Voeding na sterilisatie

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Anousje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 mei 2011 17:04
Locatie: Rotterdam

Voeding na sterilisatie

Bericht door Anousje »

Donderdag worden mijn 2 katten (6 en 7 maand) gesterilisteerd.
Ik gebruik nu nog kittenvoer van perfect-fit.
maar moet ik na sterilisatie meteen overstappen op ander voer?
zo ja, welke soort?
*volwassen
*in-door
*gesteriliseerd.

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Voeding na sterilisatie

Bericht door Aziraphale »

Ja, zou ik wel doen. Welk soort maakt niet superveel uit, als het maar geen kittenvoer is. Ik zou wel even goed bekijken welk merk voor jou betaalbaar is maar ook goed is voor de kittens.
Als je ze ander voer geeft, niet direct overstappen maar langzaam afmengen met je oude kittenvoer, ivm diarree.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Anousje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 mei 2011 17:04
Locatie: Rotterdam

Re: Voeding na sterilisatie

Bericht door Anousje »

dankje voor je reactie!
ik denk (of hoop ik) dat dit redelijk goed voer is. ze eten het graag. het eerste product wat er ook opstaat is vlees (21%). en verder zitten er ook niet zoveel bijproducten in.

als het aan mij lag zou ik ze beste van het beste voer geven maar dat is voor mij toch te duur. ik wil natuurlijk ook de dierenarts kunnen betalen, voor als er iets mis is.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Voeding na sterilisatie

Bericht door Mirjam86 »

21% vlees klinkt in ieder geval al goed.
Geef je droge brokken en natvoer?
Ik ben al voor de sterilisatie met natvoer op de volwassen variant over gestapt.
Zelf geloof ik niet zo in indoor en sterilised varianten. Liever gewoon een goede ingrediëntenlijst en dan zit het wat mij betreft wel goed. Ik zorg er wel voor dat ze genoeg bewegen natuurlijk.

En zoals Corine zegt: wel eerst goed mengen, anders raken ze misschien aan de diarree van de plotselinge verandering.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Voeding na sterilisatie

Bericht door Aziraphale »

Je zou even kunnen kijken naar wat het verschil is tussen adult, indoor en gesteriliseerd van Perfect-Fit. In kittenvoer zit erg veel energie en eiwitten die ze nodig hebben om te groeien, maar na de sterilisatie groeien ze daar een beetje te veel van (in de breedte :P).
Logisch hoor, dat je graag geld overhoud voor eventuele onvoorziene uitgaven :)

Ik ben zelf niet echt van het overtuigen of ongevraagd advies geven, maar zelf geef ik Sanabelle Sensitive (adult) en dat bevalt erg goed. We doen erg lang met een 10 kg zak, die kost €39,99 bij Zooplus.nl. We bergen het voer op in een grote ton, zo blijft het vers. Het is namelijk wel zo dat je dierenartskosten lager blijven wanneer je goed voer geeft, ivm blaasgruis en andere aandoeningen. Ook geef je relatief minder voer, ze zitten er sneller van vol, dus doe je er langer mee en haal je je geld eruit :)
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Anousje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 mei 2011 17:04
Locatie: Rotterdam

Re: Voeding na sterilisatie

Bericht door Anousje »

Ik meng brokjes en natvoer door elkaar, dat vinden ze toch het lekkerst. ik ben inmiddels wel al natvoer voor adult aan het geven.
Mijn natvoer geef ik alleen van whiskas. ik weet dat het niet een superieur merk is, maar welk ander merk natvoer is redelijk betaalbaar en toch van redelijke kwaliteit?

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

ingredientenlijst van perfect-fit:
vetarm gedehydrateerd vlees van gevogelte (min. 21%kip), maisbloem, gedehydrateerde dierlijke proteine, dierlijke vetten, volledige mais, sojameel, rijst(min. 4%), leverhydrolysaat, gedroogde bietenpulp(min. 2%), natriumchloride, gist, kaliumchloride, visolie,goudsbloemmeelextract.
Laatst gewijzigd door Anousje op 11 okt 2011 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Voeding na sterilisatie

Bericht door Aziraphale »

Bozita is heel goed betaalbaar, verkrijgbaar via Zooplus :) Het zit in kartonnen, hersluitbare pakjes en hier vinden ze het heel lekker (behalve Bo maar die eet sowieso weinig natvoer). Het is zelfs goedkoper dan Whiskas.
Het is ook diervriendelijk in productie, vind ik ook belangrijk.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Anousje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 mei 2011 17:04
Locatie: Rotterdam

Re: Voeding na sterilisatie

Bericht door Anousje »

ingredientenlijst van perfect-fit:
vetarm gedehydrateerd vlees van gevogelte (min. 21%kip), maisbloem, gedehydrateerde dierlijke proteine, dierlijke vetten, volledige mais, sojameel, rijst(min. 4%), leverhydrolysaat, gedroogde bietenpulp(min. 2%), natriumchloride, gist, kaliumchloride, visolie,goudsbloemmeelextract.


is dit een redelijke ingredientenlijst?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voeding na sterilisatie

Bericht door Adriana »

analyse

metaboliseerbare energie 404.0 kcal/100 g
ruw vet 14.5 %
ruwe vezel 2.0 %
calcium 1.2 %
fosfor 1.0 %
ruw eiwit 41.0 %
ruwe as 9.0 %
vocht 6.0 %

erg hoog eiwitgehalte in deze brokjes, vooral bij jonge dieren uitkijken voor onvolledig verteren en diarree. kijk eens in dezelfe prijsklasse bij bijv Sanabelle
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voeding na sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Ook ik adviseer een Sanabelle adult variant.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Voeding na sterilisatie

Bericht door nellebel »

indoor of sterilised, ligt er ook een beetje aan of je katten nu al overgewcht hebben of de neiging ertoe. ik heb me laten vertellen dat indoor echt is voor binnenkatten, dus dat daar ook spul inzit dat ervoor zorgt dat de haarballen makkelijk loskomen. omdat ze niet buiten gras kunnen eten . sterilised is vooral voor het gewicht.
mij is verteld dat ik na castratie beter kan kijken hoe mijn katte nzijn qua bouw. gezien het formaat van gijs wordt het ws een mengeling van sterilised en kitten voer (ze blijven er bij ons op hameren dat ze tot 1 jaar kittenvoer nodig hebben wegens de extra stofjes voor de weerstand enz). ben er nog niet uit hoor. ik overleg ook nog met mijn DA. schijnbaar is er ook nog young adult, wat ik ook zeker als mogelijkheid zie.
bij mij krijgen ze natvoer van gourmet gold en brokken van RC (ik heb nog nooit de volle mep betaald voor RC, altijd met kortingsbonnen) met nieuwe kittens begin je al met een zak gratis en 2 bonnen 1x 25% korting en 1x 50% korting. nou is mijn dierenspeciaalzaak vooral gericht op RC (ze hebben wel andere merken ook hoor), maar daar krijg ik continue acties van. heb nu nog 2 bonnen liggen van 25% terwijl ik net een nieuwe zak heb gehaald.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anousje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 mei 2011 17:04
Locatie: Rotterdam

Re: Voeding na sterilisatie

Bericht door Anousje »

bedankt. ik zal op zooplus eens naar sanabelle kijken. en morgen zal ik ook wel even overleggen met mijn DA
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voeding na sterilisatie

Bericht door pearlsofpassion »

DA zal je wel RC of Hill's aanraden. ;-)

Ik vind Kittenvoer ook niet noodzakelijk, maar goed, daar is een heel topic over.

Ik vind Perfect fit persoonlijk ook te duur voor wat het is. Dan kan je beter af zijn, als het enkel voor de prijs is. Sanabelle vb maar ook Smilla, Animonda en Porta 21 zijn prima voeren in die lage prijsklasse. Het is altijd wat uitproberen wat ze lekker vinden.

In natvoer vinden ze hier lekker van de goedkopere maar goede kwaliteit blikken: Bozita, Schmusy (met stip), Animonda Carny. Smilla vlees zijn ze niet zo gek van, vis gaat er wel mooi in.
Ietsje duurder maar ook super lekker en goed: Miamor pastei en voordeelpakket van Cosma in gelei.
Je moet gewoon opletten dat er geen granen, suikers of melk in de blikken zitten. Dat heeft een kat niet nodig, die moeten vlees eten. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anousje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 mei 2011 17:04
Locatie: Rotterdam

Re: Voeding na sterilisatie

Bericht door Anousje »

dank allemaal! ik zal jullie aanraders zeker even bekijken! :)
Gebruikersavatar
Anousje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 mei 2011 17:04
Locatie: Rotterdam

Re: Voeding na sterilisatie

Bericht door Anousje »

Ik ga toch overstappen naar een ander merk. want als ik in grote voorraad koop kom ik met kiloprijs net zoveel uit (iets meer) dan als ik een flutmerk koop in de supermarkt.
maar... dan kom ik weer met mijn vragen.. :P
royal canin, hills, of iams?
of andere suggesties is mogelijk.
Plaats reactie