2 kittens van 8 weken veel te licht

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Mirjam86 »

Goed nieuws, wat fijn!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Mimosa »

Fijn dat ze zo goed hebben ingehaald, jullie hebben goed voor ze gezorgd.

Toch vind ik het wel raar dat ze zo licht waren, dan hebben die mensen misschien weinig of slecht voer bijgevoerd, of de kittens zijn ziek geweest of niet goed ontwormd.
Mijn van de straat geraapte zwerfkittens hebben geen moeder die ze melk geeft en toch woog de laatste lichting op de leeftijd van 8 weken allemaal al minstens een kilo (ze eten dan wel carnibest).
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Caatjebenjeboven »

Ik snap het ook niet maar ik durf het niet zo goed te vragen, klinkt zo achterdochtig en het gaat nu goed met ze dus ik laat het maar los.
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Mimosa »

Groot gelijk, iets anders kun je nu toch niet meer doen.
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Caatjebenjeboven »

Jullie zullen het niet geloven maar onze kittens zijn nu.......TE ZWAAR!!!
Ze zitten op rantsoen.
Ze zijn nu 19 weken en wegen ruim 2 kilo. Ze komen wekelijks meer dan 2 ons aan. Vanaf ons laatste dierenartsbezoek niet meer. Ik weeg het voedsel nu af maar zie na 1 week nog niet veel verandering. het zijn net rolmopsen, vooral Muis is echt een plofkat geworden.
Ze bewegen nog wel megaveel maar maken ook echt lawaai tijdens het bewegen, hoezo fluwelen tred? Ze hebben platvoeten!

Die achterstand hebben ze inmiddels wel ingehaald. Nu moeten we dat weer rechttrekken en dat valt niet mee.
Ik voel me wel erg gesteund door de da. (Ben altijd veel te bang dat ze hongerlijden.)
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door nellebel »

moeten ze van de DA op rantsoen? dacht altijd dat kittens nog niet op rantsoen mogen omdat ze nog veel moeten groeien en voedingsstoffen nodig hebben. hier gijs, 1.8 kilo met 12 weken en guusje 1.7. gijs leek echt een dikkerdje omdat hij ook kleiner is als guusje. echter nu met 5 maanden zie ik dat hij echt de lucht inschiet. het babyvet gaat er al wat vanaf en hij wordt echt groot mijn kereltje. guusje was al een echte grote meid. hier geen dieet. heb het wel overwogen omdat ik ook niet wil dat ik straks te laat ben. niets ergers als een kat op dieet (heb ooit mijn nellie op dieet gehad, verschrikkelijk, ben voor haar en mezelf er snel mee gestopt). maar op adviers van hier me er niet te druk om gemaakt, en zie nu. ze groeien als kool en ineens schieten ze de lucht in in plaats van de breedte.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Caatjebenjeboven »

Ja, daar hoop ik ook een beetje op maar op dit moment schieten ze alle kanten op, zowel in de breedte als in de hoogte.
Ze zitten niet echt op dieet maar ik woog niks af, gaf ze gewoon alles wat ze wilden.
Nu geef ik wat ze mogen hebben. Ze piepen niet hoor dus het valt wel mee.
Zal hier even het groeischema van Muisje plakken. Dan zie je hoe snel het is gegaan.

13 – 08 - 2011 8 weken 413 gram
16 – 08 - 2011 8,5 weken 432 gram 29 gram
19 – 08 - 2011 8,8 weken 465 gram 33 gram 62 gram
22 - 08 - 2011 9,2 weken 522 gram 57 gram 119 gram
27 – 08 - 2011 10- weken 676 gram 154 gram 273 gram
04 – 09 - 2011 11 weken 838 gram 162 gram 435 gram
11 – 09 - 2011 12 weken 1031 gram 192 gram 627 gram
18 – 09 - 2011 13 weken 1185 gram 154 gram 781 gram
25 – 09 - 2011 14 weken 1353 gram 168 gram 949 gram
02 – 10 - 2011 15 weken 1515 gram 162 gram 1111 gram
09 – 10 - 2011 16 weken 1685 gram 170 gram 1281 gram
16 – 10 – 2011 17 weken 1870 gram 185 gram 1466 gram
Dierenarts ontwormen chippen prik
23 – 10 - 2011 18 weken 2034 gram 164 gram 1630 gram

Ze wogen dus nog géén pond toen ik ze kreeg en nu....!
En bij Tommie is het nog meer.
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Mirjam86 »

Super hoor! Maar met 19 weken is twee kilo toch niet veel te zwaar?
Ik zou ze misschien eerder op een volwassen brok overzetten dan kittens op een dieet te zetten.
Die mogen toch een beetje babyvet hebben?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Caatjebenjeboven »

Is een volwassen brok minder vet dan? En nogmaals, ze zitten niet op dieet he, ik geef ze niet meer op afroep en weeg de brokken af zoals op de verpakking staat.
Is mijn berekening trouwens goed?
Ze krijgen in de ochtend natvoer, beide 50gr (maar daarvan is 80 % vocht heb ik geleerd dus dat heb ik er weer afgetrokken dus dat is dat eigenlijk 1o gram voor beide poezebeesten).
Ze mogen 70 gram per kat per dag dus ze krijgen van mij nog 60 gram per dag aan brokken naast het natvoer.
Of mag ik dat niet zo stellen van dat natvoer?
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Caatjebenjeboven »

Misschien gebruik ik nu het topic verkeerd....
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Adriana »

iedere kat verteert anders en het lijkt me heel erg moeilijk om soort van standaard aan te houden en alle katten gelijk te behandelen..
wat ik hier het afgelopen anderhalf jaar heb gezien is dat het heel wisselend is.
soms denk ik.. oei, wat heb jij een dikke kont en dan paar weken later is dat helemaal bijgetrokken. Maks is vrij lang de 'dikste' geweest, terwijl broer Bolle redelijk schriel bleef. nu is het omgekeerd en is Bolle zeer bijgekomen, langer lijf en zelfs een beetje mollig.
ik geef 4 verschillende soorten brokjes en daarvan kunnen ze de vierde soort, Almo holistic kip of kalkoen naar believen eten. dat is een breed samengestelde vrij magere brok, waar ze snel van verzadigd zijn en die vrij langzaam verteert.
ja, het is geen goedkope brok maar ze eten er ook niet zo vreselijk veel van, niet iets voor de lekkere trek..
s morgens en s avonds krijgen ze een zakje tonijn/kip natvoer voor de vissenolie en het vocht. de bengels drinken goed, Enzo kan beter.

ik heb besloten pas na hun tweede verjaardag eens te gaan nadenken of ze niet te zwaar zijn. Enzo heeft trouwens onderwicht en dat krijg ik niet meer goed, denk ik.
ze hebben af en toe nog zulke groeistuipen dat ik het onzin vind om ze op rantsoen te zetten of te laten lijnen.. hun vader is een zeer forse kater en hun moeder is een vrij tengere poes en ik merk het wel waar ze als ze helemaal uitgegroeid zijn het meest op lijken..

dus je vraag over hoeveelheden kan ik niet goed beantwoorden.
misschien kun je een overzichtje maken van de analyses van de brokjes die je geeft en dan met name vet/eiwit/zetmeel, dan kun je vrij grote verschillen zien. kittenvoer heeft een veel hoger energiegehalte, dus als je daar wilt sturen, dan zou ik overgaan op voer voor volwassen katzels.. maar missch geef je dat al..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door nellebel »

en de gewichten die op de verpakking staan, zijn erg hoog ingezet schijnbaar (verkopersmarkt, is je zak eerder leeg). die van mij eten het ook op hoor, ze krijgen afgemeten, maar als ze het op hebben krijegn ze meer. maar gemiddeld denk ik dat ze precies op het voorgeschrevene zitten. de ene dag blijft er ee nbeetje over ,de andere dag een beetje erbij. het natvoer krijgen ze een kwart blikje gourmet gold per dag, dat tel ik niet eens mee in het totaalbeeld.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door pearlsofpassion »

Welk voer geef je (ik weet niet of ik erover heb gelezen)?
Kattenspijsvertering werkt anders dan mensen. Katten worden vooral van koolhydraten (zetmelen in granen of zelfs suikers) erg snel dik, vet is minder van belang omdat dat wel vult (koolhydraten geeft net meer honger).
Kwestie van wat ze op en dag mogen hebben, moet je geen appelen met peren vergelijken natuurlijk. Dus geen natvoer naar droogvoer omrekenen, maar gewoon als natvoer behandelen. Als je van natvoer een kwart van de aangeduide hoeveelheid op de natvoerverpakking geeft, trek je gewoon van de aangeduide hoeveelheid brokken een kwart vanaf.
Op de verpakking van goede merken staat meestal iets meer aangegeven dan ze nodig hebben, op supermarktvoer durft het al eens opgekeerd zijn. Maar het is ook gewoon erg van kat tot kat wisselen en uiteindelijk moet je toch aanpassen met je ogen en eventueel weegschaal tot wat jouw specifieke kat nodig heeft.
De aanduidingen op de verpakking is meer een richtlijn.

Ik zou kittens ook niet te veel beperken. Tonnetjes moeten het niet zijn, maar ik denk dat je beter naar de kwaliteit van het voer kan kijken dan naar de hoeveelheid. Als ze van goede kwaliteit toch te veel eten, moet je natuurlijk wel de hoeveelheid gaan bekijken... Een beetje buikje mag, maar niet overdreven, dat is een beetje waar je naartoe moet werken.

19 weken, is dat iets van een dikke 4 maand? Dan groeien ze toch nog behoorlijk...
Dus dan zullen ze van het overtollige wel vanaf geraken. ;-)
De kans zit er ook in dat kittens die slecht gestart zijn en minder doorvoedt geweest zijn, meer kans hebben om veel te blijven eten (omdat ze ooit gekort gehad hebben) en overgewicht te krijgen. Dus hou dat wel in je achterhoofd. Al is 8 weken nog wel erg jong (en daarna hebben ze wel voldoende voer gehad), maar je weet nooit. Het zou kunnen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Caatjebenjeboven »

Ik ben een beetje aan het zoeken naar het juiste voer, op dit moment krijgen ze Hills voor kittens droogvoer en zo'n zakje natvoer van 100 gram die ik door de helft doe. Dat wissel ik ook af, ene keer RC en de andere Hill's. Lams heb ik ook al gehad en ik begon ooit met Whiskas maar ik begreep hier dat dát niet al te goed voor ze is.

Dan heb ik nog van die stickjes van Sanal die ik ook door de helft doe. Daar vechten ze zelfs om. Ze krijgen ongeveer om de dag een halve dus.
En vitaminesnoepjes, ook iedere dag een stuk of 2.

Ik had heel veel kittenmelk ingeslagen en dat is nu eigenlijk niet meer nodig maar ja, het moet op hè dus daar krijgen ze iedere ochtend een schoteltje van aangelengd met water. Half om half dus. De rest van de dag krijgen ze gewoon water.

Ik vind ze er echt ook dik uitzien hoor, eerst alleen Muis maar nu Tommie ook.
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door pearlsofpassion »

Hill's voor brokjes valt mee. Je hebt voeren met minder graan en koolhydraten, maar het kan ook nog veel slechter. ;-)

Maar voor natvoer zou ik wat anders zoeken (eens in de voedingstopics kijken), want ik meen dat er granen in dat natvoer zit. Kijk het eens na, en verbeter me als ik verkeerd ben, maar ik denk het wel.
Natvoer kan je echt beter zonder granen geven, die zijn erg slecht voor een kat (maar wel goedkoop, vandaar...)
Er zijn ook genoeg natvoeren te vinden die geen granen hebben en die zijn zeker niet altijd duurder, vaak zijn ze goedkoper ook de vinden. Zakjes zijn wel meestal duurder dan blikjes, dus daar kan je ook eens naar kijken wat je het liefste wil.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie