Vlooien en ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou het eerst een paar maanden elke maand gebruiken en daarna gewoon mee stoppen. Pas als hij terug vlooien krijgt, zou ik er weer mee beginnen.
Tenzij hij buiten komt en er in je buurt veel vlooienhaarden zijn, dan gewoon om de maand of anderhalve maand toedienen.
Om de 3 maanden heeft geen zin. Als het toch maar een maand werkt, blijf je dan bezig als in tussentijd steeds vlooien komen en uitkomen.

Vlooieneitjes kunnen enkele maanden in een soort winterslaap overleven en dan pas uitkomen. Daarom moet je na een vlooienbesmetting enkele maanden volhouden, tot al die eitjes uitgekomen zijn en zich niet hebben kunnen voortplanten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pinguin »

uhm ik zit nog steeds te twijfelen. ik heb sproet en snabbel nu 1 keer stronghold toe gedient. ik heb niet de indruk dat ze nu nog vlooien hebben. bij snabbel weet ik het zeker. bij en bij sproet heb ik tot nu toe ook niks meer gevonden. ga ik sproet weer alle stres aan doen door hem nog een keertje preventief behandelen met stronghold? en alles stres die daar bij gepaard gaat? of gok ik er op dat ik er nu echt vanaf ben. en controleer ik met name snabbel (die is het makkenlijkst) op vlooien? heb echt alles wat ik kon wassen gewassen, en ben nu nog om de dag aan het stofzuigen. (mocht gister tijdens een aai sessie met sproet in zijn vachtje kijken op het witten gedeelte en kon niks vinden)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door inky »

ik zou het voor de zekerheid de komende maanden blijven geven, je wilt die vlooien niet terug toch? Eitjes zullen nog uitkomen!
Kroel even lekker in het nekje terwijl ze liggen te slapen, om de haren stiekum uit elkaar te wrijven en hups! Daarna natuurlijk de vermeende onschuld spelen, want dat doen zij ook als ze stout zijn.
Mijn stresskipje Miep trapt erin en doet niet langer wild/boos.
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pinguin »

het punt sproet laat het aaien soms maar even toe. te kort om hem dat toe te dienen. in de pagina hier voor (p26) staat hoe extreem het uit de hand is gelopen. (en elders op het forum wat ik allemaal aan het doen ben om zijn vertrouwen te winnen)
ik weet dat die eitjes nog uit gaan komen. maar de plekken waar sproet zich het meest heeft bevonden zijn echt goed gereinigd. vandaar mijn twijfel. ga ik sproet weer die stres aan doen. snabbel is geen probleem.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door inky »

Je moet ook heel snel zijn en wachten op een moment dat hij *diep* in slaap is.
Ik heb er nu nog geen 3 seconden voor nodig, maar in het begin was ik zelf wat wijfelend, door eerdere ervaringen. Dat liep dus iets minder soepel.
Probeer niet te precies te zijn wat betreft halen uit elkaar schuiven, iets is beter dan niets en niet geschoten is altijd mis.
Ik denk nl. dat je een groter probleem hebt als de vlooien weer vrolijk blijken rond te hupsen...
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pinguin »

de tip is echt heel lief bedoeld. maar sproet blijft nooit diep slapen als ik in de buurt kom. dus dat gaat niet. denk dat de eenigste mannier is om hem echt te vangen. en de vraag is wil ik dat? wil hem weer alle stres aandoen en zijn vertrouwen op het spel zetten? aan de andere kant heb geen zin in weer vlooien. ga vanmiddag nog eens even de dierenarts bellen en vragen wat hun adviseren.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Mirjam86 »

Een lastig probleem, helemaal met Sproet! Ik moet je wel eerlijk zeggen dat de vlooien hier vooral in het zwarte gedeelte van de vacht zaten toen de dames ze hadden (warmer? donkerder?) dus dat je ze niet gezien hebt zegt weinig, helaas. Ik denk dat ik nog eenmaal de hulptroepen in zou schakelen en daarna Snabbel zou blijven controleren.

Het is enorm vervelend voor Sproet en het zal weer een deuk in zijn vertrouwen opleveren, maar als je het niet doet loop je het risico dat hij weer vlooien krijgt (die eitjes zitten écht overal) en dus alsnog een pipetje moet. Dubbel vervelend dus.

Zou hij er niet in trappen om een pil in een stukje worst te verstoppen oid?
En anders het niet te nauw nemen met haren uit elkaar en dan het pipetje, maar gewoon zo snel mogelijk het pipetje leegknijpen als Sproet zit te eten ofzo...

Laat je even weten wat de DA adviseert?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pinguin »

heb contact gehad met dierenarts. heb hem de hele situatie uit gelegd van sproet. omdat ik nooit geen enkele vlo heb gezien en alleen maar zwarte stipjes heb gezien in de vacht van sproet. in zo wel en het witte gedeelte al het zwarte. is er ook nog een kans dat het een mijt is geweest. (ook omdat niet alle zwarte stipjes die ik er uit had rood werden). daarom is er besloten hem nu niet de martelen. maar moet ze alle 2 wel goed blijven controleren. en bij twijfel als nog behandelen met stronghold.
mocht het wel vlooien zijn geweest en ze komen terug tja dan is sproet als nog de klos en dan zal ik wel een aantal maanden blijven behandelen. snabbel ook maar die is makkenlijker.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Mirjam86 »

Arme Sproet! Hoe ga je eventuele mijten bestrijden dan als ik vragen mag?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pinguin »

volgens de dierenarts zou ik er nu vanaf moeten zijn. heb net nog even uitgebreid in zijn vachtje mogen kijken van sproet. en vond niks ik ga er vanuit dat wat het is geweest ik er nu vanaf ben.
blijf nog steeds op mijn hoede. veel stofzuigen en regelmatig dweilen. en als het kan controleren.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
tamma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:39

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door tamma »

Hallo even een vraagje tussendoor

Ik kwam 2 dagen geleden erachter dat Elmo vlooien had,en heb gisteren gelijk behandeld.
maar ik las dat het 24uur duurde dat het zn werking deed en de vlooien geen nieuwe eitjes meer kon leggen maar wat met de eitjes die er al in hebben gezeten,komen die dan wel nog uit..

ik heb em nu regelmatig gekamt ,vanmorgen nog 1tje kunnen spotten.
zijn vachtje ziet er echter wel doffer uit nu en hij zit zelf ook maar suf te wezen op de vensterbank.
gisteren had hij nog een enorme jeukaanval en had alles tot bloedens toe open gekrabt weer maar nu is hij al een stuk rustiger.
Hij zit er alleen puf loos bij....... :eeh:

groetjes Tamma
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pinguin »

Hoi Tamma
Met welk vlooien spul heb je ontvlooid? Als je twijfelt over het gedrag zou ik toch even de dierenarts bellen. Die heeft er veel meer verstand van.

De eitjes die aanwezig zijn komen als het goed vlooien spul is niet meer uit. Als ze op zijn vacht zitten. Hou er wel rekening mee dat als de eitjes zich ergens anders bevinden ze 3mnd na dato nog kunnen uitkomen en dus weer op je kat terecht kunnen komen. En weer een nieuwe vlooien plaag veroorzaken. Dus goed wassen en schoonmaken. Als de plaag heel erg is zou je de omgeving ook nog met een spray kunnen behandelen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Anne »

Als katten vlooien hebben, waar zitten die meestal? Zelf dacht ik bij de staartaanzet en op het ruggetje daaronder, weet iemand dat?
Ik kam ze af en toe met een vlooiekam en vraag me af wat de beste plaats is dan waar je moet kammen want niet elke kat vindt het prettig
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door castratenkoor »

De meeste vlooiepoepjes vind je inderdaad voor de staart, maar ook achter de oortjes, daar is het lekekr knus en extra warm. Ook de oksels zijn favo-plekjes, maar die zijn extra lastig te controleren.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Anne »

Okee, nou weet ik waar ik moet kammen, ben allang blij dat het niet op hun buikje hoeft want dat blieft niet iedereen :-P
Oksels zou ik ze in houdgreep moeten nemen en de volgende keer zien ze me al aankomen met die kam ;-) ze zijn hier niet echt op hun achterhoofd gevallen :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie