Kijkgaatjes in tuin?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remcoooooo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2011 14:29

Kijkgaatjes in tuin?

Bericht door Remcoooooo »

Hoi!

Onlangs heb ik de tuin kat-proof gemaakt. Dat wil zeggen dat onze Amigo niet meer naar op het schuurtje van de buren kan klimmen om daar het gevecht met andere buurkatten aan te gaan :-P

Hij kan nog wel onder het kiertje van de tuindeur kijken en doet dat dus ook graag. Ik twijfel er nu over om richting straat kant en in de deur op "ooghoogte" van Amigo kijkgaten te maken zodat tie niet in allerlei gekke houdingen hoeft te liggen en blijkbaar vindt hij het wel leuk om te zien wat er allemaal gebeurt. Of.... is dit zielig? Omdat hij niet de tuin uit kan..

Iemand ervaring hiermee? Of is er ergens een dierenexpert die hier een professionele mening over heeft? Ben benieuwd!!!

Dank alvast.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kijkgaatjes in tuin?

Bericht door Adriana »

hoi en welkom ;-) op het Forum!
wij zijn kattenliefhebbers, hebben één of meer of heel veel meer katzels en zijn ervaringsdeskundigen op tal van gebieden.
katten kijken graag naar dingen die bewegen of waar soort van actie is.
vanaf mijn balkon (met net afgezet) kijken mijn katten iedere ochtend/avond naar het inparkeren van de flatbewoners en ze volgen dat nauwgezet.
mijn jongste twee bengels zitten/liggen op de afzuigkap als ik in de keuken op het aanrecht bezig ben. ze kunnen me dan veel makkelijker kopjes geven maar ze volgen ook alle bewegingen en ga ik aan de afwas, dan springt Bolle op mijn schouders, drapeert zich rond mijn nek en kijkt de hele afwas met grote belangstelling naar beneden naar wat daar allemaal beweegt en klotst en schuimt.
en de poes van het stel zeilt 6 maanden per jaar over het IJsselmeer en zit bij het zeilen onder de buiskap (met kijkgaten - voor de kapitein....) en tussen de palen heeft ze een prachtige plek bij de mast op het voordek. geweldig! iedereen wordt bekeken en het verkeer over het steiger wordt nauwlettend gevolgd.

t lijkt me een gaaf plan een paar goed afgegaasde kijkgaten in de afgezette schutting te maken, je zult zien dat daar dankbaar gebruik van gemaakt wordt.. over en weer denk ik...
nee, t lijkt me niet zielig dat hij de tuin niet meer uitkan en op zijn lazer krijgt van de buurtkatten. zo houd je de eventuele overlast in de klauwen en niet alle katten zijn wereldveroveraars.
bovendien, er sneuvelen erg veel katten in het verkeer of met ander onheil. en als ze het overleven dan is het hersteltraject vaak langdurig en pijnlijk. dus de meesten van ons hoor je niet klagen hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kijkgaatjes in tuin?

Bericht door castratenkoor »

Het lijkt mij op zich een leuk plan, maar dan wel met heel fijn gaas ervoor, zodat hij geen neus en/of poten erdoor kan steken.
Ik heb een keer een filmpje gezien van een klein hondje in een veilig tuin met kijkgaten, hondje stak neus erdoor en werd gegrepen door langslopende grote moordlustige hond.
Zijn hele onderkaak hing er los bij.

Dus kijkgaten prima, maar dan met dubbeltjes gaas ervoor!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kijkgaatjes in tuin?

Bericht door pearlsofpassion »

Lijkt me zalig voor hem! :-)

Katten moeten helemaal niet steeds ernaartoe als ze iets interessants zien. Het zijn geen honden. ;-) Ze kijken graag van op afstand toe naar wat er gebeurt.
Hij zal zich wel snel veilig voelen in de tuin en net blij zijn dat hij zorgeloos kan kijken ipv dekking te moeten zoeken voor de buurtkaters.
Heb je er ook voor gezorgd dat deze niet in jouw tuin kunnen komen? Anders heb je kans dat er straks eentje je tuin in springt en dan heb je pas iets voor want dan kunnen ze geen kant meer uit...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Kijkgaatjes in tuin?

Bericht door helskinky »

Haha Mio zit vaak door het doorzichtige gedeelte van zijn kattenluik te gluren. Ik heb deze foto's gevonden van "Peep holes '
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Misschien een idee?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kijkgaatjes in tuin?

Bericht door nellebel »

hahaha die laatste is een keigoede.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Remcoooooo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2011 14:29

Re: Kijkgaatjes in tuin?

Bericht door Remcoooooo »

Hoi allemaal,

Wegens een grote internetstoring kan ik nu pas weer reageren.
Wat een hartverwarmende reacties! Dank jullie wel.

Wij hebben er inderdaad voor gekozen om Amigo alleen in de tuin te laten en niet te laten zwerven in de buurt vanwege het verkeer. En ook vanwege de vermissingen. Daarnaast komt hij nu vaak knuffelen snachts en anders zou alleen nog maar binnen komen om te eten..

De afrastering van de tuin aan de schutting heb ik gemaakt met groen gaas met hele kleine vakjes. Dit kan ik ook gebruiken voor de kijkgaatjes. Zag dat foto's uploaden in dit bericht via mijnalbum moet en dan de url weer inplakken enzo. Moet ik nog even rustig naar kijken zodat ik het met foto's kan tonen :P.
Pearls vroeg of we er ook voor gezorgd hebben dat er geen katten de tuin IN kunnen komen. Eerlijk gezegd: nog niet. Het is wel een vrij gekke sprong om vanaf de schutting over de 45 graden rand afrastering te springen maar het zou inderdaad kunnen. Weet nog niet zo goed hoe dat te doen want ik wil niet over de schutting uitkomen ivm zicht buren en kan ook niet aan hun kant of op de rand van de schutting iets timmeren..?

De kijkgaten van Helskinky zijn schitterend! De koepel lijkt me wel wat spiegelen maar geinig. Het wordt hier gewoon iets zag in de schutting ;)

Groet en fijne zondag!
annekat
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 okt 2011 15:07

Re: Kijkgaatjes in tuin?

Bericht door annekat »

Ik vind het al lief van je dat je kijk gaatjes maakt voor je kat. Veel mensen zullen dat niet doen hoor;)
Plaats reactie