Overgewicht en gevoelige darmen

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Etcet
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2011 12:15

Overgewicht en gevoelige darmen

Bericht door Etcet »

Hey,

Wij hebben thuis vijf katten, die allemaal altijd braafjes binnen blijven. Ze zijn allemaal een beetje ouder dan een jaar nu.

Onze jongste kadet is een rosse kater (Maine Coon). Een grote, lieve jongen. Beetje lui, houdt van eten. Moesten hem zo Garfield genoemd hebben. :lol:

Het probleem met hem is dat hij nogal gevoelige darmen heeft. We hebben echt veel geprobeerd al. Orijen, Sanabelle, en een heleboel andere van de topmerken. Het enige voer waar hij normaal van gaat, is RC Sensitive. Zit hij nu al enkele maanden op en mijn vriend wil ondertussen eigenlijk niets anders meer geven. Begrijpelijk, want het is echt het enige waar hij het goed op doet en we hebben zo'n schrik om nog iets anders te proberen.

Overschakelen op vers voer is moeilijk hier. Twee van ons madammen willen énkel korrels, met af en toe wat natvoer à la Schesir. (Gekke meisjes, want Schesir kip = heel lekker, maar vers gekookte kip = nee hoor... Behalve dan als ze wat wit krijgen van een kip aan't spit. Dan is het wel weer goed)
Laat staan moesten we dus rauw geven... Al heel wat geprobeerd en meestal gaan ze er enkel maar wat mee spelen.

Vijf katten afzonderlijk eten geven is ook moeilijk. Net genoeg geven voor hun vijf is al helemaal niet te doen, daar onze veelvraat gewoon alles zou opeten.

Hij wordt ook gewoon ambetant moest je hem gewoon wat minder eten geven. De veearts wou hem wel eerst op dieetvoer zetten van Hill's, maar toen ik zei dat hij al zo'n last had van diarree en we nu eindelijk iets hadden gevonden waarop hij het goed doet... Ging ze eigenlijk niet meer verder.

Hij is eigenlijk ook niet zo enorm vet, maar hij is nog zo jong en heeft nu toch al prachtige "love handles" en ook op zijn billen voel ik toch al wat meer vet zitten. Laat het me zo zeggen: Als het zo door blijft gaan, wordt het gevaarlijk. En ik wil niet binnen zus tijd voer zoeken voor én diabeet én overgewicht én gevoelige spijsvertering.

Ik zoek dus eigenlijk ofwel een voer voor zowel gevoelige darmen en katten die een kilootje mogen vermageren (en ja, hij mag gerust 10 % van zijn lichaamsgewicht vermageren, wat op ongeveer een kilo komt :lol: ), ofwel een supplument dat zijn spijsvertering helpt en waarbij ik dan dieetvoer ofzo kan geven of een manier om een heleboel kieskeurige katten op rauw voer te krijgen.


(PS: Wat ik wel heb gemerkt, is dat hij ENORM gevoelig is aan kip? Een beetje kip en hij begint al te prutten - en die stinken echt rot! Precies zijn "baasje" daarin, me vriend kan ook geen kip zonder te stinken :lol: )

Als dat allemaal niet lukt, zullen we toch nog eens een ultieme poging moeten doen om hen allemaal apart te voeren en hem gewoon twee korreltjes minder te geven dan ie gewoon is. :grin:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overgewicht en gevoelige darmen

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum
jullie hebben 5 katten van ruim een jaar oud, katers en poezen en allemaal gecastreeerd? en allemaal maine coons?

er is genoeg bij Zooplus om te proberen en als de RC sensitive 33 het enige voer is, dan zul je goed naar die samenstelling moeten kijken en andere sensible/sensitive voeders moeten zoeken... en absoluut niet hoger dan 30%..!!
Sanabelle heeft vrij veel sensitives, ook met lam enzo en light met veel lager vetgehalte.

katten van ruim een jaar raken langzaam aan hun babyvet kwijt, die hoef je dus nog niet te laten afslanken, dat doen ze vanzelf. en sommige katten blijven kwabben houden, hoe slank ze ook inmiddels zijn.

k vrees dat je zelf op onderzoek en proberen uit moet, er is niet één super voer, dat is voor iedere kat anders. lees je goed in in de voedingstopics, dan merk je waar je op kunt letten en dan is het een kwestie van probeerzakjes en een paar goeie soorten testen..

en ik ken dat, kip van gourmet en miamor eten ze hier wel maar rauwe kip/kalkoen of licht gekookte kip/kalkoen... met geen mogelijkheid! rare kostgangers..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Etcet
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2011 12:15

Re: Overgewicht en gevoelige darmen

Bericht door Etcet »

Dank je.

Wij hebben twee katers (één Maine Coon, één Chartreux-achtig (geen papieren, hebben hem in huis gehaald toen ie 9 maanden was, maar zo ziet hij er alleszins uit: slank, elegant, gespierd, anders in topconditie), drie katinnen (Eén Ragdoll, één Maine Coon en één zwart-witje, de vriendin van de Chartreux). Ze zijn allemaal "geholpen", natuurlijk. Echt geen zin in constant gesproei en krolse katinnen! Om nog maar te spreken van "ongelukjes".

Tsja, babyvet... Ik wou ook eerst afwachten omdat ie dus ook enorm groeit. Nog steeds krijgt ie opeens een "spurt" (en hij groeit dan ook zo grappig: Eerst zijn lijfje en dan pas zijn kopje, waardoor ie altijd een tijdje zo'n grappig klein hoofdje heeft. :lol: )

Van die "kwabben" weet ik trouwens alles. Ons Coon-meisje is er zo eentje. Anders is ze echt slank, topconditie, en zou zelfs een beetje mogen aankomen. Maar als je dan aan haar buikje voelt... De Ragdoll heeft dat ook wel een beetje, maar bij ons Coontje is dat contrast echt enorm.

Ik heb eigenlijk ook al gedacht om toch nog eens Sanabelle Sensitive ofzo te proberen. Of Orijen met vis (weet nu echt niet meer of we die ook geprobeerd hebben en ik denk dat we toen de link met kip nog niet hadden gemaakt).

Zou het trouwens ook kunnen zijn dat ze met ouder te worden, minder gevoelig worden? Had hier nog wat Sanabelle Grande liggen (mooi verpakt, hoor) en omdat we plotseling bijna geen korrels meer hadden en ik niet meteen tijd vond om naar de winkel te lopen, als tussenoplossing die wat door de RC gemengd. Nu al sinds maandag en eigenlijk nog geen diarree gevonden?
(Alhoewel mijn vriend gister de bakken heeft leeggemaakt en hij zegt dat hij er eigenlijk niet op heeft gelet, dus kan niet met zekerheid zeggen...)

Niets is mij trouwens te veel voor mijn katten, wil gewoon voorkomen dat hij straks serieuze gezondsheidsproblemen heeft door zijn overgewicht. De andere katten zijn allemaal redelijk op gewicht. Coon meisje en Chartreux top conditie, de twee andere "mooi gevormd".

En ja, vijf jonge katten in huis... Je verveelt je geen moment. En de gordijnen - die hebben we goedkoop gekocht. Kunnen we binnenkort nieuwe zonder te moeten zuchten en kreunen van het geld. ;)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overgewicht en gevoelige darmen

Bericht door Adriana »

ja, mijn ervaring hier is dat organen tot denk ik het tweede jaar nog in ontwikkeling zijn en dat ze soms nog niet aan bepaald voer 'toe zijn'.

en het omgekeerde: er is met name vaak een probleem met sommige soorten kittenvoer met bijv melkproducten erin.
op een moment verliezen kittens de kunst om zuivel te kraken en willen nog wel eens gierend aan de diarree gaan van het zelfde voer...

en wat je opmerkt zie ik hier ook, het is net of ze dan uitschuiven in zo'n groeispurt. de mijne zijn ruim anderhalf en nog steeds in de groei. maar de ene blijft veel ranker en wat kleiner dan de andere, alhoewel dat wel wat is bijgetrokken inmiddels.

nee, je verveelt je geen moment met 5 bengels, ik weet er alles van!
ach, huis kittenproof maken en volop genieten want ze zijn maar één keer jong!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Etcet
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2011 12:15

Re: Overgewicht en gevoelige darmen

Bericht door Etcet »

Ik wou sowieso dat ze wat van dezelfde leeftijd waren, zal sneu zijn later (denk ik nu aan omdat mijn tante in korte tijd haar twee honden heeft moeten afgeven), maar ze hebben nu wel veel aan elkaar ook en om aan elkaar te wennen, was er ook niet zo veel nodig. De Chartreux en het zwart-witje zijn in huis gekomen omdat die persoon ze opeens niet meer nodig had (??), alhoewel ze nog maar ongeveer 9 maanden oud waren. Wou sowieso een vierde, en ik kon het echt niet aan om die twee aan hun lot over te laten. Dus kwamen ze mee met mij.
Ah, wat maakt het ook uit. Wij hebben bewust gekozen voor katten en hebben ons dan ook volledig aangepast. Of ze nu jong zijn of oud, ze zullen altijd wel wat kattekwaad uithalen... Alhoewel ze eigenlijk nog niet echt iets vernield hebben waarvan je denkt "djeezes!". Zelfs de gordijnen zijn eigenlijk nog okay. Enkel als er een vlieg in huis is, zijn de gordijnen in gevaar.


Ook bij mensenkinderen zie je vaak dat ze anders reageren op bepaald voedsel naarmate ze ouder worden. Zou gek zijn moest dit bij dieren anders zijn. Kijk maar naar jonge pups en koemelk. Terwijl een oudere hond maar al te graag eens wat melk krijgt.
Zal maar eens wat proberen met die Sanabelle. Wie weet...

En zal verder gewoon zijn gewicht in de gaten houden. Als ie nu echter nog meer aankomt, zullen we toch echt een oplossing moeten zoeken, denk ik. En zal het binnenkort wel weer horen van de da als hij voor zijn vaccinatie moet. :lol:
Ze is nogal streng op overgewicht, weet ik. Zelfs mijn Ragdoll bekeek ze al een beetje grappig toen ze haar paspoort moest invullen over haar gewicht. "We zullen maar zeggen dat het nog goed is" zei ze al lachend. En mijn moeder's vorige hond, die heeft het vaak mogen horen. Was ook zo eentje op een "vol gewicht" (het waarom is echter een andere zaak; ze had een vreselijke huidziekte die véél beter was als ze wat dikker stond - en de medicijnen die ze anders moest waren echt verschrikkelijker dan wat overgewicht...).

Bon, gewoon afwachten dus. :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Overgewicht en gevoelige darmen

Bericht door pearlsofpassion »

Als je enkel het overgewicht wil aanpakken en dus wil controleren wat hij eet, kan je ook enkel hem apart plaatsen. Vaste eetmomenten inlassen (dat weten ze heel snel), bakjes vol, hij in een andere kamer, iedereen laten eten en dan bakjes weg en terug vrijlaten.
Ik heb er eentje die ook kans heeft op overgewicht (hij is eigenlijk gewoon te dik, maar altijd geweest) en die at een bepaalde periode apart wegens voedselallergie en kreeg daarbij dus ook afgewogen voer om zijn gewicht onder controle te houden. En ik heb de indruk dat hij dat liever deed dan bij de anderen mee eten.
Hij ging altijd nog eens kijken op de eetplek van de anderen, maar daar was alles eerst al weg en dat vond hij prima zo...
Zo kan je afwegen wat hij mag hebben. Je mag gewoon niet het voer van onder zijn neus weghalen, dat is frustrerend. Maar als hij het nooit te zien krijgt, is er niets aan de hand. Of zo zou het toch moeten lukken. Jeggelen omwille van honger kan dan nog steeds natuurlijk. Maar hij ziet tenminste niet dat er nog eten bij de anderen over is.

Je praat ook over vers voer en dat 2 van je katten het niet lusten. Heb je al eens geprobeert of hij het wel lust?
Je katten zijn nog jong, als je echt wil, is er veel kans dat je ze wel overgezet krijgt. Tenminste als er blik is dat ze erg graag lusten. Dat is het eenvoudigst. Gewoon blik met wat Kvv onder en steeds de verhouding Kvv opdrijven.
Je kan ook de Kvv overgieten met kokend water, even laten afkoelen en dan geven. Steeds minder water over doen. Dat wordt ook aangeraden bij gevoelige darmen, om de omschakeling niet te bruusk te doen.

Anders kan je ook eens wat barfhapjes aanbieden en zien wat ze ermee doen. Kippennekjes (even in een zakje met een hamer platkloppen), kuikens, eitje? Misschien dat een stukje hart of lever in de smaak valt?
Edit: oh ja, geen kip: eendennekjes dan? Of een stukje biefstuk, of konijn? (nooit rauw varkensvlees geven!).

Sommige mensen slagen er ook in om over te zetten door brokjes over de Kvv te strooien, dus dat kan je ook proberen.
Bij katten moet je soms een lange adem hebben en blijven proberen, maar lukt het plots dan toch. Maar sommige katten (zoals vb Sara van MarjanR, in alles een moeilijke eter) blijven weigeren... Wat je ook probeert. Je zou het echter wel kunnen proberen als je dat wil.
Als hij het wel lust, zou je ook eerst kunnen testen hoe hij het verdraagt. Dan weet je dat ook weeral. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Overgewicht en gevoelige darmen

Bericht door nellebel »

je zou ook nog kunnen proberen als iets minder voeren niet lukt om het te mengen met een klein beetje light voer. zo kun je langzaam aan de verandering opbouwen en zie je meteen wanneer het mis gaat. misschien dat hij een beetje light voer gemend met sensible wel goed kan verdragen. onze flippie had ook altijd diarre. die kreeg ook sensible. daarlangs gewone kattensnoepjes en natvoer, dat gaf geen probleem omdat de basis en grootste hoeveelheid toch de brokjes waren.
kregen ze een keer wat extra natvoer of snoepjes ging het mis qua diarree
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overgewicht en gevoelige darmen

Bericht door Adriana »

ach, zulke relatief nog jonge katzels hebben dat beetje extra reserve hard nodig en hier maak ik me tot aan ongeveer hun tweede verjaardag geen zorgen om hun gewicht. je ziet het behoorlijk heen en weer gaan tussen de groeiperiodes in.
ik kijk doorgaans naar het vetgehalte in het voer en voer alleen Enzo met vrij vet voer als zijn snoepjes.
bengels krijgen daar niet van en het vetgehalte van hun brokjes ligt tussen 10 en ong 14%.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie