Wat doe ik met vechtende katten?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
creaan
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2011 16:42

Wat doe ik met vechtende katten?

Bericht door creaan »

Hoi vrijdag is mijn poes Dufie geschrokken van een harde knal, leek op vuurwerk maar dat ook was weet ik niet. Nu zit ze zins tijd ook in de keuken en wil niets van de andere 2 katten weten blaast, gromt en kruipt achter het gordijn als ze in haar buurt komen. Ze ligt nu op de wasmachine in de keuken rust op een deken met de deur dicht. Ze eet en drink wel goed en kroelt, spint als ik aan haal.

Wat kan ik nu het beste doen?

De andere katten soms even bij laten als ik in de keuken. Zodat ik ze in de gaten kan houden.
Dufie is erger angstig op het ogenblik.

Las dat ik eventueel kan beginnen met bach bloesem remedy, maar daar zit 27 % alcohol in.
En ik de geen ervaringen hoe dit werkt bij katten.

Door maal zijn de dikste maatje van elkaar.

Groetjes Angela
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat doe ik met vechtende katten?

Bericht door pearlsofpassion »

Zolang niemand iemand aanvalt (wat ik niet in de bericht lees) zou ik ze gewoon laten doen. Niemand afzonderen, alles open laten en ze zelf laten kiezen wat ze doen.
Als er toch iemand aangevallen wordt (met gekrijs en haren in het rond), laat dat dan even weten, dan moet je iets anders doen.

Ze is geschrokken en heeft wat bang, dan moet je zo gewoon mogelijk doen. Hoe meer je haar speciaal gehandeld, hoe meer je haar angst bevestigd.
Laat haar gewoon zelf uit haar schulp komen, en zo weinig mogelijk te veranderen, en dan zal ze weer snel zijn zoals voorheen.

Als je haar wat wil doen ontspannen, kan je bij de apotheek valeriaandruppels gaan halen en die op kussentjes of een zakdoek sprenkelen. Dat vinden de katten een erg aangename geur en worden ze een beetje high of net heel gek van. Zo wordt ze dus minder gestressed en dat kan de acceptatie van de andere katten merkelijk vergemakkelijken!

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat doe ik met vechtende katten?

Bericht door Adriana »

creaan schreef:Las dat ik eventueel kan beginnen met bach bloesem remedy, maar daar zit 27 % alcohol in.
En ik de geen ervaringen hoe dit werkt bij katten.
welkom ;-) op het Forum!
alcohol is giftig voor katten en ik weet niet waar je het gelezen hebt, maar het ljikt me ongeschikt spul.
je kunt naar je apotheker of drogist gaan voor een flesjes valeriaan druppels, even op een tissue of watje en dat door de lucht wapperen werkt bij de meeste katten behoorlijk ontstressend..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
creaan
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2011 16:42

Re: Wat doe ik met vechtende katten?

Bericht door creaan »

Bedankt voor jullie tips.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Wat doe ik met vechtende katten?

Bericht door Nyncke »

Er moet ook bach remedie zijn zonder alc.
Maar ook kun je een drupje in het drinkbakje doen dan is het zo enorm verdund.

Maar valeriaan is ook prima geschikt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat doe ik met vechtende katten?

Bericht door Adriana »

alcohol dient als conservering, tenzij er niks in zit om te conserveren..
maar alcohol blijft altijd schadelijk en in zo'n megaverdunning weet ik niet wat en of er dan nog iets werkbaar is.
feliway en wat plantaardige kalmeringsmiddelen lijken me effectiever en daardoor goedkoper..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Wat doe ik met vechtende katten?

Bericht door Nyncke »

Blijft werken als je een drupje in het drinkbakje doet.

Maar ja, ik redeneer zo: als je het in de kast hebt staan, kun je het zo gebruiken.
Als je toch niks in de kast hebt staan kun je beter iets anders kopen.
creaan
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2011 16:42

Re: Wat doe ik met vechtende katten?

Bericht door creaan »

Hoi bedankt voor jullie hulp en tips allemaal. :thup:

Gelukkig gaat wat beter met Dufie ze ligt niet meer de hele dag op haar plekje in de keuken.
Maar loopt weer een beetje door het hele huis is wel bang en blaast tegen anderen katten, maar het gaat gelukkig de goede kant met haar. :-D

Groetjes Angela
dreedra
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2011 16:30

Re: Wat doe ik met vechtende katten?

Bericht door dreedra »

Ik heb vandaag precies hetzelfde meegemaakt! Er is vandaag heel vroeg in de ochtend een enorme vaas omgevallen (ongeveer 1 meter hoog). Er zaten heel veel steentjes in, zodat hij wat zwaarder was en hopelijk minder snel om zal vallen.
Hoe hij precies om is gevallen weet ik niet.

Maar toen hoorde we dat, dus we gingen snel naar beneden. En mijn katten kunnen heel goed met elkaar normaal. En nu opeens vandaag blazen ze naar elkaar alsof ze elkaar de schuld geven.

(Kathy) de meest angstigste van het stel, die is normaal echt een lieverd en nu is hij de hele dag aggresief. Hij verstopt zich, zit al de hele dag met grote ogen om zich heen te loeren.

Ik weet niet goed wat ik moet doen. Ik probeer ze een beetje met rust te laten. Maar als ik even wegloop dan sluipen ze naar elkaar toe en vechten en blazen ze...

Weet iemand iets om Kathy wat rustiger te krijgen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat doe ik met vechtende katten?

Bericht door Adriana »

valeriaan of een feliway verdamper. veel aandacht, borstelen en rustig tegen ze praten. en wat tijd..
en welkom op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
dreedra
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2011 16:30

Re: Wat doe ik met vechtende katten?

Bericht door dreedra »

Bedankt voor je bericht.

Gelukkig is ze tegen mij wel lief. Ik aai haar veel, en lekker bij me op schoot, dat vindt ze prima. Ze kijkt wel steeds om haar heen waar de andere katten zijn.
Maar het zal inderdaad wel even tijd nodig hebben, ze is denk ik nog in een soort shock ofzo.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Wat doe ik met vechtende katten?

Bericht door Catfish »

Heeft inderdaad tijd nodig denk ik, lees de voorgaande tips.
Ik sluit me aan bij Adriana over valeriaan en feliway, maar ook bij Nyncke. Mijn vriendin heeft de Bach remedies ge/bestudeerd, en geeft ze ook vanaf half december aan haar jonden en katten. Een paar druppels Bach Rescue remedy door het drinkwater. Hiet zijn ze niet bang, maar ik doe het ook om erger te voorkomen. Werkt echt.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie