Wormeieren van spoelworm in ontlasting

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Wormeieren van spoelworm in ontlasting

Bericht door Mirjam86 »

Lieve allemaal,

Ik heb afgelopen maand meegedaan met een ontlastingonderzoek voor de universiteit van utrecht. Hiervoor heb ik de ontlasting van Tsuki en Taiyo opgestuurd en een vragenlijst ingevuld.

Nu kwam eruit dat ze bij Tsuki
wormeieren van Toxocara cati (spoelworm)
aan hebben kunnen tonen. Natuurlijk heb ik nu direct ontwormd.

Nu vraag ik me eigenlijk een aantal dingen af:

1. Moet ik nu over 2 weken haar weer ontwormen (cyclus van spoelwormen is 2 weken toch?)?
Hiervoor is zij voor het laatst ontwormd op 02-09-2011.

2. Klopt het dat het weinig zin heeft om Taiyo ook mee te nemen? Bij haar zijn geen wormeieren aangetroffen in de ontlasting.

3. Wat doen spoelwormen eigenlijk met je kat? (Ik weet dat het nu om eitjes gaat en geen volgroeide wormen, maar toch)

Bedankt voor de info alvast!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wormeieren van spoelworm in ontlasting

Bericht door pearlsofpassion »

Als er eitjes in de ontlasting zitten, heeft ze volwassen wormen he.
Waarschijnlijk in haar spijsverteringsstelsel. Zolang ze niet woekeren zorgen die gewoon dat ze wat lichter blijft (wat je wel waarneemt) omdat ze energie afnemen. Als ze beginnen woekeren wordt dat wel gevaarlijk. Soms kunnen ze de gehele maag innemen...
Hartworm is ook een spoelworm, maar daarvan zou je geen eitjes in de ontlasting vinden denk ik. Die is wel erg gevaarlijk.
Ik zou eens googlen op de naam van de worm, dan ga je direct veel meer weten. En anders eens met je DA bellen.

Ik zou op zeker spelen en Taiyo ook eens ontwormen, maar ik weet niet of dat nodig is. Ik zou het zelf voor mijn gemoedrust doen. En katten snuffelen toch al eens aan elkaars kont, en zo kan ze ook besmet raken.
Of je meerdere keren moet ontwormen weet ik niet. Want normaal gaan de eitjes naar buiten om via daar verspreid te worden. Normaal komen geen wormen uit eitjes in het lichaam zelf, enkel uit eitjes die opgenomen worden van buitenaf. Maar ook hier ben ik niet zeker van. Het zou kunnen dat ze dat deel verzwegen hebben in de cursus omdat eigenlijk alleen het verspreidingsdeel van belang is voor de levenscyclus van de worm. Wij zagen het natuurlijk van uit het standpunt van de worm, niet te gastheer... :oops:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Wormeieren van spoelworm in ontlasting

Bericht door Mirjam86 »

Bedankt voor je reactie Valerie!
Als er eitjes in de ontlasting zitten, heeft ze volwassen wormen he.
Oké, dit wist ik niet. Maar goed dan dat ik met dit onderzoek heb meegedaan, want anders had ik nog een maand gewacht met ontwormen en wie weet was ze dan wel in slechtere conditie! Ik schrik hier wel van!

Het klopt inderdaad dat Tsuki wat achterblijft qua gewicht, dit komt dus door de wormen?!
Ik ga denk ik inderdaad Taiyo ook even meenemen, hoewel er bij haar niets gevonden is. Je hebt namelijk wel gelijk dat ze elkaars kontje wassen.

Ik zal misschien eens even langs gaan bij de DA vandaag of morgen. Ik wil toch ook één en ander weten voor de castratie..

Ach arm ding... denk je nu eigenlijk dat er dan ook volwassen wormen naar buiten gaan komen?

En weet iemand anders hoe het zit met ontwormen? 2 weken wachten?

Even gebeld met de DA... die adviseert om na 2 weken weer te behandelen en vervolgens na een maand weer (tenzij ik in de tussentijd wormen vind, dan 2 weken aanhouden).

Ook adviseert zij om Taiyo mee te nemen. Ze kunnen elkaar natuurlijk besmetten en ik heb de ontlasting een week geleden opgestuurd. Geen garantie dus dat Taiyo in de tussentijd niet besmet is.

Ik baal er wel van, want het is natuurlijk allemaal troep, maar goed hopelijk zijn ze er hierna van af, gaat Tsuki ineens keigoed groeien en hoef ik nog maar eens in de 3 maanden te ontwormen!

Nu wilden we net Taiyo ook doen, blijkt dat die spuit niet helemaal tot het einde ging.
Aaargh! Ze heeft dus maar een heel klein beetje ontworming binnen gekregen (ik gok voor een halve kilo ipv voor 2,5). Zal ik morgen maar weer een nieuwe tube halen en haar alsnog de goede dosering geven? Of nog voor 2 kilo erbij? Of 2 weken wachten met het risico dat zij ook (erg) geïnfecteerd raakt?

Zucht... dit soort dingen heb ik dus altijd!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie