Overstappen naar voer voor een gecastreerde poes?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Overstappen naar voer voor een gecastreerde poes?

Bericht door silfje »

volgens onze dierenarts is buri een beetje te zwaar, ze is afgelopen vrijdag gesterilliseerd/gecastreerd.
Volgens haar is het verstandig om over te gaan naar speciaal voer voor een gesterriliseerde kat, omdat buri aanleg heeft tot overgewicht omdat ze nu al een beetje te zwaar is, en een gesterriliseerde poes sneller overgewicht krijgt.

Ik kreeg een foldertje Royal canin voor gesterrilliseerde/gecastreerde katten mee, het is het merk wat de dierenarts zelf verkoopt.
Zooplus verkoopt geen 10 kilo zakken royal canin gesterriliseerd en ik wil graag een grote hoeveelheid in een keer bestellen, al zal de eerste keer een kleiner zakje zijn om te proeven.
Ik denk erover om over te stappen op een ander merk (animonda)

Ik had alleen een paar vragen:
-Wat is het verschil tussen light-voer en voer voor de gesterriliseerde kat?
-Is "Animonda vom Feinsten Deluxe gecastreerde Katten" (http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... sten/47871)een goede droogvoer-optie? Als ik in de ingredientenlijst kijk staat er in elk geval geen tarwe, maar merken als royal canin en hills ken ik maar van Animonda heb ik nog nooit gehoord.
- Is het bezwaarlijk, dat florence, die niet te zwaar is maar wel gesterrilliseerd, ook dit voer krijgt?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: overstappen naar voer voor een gecastreerde poes?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet wat er in voer voor gecastreerde katten speciaal zit, daar moet je de analyse ernaast voor leggen. Volgens mij is het bij elk merk weer anders.
Al mijn katten zijn gesteriliseerd en ik geef gewoon voer. Ik denk dat de meesten dat hier zo doen.
Tenslotte zijn het merendeel van de huiskatten (gelukkig) gecastreerd en diegene die premiumvoer krijgen zowat allemaal (fokkers uitgesloten natuurlijk), en toch is niet al het voer 'steriliseerde katten' voer. Het lijkt mij een beetje een verkoopstruc.

Lightvoer werkt trouwens niet bij katten, die hebben meer last van de koolhydraten in voer ifv overgewicht dan van het vet. Staat hier ergens op het forum een berichtje over, maar ik weet niet waar precies.

Ik zou gewoon haar voer afmeten. Als je voer met minder calorien gaat geven, eet ze er gewoon meer van, kom je nog op hetzelfde uit. Afgemeten voer kan je gelijk wel voer geven, al kan je natuurlijk wel best even naar de kat in kwestie kijken hoe die het erop doet. Van veel koolhydraten hebben ze in den regel sneller honger, vet geeft wel een voldaan gevoel.

Los daarvan vind ik Animonda von feisten voor gecastreerde katten een prima voer qua samenstelling (beetje eenzijdig, maar niet overdreven veel graan). Beter dan RC als je het mij vraagt (maar de versie voor gecastreerde katten ken ik daar niet van). Maar het is dus altijd uitproberen hoe je katten het erop doen.

Maar laat je niet gek maken door dat voer voor gecastreerde katten hoor. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: overstappen naar voer voor een gecastreerde poes?

Bericht door Cerna »

Wat is te zwaar? Hoeveel weegt Buri nu?
Net als Valerie vind ik het onzin om een gecastreerde kat (poezen worden ook gecastreerd) sowieso ander voer te geven. Wacht eerst maar eens af of ze werkelijk dik wordt want wanneer ze voldoende lichaamsbeweging krijgt, zal ze wel iets zwaarder worden maar echt niet zo dat je onmiddellijk in de stress moet schieten. Krijg de indruk dat je dierenarts misschien aandelen heeft? :lol:

Tien kg lijkt me trouwens rijkelijk veel voor twee katten. Daar doe je veel te lang mee en dan vinden ze het niet meer lekker. Ik koop voor 5 katten altijd zakken van 2 kg (drie smaakjes) en zelfs van 400 gram (twee smaakjes) en daar doe ik al 6 weken mee.
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: overstappen naar voer voor een gecastreerde poes?

Bericht door silfje »

Buri is 7 maanden en weegt 3,6 kilo.
Ik weet dat de dierenarts het voer verkoopt dus zij hopen natuurlijk dat je het bij hun koopt, het is verder een goede praktijk en ik heb ook op andere plaatsen gelezen dat katten na castratie eerder overgewicht hebben.

Buri heeft wel een redelijke buik, maar ik vind haar verder niet dik ogen

Afbeelding

op dit plaatje zit ze qua figuur tussen ideaal gewicht en overgewicht in, maar dichter bij ideaalgewicht dan overgewicht en haar heupen zijn veel smaller, dit ligt misschien aan het ras.
Florence zit op ideaalgewicht, en is eerder iets te dun dan te dik.

beide katten krijgen onbeperkt indoor voer. Volgens de dierenarts lag het eraan dat florence ooit een nestje heeft gehad, en daardoor is ze ondanks haar castratie niet te dik. (florence is een 3 jaar oude, ex-cattery poes, die te moeilijk zwanger raakte. )

het schijnt iets te maken te hebben met hormonen die voor een verzadigd gevoel zorgen, die bij een gecastreerde kat niet of minder aanwezig zijn, en ze zouden rustiger worden na castratie, al zie ik dat niet aan buri, ze is net zo hyperactief als normaal.
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: overstappen naar voer voor een gecastreerde poes?

Bericht door inky »

Zooplus verkoopt het wel hoor, zelfs dubbelpakken 2 x 10 kg. http://www.zooplus.nl/shop/merkenwinkel ... tten/50376
Mijn Miep is momenteel 3.9 kg en echt een propje. Als ze 3.6 weegt is ze mooi van postuur. Een klein beetje kan een heel verschil maken.
Voorkomen is beter dan genezen, vandaar dat je DA er op tijd attent op maakt. De verkoop van voer is denk ik meer service, dan dat het nu echt zo lucratief voor ze is. Ze verdienen meer aan dieren met overgewicht die allerlei gezondheidsproblemen krijgen. ;)
Je kunt minder gaan geven, of hetzelfde geven, maar dan laag calorisch.
Zelf ben ik over op rauwvoer. In gewoon kattevoer zitten vaak granen, waar ze weinig anders mee kunnen dan dik en ziek worden.
Met Miep moet ik even opletten, volgens mij vangt ze veel of heeft ze een adresje, want hier krijgt ze niet veel.
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: overstappen naar voer voor een gecastreerde poes?

Bericht door Adriana »

met voer en katten is het een kwestie van uitproberen.. ze moeten het lusten en je moet ze regelmatig wegen om te zien of ze aankomen of afvallen. iedere stofwisseling werkt per kat anders en het is heel verschillend wat per geval bevalt.
katten tot rond anderhalf zou je niet moeten laten lijnen want die zijn nog behoorlijk in de groei.
uit ervaring weet ik dat katten gestaag afvallen van Almo holistic (kip of kalkoen), het is prijzig en ze eten daar heel veel minder van omdat het kennelijk vrij langzaam verteert en goed verzadigt.
hier hebben ze een brokkenbuffet en er is altijd Almo te eten, daarnaast krijgen ze nog een paar andere soorten, afhankelijk van de individuele voorkeur. en s mor en s av een portie natvoer (porta kip/tonijn)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: overstappen naar voer voor een gecastreerde poes?

Bericht door silfje »

Niemand verder ervaringen met animonda :?:
Niemand die weet wat het verschil is tussen light en sterrilised voer :?:

hier krijgen ze op dit moment onbeperkt royal canin indoor voer, en savonds, ieder een half zakje hills natvoer.

We houden de 10 kilozak vers door het in een voerton Afbeelding te doen.
Het is mij opgevallen dat in royal canin indoor tarwe zit, en in royal canin sterrilised niet.
Waarom stoppen ze tarwe in zulk duur voer :enaughty: Voor die prijs moet het toch ook zonder tarwe kunnen.
Waarschijnlijk is daardoor het sterrilised voer beter voor katten met de neiging tot overgewicht.

Wat raar, toen ik eergister keek zag ik die zakken niet, fijn dat je deze link gepost hebt want blijkvaar heb ik een 8-) brilletje nodig, wellicht toch maar gewoon royal canin sterrilised doen.

Ze zitten nu samen achter een vlieg aan dus qua activiteit zit het nu wel goed, maar ik merk wel dat Buri iets rustiger lijkt te zijn en meer slaapt sinds ze geopereerd is.
Dat kan natuurlijk ook van de operatie zelf komen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: overstappen naar voer voor een gecastreerde poes?

Bericht door pearlsofpassion »

En ander natvoer zoeken. In Hill's natvoer zit ook granen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: overstappen naar voer voor een gecastreerde poes?

Bericht door Mirjam86 »

Animonda brokken heb ik geen ervaring mee, met het natvoer ben ik zeer tevreden.
Met de sterilised variant heb ik af en toe wel het idee dat er gewoon een stempel op geplakt wordt, want in de meeste gevallen scheelt de samenstelling weinig met gewoon adult voer.
Ik zou het niet zo snel kopen, ik heb het gevoel alsof het een verkoop truc is.
Ik vergelijk dan liever de samenstellingen en koop een voer dat ik er mooi uit vind zien.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: overstappen naar voer voor een gecastreerde poes?

Bericht door inky »

Maar er zit wel mais en andere ongedefinieerde plantaardige vezels in Royal Canin Sterilized. Het staat als 2e in het lijstje, wat meestal duidt op een groot aandeel van het geheel. Ook daar is een kat niet voor gemaakt, zeg maar. ;)
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Cerna

Re: overstappen naar voer voor een gecastreerde poes?

Bericht door Cerna »

Ik zou gewoon Indoor blijven geven wanneer ze dat lekker vindt, maar dan niet onbeperkt. Ik heb het idee dat jouw katten veel te veel brokjes eten (want anders zou je, wanneer ik het af zet tegen de brokjesinname van mijn 5 katten, ruim een half jaar moeten doen met een 10 kilozak!) en dat Buri daardoor wat zwaarder is. Ik vind haar echter niet extreem zwaar en ze is nog in de groei dus wanneer ze nog groter wordt, kan het met die buik ook wel gaan meevallen.

Ik heb RC-Sterilised brokjes gehad voor Amber (6,4 kilo) en in het begin vond ze ze heerlijk, maar de lol was er snel af en gelukkig had ik maar een zakje van 400 gram. Amber eet nu weer gewoon RC-Exigent en Fit, echter slechts vier handjes (ik heb kleine handen) verdeeld over de dag. Daarnaast drie likken Gourmet-mousse. Ze blijft zo keurig op gewicht en is een gezellige blauwe Britse theemuts.
Plaats reactie