene kat wast zich beter dan de andere. je zou ook eens kunnen kijken wat ze van een borstelbeurt vind?
heb ooit een kat gehad die zich ook slecht waste. maar bij haar hielp het wel als ik zelf met natte handen door d`r vacht heen ging. daarna begon ze meestal zelf aan een wasbeurd. maar dat verschilt wel per kat.
wel leuk om te lezen dat het zo goed gaat.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Kat adopteren

Bericht door fabieke »

Neen, de vacht voelt helemaal niet plakkerig, ik vind dat de vacht heel droog aanvoelt. Het is wel een flink behaarde kat vergeleken met mijn vorige, een beetje een teddybeer. Borstelen vindt ze zalig dus dat doe ik dagelijks. Ze heeft een nare periode achter de rug en knuffelen lukt me, ze slaapt zelfs soms met poten in de lucht op mijn schoot als ik televisie kijk dus heel ontspannen maar met de handen door de vacht dat zal ik nog niet moeten proberen denk ik dan zal ze zich bedreigd voelen. Na het eten wast ze wel haar snoet maar meer niet. De kans is wel groot dat zij zich 's nachts wast maar ik weet het niet. Groetjes ! Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat adopteren

Bericht door Adriana »

dat komt allemaal helemaal goed en ik zie het voor me: Smokey heerlijk in de ontspannen kroelhouding op je schoot terwijl jij tv kijkt..
heb nog naar de samenstelling van je Hills gekeken en dat is indd prima voer waar ze niet op zal aankomen. zit ook stofje in om urine wat extra aan te zuren. in combi met natvoer en af en toe wat rauwe kip/kalkoen en goed drinken, zal ze niks tekort komen.

ja, het kan zijn dat ze zich s nachts wast. ik zie Enzo nooit drinken maar hij doet geweldig grote plassen. dat doet hij dus s nachts en missch voelt hij zich dan veiliger..
fijn dat je haar borstelt en dat ze dat toelaat.. dat schept heel snel een goeie band.
jullie zijn nog geen weekje onderweg en het gaat al zo geweldig goed.. (juich :eclap:)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie