Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: doperwten

Bericht door Mimosa »

Adriana schreef:kijk even naar
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ky#p457977
bericht van 14 december over Aujesky en varkensvlees, Nederland is Aujesky vrij en rauw varkensvlees is veilig maar gevogelte, kip/kalkoen is veel beter verteerbaar voor katzels en indd in gekookt vlees geen (scherpe!) botjes laten zitten!
Ik weet dat Nederland Aujeszky vrij is verklaard maar ik voel toch niet de behoefte om daar op te vertrouwen. Er wordt niet eens meer tegen geënt ivm de export, als al die ongeënte varkens dan eens besmet raken dan is het gelijk goed fout, ik zou het toch jammer vinden als ik dan net varkensvlees aan m'n katten had gevoerd, of per ongeluk buitenlands varkensvlees, het is toch een per definitie dodelijke ziekte.

Maar goed, bij deze; je kunt zelf de afweging maken om rauw varkensvlees te voeren ;-)
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: doperwten

Bericht door MarjanR »

helskinky schreef:
Aardappel en aardappelschillen zijn niet goed voor katten hoor (vergif)
staat in regel onderaan artikel
Dank je voor de link.
Het is niet zo dat Guus de hele dag of zelfs dagelijks aardappelschillen eet hoor.
Het komt meer in de buurt van af en toe (eens per jaar???).
Bij m'n zusje thuis eten ze eerder pasta's enzo.
Verder is het meer een hapje maar opeten is er niet bij.
Ze heeft eigenlijk nooit symptomen zoals omschreven.
Maar ik zal doorgeven dat Guus geen schillen meer mag :icon_shifty:

Ik heb verder gezocht, het schijnt dat de bloem/plant die uit de aardappel groeit erg giftig is.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Adriana »

ja, aardappel is lid van de nachtschadefamilie en die zijn (voor mensen zeker, dieren weet ik eigenlijk niet) allemaal giftig, zowel blad als met name bloem en groene zaadbollen.
alleen de aardappel is, mits gekookt, veilig. en groene stukken er altijd afhalen want het groen aan de aardappelknol is wel weer licht giftig.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Deempje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2011 20:42

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Deempje »

Ik heb een kater met zeer overmatige kauwbehoefte...
die eet werkelijk bijna alles op en dat hoeven niet eens voedingsmiddelen te zijn, hij lijkt ook geen smaak te hebben.
Ik heb vorig jaar ene kattengedragsdeskundige geraadpleegd en enkele tips van haar nog kunnen gebruiken...maar helemaal over is het bij mijn kater niet gegaan, wat zelden voorkomt...ik had al zoveel tips om te onthouden, maar een paar wat mee kunnen doen voor hem...ze had er nog een paar maar die waren nog nooit nodig geweest voor jonge katten en had ze mij nog niet meegegeven, het waren er nog maar enkele...deze kat mag niet buiten loslopen omdat er dan veel te veel risico voor hem is dat hij wat binnenkrijgt waar hij ziek van wordt en er dan niet optijd ingegrepen kan worden, binnenshuis ben je er toch sneller bij en is hij altijd terug te vinden. Ik kon eerst niet eens zelf eten met die kat in dezelfde kamer, hij jatte echt alles van tafel van me bord...enige wat ik hem nog niet heb zien eten is zeer hete rodepepersausjes...hij is bijvoorbeeld ook dol op pure citroensap wat ik gauw over de appelstukjes voor de taart had gedruppeld, nou hij vindt zo de appeltjes nog lekkerder en heb het uitgeprobeerd beetje citroensap in een bakje en dat drinkt hij gewoon op???
En hij eet ook andere dingen die geen voedingsmiddelen zijn op...als hij er maar op kauwen kan.
Hij krijgt al platte rundvleesstrips voor honden vanwege zijn overmatige kauwbehoefte aangeraden door een kattengedragsdeskundige en dat vermindert het alles opeten wel, maar stopt het niet... (het was de enige tip die ik nog niet eerder had geprobeerd en waar ik nog wat mee kon voor hem) Hij is geboren 2 mei 2010 en dus nog steeds in leven...
Als er iemand is die nog tips voor mijn kater heeft, zijn ze van harte welkom!
Plaats reactie