Zwerfkatje

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Plaats reactie
Phoebee

Zwerfkatje

Bericht door Phoebee »

Hoi!
sinds vorige week heb ik een zwerfkatje geadopteerd. Eigenlijk is zij zich komen aanbieden bij ons thuis achter in de tuin. Ik hou enorm veel van diertjes, maar het doet mij altijd zo enorm pijn wanneer er iets ergs gebeurt met hun. Vandaar dat ik aan mijn eigen had beloofd van nooit meer huisdiertjes te hebben. Ik heb in het verleden 2 katjes gehad en toen ze omgereden zijn geweest heb ik lang zitten treuren. In ieder geval, mijn bedoeling was niet om dit zwerfkatje aandacht te geven. Maar ze was en is zooo schattig dat ik het niet kon laten. Ik heb ondertussen al eten gekocht voor ik weet niet hoeveel maanden plus speeltjes voor haar. Sinds zondag is ze dus altijd bij ons. Omdat ik al zoveel om haar geef ben ik gisteren ook met haar naar DA gegaan om haar te laten vaccineren plus nog een pasta gekocht voor te ontwormen... ik was 43 euro kwijt. Maar vond het niet erg. Volgende maand weer vaccineren.
Wat ik nu eigenlijk wou vragen was een beetje aanmoediging. Het zit namelijk zo: ik woon met mijn man (ben pas getrouwd) bij mijn ouders in, omdat we ons huisje aan het renoveren zijn.
En mama heeft niet graag dat Phoebe binnen zit, wat ik ook respecteer. Ze slaapt dus bij ons onder de veranda (open). We hebben een hele grote tuin dus daar geniet ze ook van. Ik weet dat katten graag binnen zijn, maar zolang we hier gaan wonen zal dat niet kunnen. Ze mag wel van zodra het 's nachts koud gaat worden in de kelder slapen. Mama heeft Phoebe heel graag en ze koopt ook eten voor haar.
Ze heeft wel haar mandje met kussen en vlies dekentje. Ze slaapt daar bijna de hele dag in. Ik ben ook heel vaak bij haar onder de veranda. Ze krijgt van ons allemaal heel veel aandacht.
Maar toch doet het mij pijn om haar alleen buiten te laten. De veranda is aan de keuken dus ze ziet ons constant. Maar toch. Ik herhaal ik ben heel veel met haar bezig. En de bedoeling is ook om haar mee te verhuizen. Wat normaal gezien in januari zal gebeuren en bij ons mag ze dan wel binnen.
Kent iemand dit? Ik hoop dat iemand mij oprecht kan vertellen dat katten niet lijden als ze niet binnen mogen...

dank je
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: zwerfkatje

Bericht door pearlsofpassion »

Tja, het zijn wel cruciale maanden he, die je nu ingaat. Wat ze nu leert zal ze minstens haar hele leven meedragen... Dat is een feit waar je niet omheen kunt.
Als je je daar bewust van bent, dan vind ik het probleem meevallen. Het is wel een probleem dat ze nog niet geholpen is, en dat het zou kunnen dat ze voor de sterilisatie krols wordt... Normaal worden kittens niet los naar buiten gelaten voordat ze geholpen zijn om geen ongewenst nestje te hebben. Ik zou haar dan zeker niet later dan 6 maand ouderdom laten helpen, misschien zelfs vroeger om op zeker te spelen als ze echt niet binnen kan gehouden worden.

Het enige wat ik daarbij aan te merken is dat als je zo afziet als je katten overreden worden (wat heel logisch is), je er verstandig aan zou doen hen niet meer vrij los te laten. Binnenhouden, tuin afzetten of ren bouwen zodat ze veilig zijn en niet voortijdig komen te overlijden.
Als ze nu buiten opgroeit wordt dat later natuurlijk een tikkeltje moeilijker om haar dat aan te leren dan als ze nu binnen zou zitten.

Verder weet je ook dat als je haar alleen laat opgroeien, zonder soortgenoten, het hoe langer hoe moeilijker (tot onmogelijk) wordt om er nog een kat bij te nemen? Als jullie later allebei gaan werken, zal ze dan niet veel alleen zitten? Dan is een kattenvriendje wel heel leuk.
Ik snap dat je er nu geen katje bij kan nemen, maar het is wel iets om bij stil te staan zodat je weet hoe je daarmee om zal gaan... Zodat je niet later plots beteuterd staat te kijken als ze geen andere katten aanvaard omdat ze het in haar jeugd nooit geleerd heeft, maar wel veel alleen thuis zit. Want wat moet je dan?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: zwerfkatje

Bericht door Corrina »

Ik heb eigenlijk eerst een andere vraag. Heeft de dierenarts je zwervertje gecheckt op een chip? En heb je het beestje bij amivedi als gevonden geregistreerd? Het kan zomaar zijn dat iemand heel verdrietig is omdat hij/zij een katje mist.
Als het katje niet schuw is bestaat er natuurlijk een grote kans dat het een baasje heeft ergens. Ik zeg dit er even bij omdat het heeel vaak voorkomt dat mensen met alle goede bedoelingen een kat in huis nemen omdat het zo zielig kijkt, of steeds naar binnen wil. Eten geven versterkt dit en verkleint de kans dat het dier terug naar huis gaat. In de dagelijkse praktijk gebeurd dit heel veel (bij de dierenambulance waar ik werk gebeurd het regelmatig dat mensen een kat voor een zwerfdier aanzien en deze eten geven en in huis halen terwijl het baasje 2 straten verderop woont). Aangezien je aangeeft dat de kat de hele dag in zijn mandje onder de veranda ligt maakt die kans wel kleiner maar toch...
Lees de vermissing van arslan (ander topic op dit forum) eens door.... Je zou je kunnen voorstellen dat zo'n kat niet meer weet waar zijn huisje is...
Het lijkt me dus verstandig om in ieder geval een melding te maken bij de dierenambulance (die geeft het vaak ook weer door aan amivedi) zodat je gerust kunt zijn dat er in ieder geval niemand op zoek is naar de kat.

Misschien heb je dit allemaal al gedaan, maar ik kon het niet opmaken uit je bericht.

Verder natuurlijk hartstikke goed dat je het lot van deze kat aantrekt. Zoals het nu gaat zou ik het geen lijden kunnen noemen, maar straks als het gaat vriezen... Misschien is het dan toch prettiger om misschien met behulp van een asiel of opvang een andere oplossing te zoeken voor het dier. Na je verhuizing kun je altijd nog een kat uit het asiel adopteren...
Plaats reactie