Verhuizing kat(ten) van Mexico naar Nederland

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
sammycancun
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2011 02:11

Verhuizing kat(ten) van Mexico naar Nederland

Bericht door sammycancun »

Groot probleem hier in Cancun. Lig er al nachten wakker van. Ik heb 5 katten 1 van 9 jaar en 1 van 6 en 3 van 5.5 jaar. De laatste vier zijn moeder en dochter en 2 zoons.
Zijn hier geboren, hebben een tuin van 400 m2 plus een net zo groot leegstaand stuk land hiernaast.
Ik moet terug naar Nederland en heb geen idee wat ik zou kunnen doen. Ze zijn vrij onafhankelijk, maar komen altijd eten en slapen veel in huis. Ik hou evenveel van allemaal maar er zijn er 2 die duidelijk veel meer van mij houden:) Een vriendin van me in Nederland wil er wel 1 adopteren, maar heeft twee birmas, mannetjes en die 2 aanhankelijksten zijn ook mannetjes.
Ik kan ze niet meenemen omdat ik nog niet weet waar ik terecht kom qua wonen. Ik persoonlijk denk dat het het best is om de familie niet uit elkaar te halen en dat het onafhankelijk van elkaar voor hen heel moeilijk zal zijn om op een flat o.i.d. te wennen. Zouden ze ook in Nederland kunnen wennen (kou)? Zou het liefst hier verhuren/verkopen met katten en al. Wat denken jullie hiervan?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verhuizing kat(ten) van Mexico naar Nederland

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
het is een beetje moeilijk om op afstand in een zo ander land met je mee te denken over verhuren/verkopen incl katten.. maar dat begrijp je denk ik zelf ook wel.
we hebben een topic over het importeren van katten van buiten EU naar Nederland, daarin vind je alle regels en voorwaarden.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en#p506881
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 54&t=23803

maar ik begrijp dat je daar in eerste instantie niet aan denkt en dan zouden ze in Mexico moeten blijven en dan zul je opvang in de buurt moeten proberen te regelen. missch kun je aanbieden om vanuit Nederland financieel wat bij te dragen in de verzorging..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
sammycancun
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2011 02:11

Re: Verhuizing kat(ten) van Mexico naar Nederland

Bericht door sammycancun »

Hi Adriana, dank voor je reactie.
Ja, dat had was ik zowieso van plan. Punt is dat mensen hier niet zo gek met katten zijn. Er zijn wat "buitenlanders" die met dierenopvang werken. Ben al bij ze geweest maar allen hadden ze hetzelfde verhaal: dat sommige van de katten die ze geadopteerd hadden wel bleven, maar dat de meesten op een gegeven moment niet meer terug komen. Dus die leven nu verwilderd. Dat idee vind ik niet leuk. Hier hebben ze dus al die ruimte en vind het idee om ze te scheiden en evt. in een flat ook niet leuk. Honden kun je bij helpen dat ze in een roedel worden opgenomen, bij katten is dat denk ik niet zo. Mijn vraag is eigenlijk aan goede kattenkenners, in hoeverre zij denken dat die scheiding erg moeilijk voor ze zal zijn omdat ze al 6 jaar als een familie hier hebben geleefd.

groetjes
Josey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verhuizing kat(ten) van Mexico naar Nederland

Bericht door Adriana »

tja. je zult eerst de beslissing moeten nemen importeren of achterlaten.
en dan in Nederland zou je kunnen kijken of je ze tijdelijk in een opvang of bij een asiel kunt onderbrengen. maar 6 stuks is niet weinig..
niemand kan vantevoren voorspellen hoe ze welke splitsing dan ook zullen ondergaan.. dieren en katten zijn opportunisten en kiezen voor overleven.

begrijp niet precies wat je wilt splitsen en wat je wilt weten en wij hebben geen kristallen bol.
er zijn op het Forum regelmatig gevallen dat er katten uit een groep verdwijnen, meestal door ziekte/inslapen. als de groep wat groter is dan heb ik de indruk dat het effect wat minder is maar bij een klein clubje van drie kan het verdwijnen van moeder of broer/zus vrij grote impact hebben.
en dat hangt helemaal van de individuele kat af, de ene kat is daar gevoeliger voor dan de ander en dat is niet te voorspellen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie