Brokken, KVV, Barf of kan een mix ook?

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Brokken, KVV, Barf of kan een mix ook?

Bericht door lieke81 »

Sinds ik lid ben van dit forum ben ik gaan nadenken over de voeding van de katten. Ik gaf al geen brokken meer met granen, nadat iemand me vertelde dat katten dan niet goed verteren.(omdat katten dat nu eenmaal niet eten) Sindsdien merk ik zeker verschil aan mijn katten, mooiere vacht, de bak is minder vies en hij stinkt niet meer, en zeker nog belangrijker is dat Harry onze kater beter eet en minder spuugt en een betere ontlasting heeft.

Ik las hier dat je je katten best wel veel vers kan voeren en heb dat nu een aantal keer gedaan...
Helaas weten mijn twee oudste vaak niet eens wat ze er mee moeten doen :grin: , en moet de jongste voor doen dat je het kan eten.
Ik vraag me dan ook af of we het wel goed doen.
Ze krijgen voorlopig tot we het onder de knie hebben 1 a 2x pw wat extra. Tot nu toe waren dat kip en tonijn en heb ik wat blikjes almo holistic gekocht. Wat we ons nu eigenlijk afvragen is hoeveel je eigenlijk mag mag geven en hoe vaak.
Helemaal stoppen met brokken wil mijn man niet want die ziet het niet gebeuren dat onze katten oppas ze barf wil voeren... (wat ik wel kan begrijpen, want wat ik bij mijn tante zag liggen,die barf voert vond ik eigenlijk om eerlijk te zijn ook wel een btje.... viezig :oops: )
Dus nu vraag ik me af hoe ik dat kan gaan doen met de hoeveel heden en of het eigenlijk wel kan, brokken en kvv/barf mixen.

Ow en zijn de worsten die verkocht worden nu, barf of kvv ?
En hoelang kan je het laten staan tot nu toe gooi ik het weg als ze alle 3 weg lopen en klaar zijn.
Ik zal vast nog wel meer vragen hebben, maar voor nu is dat het wel een btje...
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: brokken of KVV of Barf of kan een mix ook?

Bericht door MarjanR »

Dit soort vragen kun je het beste op een ander forum vragen (barfplaats.nl).
Maar daar krijg je al snel het antwoord dat je helemaal geen brokken meer moet geven (die vinden brokken zelfs een soort van giftig...hahaha).

Wat ik weet is dat je met versvoer een hogere PH waarde in de maag/darmen krijgt dan met brokjes.
Vandaar dat het vlak achter elkaar geven soms voor problemen zorgt.
Ik thuis heb 1 kvv'er die soms wat brokjes pikt als hij daar zin in heeft.
Maar hij heeft daar geen problemen mee.
Let er wel op dat je de verhoudingen wat in de gaten houdt.
Als je katten brokken lbijven eten, dan moet je de hoeveelheid aan kvv/barf ook minder maken.
Anders krijg je van die dikzakkatten.

de worsten zijn kant en klaar maaltijden, daar hoef je niets aan te doen. Gewoon de hoeveelheid eten geven die ze nodig hebben.
Als je gaat barfen, dan stel je zelf menutjes samen met de juiste verhoudingen.
Ik barf niet, dus ik kan je de verhoudingen niet vertellen (het maakte me ook wel wat moeilijk aangezien Teun weer niet van orgaanvlees houdt, dus dat liet hij mooi liggen. En een gehaktmolen had ik ook niet...)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: brokken of KVV of Barf of kan een mix ook?

Bericht door lieke81 »

Ik wilde eigenlijk niet barfen om dezelfde reden (en omdat ik nog al een mietje ben...)
En ik heb nogal moeilijke eters, wilde daarom dus beide doen zodat ze van alles wat binnenkrijgen. Of zelf kunnen kiezen, Maar ja hoeveel vlees/vis mag je dan geven... dat is eigenlijk wat ik nu niet zo snel kan vinden.
Als je bv de aangegeven hoeveelheden brokken geeft die ze normaal zouden mogen hoeveel vlees/vis mogen ze dan nog?
Ik kan toch niet zomaar bv 10 gr brokken vervangen door vlees, nu krijgen ze vlees/vis als extraatje, maar ook dan twijfel ik over de hoeveelheden...
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Brokken, KVV, Barf of kan een mix ook?

Bericht door MarjanR »

Ik zou zeggen ga eerst eens kijken hoeveel je katten aan kvv mogen hebben.
Dan kijken hoeveel brokken ze krijgen. Dan dat alle twee door de helft doen.
Hoe je kat in de gaten (wegen) of hij dik wordt of juist afvalt.
Met afvallen zou ik iets meer kvv geven, met dik worden iets meer kvv en brokjes minderen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Brokken, KVV, Barf of kan een mix ook?

Bericht door lieke81 »

Oke geweldig ! Dan gaan we snel kijken hoe we dat gaan doen. Hartstikke bedankt marjan!
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Brokken, KVV, Barf of kan een mix ook?

Bericht door castratenkoor »

Ikzelf voer brokken (graanvrij) blikvoer, prooidieren en Carnibest en vlees. Ze eten niet allemaal vlees, ik laat ze vrij in die keuze. Voor elk wat wils. Ik maak om 16 uur 8 bordjes met blik en vlees naast elkaar.
En als toetje de nodige krekels, nachtvlinders, ramenwasser enz.
Rik is in donker die ren niet uit te slaan (bij wijze van spreken).
Neemt alles wat fladdert mee naar binnen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Brokken, KVV, Barf of kan een mix ook?

Bericht door lieke81 »

IK wilde na me vanmiddag ingelezen te hebben een mix gaan geven net als jij dinie. Ik denk nl dat ze het niet alle drie even lekker zullen vinden. Heb een hoop gelezen over carnibest, k geloof dat dat die worsten zijn, en wilde die in combinatie met de carocat lam/rijst brokken gaan geven.
(Of een blikje almo holistic) Ook wil ik met de DA over leggen hoe en of ik met dat dieet onze miep kan af laten vallen, ik gok nl dat ze 6 kg of meer weegt.(maandag naar de DA dus dan weet haar gewicht zeker) En wil niet dat ze last krijgt van haar overgewicht, dus madam mag van mij op dieet...
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
Lot22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jul 2010 19:52
Locatie: Groningen

Re: Brokken, KVV, Barf of kan een mix ook?

Bericht door Lot22 »

Wij geven onze katten All Animal, in meerdere smaken te bestellen op www.gelukkigdier.nl. Ideaal, want dit bestaat uit hele gemalen prooidieren, dus een perfecte verhouding tussen vlees, botten, organen etc. Verder krijgen ze granenvrije brokjes van Acana, die hebben ze de hele dag tot hun beschikking. Wel in een Cat Activity Fun Board, waardoor ze extra moeite moeten doen om de brokjes te eten. Zo vreten ze niet in 1 keer een hele bak leeg.. In het weekend krijgen ze kuikens! :) Ook hebben we blikjes van Grau smulpotje om af en toe eens af te wisselen. Dit bestaat voor minstens 60 á 70 % uit vlees, dus qua natvoer beter dan de 'bekende merken' en ze vinden het heerlijk! Eigenlijk zorgen we qua eten beter voor de katjes dan voor onszelf, hahaha... Succes met het samenstellen van je kattenmenu!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Brokken, KVV, Barf of kan een mix ook?

Bericht door castratenkoor »

lieke81 schreef:IK wilde na me vanmiddag ingelezen te hebben een mix gaan geven net als jij dinie. Ik denk nl dat ze het niet alle drie even lekker zullen vinden. Heb een hoop gelezen over carnibest, k geloof dat dat die worsten zijn, en wilde die in combinatie met de carocat lam/rijst brokken gaan geven.
(Of een blikje almo holistic) Ook wil ik met de DA over leggen hoe en of ik met dat dieet onze miep kan af laten vallen, ik gok nl dat ze 6 kg of meer weegt.(maandag naar de DA dus dan weet haar gewicht zeker) En wil niet dat ze last krijgt van haar overgewicht, dus madam mag van mij op dieet...
Carnibest is in 3 smaken, waar ik het koop hebben ze alleen lam en vleesmix. Zijn 500 gram worsten, ik zaag ze in 5 plakken en dan in diepvriesbak in de vriezer. Zo kan ik steeds een ons ontdooien door het 'smorgens in de koelkast in tupperware te leggen.
Het is even wat werk dat zagen, maar dan kun je weer 5 x vooruit.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Brokken, KVV, Barf of kan een mix ook?

Bericht door lieke81 »

Nou Dinie voor dat zagen heb ik dan mijn man nodig, want mijn handen gaan dat niet voor mij doen hihi. Gelukkig heb ik een sterke vent.
Ik moet nog uitzoeken waar ik hier in de buurt Kvv of zoals ik ze noem die "worsten" kan kopen. En ik hoop echt dat dit ook weer iets is wat Harry binnen kan houden.
(Vandaar dat ik ook eerst 1 worst wil kopen zodat ik niks weg hoef te gooien als het niet aanslaat)
Prooidieren durf ik eigenlijk niet gelijk, Harry en Miep hebben al moeite met sommige snoep (gedroogde visjes enzo) en ik ben bang dat ik dan alles weg kan gooien omdat ze het niet lusten of het niet weg krijgen... (eigenlijk zijn ze gewoon verwend want als ze iets niet lusten, dan krijgen ze iets anders.... Terwijl ik altijd tegen logeetjes zeg dat ze ook de vieze dingen op moeten eten)
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Brokken, KVV, Barf of kan een mix ook?

Bericht door marline91 »

hallo ik zie overal.. nouja overal.. barf in dit forum staan.. maar wat is barf eigelijk?
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Brokken, KVV, Barf of kan een mix ook?

Bericht door Adriana »

`BARF` is een acroniem voor "`Bones And Raw Food`" of ook "`Biologically Appropriate Raw Food`", waarvan onder andere de Australische dierenarts Ian Billinghurst een groot propagandist is.
De term wordt gebruikt om het zelf samenstellen van verse rauwe voeding voor honden http://nl.wikipedia.org/wiki/BARF
en er is www.barfplaats.nl forum met veel tips en info over barfen van honden en katzels.
maarre, als je zelf even goegelt dan vind je heel gemakkelijk alle info hierover..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Brokken, KVV, Barf of kan een mix ook?

Bericht door marline91 »

oke bedankt
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Brokken, KVV, Barf of kan een mix ook?

Bericht door pearlsofpassion »

De beginselen staan ook op het forum onder versvoeding en barfen.
Als je echt zelf wil gaan samenstellen (barf) moet je je wel heeel grondig inlezen zodat je weet waar je mee bezig bent en alle verhoudingen een beetje kloppen. Zelf samenstellen is een stuk goedkoper dan KVV (dat bij de fabricant al compleet gemaakt is en waar je dan verder niets mee moet doen).
Het voordeel van KVV is dat je niet zoveel moet inlezen, gewoon een compleet merk kiezen, of incomplete smaken afwisselen. Maar de verhoudingen zitten dan al goed.
Op www.voerwijzer.nl kan je alle kvv's op een rijtje vinden en zo kan je zoeken naar wat bij je in de buurt verkrijgbaar is, en wat bij je kat past.
Op www.barfplaats.nl/forum kan je vragen stellen, alle info vinden omtrend vers voer (zowel barf als kvv) en vooral! kan je samen met mensen uit je buurt bestellen om de prijs te drukken.

Lees je eerst eens in, en kijk dan of het je wat lijkt... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie