Oude kat eet zeer slecht

Voor alle vragen over dieetvoer
gerritje1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2011 19:58

Oude kat eet zeer slecht

Bericht door gerritje1 »

Dag kattenliefhebbers,
Ik hoop op advies van jullie, want ik weet het niet meer.
Mijn kater Gerrit is 15 jaar oud. Heeft een hartkwaal, ritmestoornissen en krijgt daarvoor iedere dag een pil. Die krijg ik redelijk naar binnen. Het voer wat hij al een groot deel van zijn leven eet is voer tegen blaasgruis en dat ging altijd heel goed.

Het laatste half jaar at hij alleen als er iemand thuis is. Dan moest je ook echt bij hem gaan zitten en een voor een brokjes neerleggen voor zijn snuitje. Het is ook net alsof hij het niet meer ziet en/of ruikt. Alhoewel de dierenarts dat niet heeft geconstateerd.

Gerrit woont grotendeels bij mijn dochter en zij is voor haar werk veel van huis. Nu "logeert" hij dus bij mij, ik ben bijna hele dagen thuis. Sinds vorige week eet hij met de dag slechter. Wilde hij voorheen nog eten als ik steeds een brokje bij hem neerlegde, nu gaat dat met veel moeite. Hij eet wel iets, maar erg weinig. Drinkt ook minder, maar nog wel kattenmelk aangelengd met wat water.

Vandaag heb ik vis gekookt in de magnetron, hij vond de geur lekker, at twee stukjes en het is weer over. Ik heb het daarna geprakt met wat viswater en wortelnat, maar ook maar een beetje en stopt daarna weer.

Hij wil de pasta om haarballen te verwijderen ook niet meer, dat smeer ik tegen zijn zin op zijn mond, daarna wil hij soms een beetje.

Ik weet het nu niet meer. Heeft hij kuren omdat hij best heel goed merkt dat ik het heel belangrijk vind dat hij eet. Daarbij zal hij zeker erg moe zijn van zijn hartkwaal en is hij misschien te moe om te eten. Zou zijn maag vol zitten en daarom geen trek of maak ik me te bezorgt omdat hij als oude kater maar weinig voeding meer nodig heeft.

Ik vind hem geen zieke indruk maken.Hij ligt het liefst op de divan in de woonkamer of op een stoel of onder een kast. Ik laat hem daar verder ook zoveel mogelijk met rust.

Wie kan mij advies geven over voeding? Wat kan ik zelf klaarmaken of koken waardoor hij misschien weer wat trek krijgt om te eten? Ik wil hem niet tegen zijn zin eten geven. Hij is oud, ik wil hem graag verwennen en misschien is het de laatste periode wel.
Wie heeft voor mij een tip? Ik maak me behoorlijk bezorgt om hem.
Alvast hartelijk bedankt voor reacties.

Johanne
Cerna

Re: Oude kat eet zeer slecht

Bericht door Cerna »

Welkom op het forum Johanne.

Wanneer een kat niet meer wil eten dan is er iets aan de hand en dat kan alleen vastgesteld worden door de dierenarts. Een kat met nierfalen heeft geen eetlust meer, maar je zegt dat hij ook weinig drinkt. Is hij uitgedroogd (dat kun je testen door wat vel tussen je vingers te nemen en dan loslaten. Wanneer het onmiddellijk terugspringt, is er niets aan de hand. Gaat het langzaam terug, dan is de kat uitgedroogd)?

Ik zou dus een afspraak met de dierenarts maken om vast te stellen wat er aan de hand is en mocht de kat toch uitgedroogd zijn, dan zou ik hem wat water met een pipetje of lepeltje geven.
Al jouw andere vragen kunnen alleen door de dierenarts beantwoord worden; dat kunnen wij niet vanaf een afstand beoordelen.

En niet willen eten kan leververvetting veroorzaken en dan komt de kat in een vicieuze cirkel. Dus mocht hij helemaal niet willen eten, dan zul je toch moeten spuitjevoeren.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Oude kat eet zeer slecht

Bericht door Kattenbella »

Ik sluit mij aan bij Annette, goed na laten kijken. Hij heeft niet voor niets zomaar geen eetlust.
Laat je ons weten hoe het gaat?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
gerritje1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2011 19:58

Re: Oude kat eet zeer slecht

Bericht door gerritje1 »

Ik bel nu de dierenarts. Het vervelende is dat ik naar een andere stad moet voor de dierenarts en dan met de rolstoeltaxi. Vandaar dat ik eerst advies vroeg aan jullie. Vorige keer knapte hij op na ontwormen, maar hij komt nooit meer buiten, ik dacht dat hij dan geen wormen kon hebben.
In ieder geval heel hartelijk dank voor jullie snelle reactie.
Johanne en Gerritje
gerritje1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2011 19:58

Re: Oude kat eet zeer slecht

Bericht door gerritje1 »

Ik heb de dierenarts gesproken. Hij kan inderdaad weer heel goed last hebben van wormen, dat ga ik dus nog even proberen morgen. Wat dom vna mij om te denken dat dit niet meer kon, last van wormen als jhij altijd binnen is. Knapt hij niet op dan gaat hij vrijdag mee naar de dierenarts. Nogmaals veel dank, ik hou jullie op de hoogte.
Cerna

Re: Oude kat eet zeer slecht

Bericht door Cerna »

Wormen wanneer hij nooit buitenkomt en, neem ik aan, ook geen vlooien heeft? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Wormen worden overgebracht via vlooien of aasdieren of je kunt ze aan je schoenen mee naar huis nemen (nog onwaarschijnlijker).
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oude kat eet zeer slecht

Bericht door pearlsofpassion »

Er kunnen wel meer haarden zijn van wormbesmettingen, maar de kans wordt wel een stuk kleiner als hij steeds binnen blijft.
Als hij echter wat zwakker is, is hij wel veel kwetsbaarder.

Vreemd dat hij minder drinkt.
Naar de DA gaan is echt wel het enige advies dat we kunnen geven.

En als je daar bent, laat op nieren testen (ookal is dat onwaarschijnlijk want meestal drinken die net heel veel, je weet maar nooit) want blaasgruisdieet bevat iets dat de nieren belast. Daarom wordt het normaal zo kort mogelijk gegeven...
Ik veronderstel dat er een goede reden was om het levenslang te blijven geven?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
gerritje1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2011 19:58

Re: Oude kat eet zeer slecht

Bericht door gerritje1 »

lieve allemaal,
Nogmaals veel dank. Gerritje en ik gaan naar bed. Hij heeft weer een schaaltje catmilk op, gemengd met lauw water en wat brokjes.
Johanne en vast ook een groet van gerritje
Cerna

Re: Oude kat eet zeer slecht

Bericht door Cerna »

Hoe gaat het nu met Gerritje??
gerritje1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2011 19:58

Re: Oude kat eet zeer slecht

Bericht door gerritje1 »

Dag Annet,

Ik kon het nog niet aan om mijn bericht hier op te plaatsen. Afgelopen vrijdagmiddag hebben wij, mijn dochter en ik, Gerritje moeten laten inslapen. Hij is 15 1/2 jaar geworden. Ook al was ik er al lang op voorbereid, het was toch nog plotseling.
Wij hebben hem meegenomen naar mijn huis en vanaf thuis is hij opgehaald door de dierenambulance. A.s. maandag wordt Gerritje gecremeerd. Verdrietig zijn we, maar het is ook goed zo. Hij lijdt niet meer. Nogmaals dank voor jou (jullie) reacties. Ik had het eerder moeten laten weten, maar ik had nog een intens afscheid. Ik kon het even niet aan alles.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oude kat eet zeer slecht

Bericht door castratenkoor »

Ach wat sneu dat hij het niet gered heeft. Sterkte met het verlies.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
gerritje1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2011 19:58

Re: Oude kat eet zeer slecht

Bericht door gerritje1 »

Dankjewel Dinie voor je meeleven.
Johanne
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Oude kat eet zeer slecht

Bericht door Ilovesiamesecats »

Sterkte!! Het zal zeker niet meevallen, het is een hele leeftijd.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oude kat eet zeer slecht

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte met het verlies. Zo te horen werd er van hem gehouden en heeft hij een mooi leven gehad.

Lieve Gerrit, rust zacht
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Oude kat eet zeer slecht

Bericht door Cerna »

Johanne (en dochter) ook namens mij heel veel sterkte gewenst!

Wanneer een kat ouder wordt, ga je er in je achterhoofd rekening mee houden dat het afscheid nemen naderbij komt, maar wanneer het dan zo ver is, is het verdriet er niet minder om.
Gerritje heeft toch (gelukkig) een hele lange tijd deel uitgemaakt van jullie leven en het gemis zal een plaatsje moeten krijgen.
Maar over een tijdje zijn daar alleen nog de mooie herinneringen.
Dag lieve Gerritje! :-(
Plaats reactie